Köpråd: BMW e61 fyrhjulsdrift bra eller dålig?

Rock-Star
8 februari 2011 · 2 982 Inlägg

matteeee skrev:
Rock-star: Vad bevisar filmerna? Inte ett smack!

kolla här nu matte, filmerna var ämnade för att bara vara en kul grej för TS att se. jag har inte behövt bevisa något whatsoever på något forum och kommer inte heller göra det och allra minst garaget.org.

VART någonstans har jag kommit med argument eller påståenden där filmerna är menade att bevisa något annat utöver att de fungerar?

Filmerna visar endast att E6x's xDrive faktiskt Fungerar.

Läs vad TS har skrivit, och läs frågeställning, analysera seda de inlägg som har gjort...FÖRE.

om du inte pallar läsa frågeställningen så kan jag berätta vad TS frågar efter... jo han frågar om Xdrive på E61 är bra eller dålig.

Sen att du länkar en video med en modell som inte efterfrågas är ju bara rakt av Fail

Fäll in taggarna snubben, no need att hoppa på folk..


Emppu_R skrev:
Tjena smile Min flickvän funderar på att köpa en bmw 530 xd och vi satt och diskuterade om fyrhjulsdriften är bra, och jag har då ingen aning hur den är jämfört med audi och andra bilar. Så är det någon som vet om e61ans fyrhjulsdrift är bra eller dålig så skriv! smile


Mvh. Emil

Senast redigerat av Rock-Star (8 februari 2011)

Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

matteeee skrev:
Ok, är vi så noga nu...Vilken generation av quattro (inte Quattro!!!) och vilken teknik ska vi jämföra med? Haldex 1, 2 eller kanske 4 eller 5? Torsen 1-9? Visco-diff R2F? Borg Warner? De tidigaste helt låsbara diffarna?

Kan vi inte säga xdrive kan vi inte säga quattro. Sluta nu va så förblödat insjunken i ditt BMW-tunnelseende... Dessutom var min poäng med filmen att det inte går att bevisa någonting med ett enkelt (eller tre för den delen) youtubeklipp.
http://www.youtube.com/watch?v=x7nGXpqb3FE t ex wink

Jo jag håller med dig till 100% angående klippen, det går att vinkla allt precis hur man vill.

Däremot är xDrive inte "fyrhjulsdrift" på Bmw-språk utan en av teknikerna, medan quattro är ett samlingsnamn för fyrhjulsdrivna Audi. Att säga att gamla X5 har xDrive är alltså som att säga att Q5 har... haldex 1? Nu vet jag inte vad Q5 har men alltså ett helt annorlunda system.

Systemet som sitter i gamla X5 hade ett problem i just att kraften i extrema situationer gick den lättaste vägen, alltså ofta till det hjul som har sämst grepp. Kallas lite elakt för enhjulsdrift i Bmw-kretsar på grund av det.

I xDrive är det inte möjligt i teorin i och med att bilen själv med hjälp av bromsarna kan föra kraften dit den behövs. Om det är idiotsäkert i praktiken eller om det finns situationer där det fallerar vet jag inte, men som sagt jag har inte hittat någon situation där xDrive fallit igenom utan bad dig att länka till en om du kände till en. smile

Senast redigerat av Rquired (8 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 februari 2011 · 2 972 Inlägg

Rquired: Då är vi nästan överens igen smile Gott!

Rock-Star skrev:
VART någonstans har jag kommit med argument eller påståenden där filmerna är menade att bevisa något annat utöver att de fungerar?

Mjae, jag vet inte hur du bevisar att Xdrive fungerar med ett klipp på en Q5a som inte klarar en situation (utan att veta något om ESP av/på eller huruvida bilen saknar tvärdiffar eller ej)
Där menar jag också att du genom den filmen just försöker bevisa något utöver att Xdrive fungerar. Och DET har väl ingenting med TS fråga att göra, som du så fint citerar? Där är inte ens någon BMW med i den snutten...

Senast redigerat av matteeee (8 februari 2011)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
AndreasPlars
8 februari 2011 · 1 062 Inlägg

matteeee skrev:
Att du älskar BMW vet vi ju. Men det finns ju tester där t ex en Haldex-bil får svinkass och en annan svinbra -

Man kan ju optimera haldex helt olika, det är som att jämföra en fyrtaktsmotor med en annan fyrtaktsmotor om man måste hårddra det.
De kan prestera helt olika beroende på hur specade de är, graden av tekniknivå och hur påkostade de är.
Sen kan man Optimera de mot olika områden, vinter/framkomlighet, maximalt bangrepp, maximal aceleration m.m.
För att inte glömma generation ett, två, tre, fyra fem... osv

M.V.H.

Saab 900i (1989)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 februari 2011 · 2 972 Inlägg

AndreasPlars skrev:

matteeee skrev:
Att du älskar BMW vet vi ju. Men det finns ju tester där t ex en Haldex-bil får svinkass och en annan svinbra -

Man kan ju optimera haldex helt olika, det är som att jämföra en fyrtaktsmotor med en annan fyrtaktsmotor om man måste hårddra det.
De kan prestera helt olika beroende på hur specade de är, graden av tekniknivå och hur påkostade de är.
Sen kan man Optimera de mot olika områden, vinter/framkomlighet, maximalt bangrepp, maximal aceleration m.m.
För att inte glömma generation ett, två, tre, fyra fem... osv

M.V.H.

Exakt min poäng, eftersom xDrive fungerar inte helt olikt Haldex så är det nog kanske eventuellt inte helt jämförbart att säga "xDrive är si och så.." precis som man inte kan säga "Torsen fungerar si eller så" eller "Haldex fungerar si eller så". Det varierar beroende på årsmodell, vilken bil det sitter i osv... Utvecklingen går ständigt framåt, ibland till det bättre smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

matteeee skrev:

AndreasPlars skrev:

matteeee skrev:
Att du älskar BMW vet vi ju. Men det finns ju tester där t ex en Haldex-bil får svinkass och en annan svinbra -

Man kan ju optimera haldex helt olika, det är som att jämföra en fyrtaktsmotor med en annan fyrtaktsmotor om man måste hårddra det.
De kan prestera helt olika beroende på hur specade de är, graden av tekniknivå och hur påkostade de är.
Sen kan man Optimera de mot olika områden, vinter/framkomlighet, maximalt bangrepp, maximal aceleration m.m.
För att inte glömma generation ett, två, tre, fyra fem... osv

M.V.H.

Exakt min poäng, eftersom xDrive fungerar inte helt olikt Haldex så är det nog kanske eventuellt inte helt jämförbart att säga "xDrive är si och så.." precis som man inte kan säga "Torsen fungerar si eller så" eller "Haldex fungerar si eller så". Det varierar beroende på årsmodell, vilken bil det sitter i osv... Utvecklingen går ständigt framåt, ibland till det bättre smile

Jo i och med att xDrive är ett system som fortfarande fungerar efter samma princip tror jag man kan det, sedan är det en annan sak med tex. Haldex som ni skriver. Så visst sker det förändringar med tiden men det är sällan det är några enorma sådana.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 februari 2011 · 2 972 Inlägg

När kom xDrive? 2006?
Skulle förvåna mig om inte BMW har justerat styrningen för hur det fungerar mellan olika modeller, för att just förändra beteendet så att det passar de olika modellerna. Det är ju milsvid skillnad på en 3-serie och en X6 eller X5... Jag kan ha fel, men då har jag trott för mycket om ingenjörerna på BMW.. (även en liten förändring kan ge stor inverkan på hur systemet fungerar i slutänden)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

matteeee skrev:
När kom xDrive? 2006?
Skulle förvåna mig om inte BMW har justerat styrningen för hur det fungerar mellan olika modeller, för att just förändra beteendet så att det passar de olika modellerna. Det är ju milsvid skillnad på en 3-serie och en X6 eller X5... Jag kan ha fel, men då har jag trott för mycket om ingenjörerna på BMW.. (även en liten förändring kan ge stor inverkan på hur systemet fungerar i slutänden)

Korrekt, det kom 2006. Och självklart fungerar det inte likadant på alla modeller, på en X6 som du nämnde portionerar det till exempel kraften till det yttre bakhjulet i en kurva för att få bättre skjuts ur kurvan och det finns fler exempel på variationer. Däremot är principen bakom systemet fortfarande densamma, och uppträdandet i mycket fortfarande densamma.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 februari 2011 · 2 972 Inlägg

Mjo, men den lilla egenskapen kan ju göra stor skillnad i beteende i vissa situationer?! Eller den funkar inte om ena bakhjulet och båda fram står på is?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

matteeee skrev:
Mjo, men den lilla egenskapen kan ju göra stor skillnad i beteende i vissa situationer?! Eller den funkar inte om ena bakhjulet och båda fram står på is?

Nej det fungerar uppe i fart och i kurvor, känner bilen av via samma system som antisladd använder sig av om jag förstått det rätt. Jag tror inte det är sannolikt att bilen luras att tro att det går i en skarp kurva, 70km/h när bilen faktiskt står på is. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 februari 2011 · 2 972 Inlägg

Men det vore ju fantastiskt användbart..? Så fungerar tvärdiffen i Haldex med eLSD (Saab t ex) på bakaxeln iaf, både i kurvor och vid slirande med risk för fastkörning.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

matteeee skrev:
Men det vore ju fantastiskt användbart..? Så fungerar tvärdiffen i Haldex med eLSD (Saab t ex) på bakaxeln iaf, både i kurvor och vid slirande med risk för fastkörning.

Om alla utom tre hjul står på is sköter alltså xDrive i sig detta, inte "Dynamic performance control" enligt ovan. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 februari 2011 · 2 972 Inlägg

Alla utom tre? Det blir ju bara ett, såvida dom inte har nån 6-hjuling jag missat wink
Om tre av fyra står på is och snurrar, hur gör den då?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

matteeee skrev:
Alla utom tre? Det blir ju bara ett, såvida dom inte har nån 6-hjuling jag missat wink
Om tre av fyra står på is och snurrar, hur gör den då?

*Alla utom ett hjul.

Står tre hjul på is skickar xDrive merparten (Eller i extremfall all) av kraften till det hjul som har bra grepp. Står tre hjul på halka och ett har någorlunda grepp (Vilket är mer vanligt) skickas mer kraft till det hjul som har grepp men övriga tre får fortfarande drivning; Spinnande hjul skapar ett moment som hjälper till.

Man får dock som vanligt inte glömma DTC-läget, annars blir det som för Clarkson där bilen försöker strypa hjulspinnet. Vips så står den fina silvriga X6an i backen och alla som inte vet vad de pratar om spekulerar vitt och brett om att X6 är värdelös! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
crille_86 Fartdåre =)
8 februari 2011 · 147 Inlägg

Jag hade inte snöat in mig på att köpa bilen med den mest moderna fyrhjulsdriften. Köp en bil du tycker om, riktigt bra vinterdäck och se till att ha bra bromsar så klarar ni garanterat en vinter på asfalterade vägar. smile

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
AndreasPlars
10 februari 2011 · 1 062 Inlägg

Tyskarna verkar ha fattat vad Haldex nyare system klarar av idag:
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 8429213.ab

M.V.H.

Saab 900i (1989)
2-8Injection
10 februari 2011 · 120 Inlägg

Haldex med ESP fungerar till vardags på väg. Så fort det blir krävande så överhettas bromsarna eftersom ESP använder ABS som "diffbroms". Tackar vet jag Quattro;) X-drive har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

AndreasPlars skrev:
Tyskarna verkar ha fattat vad Haldex nyare system klarar av idag:
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 8429213.ab

M.V.H.

Det där testet är HELT VÄRDELÖST tyvärr, köpte tidningen i hopp om en intressant 4WD studie.. men sämre reportage har jag knappast sett i en AMS tidning. Se kommentarena på AMS hemsida så förstår ni vad jag pratar om: http://www.automotorsport.se/news/22177 … %C3%A4lja/

Mvh

Robin

matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 februari 2011 · 2 972 Inlägg

2-8Injection skrev:
Haldex med ESP fungerar till vardags på väg. Så fort det blir krävande så överhettas bromsarna eftersom ESP använder ABS som "diffbroms". Tackar vet jag Quattro;) X-drive har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

AndreasPlars skrev:
Tyskarna verkar ha fattat vad Haldex nyare system klarar av idag:
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 8429213.ab

M.V.H.

Det där testet är HELT VÄRDELÖST tyvärr, köpte tidningen i hopp om en intressant 4WD studie.. men sämre reportage har jag knappast sett i en AMS tidning. Se kommentarena på AMS hemsida så förstår ni vad jag pratar om: http://www.automotorsport.se/news/22177 … %C3%A4lja/

Mvh

Robin

Det där inlägget är HELT VÄRDELÖST. Sen när är quattro inte Haldex t ex? smile
Och sen när har "riktiga quattro" (enligt dig) i dagens bilar fler diffbromsar än bilar med Haldex? Läs på innan du ger dig in i leken...

Utöver det så kör man väl för he-e inte med ESP när man kör i krävande sitautioner med AWD? ESP är till för stabilitet vid sladd och antispinn, AWD är till för framkomlighet, grepp, spårstabilitet och såklart MEDVETEN sladd som man inte vill ska hävas med ESP..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
2-8Injection
10 februari 2011 · 120 Inlägg

matteeee skrev:

2-8Injection skrev:
Haldex med ESP fungerar till vardags på väg. Så fort det blir krävande så överhettas bromsarna eftersom ESP använder ABS som "diffbroms". Tackar vet jag Quattro;) X-drive har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

AndreasPlars skrev:
Tyskarna verkar ha fattat vad Haldex nyare system klarar av idag:
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 8429213.ab

M.V.H.

Det där testet är HELT VÄRDELÖST tyvärr, köpte tidningen i hopp om en intressant 4WD studie.. men sämre reportage har jag knappast sett i en AMS tidning. Se kommentarena på AMS hemsida så förstår ni vad jag pratar om: http://www.automotorsport.se/news/22177 … %C3%A4lja/

Mvh

Robin

Det där inlägget är HELT VÄRDELÖST. Sen när är quattro inte Haldex t ex? smile
Och sen när har "riktiga quattro" (enligt dig) i dagens bilar fler diffbromsar än bilar med Haldex? Läs på innan du ger dig in i leken...

Utöver det så kör man väl för he-e inte med ESP när man kör i krävande sitautioner med AWD? ESP är till för stabilitet vid sladd och antispinn, AWD är till för framkomlighet, grepp, spårstabilitet och såklart MEDVETEN sladd som man inte vill ska hävas med ESP..

Nu ville jag inte hoppa på nån (hemskt ledsen om du kände dig påhoppad..), utan mest bara varna för att köpa det AMS-numret (så sparar ni 80 kr jag aldrig kommer få tillbaka).

Sant att quattro ser väldigt olika ut beroende på bil och årsmod (A1 quattro=haldex).
Går det att stänga av ESP på alla bilar med Haldex? Volvo V60 AWD tex?

Rquired Allmänt envis
10 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Stämmer det att Audi RS5 fick betyget 6 i körglädje när Passat fick 7 och Volvo ännu högre som många påstår i kommentarerna? Om man går efter dem fanns där många "fel", men just ovanstående påstående känns som ett skämt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang