Rquired
Allmänt envis
7 februari 2011
· 12 512 Inlägg
AndreasPlars skrev:
De testade BMW 3serie 4WD mot Saab 4WD i senaste.... var det Teknikens Värld tro?
Nr3 2011 var det iaf.
Den fick väl ett "ok" mottagande. Saaben bedömdes ha ett mera kompentent system som medgav bättre framkomlighet och även bättre förmåga vid start i tex backe.
Omkörningar på snöiga vägar var inte heller lika stadiga.
Men 5serien kanske har ett vassare system som på X5 eller så.. Men köper man verkligen en BMW för att man vill ha en bra vinterbil?
M.V.H.
Det lät väl negativt, rätt skall vara rätt och xDrive fick ett bra mycket bättre omdöme än "ok mottagande" och ansågs vara ett grymt kompetent system. Dessutom har du inte helt rätt, vid start i backe vann Bmw xDrive.
Under "framkomlighet" vann visserligen Saab, men då skall man komma ihåg att 3-serie är en mindre och mer sportig bil med mindre vikt. Och framför allt, 3-serie E9x är en gammal modell. Skrev en blogg om detta och framhåller fortfarande samma sak, att det är riktigt onödigt av TV att jämföra med 3-serie när bättre (och mer motsvarande 9-5an) 5-serien finns ute.
Angående omkörning är det samma historia som med fram och bakhjulsdrift, en del anser en bakhjulsdriven Bmw som en olämplig vinterbil medan jag tycker dem är utmärkta. Jag tycker å andra sidan en vanlig FWD Saab är en värdelös vinterbil, det är en fråga om vad man föredrar. Är TS flickvän sugen på en Bmw tror jag inte hon är ofrämmande för att köra bil och få svansvift. Och framför allt, Saab 9-5 stadigare vid en omkörning än Bmw 3-serie. Är det ett dugg konstigt när 9-5 är drygt 50cm längre än 3-serie. Har du någon koll på fysiken kring vad ett längre axelavstånd gör för stabiliteten i en bil?
Saab 9-5 föredrogs visserligen av fler i testlaget än 3-serie, men jag hade velat se en jämförelse mot 5-serie och inte gamla E90. Eftersom en helt ny bil troligtvis inte är aktuell för TS kan nämner jag istället testet i Teknikens Värld 25/2008 där xDrive (I E90) Ansågs mycket bättre än systemet i Saab 9-3. Och det tycker jag är mer rättvist då dels modellerna är lika gamla och dessutom motsvarande storlek, vikt och så vidare.
Ovanstående är dessutom ett test av respektive system och hur det fungerar samt vilket som är bäst, inte ett test av FWD, RWD och 4WD som testet i nr.3/2011 är. Läser du Nr.28/2008 ser du att de testar systemen med friktionsfria rullar under vissa hjul och liknande, de kör inte bara på vanlig väg med fyra helt olika bilar som i Nr.3/2011.
Senast redigerat av Rquired (7 februari 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.