Steg 2 till en saab, bra idè eller?

danne1978
23 juli 2006 · 13 Inlägg

Jag tänkte chippa min saab 9-5 aero -02 med steg 2 till 274/hk. Frågan min är om det känns markant stor skillnad med 24/hk extra? Vill inte kasta 7000:- i sjön.

jonTe
24 juli 2006 · 5 710 Inlägg

Den stora förändringen ligger ofta på vridmomentet i mellanregistret (+ 84NM på den firman du kikat) vilket tex ger förbättrade omkörningsprestanda.
Litet kik i deras testtabell före/efter ger en rätt bra kapning i tid på intervallet 80-140 därför vågar jag svara JA på frågan om du kommer märka någon skillnad utan att ha provat själv.

MVH Jonas
..............
pade Finnjävel ;)
24 juli 2006 · 24 Inlägg

Du märker nog garanterat en skillnad !
Men kanske det vore värt att tänka på att satsa på ett Steg 3 direkt smile

Image is nothing - Boost is everything
Bigge
24 juli 2006 ·

Har en polare som är Saab-fantast. han har steg 1 på sin 900 och han säger att det är lika bra att gå på steg 3 direkt ..

danne1978
24 juli 2006 · 13 Inlägg

Självklart så vill jag ha steg 3 men det kostar 18000. Och skulle jag framföra det till min fru skulle hon slå mig i huvut med en stekpanna.

XOZ
24 juli 2006 · 22 Inlägg

Haha... gör det i smyg då tongue säg att dom hade kampanj på den så du fick den 10000 billigare (Steg 3 ) tongue!

Martin 9-3 Fisketokig
24 juli 2006 · 2 997 Inlägg

danne1978 skrev:
Självklart så vill jag ha steg 3 men det kostar 18000. Och skulle jag framföra det till min fru skulle hon slå mig i huvut med en stekpanna.

Det är i ett sånt läge du ska tala om hur mycket du tycker om henne och säga att du satt i steg 3 i bilen som present till henne.

Perfekt ifall ni har gemensam bil, annars blir det klurigare om hon har egen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
danne1978
24 juli 2006 · 13 Inlägg

Lite jobbigt ändå när vi har gemensam ekonomi, och hon frågar vad jag har gjort med 18000:-
Jag kan ju säga att jag blev rånad :-)

Stoffe Verkmästare
28 juli 2006 · 97 Inlägg

Lite beroende på vilken leverantör så skulle jag inte tveka att satsa på ett Steg 1. Även om det kanske inte ökar så mycket i effekt eller vrid så brukar gasrepons och vridmomentskurva ändras till det bättre. Detsamma gäller vrid/effekt-arean. Dvs man plockar mer effekt där det går och på så vis får du en bil som är snabbare trots att toppeffekten kanske inte ökar så mycket.

Saabare Avstängd
28 juli 2006 · 1 106 Inlägg

Ta o spara pengar. Vänta ett tag tills du kommer att ha 18000 kr samlat

Livet startar vid 220 km/h
Stoffe Verkmästare
28 juli 2006 · 97 Inlägg

Nä, det håller jag inte med om. Ring den tilltänkta tunern och säg att du är intresserad av en uppgradering, Steg 1 i första hand, men senare eventuellt gå vidare till Steg 2 eller 3 och fråga vad de tar för att uppgradera mjukvaran vidare till St2 eller 3. Många tuners tar bara en symbolisk summa om man vill uppgradera mjukvaran vidare och då finns det ingen anledning att vänta med inköpet tills man har råd med allt.

Har själv gjort på ovanstående sätt och det ångrar jag inte en sekund. Så skönt att slippa originalets "såsighet".

Roadkiller Bredbands Tekniker
28 juli 2006 · 176 Inlägg

Säg att du får en "leksak" och hon en "unge" det brukar funka har jag hört...

En polare fick motorcykel om hon fick ett barn...smile

Senast redigerat av Roadkiller (28 juli 2006)

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...
Losgard
9 februari 2008 · 1 688 Inlägg

En separat styrbox från maptun kostar ju typ 5000 kr väl? Och ca 6000 kr för ett komplett 3tums avgassystem från turbon, med katalysator från JT?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
ascona-tic
9 februari 2008 · 1 497 Inlägg

Losgard skrev:
En separat styrbox från maptun kostar ju typ 5000 kr väl? Och ca 6000 kr för ett komplett 3tums avgassystem från turbon, med katalysator från JT?

Minst och plus moms

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Fredrik-79
9 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Börja med ett steg 1 och när du har pengar till mer effekt så skaffa de då.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
bumpe Lastbilsmekaniker
9 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Varför ta upp en 1.5 år gammal tråd, tror han har bestämmt sig redan...

Hamilton
9 februari 2008 · 8 868 Inlägg

Losgard skrev:
En separat styrbox från maptun kostar ju typ 5000 kr väl? Och ca 6000 kr för ett komplett 3tums avgassystem från turbon, med katalysator från JT?

Grattis du har vunnit en promenad i omgivningarna, för att du svarar på ett inlägg som skrevs för 1.5år sedan cool

Fotograf på tierpidag.se
krutmats
9 februari 2008 · 1 892 Inlägg

Stoffe skrev:
Lite beroende på vilken leverantör så skulle jag inte tveka att satsa på ett Steg 1. Även om det kanske inte ökar så mycket i effekt eller vrid så brukar gasrepons och vridmomentskurva ändras till det bättre. Detsamma gäller vrid/effekt-arean. Dvs man plockar mer effekt där det går och på så vis får du en bil som är snabbare trots att toppeffekten kanske inte ökar så mycket.

Stoffe, var är det för reklam..
"det brukar ändras till det bättre" ?
wink
Mvh/ Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang