1943
Sök

Blinkande innerbelysning

125 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Hej. Har ett vanligt problem när basarna spelar nästan max och upp, de blinkar i alla lampor (utom xenon). Vad kan jag behöva ändra på?

Idag har jag:
6 meter 35 m2 kabel framifrån till batteriet bak
1 meter 21 m2 kabel mellan steg och batteri +&-
1 st cad 15 slutsteg
2 st jbl gti mk2 basar
1 st optima yellow top s5.5 (bagageutrymmet)

Steget är specad till 900 watt 2 ohm och 1600 watt 1 ohm (rms såklart). Basarna ligger på ca 1.6 ohm så dom drar väl ca 1200 watt?

Så undrar vad som kan vara fel. Hade innan ett 90ah volvo xc70 batteri med 800cca som var helt kasst men det blev nästan ingen när ja bytte. dB är desamma 141.7 med båda batterierna. Är det nått annat som kan vara dåligt? Är det nått jag missat att förklara fråga gärna!

Tack på förhand //Knape

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 februari 2011
testa med att flytta jordpunkten kan vara där som skiter sig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

125 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Sitter idag på ett nerslipat ställe. Så tror jordpunkten är de sista problemet. Men har ju inte ändrat jorden i motorrummet? men de borde väl inte göra något då batteriet sitter bak och har ett par egna kablar till sig. både plus och minus går från batteriet till steget.
ironhead skrev:
testa med att flytta jordpunkten kan vara där som skiter sig

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 februari 2011
kolla jorden i motorutrymmet  eller laddningen låter som att du får för lite stöm te stegen och då brukar det blinka

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

125 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Hade den tanken jag med. De va därför ja köpte de dyraste batteriet jag hittade;) Som sagt opitma yellowtop 5.5, borde inte de klara av ca 1200 watt?

ironhead skrev:
kolla jorden i motorutrymmet  eller laddningen låter som att du får för lite stöm te stegen och då brukar det blinka

282 Inlägg
11 februari 2011
Knape_V40 skrev:
Hade den tanken jag med. De va därför ja köpte de dyraste batteriet jag hittade;) Som sagt opitma yellowtop 5.5, borde inte de klara av ca 1200 watt?

ironhead skrev:

Jag kör på ca 800 watt på monoblocket och runt 150 på 4-ch steget, använder endast 1st Banner 60Ah där fram och jag har inte några problem med blinkande lampor. 35mm² till monoblock och 16m² till 4-ch steget.

Vet inte hur stor skillnaden är mellan 950 och 2000 watt men 2st batterier bör räcka.

3 187 Inlägg
11 februari 2011
Knape_V40 skrev:

ironhead skrev:

bytt jordkabeln till det färmre batterierna, byt även kabeln mellan generator och batteriet.
använda lika grova kablar som du har till det bakre batteriet.

testa även och mät och se hur pass mycket spänningen sjukner.
Senast redigerat av big-jepp (11 februari 2011)

125 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
har kablar för att göra detta men har bara inte gjort det än. verkar som folk inte riktigt läser. jag har "bara" ETT batteri. inte två. utan ett st optima yellowtop s5.5 i bagageutrymmet.
sen varför jag inte trodde felet låg i kablarna fram är för att när motorn är avstängd är det precis lika mycke (inte så mycke men ändå lite) blinkande.

Tack för svaren än så länge. Kan det inte vara nått annat än framkablaget?

big-jepp skrev:
Knape_V40 skrev:

ironhead skrev:

bytt jordkabeln till det färmre batterierna, byt även kabeln mellan generator och batteriet.
använda lika grova kablar som du har till det bakre batteriet.

Sök