BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.
  • 158 Följare
  • 495 219 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 mars 2016
Rquired Allmänt envis
14 juli 2011 · 12 512 Inlägg

AD_ skrev:

-stoffe- skrev:

AD_ skrev:
Var på besiktningen idag och både tråkiga och roliga grejer uppdagades.
http://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-2416702.jpg
+ Fick beröm för fina och jämna bromsar smile
+ Registrering med krok gick fint

- Bra att veta på att längsgående bromsrör börjar bli väldigt angripna
- Dödsdomen: Underkänt pga höga avgasvärden sad Enligt besiktningsmannen beror det på för mycket soppa, och han tyckte inte att alla hästarna var hemma i stallet heller...

gör en redig service å kolla läckor samt tanka etanol nästa besiktning så ska de funka. men kolla även så lambdad inte är paj

Tack för tipsen! smile Ska kollas!

M50 och höga avgasvärden är inget ovanligt, värt att kolla dels service, om någon bälg är sprucken eller även om det står olja i någon av tändstiftsbrunnarna. Spiller du när du fyller på och någon tidigare ägare slarvat bort packningen till plastkåpan rinner det längs ventilkåpan och ner i brunnarna om du har otur.

Men främst är det viktigt att bilen är genomvarm innan mätning, det räcker inte med att tempmätaren står rakt upp. En bit tex. motorväg på lite lägre växlar är både kul och nyttigt så den hinner bli genomvarm. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AD_ Biltokig ingenjör
14 juli 2011 · 1 159 Inlägg

Rquired skrev:

AD_ skrev:

-stoffe- skrev:
gör en redig service å kolla läckor samt tanka etanol nästa besiktning så ska de funka. men kolla även så lambdad inte är paj

Tack för tipsen! smile Ska kollas!

M50 och höga avgasvärden är inget ovanligt, värt att kolla dels service, om någon bälg är sprucken eller även om det står olja i någon av tändstiftsbrunnarna. Spiller du när du fyller på och någon tidigare ägare slarvat bort packningen till plastkåpan rinner det längs ventilkåpan och ner i brunnarna om du har otur.

Men främst är det viktigt att bilen är genomvarm innan mätning, det räcker inte med att tempmätaren står rakt upp. En bit tex. motorväg på lite lägre växlar är både kul och nyttigt så den hinner bli genomvarm. wink

Får ta och gå igenom lite och se vad jag kan hitta.
Besiktningsmannen gav den ett andra försök och drog iväg och körde en stund för att få upp tempen, dock utan resultat på värdena hmm Kanske inte var tillräckligt?

Men det är något som är knas iaf, stämplar jag fullt på ettan så händer det inte så mycket som jag tycker det borde göra med 192hk... Den drar skapligt med sås också.
Vill ju ha den igenom besiktningen, men också att den går rent och bra.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Rquired Allmänt envis
15 juli 2011 · 12 512 Inlägg

AD_ skrev:

Rquired skrev:

AD_ skrev:

Tack för tipsen! smile Ska kollas!

M50 och höga avgasvärden är inget ovanligt, värt att kolla dels service, om någon bälg är sprucken eller även om det står olja i någon av tändstiftsbrunnarna. Spiller du när du fyller på och någon tidigare ägare slarvat bort packningen till plastkåpan rinner det längs ventilkåpan och ner i brunnarna om du har otur.

Men främst är det viktigt att bilen är genomvarm innan mätning, det räcker inte med att tempmätaren står rakt upp. En bit tex. motorväg på lite lägre växlar är både kul och nyttigt så den hinner bli genomvarm. wink

Får ta och gå igenom lite och se vad jag kan hitta.
Besiktningsmannen gav den ett andra försök och drog iväg och körde en stund för att få upp tempen, dock utan resultat på värdena hmm Kanske inte var tillräckligt?

Men det är något som är knas iaf, stämplar jag fullt på ettan så händer det inte så mycket som jag tycker det borde göra med 192hk... Den drar skapligt med sås också.
Vill ju ha den igenom besiktningen, men också att den går rent och bra.

Svårt att säga, stämmer allt överens skall du inte behöva köra mer än med en vanlig bil förstås men det är något ägare uppmärksammat när det gäller M50, alltså att vissa exemplar behöver vara ordentligt varma inför besiktning trots att där inte finns något märkbart "fel" medan vissa är som vanligt.

Lite enklare felsökning kan du dock göra, det låter som något är fel. Hur mycket dricker den? Brukar ligga runt 0.9-1L/mil 525i ligger den på eller en bit över den siffran? Går den jämt? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AD_ Biltokig ingenjör
15 juli 2011 · 1 159 Inlägg

Rquired skrev:

AD_ skrev:

Rquired skrev:
M50 och höga avgasvärden är inget ovanligt, värt att kolla dels service, om någon bälg är sprucken eller även om det står olja i någon av tändstiftsbrunnarna. Spiller du när du fyller på och någon tidigare ägare slarvat bort packningen till plastkåpan rinner det längs ventilkåpan och ner i brunnarna om du har otur.

Men främst är det viktigt att bilen är genomvarm innan mätning, det räcker inte med att tempmätaren står rakt upp. En bit tex. motorväg på lite lägre växlar är både kul och nyttigt så den hinner bli genomvarm. wink

Får ta och gå igenom lite och se vad jag kan hitta.
Besiktningsmannen gav den ett andra försök och drog iväg och körde en stund för att få upp tempen, dock utan resultat på värdena hmm Kanske inte var tillräckligt?

Men det är något som är knas iaf, stämplar jag fullt på ettan så händer det inte så mycket som jag tycker det borde göra med 192hk... Den drar skapligt med sås också.
Vill ju ha den igenom besiktningen, men också att den går rent och bra.

Svårt att säga, stämmer allt överens skall du inte behöva köra mer än med en vanlig bil förstås men det är något ägare uppmärksammat när det gäller M50, alltså att vissa exemplar behöver vara ordentligt varma inför besiktning trots att där inte finns något märkbart "fel" medan vissa är som vanligt.

Lite enklare felsökning kan du dock göra, det låter som något är fel. Hur mycket dricker den? Brukar ligga runt 0.9-1L/mil 525i ligger den på eller en bit över den siffran? Går den jämt? smile

Skulle uppskatta att den drar bortåt 1.5L/mil. Tomgången kan pendla ibland kall men även som varm, det händer inte regelbundet.

Avgasvärdena (Gränsvärden inom parentes):
CO 2,5 (0,5)
CO 2500 1,4 (0,3)
HC 074 (100)
Lambda 0,98 (0,97-1,03)

Lambdavärdet tyder ju på att den går rätt fett.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
15 juli 2011 · 223 Inlägg

Min gamla touring drack runt 0.8/mil när jag körde på 95-oktan, så något är ju galet. Kika på anslutningen till tanken, hade en läcka där en gång. Kommer ihåg att jag hade höga avgasvärden en gång också, men minns inte riktigt vad jag gjorde mot det iofs.

Volvo 855R (1996)
XorcessX
15 juli 2011 · 709 Inlägg

sen väger ju 525erna en del oxå så jätte pigga är dom inte trots 192hk

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
Darkie dARKiE
15 juli 2011 · 5 031 Inlägg

Kolla felkoder gissar på kamaxelgivaren.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
AD_ Biltokig ingenjör
15 juli 2011 · 1 159 Inlägg

Tack för tipsen!

Blir nog att rulla in den på en verkstad och läsa av ev. felkoder innan jag börjar byta massa grejer. Hoppas på att det är enkelt fixat bara.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
BOLIN_
16 juli 2011 · 2 763 Inlägg

AD_ skrev:
Tack för tipsen!

Blir nog att rulla in den på en verkstad och läsa av ev. felkoder innan jag börjar byta massa grejer. Hoppas på att det är enkelt fixat bara.

Ja vi hoppas inte på att det är något jätteallvarligt, vill ju se den fit for fight i plogen sen ju! yikes big_smile

Volvo - For Life
AD_ Biltokig ingenjör
19 juli 2011 · 1 159 Inlägg

Farsan var iväg och skulle göra en felsökning på lokala verkstan, men de hade semester.
Fast han prata med någon som gissade på igentäppt vevhusventilation. Täppt vv borde väl trissa upp HC värdena? Samt att man kunde mäta upp lambdan om den verkar kass.
Vi får försöka leta reda på någon annan verkstad som inte har semesterstängt.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
viktor_89
19 juli 2011 · 113 Inlägg

var någonstans hitta du luckan till dragkroken ?

AD_ Biltokig ingenjör
19 juli 2011 · 1 159 Inlägg

Fick med den när jag köpte min hela kofångare från fiddesgarage.se. Men tror den ska gå att köpa på BMW för några hundringar.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
20 juli 2011 · 1 159 Inlägg

XorcessX skrev:
sen väger ju 525erna en del oxå så jätte pigga är dom inte trots 192hk

Sant, men när den ibland känns ungefär som en 116hk 740 på de lägre varven måste något vara fel. Efter 4000rpm känns det att det finns något som vill trycka på iaf.

I vilket fall, inom en månad ska detta göras:
- Kolla felkoder, åtgärda eventuella fel.
- Service; Olja, stift, ventilkåpspackning, fläktremmar mm.
- Silentblocks byte.
- Byte av styrväxel.
- Inhandla nya bakdäck.

Så det blir att ligga i :p

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
-stoffe-
21 juli 2011 · 1 271 Inlägg

AD_ skrev:

XorcessX skrev:
sen väger ju 525erna en del oxå så jätte pigga är dom inte trots 192hk

Sant, men när den ibland känns ungefär som en 116hk 740 på de lägre varven måste något vara fel. Efter 4000rpm känns det att det finns något som vill trycka på iaf.

I vilket fall, inom en månad ska detta göras:
- Kolla felkoder, åtgärda eventuella fel.
- Service; Olja, stift, ventilkåpspackning, fläktremmar mm.
- Silentblocks byte.
- Byte av styrväxel.
- Inhandla nya bakdäck.

Så det blir att ligga i :p

m50 motorn har dock den karaktären

Rquired Allmänt envis
21 juli 2011 · 12 512 Inlägg

-stoffe- skrev:

AD_ skrev:

XorcessX skrev:
sen väger ju 525erna en del oxå så jätte pigga är dom inte trots 192hk

Sant, men när den ibland känns ungefär som en 116hk 740 på de lägre varven måste något vara fel. Efter 4000rpm känns det att det finns något som vill trycka på iaf.

I vilket fall, inom en månad ska detta göras:
- Kolla felkoder, åtgärda eventuella fel.
- Service; Olja, stift, ventilkåpspackning, fläktremmar mm.
- Silentblocks byte.
- Byte av styrväxel.
- Inhandla nya bakdäck.

Så det blir att ligga i :p

m50 motorn har dock den karaktären

Inte en M50TU i samma utsträckning som en M50, och absolut inte "trött som en 116hk 740" på lägre varv. Sexan är stark, att plåga bilen genom att lägga i femman i 20km/h klarar den och är den frisk orkar den accelerera upp sakta men utan skakningar och protester och det gör ingen 740. Sedan kräver den visserligen varv för att man skall få ut allt den har att ge. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-stoffe-
21 juli 2011 · 1 271 Inlägg

Rquired skrev:

-stoffe- skrev:

AD_ skrev:

Sant, men när den ibland känns ungefär som en 116hk 740 på de lägre varven måste något vara fel. Efter 4000rpm känns det att det finns något som vill trycka på iaf.

I vilket fall, inom en månad ska detta göras:
- Kolla felkoder, åtgärda eventuella fel.
- Service; Olja, stift, ventilkåpspackning, fläktremmar mm.
- Silentblocks byte.
- Byte av styrväxel.
- Inhandla nya bakdäck.

Så det blir att ligga i :p

m50 motorn har dock den karaktären

Inte en M50TU i samma utsträckning som en M50, och absolut inte "trött som en 116hk 740" på lägre varv. Sexan är stark, att plåga bilen genom att lägga i femman i 20km/h klarar den och är den frisk orkar den accelerera upp sakta men utan skakningar och protester och det gör ingen 740. Sedan kräver den visserligen varv för att man skall få ut allt den har att ge. smile

jo de vet jag har ahft ett par m50b25 både med och utan vanos å m50 är ganska slö på lägre varv men som en 740 är nog kanske lite väll som du säger

AD_ Biltokig ingenjör
1 augusti 2011 · 1 159 Inlägg

YES!
Bilen var inne på avläsning av felkoder idag och det visade sig att Lambdasond 1 gav utslag smile
Blir till byta den och sedan är problemet förhoppningsvis löst! smile

Kan även avslöja att 2 extra lysen har inhandlats smile Ett tredje lyse jagas just nu tongue

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Benzin-rider
1 augusti 2011 · 600 Inlägg

fint de ;P'

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
AD_ Biltokig ingenjör
10 augusti 2011 · 1 159 Inlägg

Igår fick jag min lambdasond! smile Den monterades idag.

Var tvungen att klippa kablarna på den gamla för att komma åt med ringnyckeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f6e0ea439136ff4f6b6ede675b1c43cf.jpg

Nya och gamla
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a7f088dcbab02b4c789416a5afae878e.jpg

Provisorisk lösning med värmeskyddet
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5a54606c9520f640418d481a6736ab83.jpg

Vilken skillnad det blev! Känns som en helt annan bil big_smile Väldigt mycket piggare på lägre varv.
Åkte även till besiktningen och den gick igenom utan problem CO 0,0 och CO 2500 0,0 smile
Så nu är den duglig att terrorisera vägarna i ett år till lol

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
BOLIN_
10 augusti 2011 · 2 763 Inlägg

AD_ skrev:
Igår fick jag min lambdasond! smile Den monterades idag.

Var tvungen att klippa kablarna på den gamla för att komma åt med ringnyckeln
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f6e0ea439136ff4f6b6ede675b1c43cf.jpg

Nya och gamla
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a7f088dcbab02b4c789416a5afae878e.jpg

Provisorisk lösning med värmeskyddet
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5a54606c9520f640418d481a6736ab83.jpg

Vilken skillnad det blev! Känns som en helt annan bil big_smile Väldigt mycket piggare på lägre varv.
Åkte även till besiktningen och den gick igenom utan problem CO 0,0 och CO 2500 0,0 smile
Så nu är den duglig att terrorisera vägarna i ett år till lol

Grymt! big_smile Sköjj att du fick det fixat! smile

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang