7260
Sök

Saab 900 årsmodell 95 i baklås

19 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Hej allesammans!

För några timmar sen kom jag hem med bilen från verkstaden där jag överskridit min budget kraftigt.
Jag låste min bil (Saab 900 2,3 1995), senare nu ikväll så kom jag ut och hela bilen har gått i baklås. Det har varit problem med förardörren innan, men har alltid gått att låsa upp om man "juckar" låser lite med nycklen. Jag lyckades få upp 3 dörrar, men förardörren går fortfarande inte...
Jag upptäckte att själva låset är vridet så att det står horisontelt (----) och inte vertikalt (l) Så var det inte innan.

Nu till problemet:

Det går inte att vrida nycklen åt vänster, det tar bara stopp. "Låspiggen" reagerar om man vrider åt höger, fast det är ju det hållet du låser bilen. Centrallåsknappen funkar inte på just den dörren längre.
Är det någon som råkat ut för samma problem och har tips eller lösningar på hur jag fixar detta.

Vore väldigt tacksam!

Mvh Erik

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2011
Låter bara som att din bil har frysit, kan ha runnit ner vatten från smält is och sen när den kom ut från verkstaden fryser det fast och går ej o låsa upp, testa och ställ bilen i ett värmegarage. Brukar hända så för mig ibland med vita saaben smile

19 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Jag hoppas med på det, men
det tror jag inte eftersom det går inte ens att dra upp "piggen" förarsidan. De andra dörrarna var likadana, sedan har det varit plusgrader hela dagen här i Kalmar. Sedan så var som sagt själva låset vridet åt fel håll när den kom hem från verkstaden. Och ganska mycket åverkan på låset.. Du har inga tips om hur man bryter sig in i dörren innefrån utan att förstöra för mycket?

Mvh Erik

1 327 Inlägg
10 februari 2011
Jag hade likande problem igår med min saab 9000. Hade tvättat bilen dagen innan, bara spraya in lite låsolja i låset eller tina upp bilen så ska det nog funka igen.

19 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Jo det får jag hoppas på, men om det nu är såsom jag tror att den gått i baklås, är det någon som råkat ut för det?

Mvh Erik

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2011
Jasså, någon som försökt o bryta sig in också?? Då är det bara o byta kolven i dörren, men du ska ju kunna öppna dörren om du drar upp pluppen till låset!

Annars att dörrarna inte går o låsa upp är vanligt på vintern iaf

19 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Ifall jag ska vara ärlig så tror jag det är mekanikern för han klagade på att det inte gick att låsa upp dörren och gav mig skit för det. Det är han som även vridit låset så att det hamnat i "låst-läge". Hade en kompis här nu som kollade på det han trodde att det var något som hakat ur och lossnat.
Ja det vet jag, har kört på tändartekniken denna vinter. Du har inga tips på hur man tar sig in i dörren och gör det, då dörren inte går att öppna?

mvh Erik

19 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Kan nu konstatera att låset inte fryst! hmm Något har kärvat grovt...

Ngn som har några tips på vad som bör göras?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2011
så det går inte alls o dra upp pluppen i dörren?? och nyckeln går inte år vrida mer än till lås? om du testar att trycka på dörren samtidigt som du låter upp, funkar det?

19 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
nycklen går inte att vrida alls det tar tvärstopp :S pluppen bara fjädrar tillbaka, trycka på dörren? Hur menar du:) Värt att testa!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2011
Asså rakt in bara medans du vrider nyckel, så du typ knuffar till dörren samma sekund som du vrider nyckeln smile

19 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Okej ska testa det imorgon, annars blir det till att hoppa över mittkonsolen framöver tills jag löst det (y)

Sök