Hur många extralysen kan jag ha på ett relä?

vdb
8 februari 2011 · 69 Inlägg

Ja, alltså. Krockade bilen verkstan reparerade den och satte på en ny viltbåge som rymde 3x-lysen mot gamla 2. Jag har ett likadant x-lyse som bara är att skruva på. Kan jag bara knycka lite el från lampan bredvid eller hur funkar det?
Relät som sitter är ett 30Ampere, säkringen 20A. Eller måste jag dra om hela skiten? Antalet watt på själva lamporna har jag inte en aning om...

Janneutanb
8 februari 2011 · 7 271 Inlägg

Brukar väl normalt sitta 50w i. Fast dom flesta byter till 100w.
Sitter det 50w så är det inga problem.

Kristian_L
9 februari 2011 · 1 893 Inlägg

Första gången jag koplade tre x-ljus till min gamla 240, monterade jag dem på ett 30A relä av okänt märke.
Ut o testade, drog på helljuset, wov, fantastiskt ljus. (3x100W + 2x100 i H4orna) Sedan fick jag möte och bländade av. Men se det gick inte. Gissa om mötande vart sur. smile Var tvungen att stanna och dra ur plus kabeln.
Efter bytte jag till tre reläer av samma okända märke. En till var lampa.
Senare extraljus montage, har jag investerat i ETT dyrare relä... (Mindre kabeldragning.)

Funkar det inte med din settup, kan du mao byta till större relä och säkra upp.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
9 februari 2011 · 621 Inlägg

jag har kört tre st 100w på ett relä. Nu kör jag tre st xenon 55w på ett relä.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
BARRET
9 februari 2011 · 561 Inlägg

Jag kör 4x100w på biltemas stora dubbelrelä. Det skall tåla 2x125w har jag för mig.

Hade ett sånt relä på min gamla 745a också, där satt det 5st 100w och 2st 55w, det gick också på ett relä, dock hängde det sig ibland.

Zwudda Refined
9 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Jag har alltid kört 3st H1 100w (Innan jag började med xenon) på 1st 30amp relä och har aldrig haft några problem alls med det.

Drönirettab
9 februari 2011 · 21 761 Inlägg

Det brukar vara maxströmmen på relät som anges så vitt jag vet, inte den kontinuerliga strömmen. Ett relä av bra kvalitet kan då fungera utan större bekymmer fastän man belastar med nära maxström, medan ett "dåligt" relä får problem direkt med att relät fastnar i draget läge. smile

Thullen
9 februari 2011 · 1 653 Inlägg

Jag safear och kör ett riktigt Hella-relä till vardera lampa, och då kör jag 35W xenon.
har också vart med om att relät svetsas fast vid för hög belastning, det e inge kul, så dyra är inte relän så man behöver snåla på det...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Phaetoon
9 februari 2011 · 8 156 Inlägg

Multiplicera Ampere med Volt så får du ungefär så mycket som reläet tål.
Dvs 30A x 12V = 300W.

Eftersom säkringen är på 20A så får du räkna med 20A x 12V = 240W.
Dvs du kan köra 3 extralysen på max 80W vardera.
Det är onödigt att pressa ett relä/säkring till gränsen dock.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Zwudda Refined
10 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Phaetoon skrev:
Multiplicera Ampere med Volt så får du ungefär så mycket som reläet tål.
Dvs 30A x 12V = 300W.

Eftersom säkringen är på 20A så får du räkna med 20A x 12V = 240W.
Dvs du kan köra 3 extralysen på max 80W vardera.
Det är onödigt att pressa ett relä/säkring till gränsen dock.

Det är konstigt för jag har hela tiden kört 100W x 3 på 30A relä och 20A säkring. Har aldrig haft problem med det.
Heller inte nu när jag kör 3st 55w H1 xenon. Fungerar klockrent !

Zwudda Refined
10 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Thullen skrev:
Jag safear och kör ett riktigt Hella-relä till vardera lampa, och då kör jag 35W xenon.
har också vart med om att relät svetsas fast vid för hög belastning, det e inge kul, så dyra är inte relän så man behöver snåla på det...

"Eller måste jag dra om hela skiten?"
Känns som om TS mer är ute efter bekvämlighet och inte behöva koppla in mer än vad som sitter i dagsläget än en kostnadsfråga.

vdb
10 februari 2011 · 69 Inlägg

Zwudda skrev:

Thullen skrev:
Jag safear och kör ett riktigt Hella-relä till vardera lampa, och då kör jag 35W xenon.
har också vart med om att relät svetsas fast vid för hög belastning, det e inge kul, så dyra är inte relän så man behöver snåla på det...

"Eller måste jag dra om hela skiten?"
Känns som om TS mer är ute efter bekvämlighet och inte behöva koppla in mer än vad som sitter i dagsläget än en kostnadsfråga.

Exakt...jag gillar idén med att bara ta med mig en sockerbit ner på parkeringen, upp med huven och skruva i 5 minuter snarare än att nörda loss med si och så många watt och amp per sladd... Men jag tolkar svaren som om det borde gå att bara knycka lite ström från lampan brevid?

Zwudda Refined
10 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Hävdar fortfarande att det i ditt fall är grovleken på kablarna som kan sätta gränsen. Får anta att de som monterade lysena visste vad de gjorde och dimensionerade kablarna efter avsäkringen.

vdb skrev:
Men jag tolkar svaren som om det borde gå att bara knycka lite ström från lampan brevid?

Jag talar ENBART av egna erfarenheter, och kabelsatsen jag köper brukar innehålla 1st relä och kablar för 2st extraljus. Och jag har inte märkt minsta tillstymmelse av att kablarna har varit för små/klena.

Men som sagt, man kan aldrig garantera något, men för mig fungerar det klockrent. Hade jag varit i dina kläder hade jag bara kopplat in en 3:e lampa.

Men som sagt, bara personliga åsikter och erfarenheter.

Phaetoon
10 februari 2011 · 8 156 Inlägg

Zwudda skrev:

Phaetoon skrev:
Multiplicera Ampere med Volt så får du ungefär så mycket som reläet tål.
Dvs 30A x 12V = 300W.

Eftersom säkringen är på 20A så får du räkna med 20A x 12V = 240W.
Dvs du kan köra 3 extralysen på max 80W vardera.
Det är onödigt att pressa ett relä/säkring till gränsen dock.

Det är konstigt för jag har hela tiden kört 100W x 3 på 30A relä och 20A säkring. Har aldrig haft problem med det.
Heller inte nu när jag kör 3st 55w H1 xenon. Fungerar klockrent !

Man får räkna med att toleransnivån är lite högre än reläets märkning. Dessutom får du räkna med en spänning på 15V istället för 12V, vilket gör att man kommer upp över 300W. Jag skulle tippa på att man förkortar livslängden på reläet, precis som när man trimmar en motor.

3x55W är ju 165W, så där är det inga problem.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
10 februari 2011 · 8 156 Inlägg

http://www.kjell.com/fragakjell/kabelarea/images/nomogram12v.gif
Ta fram en linjal och måtta upp. wink
http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/kabelarea/

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
lmoberg
30 januari 2021 · 542 Inlägg

Har 3st 35w xenon, relät har 1x15A & 1x5A. Funkar det att koppla alla tre ljus på 15A eller ska jag koppla ett på 5A eller tom att jag behöver ett till relä?

Utmarks-Loke
30 januari 2021 · 5 836 Inlägg

lmoberg skrev:
Har 3st 35w xenon, relät har 1x15A & 1x5A. Funkar det att koppla alla tre ljus på 15A eller ska jag koppla ett på 5A eller tom att jag behöver ett till relä?

15Ax12V=180W. Du skall alltså kunna köra alla tre på reläets stora utgång, det blir ju bara 105W tillsammans. Lilla utgången räcker till 5Ax12V=60W. Något förenklat.

lmoberg
30 januari 2021 · 542 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

lmoberg skrev:
Har 3st 35w xenon, relät har 1x15A & 1x5A. Funkar det att koppla alla tre ljus på 15A eller ska jag koppla ett på 5A eller tom att jag behöver ett till relä?

15Ax12V=180W. Du skall alltså kunna köra alla tre på reläets stora utgång, det blir ju bara 105W tillsammans. Lilla utgången räcker till 5Ax12V=60W. Något förenklat.

Tackar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2021 · 13 742 Inlägg

rätt enkelt    köper du ett riktigt relä så kommer det fungera.. köper du något skit relä så kör med minst 2st till 3lysen.      varit med om ett antal gånger att reläna bränner fast med helljuset på.   

säkert 5-6st dom sista 10åren som haft det problemet.  så säkert inget stort problem men ska man göra rätt kör man ett relä per lyse   det är ju inte så att det är 3gånger så mycket jobb att köra med 3 reläer.    kör man xenon ska man vara väldigt försiktig.   många bilar klarar inte få smällen som xenonen ger bakåt när den tänder när man har billiga balaster.   

så då ska man alltid köra med ett bra kvalitets relä med diod så ingen spänning tillåts gå till bilen. sen kör man andra relän på det relät.  då skyddar man bilens elsystem     många som bränner sina styrboxar i sina bilar pga xenon extraljus och xenon i halvljus och helljus på vanliga lykor.. nått man ska se upp med oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2021 · 17 477 Inlägg

Growe skrev:
rätt enkelt    köper du ett riktigt relä så kommer det fungera.. köper du något skit relä så kör med minst 2st till 3lysen.      varit med om ett antal gånger att reläna bränner fast med helljuset på.   

säkert 5-6st dom sista 10åren som haft det problemet.  så säkert inget stort problem men ska man göra rätt kör man ett relä per lyse   det är ju inte så att det är 3gånger så mycket jobb att köra med 3 reläer.    kör man xenon ska man vara väldigt försiktig.   många bilar klarar inte få smällen som xenonen ger bakåt när den tänder när man har billiga balaster.   

så då ska man alltid köra med ett bra kvalitets relä med diod så ingen spänning tillåts gå till bilen. sen kör man andra relän på det relät.  då skyddar man bilens elsystem     många som bränner sina styrboxar i sina bilar pga xenon extraljus och xenon i halvljus och helljus på vanliga lykor.. nått man ska se upp med oxå

Det där är intressant. HELLA är ju numera tillverkade i PRC men är de verkligen bättre än dito Biltemarelä? Sen ska man ju vara lite vaksam på vad man byter till. Vissa har ju bytt plats på 30 och 86. Då blir det inte så bra...

EDIT: PRC = Public Republic of China.

Senast redigerat av Hybrid_ (30 januari 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang