Rquired
Allmänt envis
8 februari 2011
· 12 512 Inlägg
matteeee skrev:
Ok, är vi så noga nu...Vilken generation av quattro (inte Quattro!!!) och vilken teknik ska vi jämföra med? Haldex 1, 2 eller kanske 4 eller 5? Torsen 1-9? Visco-diff R2F? Borg Warner? De tidigaste helt låsbara diffarna?
Kan vi inte säga xdrive kan vi inte säga quattro. Sluta nu va så förblödat insjunken i ditt BMW-tunnelseende... Dessutom var min poäng med filmen att det inte går att bevisa någonting med ett enkelt (eller tre för den delen) youtubeklipp.
http://www.youtube.com/watch?v=x7nGXpqb3FE t ex
Jo jag håller med dig till 100% angående klippen, det går att vinkla allt precis hur man vill.
Däremot är xDrive inte "fyrhjulsdrift" på Bmw-språk utan en av teknikerna, medan quattro är ett samlingsnamn för fyrhjulsdrivna Audi. Att säga att gamla X5 har xDrive är alltså som att säga att Q5 har... haldex 1? Nu vet jag inte vad Q5 har men alltså ett helt annorlunda system.
Systemet som sitter i gamla X5 hade ett problem i just att kraften i extrema situationer gick den lättaste vägen, alltså ofta till det hjul som har sämst grepp. Kallas lite elakt för enhjulsdrift i Bmw-kretsar på grund av det.
I xDrive är det inte möjligt i teorin i och med att bilen själv med hjälp av bromsarna kan föra kraften dit den behövs. Om det är idiotsäkert i praktiken eller om det finns situationer där det fallerar vet jag inte, men som sagt jag har inte hittat någon situation där xDrive fallit igenom utan bad dig att länka till en om du kände till en.
Senast redigerat av Rquired (8 februari 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.