Köpråd: Bruksbil med bra lastutrymme, c:a 50k kr?

AIC
8 februari 2011 · 185 Inlägg

Efter att ha kollat på lite mindre bilar i Golf-klassen funderar jag på om det kanske inte är bättre att köpa en större bil eftersom jag ofta har en del att bära på. Jag bor i storstaden och har reflekterat över att ha en automatlåda samt 4WD. Vad tycker ni om det? Jag letar efter en bra och tillförlitlig bruksbil enligt följande:

Måsten:
- Budget kring 50-60.000 kr, cash/beg
- Hög krocksäkerhet
- Driftsäkerhet, dvs en bil man kan lita på
- Ekonomisk i underhåll och drift

Gärna:
- Yngre än år 2000
- 4WD
- Automat
- Att den är lite lyxig och rolig att köra
- Att det finns ett bra bagageutrymme, gärna kombi/SUV
- Att tjejerna inte springer för glatta livet för att den är så ful

FordRSC Los geht's, Schumacher
8 februari 2011 · 1 510 Inlägg

Här har du http://www.blocket.se/malmo/Ford_Explor … 10&w=3 Tror tjejerna kan sitta skönt där bak och glida med tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
AIC
8 februari 2011 · 185 Inlägg

Den är alldeles för stor...

TeedasT 100% ninja
8 februari 2011 · 342 Inlägg

AIC skrev:
Den är alldeles för stor...

Thats what she said! big_smile

Ne, men en explorer är aldeles för farligt, riktigt dålig bil på alla sätt.. kolla efter nått annat.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
REngstrom
8 februari 2011 · 1 Inlägg

För dom pengarna så en v70, passat eller A6. men alla har ju sina brister, växellådan på v70n (lite osäker på om de bara är på tidiga XC eller om äver awdn är drabbad). Passatens framvagn och audi 6orna vill ju ha en renovering efter ett par mil. Om du ska åka bensin skulle ja nog välja volvon, men om diesel är intressant skulle ja inte tveka på att köpa en a6 smile

Allt går! Men vissa saker bara en gång..
AIC
8 februari 2011 · 185 Inlägg

Provkörde en BMW 740i i en timme idag. Är fortfarande väldigt tagen av körturen, kändes som bilen flöt och gled fram. Gjorde dessutom en kickdown och höll på att tappa andan. Letar efter den vägkänslan och kvalitén men med lite mer lastutrymme... Tips?

IceEyes Varningar: För många..
8 februari 2011 · 2 552 Inlägg

Subaru Legacy är mitt tips. Den har goda utrymmen, ett kompetent 4WD-system, finfint komfort och är en erkänt driftsäker modell som normalt sett inte ställer till med några större problem smile

Två andra förslag är Mercedes E-klass och BMW E39. E-klass bjuder bjuder på fina utrymmen samt hög krocksäkerhet och komfort men personligen tycker jag dock att kvalitén är för dålig för att det ska vara ett bra köp men hittar du ett bra och framför allt ett rostfritt exemplar så kanske..

E39 är betydligt roligare att köra och håller bevisligen högre kvalité än E-klass, men utrymmesmässigt så har den inte så mycket att komma med.

Senast redigerat av IceEyes (8 februari 2011)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Tynnerstroem
8 februari 2011 · 345 Inlägg

AIC skrev:
Provkörde en BMW 740i i en timme idag. Är fortfarande väldigt tagen av körturen, kändes som bilen flöt och gled fram. Gjorde dessutom en kickdown och höll på att tappa andan. Letar efter den vägkänslan och kvalitén men med lite mer lastutrymme... Tips?

Känslan att "flyta och glida fram" finns i dom flesta USA-bilar. Chevrolet Caprice, Ford Crown Victoria och liknande full-size bilar. Jag har även hört på en del ställen att bilarna som är byggda på GM's framhjulsdrivna A-platform (Oldsmobile Cutlass Ciera, Pontiac 6000, Buick Century, Chevrolet Celebrity) ska ha den åkkomforten också. Samtliga nämnda bilar finns både som kombi och sedan. Fullsizebilarna har jättelång livslängd förutsatt att du sköter service, och finns endast med automat.

Sedan om man gillar USA-bilar och dess utseende eller inte är en personlig sak, men där har du lite udda alternativ. smile

Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Jag tolkar "jag bor i storstaden" som att du för det mesta också kör i eller kring denna, annars hade du skrivit något annat väl? Och i så fall så varför 4WD som du behöver några dagar om året, visst är snöröjningen bristfällig ibland men med 2WD, bra däck och lite teknik klarar du dig lika väl och sparar rejält med pengar i både bensin och driftkostnader.

I och med att du var ute efter mindre bilar så nämner jag Mercedes A-klass, 3.5m lång ultrasmidig stadsbil som med fällt/urlyft baksäte har ett rejält lastutrymme som är större än många ovanstående kombi med uppfällt baksäte. Behöver du inte baksätet så ofta bör den duga!
Det är svindyrt att byta startmotor/generator, i övrigt är reparationskostnaderna inte dyra. Dock ett litet frågetecken kring driftsäkerheten, på pappret ser det bra ut men just den jag hade var fruktansvärt opålitlig. Sedan rostar den en del med...

Sedan finns Suzuki Vitara med, inget stort bagage utan ungefär som i Golfklassen men åter igen behöver du inte baksätet så kan du lasta. Den stora fördelen är att det är en jeep med hög sittposition och utmärkt sikt, och framför allt: Till vardags är den 2WD men behöver du 4WD kopplar du in det med en spak, Vitara är en mycket kompetent terrängbil för övrigt. Mycket driftsäker, inte lika krocksäker...

Annars finns MPV-typen med, alltså dem som ser ut som små minibussar. Men där hittar du troligen varken körglädje eller lyx. En bil du kanske kan slänga ett öga på är Chrysler PT Cruiser, snygg retrodesign som döljer bra utrymmen. Men körglädje, nja. smile
http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AIC
8 februari 2011 · 185 Inlägg

Tack för alla svar! Vad tycker ni om en BMW 540 touring? Är de lika tysta inne i cupén som 7-serien; vägbuller, motorljud?

Senast redigerat av AIC (8 februari 2011)

von_blad
8 februari 2011 · 461 Inlägg

AIC skrev:
Tack för alla svar! Vad tycker ni om en BMW 540 touring? Är de lika tysta inne i cupén som 7-serien; vägbuller, motorljud?

5-serien är en fin bil. Hade en i somras, jättefin att åka i och köra, men de verkar rosta en del... ABS lampan lyser ofta på E39.

Men i efterhand skulle jag nog inte köpa en igen, den kändes opålitlig och hade lätt för att rosta.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
AIC
8 februari 2011 · 185 Inlägg

von_blad skrev:

AIC skrev:
Tack för alla svar! Vad tycker ni om en BMW 540 touring? Är de lika tysta inne i cupén som 7-serien; vägbuller, motorljud?

5-serien är en fin bil. Hade en i somras, jättefin att åka i och köra, men de verkar rosta en del... ABS lampan lyser ofta på E39.

Men i efterhand skulle jag nog inte köpa en igen, den kändes opålitlig och hade lätt för att rosta.

Vad har du nu? Vad rekommenderar du?

von_blad
8 februari 2011 · 461 Inlägg

AIC skrev:

von_blad skrev:

AIC skrev:
Tack för alla svar! Vad tycker ni om en BMW 540 touring? Är de lika tysta inne i cupén som 7-serien; vägbuller, motorljud?

5-serien är en fin bil. Hade en i somras, jättefin att åka i och köra, men de verkar rosta en del... ABS lampan lyser ofta på E39.

Men i efterhand skulle jag nog inte köpa en igen, den kändes opålitlig och hade lätt för att rosta.

Vad har du nu? Vad rekommenderar du?

Just nu kör jag en V70 170hk -01 som jag köpte för 54kkr, blev tvungen att köpa en billig bil tills jag hittar nästa bil jag vill ha.

Kan rekommendera en V70, men den går ju inte att jämföra med en BMW i körglädje! Det är lite vad man prioriterar, ekonomi och pålitlighet, eller att ha trevligt bakom ratten.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

von_blad skrev:

AIC skrev:

von_blad skrev:

5-serien är en fin bil. Hade en i somras, jättefin att åka i och köra, men de verkar rosta en del... ABS lampan lyser ofta på E39.

Men i efterhand skulle jag nog inte köpa en igen, den kändes opålitlig och hade lätt för att rosta.

Vad har du nu? Vad rekommenderar du?

Just nu kör jag en V70 170hk -01 som jag köpte för 54kkr, blev tvungen att köpa en billig bil tills jag hittar nästa bil jag vill ha.

Kan rekommendera en V70, men den går ju inte att jämföra med en BMW i körglädje! Det är lite vad man prioriterar, ekonomi och pålitlighet, eller att ha trevligt bakom ratten.

Nog för att en Bmw kan jävlas om man har otur men Volvo V70 har ännu fler potentiella fel (Gasspjäll tex.) även om den inte är lika sannolik att rosta, sedan är en personlig åsikt att man inte åker hälften så bra i en V70. Mig passar stolarna inte i alla fall, och det är en annan klass på Bmw V8 än Volvo Svensson.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AIC
8 februari 2011 · 185 Inlägg

Vad är åsikten om Mitsubishi Galant?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang