2717
Sök

Beställa reg.papper på en bil som ej står på mig.

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Hej, jag köpte ju som sagt min bil av en kille som hade köpt den av en annan men ej fått papprerna.
Kan jag beställa dom och få dom till mig ifall dom står på honom tro?

Mvh

Saabifierad
2 031 Inlägg
8 februari 2011
Tyvärr går det inte, annars skulle jag kunna beställa registreringspapper på lite snygga bilar här på garaget och göra mig själv till ägare till allihopa och anmäla dom stulna.

Man ska akta sig för att köpa bilar av folk som inte äger dom eller om dom saknar registreringsbeviset för det är ofta något lurt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
8 februari 2011
..dessutom kostar det numera en 100lapp att få den "viktiga" delen med ägarbyte på om man slarvat bort den. Men det går fortfarande bara att få den skickad till ägaren!

/Mattias

229 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
jahopp, de va ju synd.

2 983 Inlägg
8 februari 2011
Nej, det är en j-a tur att det är så smile

/Mattias

229 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
nja, de slash säger kanske inte fungerar. för om man skriver över bilen på sig, så har du ju ingen underskrift av ägaren så då kan du ju inte anmäla den stulen det skulle inte fungera, eftersom bilen står hos honom, och han inte skrivit på nått paper, de skulle nog inte va så svårt att motbevisa i domstol om de skulle va så.

Muttley
8 februari 2011
knutzon skrev:
nja, de slash säger kanske inte fungerar. för om man skriver över bilen på sig, så har du ju ingen underskrift av ägaren så då kan du ju inte anmäla den stulen det skulle inte fungera, eftersom bilen står hos honom, och han inte skrivit på nått paper, de skulle nog inte va så svårt att motbevisa i domstol om de skulle va så.

Tranportstyrelsen skiter i vem som gjort underskriften.
Har på den tiden jag satte bilar i farsans namn skrivit under med han. Såklart under hans godkännande.
Och har aldrig varit problem.  Därför är de enbart problem om transportstyrelsen skulle skicka ut regbevis till en som inte ens äger bilen i registret.

Då hade jag lätt tagit över några av kungens bilar wink

Saabifierad
2 031 Inlägg
8 februari 2011
knutzon skrev:

Du säger emot dig själv, vad hade du egentligen tänkt göra om du kunde få ut registeringsbeviset som du frågar efter? sätta upp det på väggen? elda upp det och hoppas att bilen blev din? cool

tkd_rille skrev:
knutzon skrev:

Tranportstyrelsen skiter i vem som gjort underskriften.
Har på den tiden jag satte bilar i farsans namn skrivit under med han. Såklart under hans godkännande.
Och har aldrig varit problem.  Därför är de enbart problem om transportstyrelsen skulle skicka ut regbevis till en som inte ens äger bilen i registret.

Då hade jag lätt tagit över några av kungens bilar wink

Exakt cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

229 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
jag har ju köpt bilen så om ja beställer papprerna så lär han ju knappast anmäla nåt, bara att jag inte får tag i honom.

2 983 Inlägg
9 februari 2011
Hur vet du att personen du köpte den av inte har stulit den från den riktige ägaren?

/Mattias

Handledare
1 481 Inlägg
9 februari 2011
knutzon skrev:
jag har ju köpt bilen så om ja beställer papprerna så lär han ju knappast anmäla nåt, bara att jag inte får tag i honom.

Har du något kvitto, tilll att börja med?
Inget kvitto, inget bevis att du köpt den.

Hade den du köpte bilen av något kvitto som visade att han köpt bilen?

Dessutom är bilen avställd. Du kommer inte att kunna köra med den eftersom du inte har rätt att ställa på den.
Senast redigerat av saab_sonett (9 februari 2011)

Saabifierad
2 031 Inlägg
9 februari 2011
knutzon skrev:

1. Du kan inte beställa registeringsbeviset. Lyckas du med det kommer det till bilens riktiga ägare.
2. Du har köpt bilen av en person som inte äger bilen.
3. Du verkar tro att bara för du har betalat för bilen är den din men god tro existerar inte längre.
4. Du hade tänkt fejka ägarens namnteckning på samma sätt som jag skulle gjort i mitt första inlägg, det som du menade lite senare inte fungerar men ändå skulle du själv göra det roll
5. Anmäler den ursprungliga ägaren sin bil som du har stulen så ligger du illa till. Tar polisen dig blir du av med bilen och kan mycket väl åka dit för stöld om personen du köpte den av menar att han aldrig haft eller sålt en 740 som du "råkar" ha.
6. Jag tvivlar på att det ens finns ett kvitto om du inte skrivit ett själv.

Streets Of Sundsvall Crew
482 Inlägg
9 februari 2011
Du kan få fram personens hela personnummer via någon tjänst liknande justitia och med hjälp av detta beställa hem papperna till bilens "ägare" sen hur du gör sen får du improvisera ... Då mitt förslag bryter mot fler regler på garaget.org

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc

2 983 Inlägg
9 februari 2011
Nitr00x skrev:
Du kan få fram personens hela personnummer via någon tjänst liknande justitia och med hjälp av detta beställa hem papperna till bilens "ägare" sen hur du gör sen får du improvisera ... Då mitt förslag bryter mot fler regler på garaget.org

Det bryter (nog) inte bara mot regler här på garaget wink

/Mattias

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 februari 2011
När man köper bilar av skummisar får man se till att ha en exra runda papper till hands. Chansade och köpte en amazon en gång med "kvitto" visade sig att bilen aldrig stått i säljarens namn och att han hade falsklegg/flera identiteter. Men jag fick ägarpapper till sist, som skummisen lovat tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 653 Inlägg
9 februari 2011
köpa bil utan att få papprena direkt gör man bara en gång tongue
Köpte min 850 av en pundare med noll koll och ingen som hälst förståelse för varför jag hade så bråttom att få tag på ägarbeviset.

efter 2 månader och ha skickat efter papprena själv två ggr och gjort två hembesök hos han så fick jag papprena och en underskrift av hans dotter som var måttligt road av hans bilaffärer...

jag lärde mig ganska mycket juridiska pladder kring ägarbyten dock tack vare den affären, och bilen var snuskigt billig så det är väl smällar man får ta. Men som sagt, aldrig mer köpa eller sälja en bil utan att ha ägarpapprena tillhands vid köp/säljtilfället.

hoppas det löser sig för dig dock och att du lär dig något av det som jag gjorde smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

229 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
Jag förstår inte varför alla ska vara så negativa. allt jag undrade var bara ifall det gick och göra så, tydligen inte. & nej har inget kvitto då jag känner kompisen och jag känner killen han köpt den av, så jag tror knappast den är stulen av honom..

Muttley
9 februari 2011
Så om du känner de som inte har regpapperna. Varför ber du inte de fixa ägarbytet till dig då ??
Du kan ju beställa åt honom om han inte vet hur man gör.

229 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
ja men jag får ju inte tag på honom

Handledare
1 481 Inlägg
10 februari 2011
Åka hem och knacka på dörren kanske?

Sök