Fråga: Val av däck - vilka?

Bjork OEM <3
9 februari 2011 · 6 957 Inlägg

Våren på ingång, däck måste beställas tongue

Vet inte riktigt vilka än bara.. kikat på dessa 3:

Dunlop SP SPORT MAXX

Toyo PROXES T1-R

Falken FK-452

Dimensionerna kommer bli 215/35-19 alt. 225/35-19

Har du åkt på någon av dessa däck så skriva gärna vad du tycker om dom?
Eller du kanske rekommenderar ett helt annat däck?

Mvh

OEM <3
granadadr
9 februari 2011 · 7 303 Inlägg

jag har kört på Falken,, de duger, inga speciella däck enligt mig,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Bjork OEM <3
9 februari 2011 · 6 957 Inlägg

Hur funka dom i torrt resp. vått väglag då? Slets dom fort?

OEM <3
Kmarcus
9 februari 2011 · 854 Inlägg

Vet inte hur priserna ligger i 19" men jag kan rekomendera Hankook evo S1, de vet jag är grymma och även fått bra resultat i tester. Dock skulle jag i dagsläget köpa Continental Sportontact 3 då dessa enbart är 50 kr dyrare st i "min" dimension men känns som snäppet bättre däck. Får liknande resultat som Hankook i tester men vad jag sett ofta något bättre. Responsen ska tydligen vara riktigt bra i dessa.

Mina två tips som jag är övertygad om att du kommer bli nöjd med. Men valet av däck beror ju helt klart på vad man är ute efter.

Falken är väl kända för att slitas grymt fort?

Senast redigerat av Kmarcus (9 februari 2011)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Brådhis * Voff voff *
9 februari 2011 · 10 310 Inlägg

Jag har kört på dom där Dunlop Sport och var riktigt nöjd! Mycket bra grepp både i vått och torrt väglag! Dessutom ganska så tysta och stadiga!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cupra_
9 februari 2011 ·

Har Dunlop SP Sport som reservdäck tongue Haft dem på jobbarbilen och funkar kalas.. Men kändes väl inte så sportiga kanske. Sj kör jag i dagsläget på Bridgestone Potenza RE 050 och är helnöjd! Responsiva, bra fäste för att vara gatdäck och ganska bra pris.

Senast redigerat av Deception (9 februari 2011)

Bjork OEM <3
9 februari 2011 · 6 957 Inlägg

Ingen som kan säga nåt om Toyo då? tongue

OEM <3
Ejan
9 februari 2011 · 648 Inlägg

För nåt år sen körde jag Toyo T1-R på min CRX och det var ett bra däck, det jag reagerade mest på var regnegenskaperna som kändes bra och tryggt..sidstommen är väl kanske lite mjuk men det är väl först på bana man märker av det, en sak till jag kommer ihåg var att dom slets rätt snabbt men vid den åldern så gasade jag väl klart mer än nu också :-)

Ska själv köpa nya 17" till vårkanten och det står mellan just Falken FK-452 och Toyo T1-R



EDIT: brorsan kör på Falken FK-452 på sin Lexus IS200 och han är mer än nöjd med däcket...det går tyst och har väldigt bra regnegenskaper + ett fint torrgrepp, sen slits dom knappt heller så det verkar helt klart vara en hårdare gummblandning i dom mot Toyo.

Senast redigerat av Ejan (9 februari 2011)

Erick
9 februari 2011 · 4 767 Inlägg

Jag har kört Toyo-däcken på skylinen i 2 säsonger nu, och de har vart riktigt bra, sjukt bra grepp även när de fått lite temp på bana, jämfört med som vanliga gatdäck brukar bli, hala och jävliga såfort man gasar lite..

Tycker dom har hållt väldigt bra med tanke på den emellanåt omilda behandling de fått utstå smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Mixxen
9 februari 2011 · 2 Inlägg

jag hankook evo s1 på calibran och dom är väldigt bra i vätt och torrt!

Opel Calibra "Calibra" (1992)
Bjork OEM <3
9 februari 2011 · 6 957 Inlägg

Toyodäcket verkar ju helt klart intressant big_smile Men det är väldigt olika ord om Falken får jag säga efter ha surfat runt på en del forum smile

OEM <3
Erick
9 februari 2011 · 4 767 Inlägg

Falken ÄR billigare däck, både kvalitet och pris.

Sen är det ju skillnad, ett normalbra däck tycker dom flesta är jättebra, för dom kör aldrig eller har inte bil nog att behöva bättre däck.

Ska du ut på bana nåt är Toyo-däcket givet.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Bjork OEM <3
9 februari 2011 · 6 957 Inlägg

Ja, jag är liten sugen på att testa lite bana typ med GTI-klubben smile

Toyodäcket på däckonline låg ju runt 1500kr/st vilket i mina ögon är rätt prisvänligt smile

OEM <3
wulvan
9 februari 2011 · 154 Inlägg

Har kört med ContiSportContact 3 17" till s70:n och har aldrig varit mer nöjd med ett par sulor. Sjukt bra i vått som torrt. Dock så kostar dom lite....ca. 2100:-/st.

Så det blir contisportcontact 5 "19 för mig till s60:n sen till våren, då dom är riktigt feta.

Volvo S60R AWD "Challenger" (2006)
Busgrabb Rejsa ?
10 februari 2011 · 2 959 Inlägg

Kmarcus skrev:
Vet inte hur priserna ligger i 19" men jag kan rekomendera Hankook evo S1, de vet jag är grymma och även fått bra resultat i tester. Dock skulle jag i dagsläget köpa Continental Sportontact 3 då dessa enbart är 50 kr dyrare st i "min" dimension men känns som snäppet bättre däck. Får liknande resultat som Hankook i tester men vad jag sett ofta något bättre. Responsen ska tydligen vara riktigt bra i dessa.

Mina två tips som jag är övertygad om att du kommer bli nöjd med. Men valet av däck beror ju helt klart på vad man är ute efter.

Falken är väl kända för att slitas grymt fort?

Instämmer, Evo S1 är kanon och rätt vettigt i pris med.

Autotech
BMW 335D (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Amerikansk recension av lite däck ( http://www.tirerack.com/ kan man hitta mycket vettig info på, men ofta handlar det om däck specifikt anpassade för nordamerikanska marknaden)


Continental ContiSportContact 3 vs Dunlop SP Sport Maxx TT vs Pirelli PZero Rosso vs Yokohama ADVAN Sport

Kanske inte Sport Maxx TT-modellen som du funderar på (eller om det kanske är just det däcket).

Senast redigerat av steifan (10 februari 2011)

Bjork OEM <3
13 februari 2011 · 6 957 Inlägg

Vad menar däckonline när dom skriver "BSW" i infotexten?

Edit: Black Sidewall var det tydligen, tackar för det "Quads"

Senast redigerat av Bjork (13 februari 2011)

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang