Vad var er förstabil (när ni fått körkort)

killercow
13 februari 2011 ·

min första var en opel corsa -87

den blev mördad av en pensionär som inte fattade varför jag inte svängde in på vägen han kom ifrån utan körde rakt fram i korsningen (jag körde på huvudled han hade lämna företräde enligt vägmärke) han hade aldrig varit med om att nån kört rakt fram. han kanske borde fattat jag skulle rakt fram när jag varken blinkade in eller saktade ner. men nej nej han kör rakt ut in i min bil

Maffa
13 februari 2011 · 20 Inlägg

Är saaben jag har som vinterbil i dagsläget, en saab 900 97'a

Saab 900 2,0T "Helvetet själv" (1997)
volvoqq Lastbilsmekaniker
13 februari 2011 · 5 140 Inlägg

Min första bil var en vit 744 Gl ifrån 89 sålde den till min frus kusin, Så får se den imällanåtsmile

dawwe ...has left the building...
13 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Opel Ascona B 1.9S, 14000 mil vid inköp...Köptes -92 för 7500, fick börja med att svetsa bilen en hel dag (eller jag o jag, min morbror fick svetsa då han jobbar som svetsare). Efter det så bytte jag dämpare...Bilen gick bra men den där j*vla Zenith förgasaren var ingen höjdare. Kopplingen gav upp ganska omgående efter typ 1500mil. Motorn kastade in handduken vid ca 17500 mil (lagerknack modell värst, höll dock att köra de ca 50 milen hem, men nervöst värre..). "Nya" motorn hade sliten kam, fick en "ny" kam av skrotfirman. Slutade med att jag lyfte på toppen o renoverade den (nåja, tvättade rent, slipade in ventiler o byta packningar/tätningar, morsan var inte glad när hon kom hem o möttes av ett topplock i molekyler på köksbordet*haha*). Sedan gav förgasaren upp, blev en Weber istället, bilen blev betydligt piggare. Monterade även GSi-instrumentering från Manta (oljetrycksmätare, varvräknare mm), "bra" drag i bilen lååångt in på "det röda" (7000rpm). Till slut tog rosten bilen, den gavs bort mer eller mindre o kördes ihjäl kan man väl säga....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
13 februari 2011 ·

Hösten -92 strax efter min 18års dag inköptes det en FIAT 128 Special -78 8200mil, ljusblå metallic i superskick med skyddsplast kvarsittandes på inredningsdetaljer. Den hade dom fyrkantiga framlyktorna med torkaren monterad centralt i glaset och de små snipiga bakljusen, skitmysig bil, såldes till en god väns mamma våren -93 när körkortet tagits och jag började åka 245 -75 istället, för att rädda FIATen från en säker död i händerna på en gasglad nybliven körkortsinnehavare.
Min första bil köptes sommaren -86 en VW 1200 lim -64.

Boman1
13 februari 2011 · 13 Inlägg

Golf 1,6 -99 och den har jag kvar än som brukis, 5år senare. Men nu söker jag efter nått nyare

Mitsubishi Evo 6 TME "Racebilen" (2000)
Mitsubishi Outlander turbo "Allroundbilen" (2006)
Skyracer Skyracer
13 februari 2011 · 917 Inlägg

1986 tog jag körkort och fick pappas bil: Citroen CX.

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Ragge88
13 februari 2011 · 104 Inlägg

Volvo 765a diesel

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2011 · 10 280 Inlägg

Min första bil var en Volvo 760 GLE -88 som jag köpte våren 1998! smile

Så här såg den ut (efter ett tag)...

http://www.mrandersson.se/sidor/bradhis/store/760bakg2.jpg
http://www.mrandersson.se/sidor/bradhis/store/760bakg3.jpg

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Madhouse
13 februari 2011 · 1 079 Inlägg

en VW Golf LS 1976, kass växellåda, rostig och ful. Lagade upp bilen och lackade om den, första veckan efter omlack rasade huvudbromscylindern, bytte den och trampade av ett bromsrör, bytte röret då trampade jag sönder båda bromscylindrarna bak, bytte dessa. Kolen tog slut i generatorn, bytte detta sedan det sista bilen gjorde var att ramla ner på backen med båda stötdämpartornen fram lossnade när jag körde in på min parkering över en trottoarkant. Hade tydligen rostat runt dom och det såg jag inte, inte heller dom på bilprovningen veckan innan, då fick jag nog och skrotade skiten.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Evildan
13 februari 2011 ·

Madhouse skrev:
en VW Golf LS 1976, kass växellåda, rostig och ful. Lagade upp bilen och lackade om den, första veckan efter omlack rasade huvudbromscylindern, bytte den och trampade av ett bromsrör, bytte röret då trampade jag sönder båda bromscylindrarna bak, bytte dessa. Kolen tog slut i generatorn, bytte detta sedan det sista bilen gjorde var att ramla ner på backen med båda stötdämpartornen fram lossnade när jag körde in på min parkering över en trottoarkant. Hade tydligen rostat runt dom och det såg jag inte, inte heller dom på bilprovningen veckan innan, då fick jag nog och skrotade skiten.

golf, världens mest överskattade bil från VW....trist dock

Madhouse
13 februari 2011 · 1 079 Inlägg

Evildan skrev:

Madhouse skrev:
en VW Golf LS 1976, kass växellåda, rostig och ful. Lagade upp bilen och lackade om den, första veckan efter omlack rasade huvudbromscylindern, bytte den och trampade av ett bromsrör, bytte röret då trampade jag sönder båda bromscylindrarna bak, bytte dessa. Kolen tog slut i generatorn, bytte detta sedan det sista bilen gjorde var att ramla ner på backen med båda stötdämpartornen fram lossnade när jag körde in på min parkering över en trottoarkant. Hade tydligen rostat runt dom och det såg jag inte, inte heller dom på bilprovningen veckan innan, då fick jag nog och skrotade skiten.

golf, världens mest överskattade bil från VW....trist dock

En viktig läropeng dock, lärde mig mkt om bilar genom att hata min golf, köpte mercan sen som jag äger fortfarande.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
stoltosmart
13 februari 2011 · 884 Inlägg

Madhouse skrev:

Evildan skrev:

Madhouse skrev:
en VW Golf LS 1976, kass växellåda, rostig och ful. Lagade upp bilen och lackade om den, första veckan efter omlack rasade huvudbromscylindern, bytte den och trampade av ett bromsrör, bytte röret då trampade jag sönder båda bromscylindrarna bak, bytte dessa. Kolen tog slut i generatorn, bytte detta sedan det sista bilen gjorde var att ramla ner på backen med båda stötdämpartornen fram lossnade när jag körde in på min parkering över en trottoarkant. Hade tydligen rostat runt dom och det såg jag inte, inte heller dom på bilprovningen veckan innan, då fick jag nog och skrotade skiten.

golf, världens mest överskattade bil från VW....trist dock

En viktig läropeng dock, lärde mig mkt om bilar genom att hata min golf, köpte mercan sen som jag äger fortfarande.

Golfen jag har e fan den bästa jag haft i bilväg

Senast redigerat av stoltosmart (13 februari 2011)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Madhouse
13 februari 2011 · 1 079 Inlägg

stoltosmart skrev:

Madhouse skrev:

Evildan skrev:

golf, världens mest överskattade bil från VW....trist dock

En viktig läropeng dock, lärde mig mkt om bilar genom att hata min golf, köpte mercan sen som jag äger fortfarande.

Golfen jag har e fan den bästa jag haft i bilväg

vad bra, alla får någon gång i sitt liv uppleva ett dåligt bilköp min var en golf iaf.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
stoltosmart
13 februari 2011 · 884 Inlägg

Madhouse skrev:

stoltosmart skrev:

Madhouse skrev:

En viktig läropeng dock, lärde mig mkt om bilar genom att hata min golf, köpte mercan sen som jag äger fortfarande.

Golfen jag har e fan den bästa jag haft i bilväg

vad bra, alla får någon gång i sitt liv uppleva ett dåligt bilköp min var en golf iaf.

Okej okej jag har haft två golfar o ingen av dem var nåt dåligt köp aldrig någora problem med dem men därimot det sämsta bilköp jag gjirt var en audi 80 88

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Adnan1
14 februari 2011 · 17 Inlägg

Min första bil var en Alfa Romeo 156 2,5l V6 som jag fortfarande har kvar smile

http://www.garaget.org/?car=201052

Sampyla
14 februari 2011 · 75 Inlägg

Volvo 745a -86, sålde den och nu är den skrotad smile

Martin 9-3 Fisketokig
14 februari 2011 · 2 997 Inlägg

Första och enda bilen är ju nuvarande Saab 9-3 Aero SS -06
Uthämtad dec -05.

Har den kvar idag med 5700 mil på mätaren.

Lånade pappas bil från att körkortet togs fram tills saaben levererats sen har jag bara haft den, ingen annan.
Duger som förstabil och enda bil...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
kirren
15 februari 2011 · 46 Inlägg

en volvo 940 turbo (:

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre
DataSparta
15 februari 2011 · 24 Inlägg

Volvo S60 bi-fuel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang