Magnetkoppling till AC-kompressorn S60-02

F4S4N CAD-konstruktör
7 februari 2011 · 1 392 Inlägg

Hej!

Har ett väldigt irriterande ljud ifrån magnetkopplingen på min S60. Det viner varvtalsberoende som bara den. Har trott att det varit både remspännaren och generatorn men nu hittat felet.

Undrar om det finns någonstans man kan köpa en ny magnetkoppling eller om man måste byta ut hela kompressorn? Eller om den eventuellt går att laga?

Vet inte hur länge till man klarar sig innan den skär ihop helt...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
lycco
10 februari 2011 · 74 Inlägg

byt kompressorn men jag skulle nog köpa en beg på ....   bildelsbasen.se

F4S4N CAD-konstruktör
10 februari 2011 · 1 392 Inlägg

Jo det blir nog ett kompressorbyte till slut. Ska plocka ner och kolla över shims eller om man kan se något direkt fel på den.

Det där med begagnad är en ganska stor risk. Så fort man plockar ur en kompressor så måste den pluggas för att ingen fukt ska komma in. Dom är lite känsliga för det... Man vet ju aldrig om detta är korrekt utfört vid demonteringen på skroten wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Burnout89 Överladdad!
10 februari 2011 · 530 Inlägg

F4S4N skrev:
Jo det blir nog ett kompressorbyte till slut. Ska plocka ner och kolla över shims eller om man kan se något direkt fel på den.

Det där med begagnad är en ganska stor risk. Så fort man plockar ur en kompressor så måste den pluggas för att ingen fukt ska komma in. Dom är lite känsliga för det... Man vet ju aldrig om detta är korrekt utfört vid demonteringen på skroten wink

Testa och shimsa borde räcka om det inte är för dåligt med tryck i systemet.  de spelar ingen roll om du pluggar kompressorn för de måste ändå vakumsuga systemet innan man kan fylla på med nytt köldmedium.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Går å köpa lös koppling på volvo. E det oljud i den e det ingen ide att chimsa.

Å detta e inget att vänta med skär den kan det gå illa... PLus att säkringen till den e samma som till gaspedalen så gissa vad som händer om den går.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
F4S4N CAD-konstruktör
11 februari 2011 · 1 392 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Går å köpa lös koppling på volvo. E det oljud i den e det ingen ide att chimsa.

Å detta e inget att vänta med skär den kan det gå illa... PLus att säkringen till den e samma som till gaspedalen så gissa vad som händer om den går.

Okej någon aning om pris på kopplingen?

Det där med säkringen hade jag faktiskt ingen aning om, om det nu stämmer wink


Burnout89 pluggningen görs ju för att förhindra fuktskador i kompressorn. Hänger inte riktigt med på vad du menar... smile Fuktskadan försvinner ju inte för att du vakumsuger

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
JaggaChafen Tesla Senior Technician
11 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Kommer inte ihåg vad kopplingen kostar men det med säkringen stämmer det vet jag... Lärt mig den hårda vägen.

Å ånagående fukt så e det väll inte så farligt om det kommer lite i kompressorn men bilens system skall inte stå öppet för länge. Om det gör det måste man byta torken efter åt inget annat.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Ibbee
7 augusti 2012 · 262 Inlägg

Min magnetkoppling vinner också.
Det har den gjort i snart 7 månader.
vad händer om säkringen går?
och hur länge till kommer den hålla? den har rullat 23 000mil

F4S4N CAD-konstruktör
8 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

Byt den snarast. Går skär den så kan det bli DYRT. Remmen kan med lite otur ge dig ett kamremshaveri.

Avantia.com har lagret löst om du gillar att skruva. Annars finns komplett kompressor på skruvat.se för under 3000kr. Lätt att byta, tar ca 1 timma. Hör av dig om du behöver instruktioner smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Ibbee
9 augusti 2012 · 262 Inlägg

okej ge mig gärna instruktioner . tänker nog byta den själv smile

Ibbee
9 augusti 2012 · 262 Inlägg

Men borde jag byta hela kompressorn istället? eller bara kopplingen? hur vet jag att kompressorn är kass?

Ibbee
9 augusti 2012 · 262 Inlägg

blir nog ett helt kompressor byte!
Skicka gärna bilder och instruktioner på hur man byter den själv smile
Jag är inte så duktig men min verktygslåda sträcker sig till byta ex bromsar, skivor mm småsaker

F4S4N CAD-konstruktör
9 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

Kyler din AC nu?

Lättast är i vilket fall att byta hela kompressorn. Hur du än gör måste du ändå fylla systemet efteråt.

Kan skicka ett pm till dig med instruktioner sen. Påminn mig gärna om ja glömmer det!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
lycco
9 augusti 2012 · 74 Inlägg

om du är osäker så gör en ac service som kostar ca 800._ så vet du exakt vad felet är.

F4S4N CAD-konstruktör
9 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

Det räcker att slå på/av ACn så hör man mycket tydligt om ljudet förändras.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang