Bmw 325 e36 Avgassystem

Raalf Bwm
14 februari 2011 · 3 Inlägg

Hej.

Jag har en Bmw 325 e36 från 1993. Jag tänkte bygga om mitt avgassystem, och där är 2 katalysatorer. Jag tänkte ta bort dom och sätta dit en sportkatt. Vet någon om det går? blir det samma avgasvärden och sånt?

Tack på förhand.
Mvh: Rasmus

BMW 325i e36 "Schmiedmann" (1993)
tekniknissen-
14 februari 2011 · 252 Inlägg

Du får tänka på att grenröret är avstämt med 2 cattar De tilhör primär rören Har provat att använda Biltemas catar men 2 stycken och det har funkat bättre än orginalet.

Raalf Bwm
14 februari 2011 · 3 Inlägg

OKej. Det låter ju fint. hade du då vanliga katalysatorer eller?

BMW 325i e36 "Schmiedmann" (1993)
tekniknissen-
14 februari 2011 · 252 Inlägg

Ja  två av dessa 79802

luuundh CLASSIFIED
16 februari 2011 · 646 Inlägg

Du får kanske tillägga att du även monterat ett Schmiedmann extraktor-grenrör. smile
Själv tror jag att det räcker med en kisse. smile

Kmarcus
16 februari 2011 · 854 Inlägg

Det sitter inga utjämnare på 325? (X/H)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
luuundh CLASSIFIED
16 februari 2011 · 646 Inlägg

Kmarcus skrev:
Det sitter inga utjämnare på 325? (X/H)

Men om han ska bygga eget avgassystem så är det ju inte så svårt att sätta dit ett Y-rör sen katt och sen antingen gå tillbaks till två rör med ytterligare ett Y-rör eller köra med enkelt rör efter katt...

Kmarcus
16 februari 2011 · 854 Inlägg

Problemet är att ett sådant avgassystem inte är lika bra som ett med dubbla kattar och utjämnare. Men vill man bara ha högre ljud så kan man väl bygga lite hur som, och då fungerar med säkerhet en katt.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
luuundh CLASSIFIED
16 februari 2011 · 646 Inlägg

Förstår inte varför ett sådant system skulle vara sämre, beror väl på hur man bygger och vilken tum man använder o.s.v?

Kmarcus
16 februari 2011 · 854 Inlägg

Nej, så lätt är det inte riktigt... På en turbosnurra är det inte lika viktigt men på en sugis spelar avgassystemet en mycket större roll.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
luuundh CLASSIFIED
16 februari 2011 · 646 Inlägg

Du har säkert rätt men det skulle vara kul att se hur stor skillnad det är mellan att köra på en katt eller med två. smile

Kmarcus
16 februari 2011 · 854 Inlägg

Troligen inte så stor att det är värt de extra pengarna, men det kan ändå vara något att tänka på. 5-10 hk max.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
luuundh CLASSIFIED
16 februari 2011 · 646 Inlägg

Jaja, då är det ju upp till Raalf hur seriöst bygget ska bli smile

Kmarcus
16 februari 2011 · 854 Inlägg

Sedan gäller det att placera utjämnaren rätt också, annars blir det skit ändå big_smile

Edit:
Billigast och bäst blir troligen att köpa M3 original om det passar på grenrören.

Senast redigerat av Kmarcus (16 februari 2011)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
V-8
16 februari 2011 · 8 Inlägg

Kmarcus skrev:
Problemet är att ett sådant avgassystem inte är lika bra som ett med dubbla kattar och utjämnare. Men vill man bara ha högre ljud så kan man väl bygga lite hur som, och då fungerar med säkerhet en katt.

och det säger du som själv monterat ett på tok för grovt avgassystem på en stackars M3? du om någon borde veta bättre.

16 ventiler är 16 för lite.
Kmarcus
16 februari 2011 · 854 Inlägg

V-8 skrev:

Kmarcus skrev:
Problemet är att ett sådant avgassystem inte är lika bra som ett med dubbla kattar och utjämnare. Men vill man bara ha högre ljud så kan man väl bygga lite hur som, och då fungerar med säkerhet en katt.

och det säger du som själv monterat ett på tok för grovt avgassystem på en stackars M3? du om någon borde veta bättre.

På tok för grovt? Om du menar de 2*70 på racebilen så är de inte monterade än... Dessutom köps de för att passa den nya motorn som kommer ha 380+ hk. Detta är rekomenderat av Köhler själv, anser du att du vet mer än honom kanske jag ska ta hjälp av dig istället?

Vill du fortsätta diskussionen kan vi ta det via PM, eller om du vill höra en längre historia.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
V-8
18 februari 2011 · 8 Inlägg

Kmarcus skrev:

V-8 skrev:

Kmarcus skrev:
Problemet är att ett sådant avgassystem inte är lika bra som ett med dubbla kattar och utjämnare. Men vill man bara ha högre ljud så kan man väl bygga lite hur som, och då fungerar med säkerhet en katt.

och det säger du som själv monterat ett på tok för grovt avgassystem på en stackars M3? du om någon borde veta bättre.

På tok för grovt? Om du menar de 2*70 på racebilen så är de inte monterade än... Dessutom köps de för att passa den nya motorn som kommer ha 380+ hk. Detta är rekomenderat av Köhler själv, anser du att du vet mer än honom kanske jag ska ta hjälp av dig istället?

Vill du fortsätta diskussionen kan vi ta det via PM, eller om du vill höra en längre historia.

den lilla detaljen ang banbil o såpass vässad motor hade jag ingen aning om, trodde du var en såndär liten nisse som byter till coilovers o sätter schmiedmann emblem i fronten i tron om bättre prestanda.. men då har jag inget att säga annat än att ditt bottendrag kommer suga dase med de rören, men det vet du klart redan tongue ang mig sj så är jag ganska insatt när det gäller avgassidan på en bil.. så fråga mig vad du vill _smile

lite off topic, men vad har du satsat på för typ av avgasrör/grenrör?

16 ventiler är 16 för lite.
Kmarcus
19 februari 2011 · 854 Inlägg

V-8 skrev:

Kmarcus skrev:

V-8 skrev:

och det säger du som själv monterat ett på tok för grovt avgassystem på en stackars M3? du om någon borde veta bättre.

På tok för grovt? Om du menar de 2*70 på racebilen så är de inte monterade än... Dessutom köps de för att passa den nya motorn som kommer ha 380+ hk. Detta är rekomenderat av Köhler själv, anser du att du vet mer än honom kanske jag ska ta hjälp av dig istället?

Vill du fortsätta diskussionen kan vi ta det via PM, eller om du vill höra en längre historia.

den lilla detaljen ang banbil o såpass vässad motor hade jag ingen aning om, trodde du var en såndär liten nisse som byter till coilovers o sätter schmiedmann emblem i fronten i tron om bättre prestanda.. men då har jag inget att säga annat än att ditt bottendrag kommer suga dase med de rören, men det vet du klart redan tongue ang mig sj så är jag ganska insatt när det gäller avgassidan på en bil.. så fråga mig vad du vill _smile

lite off topic, men vad har du satsat på för typ av avgasrör/grenrör?

Vi kör PM.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang