1902
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
ZonaX skrev:
NiKeMaN skrev:
Dellan1980 skrev:

Nej nike smile tråden handlar om varför man köper gamla bilar smile du handlar om det ekonomiska i det hela smile

Ja tråden handlar om varför man köper gamla bilar.
Och det är PGA att man inte har råd att köpa en nyare.

Nu känner jag däremot att jag har gjort min ståndpunkt i det hela ganska klar, och efter detta inlägg kommer jag ej att svara på fler då detta är min åsikt. Den som säger något annat lider i många fall av den svenska avundsjukan på dom som åker nyare bilar, Eller i VÄLDIGT FÅ enstaka fall så handlar det om sanna entusiaster för ett visst märke eller en viss biltyp.

Nej!  För vissa handlar det om att man inte vill ha en ny bil!  Syntetisk körkänsla och allt skit!  Skiter i pengarna, hade jag haft en mille hade jag ändå inte velat ha en ny bil pga att det inte är samma charm som en gammal + att en ny bil har = 0 personlighet!

BS - BullShit. "Syntetisk körkänsla"? Mohaha smile

// Niklas Johansson

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Jag har aldrig skrivit att det inte finns snabba gamla bilar.

Men, Hedley: Du bekräftar fortfarande EXAKT det jag skriver.. Att det handlar om ens egna ekonomiska förutsättningar. Och det är ju det som tråden handlar om.

Gör det ju fortfarande inte i alla fall? Bara för att jag kan köpa en nyare bil betyder inte att jag vare sig vill eller kommer göra det?

Bara för att man inte åker senaste årsmodellen betyder inte att man är fattig?

Ta en titt på Ingvar kamprad som åker 240 som miljardär t.ex.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Ja tråden handlar om varför man köper gamla bilar.
Och det är PGA att man inte har råd att köpa en nyare.

Nu känner jag däremot att jag har gjort min ståndpunkt i det hela ganska klar, och efter detta inlägg kommer jag ej att svara på fler då detta är min åsikt. Den som säger något annat lider i många fall av den svenska avundsjukan på dom som åker nyare bilar, Eller i VÄLDIGT FÅ enstaka fall så handlar det om sanna entusiaster för ett visst märke eller en viss biltyp.

Jag kan inte direkt kalla mig en sann entusiast, men jag köpte inte min Buick för att jag inte hade råd med en nyare bil.

Finns ett ordspråk som heter "assumption is the mother of all fuck-ups". Istället för att automatiskt tro att det antingen handlar om ekonomi eller entusiaster, låt de andra ha sina orsaker varför de köpte en äldre bil istället för en nyare?

EDIT- Jag kan hålla med ovan om att känslan är bättre i en äldre bil. Jag har varit i allting från en äldre Viper GTS till en Audi RS6 och visserligen var det otroligt kul, men det var inte samma spänning eller känsla jag får från min Buick.
Senast redigerat av Rinnegan (21 mars 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
hedley skrev:
NiKeMaN skrev:

Men, Hedley: Du bekräftar fortfarande EXAKT det jag skriver.. Att det handlar om ens egna ekonomiska förutsättningar. Och det är ju det som tråden handlar om.

Gör det ju fortfarande inte i alla fall? Bara för att jag kan köpa en nyare bil betyder inte att jag vare sig vill eller kommer göra det?

Ja vad bra jämförelse.
Hade du haft råd med samma motoroptimering på en ny bil, så hade du gjort det. Att säga något annat är att ljuga, speciellt när det rör en Saab 9000 som knappast är känd varesig för att vara kul, körglad, vacker eller något annat.

// Niklas Johansson

Svetsare
3 150 Inlägg
21 mars 2011
skalman1 skrev:
NiKeMaN skrev:
hedley skrev:

Ja vad bra jämförelse.
Hade du haft råd med samma motoroptimering på en ny bil, så hade du gjort det. Att säga något annat är att ljuga, speciellt när det rör en Saab 9000 som knappast är känd varesig för att vara kul, körglad, vacker eller något annat.

Det är ju din åsikt.

LOOOL!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Growe skrev:
NiKeMaN skrev:
M.Persson. Det är ju samma sak där. Man köper en bil man tycker sig ha råd med eller som passar ENS PLÅNBOK. Sen köper man styling osv för att man vill ha en personligare bil. Men jag lovar att 99 av 100 skulle hellre styla en SPRILLANS NY 9-3/9-5, V70, V50, BMW, Merca, Audi, Ceed', eller you name it. Man väljer en begagnad och gammal bil för att det är det man har råd med.

Kommenterar inte ens din kommentar om lagligheten eftersom att du själv nämner styling och trim då det inte är godkänt varesig på en ny eller gammal bil.

råd och råd..hur många har verkligen råd med sina bilar?

du hade inte ens själv råd att ha en ny bmw för att du blev av med jobbet kostnaden på en ny bmw vs en gammal 740 borde inte vara så speciellt dyr om man bara hade råd att slanta den kontant

att ha en bil på avbetalning är nog raka motsatsen mot att ha råd med en bil

jag värdesätter 4000kr/månaden lite högre än att betala av en bil varje månad

när man dessutom i dessa tider kan stå utan jobb när man minst anar det

min bilkostnad blir 0kr inom 2minuter om jag vill

inom 3månader kan jag få min levnadskostnad nollad  förutom matkostnad

har inga bindningstider på internet tv osv inga avbetalningar osv
för att jag känner viss tryckhet i att kunna minimera sin levnadskostnad väldigt snabbt

internet tv telfon osv går att bli av med innan månadens slut
bara hyreskontraktet som tar 3månader

dessutom behöver jag inte sälja någon av mina bilar smile

alltså vissa gillar att ha skulder andra inte
vissa har inte råd med en 240 heller
allt handlar om prioritering

Näe jag erkänner att jag inte har 450 000:- att slanta upp cash på en ny bil. Det har "ingen" normalsvensson med vanlig jobb. Däremot så kan man med lätthet att råd att köpa och äga en, med hjälp av banken förvisso.

Men allt det du skriver BEVISAR ATT JAG HAR RÄTT I DET JAG SKRIVER.
Att man väljer sin bil EFTER SINA EKONOMISKA FÖRUTSÄTTNINGAR. Du skriver och nämner i mening efter mening att jag har rätt i det jag skriver.
Jag skriver INGENSTANS att JAG är bättre än någon annan. Jag har haft ett vanligt pissjobb (kört taxi) och tjänat lika pissdåligt som alla andra (fast tack vare mycket OB och övertid så får man ju lite mer pengar till övers).....  Men det jag skriver stämmer ju ändå onekligen big_smile

(btw ang BMW'n så såldes den i Juni och jag har haft arbete ända tills sista februari iår så det har inte riktigt med varandra att göra... Har dock fortfarande kvar mitt företag fast i vilande form.)

hehe nej jag menar inte att någon är bättre eller sämre än någon annan
men det är inte ekonomiskt försvarbart att stå och slanta ett bilån i längden
man borde spara ihop pengarna istället
då slipper man att sälja bilarna direkt man förlorar jobbet och förlora ännu mer pengar bara för det

vet hur det är att vara i persontrafik branchen
man gör verkligen grispass för att få ihop en dålig svensonlön
jag är rätt övertygad att jag skulle ha råd att köpa ny bil men jag räknar och räknar och jag får ingen lönsamhet alls i det
i dom bilarna jag ägt har jag under 11år sålt 1st bil med förlust resten har varit förtjänst allt från 1500kr till 30000kr
troligen derför jag känner att det skulle vara korkat av mig att välja nya bilar
om jag sålde alla mina bilar hade jag troligen haft råd med en ganska ny bil
har endå
00:ans s40 2.0t
98:ans 940classic
95:Ans 850 2.5se
94:an 940turbo
94ans 850turbo
94a vw vento
och en skrot40 stånde och man skulle endå kunna åka ganska mycket nyare bil även den kontant betald
men s40 är nog gränsfallet till vad jag skulle stå ut att ratta
eftersom jag är volvoskadad så har jag svårt att släppa greppet och dom nya förtäckta fordarna fungerar bara inte smile

Kör fort så hinner inget hända...

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Jo du kör väl buss själv om jag minns rätt så du vet ju hur det är.

Nä självklart är det sällan ekonomiskt försvarbart med en ny bil.
Men återigen - OM man hade haft råd att förlora dessa pengar utan att bry sig - så hade man ju åkt nyare bilar. "ALLA" som har ett jobb kan TA SIG RÅD att köpa en ny bil. Men det betyder inte att man HAR RÅD för det. Att ha råd betyder att man inte behöver göra avkall på annan verksamhet och andra intressen för att ha råd med en dyr bil enligt mig.

Ja dom nyare förtäckta fordarna är inget speciellt upphetsande. Även om C30 "conceptcar" hade tilltalat mig rätt bra big_smile

// Niklas Johansson

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
hedley skrev:
NiKeMaN skrev:

Ja vad bra jämförelse.

Säger killen med golf...

Rock'n Roll

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
TenZer skrev:
NiKeMaN skrev:
hedley skrev:

Ja vad bra jämförelse.

Säger killen med golf...

Vad är problemet? JAG HAR INGENSTANS SKRIVIT ATT MIN GOLF ÄR BÄST I VÄRLDEN.
Ärligt talat så hatar jag aset och längtar varje dag som går efter att få sälja iväg den gamle skrutten och köpa mig en ny bil igen. Skillnaden på dig och mig - det är att jag kan ERKÄNNA det. Det kan inte du. Men jag förstår att du tar illa upp för du också åker en 9000.....
Senast redigerat av NiKeMaN (21 mars 2011)

// Niklas Johansson

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
TenZer skrev:
NiKeMaN skrev:

Ja vad bra jämförelse.

Säger killen med golf...

Ärligt talat så hatar jag aset och längtar varje dag som går efter att få sälja iväg den gamle skrutten och köpa mig en ny bil igen. Skillnaden på dig och mig - det är att jag kan ERKÄNNA det. Det kan inte du. Men jag förstår att du tar illa upp för du också åker en 9000.....

Nu börjar det spåra ur här va, men erkänna? Jag tycker ärligt att 9000 med rätt motor är en trevlig, (förhållandevis) rapp bil med god komfort och speciellt fula är dom inte heller.

Jag har kört nya folkor och annat tyskt tjabb, dom må ligga bättre på vägen, vara snålare men jag skulle inte byta min 9000 mot en sådan. Billig i inköp, billig att äga och går bra. Går något sönder kan jag fixxa det själv och behöver inte åka till verkstaden för att byta olja i lådan

Rock'n Roll

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Och återigen så är två av tre argument EKONOMIN.

Och det är ju precis det jag har skrivit HELA TIDEN. Man åker bil efter vad man kan undvara ur plånboken, och har man större plånbok så åker man nyare och värre bilar.

// Niklas Johansson

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Och återigen så är två av tre argument EKONOMIN.

Och det är ju precis det jag har skrivit HELA TIDEN. Man åker bil efter vad man kan undvara ur plånboken, och har man större plånbok så åker man nyare och värre bilar.

Stämmer INTE, hade jag haft mer pengar hade jag köpt en Chevrolet K10 6.2 diesel 1982-87. Hade jag haft än mer pengar hade jag även köpt en 50 tals GM/Mopar och ingen jävla ny bil
Senast redigerat av TenZer (21 mars 2011)

Rock'n Roll

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
skalman1 skrev:
"Jag tycker såhär, och det tycker alla.
Dom som inte erkänner det ljuger!"

Känns det bekant nikeman?

Tredje inlägget från dig för att provocera utan att ha fått svar tidigare. Svider det?

Till ämnet: Ja så är det, men vänligen observera att jag även skrivit att det finns undantag.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
skalman1 skrev:
NiKeMaN skrev:
skalman1 skrev:
"Jag tycker såhär, och det tycker alla.
Dom som inte erkänner det ljuger!"

Känns det bekant nikeman?

Tredje inlägget från dig för att provocera utan att ha fått svar tidigare. Svider det?

Till ämnet: Ja så är det, men vänligen observera att jag även skrivit att det finns undantag.

Du får lära dig räkna tror jag.

Men du hävdar ju i nästan varje inlägg att ALLA skulle åka nytt om dom bara hade råd, det börjar bli ganska tjatigt....

Kanske tjatigt men det är ju fakta. Sen finns det ett fåtal entusiaster som hellre åker gammalt och så är det ju!

Behöver nog inte lära mig att räkna heller... bra betyg ända upp till Matte E så borde jag klara lite addition.
Senast redigerat av NiKeMaN (21 mars 2011)

// Niklas Johansson

Gött mos
1 096 Inlägg
21 mars 2011
Mitt sunda förnuft och min känsla för ekonomi hade aldrig tillåtit mig att "köpa" en ny bil på lån/leasing/vad låtsas-köpen kallas nuförtiden.

Bara att rulla ut en splitt ny bil från handlarn -50 000 direkt. Sen stora femsiffriga belopp i värdeminskning varje år.. ja man måste ha bra nerver för att kunna hantera det.

Att överhuvudtaget äga bil är att fylla ett bottenlöst hål med pengar, att sen förstora detta hål genom att köpa/"köpa" en ny bil är galet.

MEN jag är glad att det finns folk som köper/"köper" nya bilar av två orsaker 1. vi andra kan köpa de bilarna sen när ni förlorat x00 000kr i värdeminskning 2. det sätter fart på ekonomin både hos biltillverkare, bilförsäljare och hos kreditbolag och banker men även hos inkassobolag och kronofogden.. och det är ju bra med arbetstillfällen..

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

865 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
TenZer skrev:
NiKeMaN skrev:

Ja vad bra jämförelse.

Säger killen med golf...

men sälj den och köp nytt så slipper du den...

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Nitrometanskada skrev:
Bara att rulla ut en splitt ny bil från handlarn -50 000 direkt. Sen stora femsiffriga belopp i värdeminskning varje år.. ja man måste ha bra nerver för att kunna hantera det.

Faktafel.
Jag hämtade ut min 325dT -10 i Februari. Körde den ett halvår (nästan) och ca 800 mil och förlorade ca 15 000.-

Så nej, Bilen sjunker inte 50 000:- utanför bilhallen.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
skalman1 skrev:
bild?

Ja otroligt givade diskussion att lägga upp en bild.
Vilken argumentationsteknik herr skalman1 använder sig av.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
no_fake skrev:
NiKeMaN skrev:
TenZer skrev:

Säger killen med golf...

men sälj den och köp nytt så slipper du den...

Eftersom att det ena tröghuvudet efter det andra slänger ur sig liknande kommentarer så är det bäst att jag svarar igen då.

Nej, jag har inte råd att köpa en ny bil för tillfället. Även om jag, precis som dom flesta andra vill göra det.
Är det så svårt att förstå? Borde väl till o med en gammal 850-raggare som du kunna läsa? rolllolcool

// Niklas Johansson

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 mars 2011
Nitrometanskada skrev:
Att överhuvudtaget äga bil är att fylla ett bottenlöst hål med pengar

Det tycker jag inte. Bil innebär en massa utgifter, men det är inte så att det inte ger någonting för pengarna. Tycker man det så har man valt fel bil.

Sedan håller jag inte med NiKeMaN att alla skulle köra nytt om de hade råd. Nog för att jag själv skulle köra en helt ny bil om jag kunde, men jag vet många som gärna skulle lägga ut 300'000kr på t.ex. en Skyline R34 än att köpa en Golf GTI (Polo GTI?) för samma pengar; Alltså förrförra generationens sport och/eller lyxbilar.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Sök