Personliga registreringsskylt?

a7med
15 februari 2011 · 33 Inlägg

Undrar om någon här vet om man både kan använda sina personliga skyltar och de orginal skyltar(tex. ABC123).

Får man varriera mellan sina personliga skyltar och sina orginal skyltar? Undrar detta eftersom jag och pappa ska köpa en bil tillsammans och han kan inte köra runt med de personliga skyltarna tongue

ironhead volvoraggare
15 februari 2011 · 4 776 Inlägg

det 'är ändast den bilen som du reggar de personliga skylten som får ha  dessa personliga skyltar.....om  du inte vill ha  dom riktiga skyltarna kan du ju använda  dom i från showplate  då kan du ju ha både den vanliga regplåten och samtidigt den andra skylten

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
a7med
15 februari 2011 · 33 Inlägg

aa det vet jag men tänkte till samma bil. Jag har funderat på att sätta personliga skyltar men de dagarna min pappa ska använda bilen vill han inte ha de personliga skyltarna utan de orginala.. Kan man använda typ ABC123(org.skyltarna) en vecka, och de personliga skyltarna den andra typ varriera mellan dem på samma bil

328cabbish
15 februari 2011 · 827 Inlägg

japp du kan använda både orig reg skylt och personliga skylten

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
Bjork OEM <3
15 februari 2011 · 6 957 Inlägg

När du skaffar en personlig reg.plåt så får du ange reg.numret som bilen har som dom ska sitta på.
Sen om du åker med dom eller ej spelar ingen roll alls.

Har en själv, sjukt kul grej big_smile Du kan ha upp t o m 7 bokstäver, vill du ha mellanrum på din plåt så räknas ett mellanrum som en bokstav eller siffra.

Typ: 2 FAST blir 5 tecken.

OEM <3
Bobzza
15 februari 2011 · 273 Inlägg

Är det inte jobbigt att byta plåtar varje gång någon av er ska köra bilen och vilket ord har du tänk ha som din pappa inte kan åka runt med? big_smile

a7med
16 februari 2011 · 33 Inlägg

Haha tack för alla svar. Har fått svaren jag sökte efter big_smile.. jag lämnar skyltarna på så får han byta om det inte passar tongue

zemet
16 februari 2011 · 4 036 Inlägg

vad kostar det att ha personliga skyltar?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 februari 2011 · 3 404 Inlägg

zemet skrev:
vad kostar det att ha personliga skyltar?

Jag har hört 5 000sek

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Germax
16 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Jag tror (?) att det är lite missförstånd här.

Det transportstyrelsen kallar personlig registreringsskylt ersätter befintlig skylt. De ägs av en person och är bunden till en bil. Men man kan flytta skyltarna till en annan bil, men det ska registreras hos transportstyrelsen. Man kan alltså inte ha två bilar och skifta emellan lite när man vill. Detta kostar 6000kr för 10 år.

Senast redigerat av JapMax (16 februari 2011)

volvoentusiasten
16 februari 2011 · 4 005 Inlägg

ironhead skrev:
det 'är ändast den bilen som du reggar de personliga skylten som får ha  dessa personliga skyltar.....om  du inte vill ha  dom riktiga skyltarna kan du ju använda  dom i från showplate  då kan du ju ha både den vanliga regplåten och samtidigt den andra skylten

Nej. Man får enbart ha registreringsskyltar godkända av transportstyrelsen. egentillverkade från showplate etc är inte godkänt.

Däremot så får du ha dem skyltarna på bilen när den inte står i "anslutning till allmän väg" T ex egen tomt, bilevent med avspärrning (inparkerad) etc.

a7med
16 februari 2011 · 33 Inlägg

6000kr för 10år. Man kan som jag har förstått det variera mellan original reg.skylt och personlig skylt. Dock endast på den bil det är registrerat på

Bjork OEM <3
16 februari 2011 · 6 957 Inlägg

JapMax skrev:
Jag tror (?) att det är lite missförstånd här.

Det transportstyrelsen kallar personlig registreringsskylt ersätter befintlig skylt. De ägs av en person och är bunden till en bil. Men man kan flytta skyltarna till en annan bil, men det ska registreras hos transportstyrelsen. Man kan alltså inte ha två bilar och skifta emellan lite när man vill. Detta kostar 6000kr för 10 år.

Bra förklaring.

Skylten kan sitta på nåt av dina registrerade fordon du innehar, dock ej på flera samtidigt.
Jag själv har ett gäng med "BJÖRK"-plåtar nu tongue Har en uppsättning som alltid sitter på den vita golfen
och sen när den vita ställs av så har jag en uppsättning till den svarta golfen.

För att jag ska få åka med plåtarna på min brukis så ringer jag till Transportstyrelsen och meddelar detta, tar 5 minuter sen så är det fixat.

Plåtarna kostar 6000kr/10år och du får ha MAX 7 bokstäver, även mellanrum på plåten räknas som en bokstav/siffra, när det har gått 10 år så får du chansen att förnya din plåt inom en viss tid, kostar antingen 3500 för 5 år eller 6000 för 10 år till.

Om Transportstyrelsen på nåt sätt misstänker missbrukning av plåten, t.ex. om den sitter på flera fordon samtidigt så kan du med stor risk bli av med din plåt och inga pengar återbetalas, du kan ej heller ångra och lämna tillbaka, du kan avskriva plåten men utan ersättning.

Om det inte framkommit ordentligt hur man går till väga etc så kika här:
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … lig-skylt/

OEM <3
ironhead volvoraggare
16 februari 2011 · 4 776 Inlägg

linuslinje skrev:

ironhead skrev:
det 'är ändast den bilen som du reggar de personliga skylten som får ha  dessa personliga skyltar.....om  du inte vill ha  dom riktiga skyltarna kan du ju använda  dom i från showplate  då kan du ju ha både den vanliga regplåten och samtidigt den andra skylten

Nej. Man får enbart ha registreringsskyltar godkända av transportstyrelsen. egentillverkade från showplate etc är inte godkänt.

Däremot så får du ha dem skyltarna på bilen när den inte står i "anslutning till allmän väg" T ex egen tomt, bilevent med avspärrning (inparkerad) etc.

nej men men kan ju ha  bägge skyltarna samtidigt på bilen asså

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
volvoentusiasten
16 februari 2011 · 4 005 Inlägg

ironhead skrev:

linuslinje skrev:

ironhead skrev:
det 'är ändast den bilen som du reggar de personliga skylten som får ha  dessa personliga skyltar.....om  du inte vill ha  dom riktiga skyltarna kan du ju använda  dom i från showplate  då kan du ju ha både den vanliga regplåten och samtidigt den andra skylten

Nej. Man får enbart ha registreringsskyltar godkända av transportstyrelsen. egentillverkade från showplate etc är inte godkänt.

Däremot så får du ha dem skyltarna på bilen när den inte står i "anslutning till allmän väg" T ex egen tomt, bilevent med avspärrning (inparkerad) etc.

nej men men kan ju ha  bägge skyltarna samtidigt på bilen asså

Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Klart du måste ha de båda (riktiga) skyltarna på bilen?

ironhead volvoraggare
16 februari 2011 · 4 776 Inlägg

linuslinje skrev:

ironhead skrev:

linuslinje skrev:

Nej. Man får enbart ha registreringsskyltar godkända av transportstyrelsen. egentillverkade från showplate etc är inte godkänt.

Däremot så får du ha dem skyltarna på bilen när den inte står i "anslutning till allmän väg" T ex egen tomt, bilevent med avspärrning (inparkerad) etc.

nej men men kan ju ha  bägge skyltarna samtidigt på bilen asså

Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Klart du måste ha de båda (riktiga) skyltarna på bilen?

det går ju att ha den oäkta skylten brevid den andra  så är det lungt bara den äkta är synlig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Brådhis * Voff voff *
16 februari 2011 · 10 276 Inlägg

För att svara på trådskaparens fråga:

Ja, du kan teoretiskt sett växla mellan bilens vanliga regskyltar och dina personliga skyltar när du vill!

Men räkna med att polisen säkert frågar varför dom vanliga sitter på vid ett ev. stopp!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (16 februari 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvoentusiasten
16 februari 2011 · 4 005 Inlägg

ironhead skrev:

linuslinje skrev:

ironhead skrev:

nej men men kan ju ha  bägge skyltarna samtidigt på bilen asså

Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Klart du måste ha de båda (riktiga) skyltarna på bilen?

det går ju att ha den oäkta skylten brevid den andra  så är det lungt bara den äkta är synlig

Vad är det du menar, ska du åka runt med dubbla plåtar på bilen?

Låter det vara osagt, men p.g.a att det är förvirrande och att det inte är "godkänd utrustning av transportstyrelsen" så lär det bli böter pga av det.

a7med
16 februari 2011 · 33 Inlägg

Brådhis skrev:
För att svara på trådskaparens fråga:

Ja, du kan teoretiskt sett växla mellan bilens vanliga regskyltar och dina personliga skyltar när du vill!

Men räkna med att polisen säkert frågar varför dom vanliga sitter på vid ett ev. stopp!

//Brådhis

Tack så mkt. Aa det kan jag tänka mig men det gör inte så mycket eftersom det är mitt namn som kommer att vara på de personliga skyltarna och min pappa som kommer ha de vanliga regskyltarna. enkel förklaring är att han inte vill köra runt med mitt namn tongue

Smajly
16 februari 2011 · 3 059 Inlägg

Hmmm, vill minnas att personlig plåt är låst till en specifik bil.. när man beställer personliga plåtar får man även med små dekaler som ska monteras på vissa fönsterrutor.. på dessa dekaler står bilens ordinare regnummer på..
Du kan växla mellan orginalskyltar och personliga hur mycket du vill utan att någon kommer undra varför.. all sökning på endera skylten kommer ändå att ge info om den andra.. Som sagt så använder du ändå ditt ordinare regnummer vid kontakt med olika bolag med mera..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Som vanligt många som tror istället för att lägga fram fakta. En snabb sökning på transportstyrelsen gav detta:

Regler för att äga en personlig skylt
Här finns information om vilka regler som gäller för den som äger en personlig skylt och information om hur du gör när du byter bil eller åker utomlands.
Registreringsskylten är personlig och får bara användas på ett fordon som du äger eller leasar. Det organisations- eller personnummer som du anger i ansökan äger rätten till skyltbeteckningen i tio år. Transportstyrelsen kan i enskilda fall medge att rätten till en personlig skylt får överlåtas till någon annan om det finns särskilda skäl.

Om du vill avsäga dig rätten till dina personliga skyltar, ska du göra det skriftligen till:

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Någon återbetalning av avgiften sker inte. Om du saknar de ordinarie skyltarna, kan du beställa nya via vår e-tjänst Beställ registreringsskylt.

Om skyltarna missbrukas, kan Transportstyrelsen upphäva rätten till den personliga beteckningen.

Ditt ordinarie registreringsnummer styr även i fortsättningen tidpunkten för när du ska betala fordonsskatt, kontrollbesiktning, med mera. Detta nummer anger du vid kontakter med till exempel Transportstyrelsen eller försäkringsbolag.

Identifieringsmärke

När du har betalat för din personliga skylt skickar vi nya registreringsskyltar och ett identifieringsmärke till dig. 
 
På identifieringsmärket finns fordonets registrerings- och identifieringsmärkning (chassinummer) liksom beteckningen på den personliga skylten. Märket måste finnas på ditt fordon för att du ska få använda de personliga skyltarna. Det ska sitta på fordonets bakre högra sidoruta. Om inte det är möjligt, ska det fästas på en annan plats där det lätt kan läsas av.


Bilbyte
Vill du flytta dina personliga skyltar till ett annat fordon? Du kanske har bytt bil? Då ska du anmäla det till Transportstyrelsen, antingen per telefon 0771-14 15 16 eller skriftligen till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro.Inför utlandsresan
När du reser utomlands ska du ta med del 1 av registreringsbeviset (den blå delen). Kontrollera att det framgår av beviset att fordonet har en personlig skylt knuten till sig. Var noga med att identifieringsmärket (blå klisterdekal) sitter i höger sidoruta eller på annat lämpligt ställe.

Om du reser till ett land utanför EU, ska du överväga att använda de ordinarie skyltarna. Om du använder dem ska det anmälas till Transportstyrelsen.

Allmänt om personliga skyltar, pris o tecken med mera: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … lig-skylt/

Senast redigerat av Smajly (16 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang