1525
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Jodå jag skulle också må bra i en R34..... Men ännu bättre i en GT-R.

Pengafråga wink

// Niklas Johansson

865 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
no_fake skrev:
NiKeMaN skrev:

Vad är problemet? JAG HAR INGENSTANS SKRIVIT ATT MIN GOLF ÄR BÄST I VÄRLDEN.
Ärligt talat så hatar jag aset och längtar varje dag som går efter att få sälja iväg den gamle skrutten och köpa mig en ny bil igen. Skillnaden på dig och mig - det är att jag kan ERKÄNNA det. Det kan inte du. Men jag förstår att du tar illa upp för du också åker en 9000.....

men sälj den och köp nytt så slipper du den...

Eftersom att det ena tröghuvudet efter det andra slänger ur sig liknande kommentarer så är det bäst att jag svarar igen då.

Nej, jag har inte råd att köpa en ny bil för tillfället. Även om jag, precis som dom flesta andra vill göra det.
Är det så svårt att förstå? Borde väl till o med en gammal 850-raggare som du kunna läsa? rolllolcool

du försöker ju få fram att nästan alla vill ha en ny bil om de hade haft råd... hur kan man inte ha råd får man dålig lön så byter man jobb så gör då jag iaf:lol:tongue  men i mitt förra inlägg retades jag bara lite hoppas du inte tog illa upp

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Dock så ska vi ju också följa topic återigen...
Det handlade inte om SPRILLANS NY BIL vs en GAMMAL 80-talsbil...
Utan om en äldre begagnad vs en nyare begagnad/helt ny om jag förstod det rätt.

// Niklas Johansson

461 Inlägg
21 mars 2011
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
(Gammal bil ser jag som 15 år eller äldre, så från 1995 och bakåt kan vi säga)
-Motivera varför du väljer att köra din gamla bil och inte köpa en annan mer modern?

Ser det som att han bara undrar vilken anledning man har att köra en äldre bil, dig ifråga gäller ju inte saken då du kör en 04a, och ingen 95 eller äldre.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Gött mos
1 096 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Nitrometanskada skrev:
Bara att rulla ut en splitt ny bil från handlarn -50 000 direkt. Sen stora femsiffriga belopp i värdeminskning varje år.. ja man måste ha bra nerver för att kunna hantera det.

Faktafel.
Jag hämtade ut min 325dT -10 i Februari. Körde den ett halvår (nästan) och ca 800 mil och förlorade ca 15 000.-

Så nej, Bilen sjunker inte 50 000:- utanför bilhallen.

Det var bara ett exempel.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 mars 2011
Jag tillhör kategorin människor som kategoriskt hatar databoxar och jävelskap, om jag hade en stor hög med pengar så blev det en Charger 66-67 eller någon Hemi Roadrunner. Jag har utan problem råd att hålla mig med någon punktsvetsad folieburk från korea om jag nu ville. Men varför? Ser ingen anledning att byte vare sig sommarbil eller vinterbil om jag inte vinner på lotto, om jag vinner så blir det knappast en ny bil ändå. Då skulle jag åka 60-tals V-8 året om!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Gött mos
1 096 Inlägg
21 mars 2011
Masquerade skrev:
Nitrometanskada skrev:
Att överhuvudtaget äga bil är att fylla ett bottenlöst hål med pengar

Det tycker jag inte. Bil innebär en massa utgifter, men det är inte så att det inte ger någonting för pengarna. Tycker man det så har man valt fel bil.

Sedan håller jag inte med NiKeMaN att alla skulle köra nytt om de hade råd. Nog för att jag själv skulle köra en helt ny bil om jag kunde, men jag vet många som gärna skulle lägga ut 300'000kr på t.ex. en Skyline R34 än att köpa en Golf GTI (Polo GTI?) för samma pengar; Alltså förrförra generationens sport och/eller lyxbilar.

Jag håller helt med dig, jag menade att inte att bilägande inte ger något för pengarna.

Ja en bra poäng, jag bränner hellre 500k på en supra än lägger 800 000 på en BMW/audi eller nått.

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Nitrokillen: Du åker ju redan en 9-5 av "nyare" årsmodell 2004 som räknas in i kategorin "nyare bilar" enligt folk i tråden och enligt trådskaparen. Alltså har du redan gjort ett val att köpa en nyare bil istället för att åka en SAAB 9000 -87a.

// Niklas Johansson

Timmerman
114 Inlägg
21 mars 2011
Varför kör man en ny bil är snarare en bättre fråga? Betala 250-500 000 för något som när du startat den första gången gått ner ca 20% i värde?

Ljud freak !
928 Inlägg
21 mars 2011
Om jag hade pengar så hade jag köpt mig en camaro eller något i den stilen från 60-talet !  smile Så ny bilar tilltalar mig inte riktigt !

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
21 mars 2011
Jag ser inte meningen med nya bilar.
Kan börja med att inredningarna i dagens bilar ser skit ut helt rakt ut sagt. Ser riktigt illa ut och plastigare än någonsin.
Växellådor som bara fladdrar runt när man ska byta växel, omöjligt att hitta en växel i havet av massa soppa och smågrus!
RIKTIGT ful design på dom flesta nya bilarna. Finns inte många som faktiskt ser bra ut...
För mycket elektronik exakt överallt för min sak. Att inte ens kunna byta stereo utan att koda om är väl lite väl overkill?
Sedan har ingen ny bil charm. Ingen karaktär!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

345 Inlägg
21 mars 2011
Volvette skrev:
Varför kör man en ny bil är snarare en bättre fråga? Betala 250-500 000 för något som när du startat den första gången gått ner ca 20% i värde?

Därför att det är en känsla av trygghet? Jag hade också mycket hellre kört en ny bil, amerikansk förstås, men när en 2010/11 Ford Taurus verkar snitta 400-500K här i Sverige känns det lite långt bort.

395 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Nitrometanskada skrev:
Bara att rulla ut en splitt ny bil från handlarn -50 000 direkt. Sen stora femsiffriga belopp i värdeminskning varje år.. ja man måste ha bra nerver för att kunna hantera det.

Faktafel.
Jag hämtade ut min 325dT -10 i Februari. Körde den ett halvår (nästan) och ca 800 mil och förlorade ca 15 000.-

Att dom flesta skulle köpa/köra nya bilar om dom bara hade råd håller jag nog med om.
Men att du bara förlorade 15.000:- på Bmwn du sålde finns det ju 2 sätt att se på.

Du sålde den säkert för 15.000:- mindre än vad du köpte den för,
Men den var väll knappast original när du sålde den?
Och jag gissar att du lagt ut en slant på bilen? smile

Gött mos
1 096 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Nitrokillen: Du åker ju redan en 9-5 av "nyare" årsmodell 2004 som räknas in i kategorin "nyare bilar" enligt folk i tråden och enligt trådskaparen. Alltså har du redan gjort ett val att köpa en nyare bil istället för att åka en SAAB 9000 -87a.

Vad som anses vara "ny bil" är 100% godtyckligt. Och min 9-5:a är i absolut nyaste laget för mig, jag hade en 9000 som första bil och trivdes bra med den därför blev det en 9-5:a som pendlare. 9-5an köptes kontant för pengar jag jobbat ihop.. har snart ägt den i ett år och kollar jag på blocket idag på 9-5or av 2003-2004-2005 års modell, med snarlikt samma miltal och Aero, samma utrustning osv så har detta året inte inneburit någon värdeminskning överhuvudtaget.
Den är som sagt i absolut nyaste laget för mig.

Så att ja, du har delgivit mig din totalt godtyckliga åsikt... tack eller nått.
Senast redigerat av Nitrometanskada (21 mars 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2011
En eloge till Nikeman som vågade nämna ekonomi, trots att det faktiskt är det absolut största skälet till att folk kör gamla bilar är det också det skäl man aldrig får nämna i landet där avundsjukan är starkare än sexualdriften.

Och jag kan hålla med honom på vissa punkter, som en bruksbil ser jag faktiskt inget vettigt alternativ än att lägga så mycket man har råd med (Klarar av att avvara) på en så ny, säker, bekväm och snål bil som möjligt.

Däremot så kör man en bil för nöjes skull, och det kan jag tänka mig många yngre gör här på Garaget, försvinner detta delvis. Nya bilar är verkligen inte roligast i alla lägen och visst finns det nya fräcka bilar men vad hur många nya alternativ finns det till klassiker som Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Bmw E30, Saab 900og, Alfa Romeo Spider, Mercedes SL Pagonda, Jaguar E-type och dussintals andra?

Ok jag skall erkänna att jag är bekväm och med stor sannolikhet köpt en modern söndagsbil likväl som en gammal sådan. Men jag har full förståelse för dem som tycker en välvårdad klassiker ger ett helt annat intryck när man svänger in på en parkering! smile
Senast redigerat av Rquired (21 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

104 Inlägg
21 mars 2011
RD_87 skrev:
Jag tillhör kategorin människor som kategoriskt hatar databoxar och jävelskap, om jag hade en stor hög med pengar så blev det en Charger 66-67 eller någon Hemi Roadrunner. Jag har utan problem råd att hålla mig med någon punktsvetsad folieburk från korea om jag nu ville. Men varför? Ser ingen anledning att byte vare sig sommarbil eller vinterbil om jag inte vinner på lotto, om jag vinner så blir det knappast en ny bil ändå. Då skulle jag åka 60-tals V-8 året om!

instämmer till fullo

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Jag har aldrig skrivit att det inte finns snabba gamla bilar.

Men, Hedley: Du bekräftar fortfarande EXAKT det jag skriver.. Att det handlar om ens egna ekonomiska förutsättningar. Och det är ju det som tråden handlar om.

Jag tycker att du är ute och cyklar till viss del. Visst handlar det om ekonomi, men inte som du påstår. För många handlar det nog mer om ekonomiska prioriteringar smile

En del prioriterar en ny bil, och andra prioriterar andra intressen och behov istället.

För har man ett fast jobb finns inga hinder för att köpa en ny bil på avbetalning. Alla som jobbar kan göra det, och ändå gör inte alla det. Prioriteringar.

863 Inlägg
21 mars 2011
Jag har inte läst igenom hela tråden, men personligen är jag lite "lurad"!

Mina föräldrar har alltid intalat mig att det är så dyrt med en bil och att
man ska försöka ha så lite lån på banken som möjligt!

Det är ju helt vansinne!! Enbart dumsnålt enligt mig smile

Klart man inte behöver en bil för 400 000kr som är 1år gammal.
Men en 3år gammal bil för ca 100 000kr är väl investerade pengar
om ni frågar mig! Tex en Kia Ceed! Väldigt mycket bil för pengarna smile

Dessutom har jag haft inställningen att nya bilar har mycket elektronik
och därmed så strular dom en massa och är inte alls lika bra som en gammal!
Efter drygt ett års jobb med (40st) hyrbilar kan jag säga att så inte är fallet!
Dom allra flesta bilarna fungerar väldigt bra rakt igenom!! smile

Nu äger jag 9 gamla bilar, om man räknar vad dom kostat mig genom åren
skulle jag utan vidare kunna köra runt i en ny bil just nu!

Men jag tycker fortfarande om gamla bilar!
En Astra GSI kommer troligen alltid finnas i min ägo..
Finns ingen bil som är så trevlig att köra runt i som den!
Inte ens en sprillans ny bil! Men jag har gärna en ny som vinterbil smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

5 111 Inlägg
21 mars 2011
Rquired skrev:
Däremot så kör man en bil för nöjes skull, och det kan jag tänka mig många yngre gör här på Garaget, försvinner detta delvis. Nya bilar är verkligen inte roligast i alla lägen och visst finns det nya fräcka bilar men vad hur många nya alternativ finns det till klassiker som Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Bmw E30, Saab 900og, Alfa Romeo Spider, Mercedes SL Pagonda, Jaguar E-type och dussintals andra?

Ok jag skall erkänna att jag är bekväm och med stor sannolikhet köpt en modern söndagsbil likväl som en gammal sådan. Men jag har full förståelse för dem som tycker en välvårdad klassiker ger ett helt annat intryck när man svänger in på en parkering! smile

Om det är en sådan bil man är ute efter - så inga.

Visst, alla väljer ju bil efter sina ekonomiska förutsättningar skulle jag tro. Även de som köper nytt... Finns väl en anledning till att det säljs fler Kia än Bentley om man säger det som så. Men att säga att alla som har en äldre bil enbart gör det av ekonomiska skäl är väl också att göra det lite väl enkelt för sig.

Jag harvar till exempel runt i en 1985 års Mercedes, en bil jag trivs fruktansvärt bra med förvisso, men nog räknar jag in ekonomin som en faktor där också. Men å andra sidan - jag hade kunnat köpa, äga och köra en Mercedes från 1995 också med ungefär samma insats - och trots allt så är det en 10 år nyARE bil. Ändå så väljer jag att åka runt i en 85a - är det också enbart av ekonomiska skäl, eller KAN det trots allt spela in andra faktorer också? För enligt dina argument så borde jag ju hellre kört med 95an - eftersom det inte finns någon större ekonomisk uppoffring där och den trots allt borde vara bättre då den är nyare.

Visst, inte skulle jag harva W123 dagligen om jag vore ekonomiskt oberoende (däremot så skulle jag ha kvar den som entusiastbil och fixa upp den i ett otroligt skick, pga. att den har en historia som är viktig för min skull och inte kan ersättas), jag skall erkänna att jag nog hade lagt pengarna på en BMW E38 eller Jaguar X300 i det fallet... DET är inga nya bilar men jag vill hellre ha de modellerna än deras modernare motsvarigheter, bara för att jag inte gillar designen på deras efterföljare. Sug på den...

Skulle jag ha SNUSKIGT mycket pengar så kan jag lova att jag hade införskaffat både Jaguar XK120 och Mercedes 300 SL...det är urgamla bilar...hade det då varit ekonomiska skäl som gjort att jag köpt dessa när jag i stället hade kunnat köpa en ny Kia Rio?

Svenska avundsjukan säger du, jo, det ligger mycket i den men jag kan se detta från ett annat perspektiv. Den svenska synen att nytt per automatik är finast... Medans vi kan se ner på den som fixar sin 240 eller 900OG för att den är "gammal" och "inte värt något" så blir vårat land dammsuget på gamla Volvo och Saabar i fint skick (och även Volkswagen, Opel m.m.) för att inte svenskarna vill betala för dem. I stället så åker de utomlands, för stora summor pengar i många fall. Är det ekonomiska skäl som ligger bakom det också?

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Victorduvet skrev:
NiKeMaN skrev:
Nitrometanskada skrev:

Faktafel.

Att dom flesta skulle köpa/köra nya bilar om dom bara hade råd håller jag nog med om.
Men att du bara förlorade 15.000:- på Bmwn du sålde finns det ju 2 sätt att se på.

Du sålde den säkert för 15.000:- mindre än vad du köpte den för,
Men den var väll knappast original när du sålde den?
Och jag gissar att du lagt ut en slant på bilen? smile

Bilen var HELT orginal när den såldes, och dom få extraprylar jag monterade såldes separat (sänkning och fälgar bara).

Åter till topic.
Det ni missar när ni citerar mig när jag sagt att det är en ekonomisk fråga så missar och stör er på småsaker eller syftningsfel i det som skrivs.

SJÄLVKLART ska man ta tillvara på "gamla" fina bilar, även i Sverige. Gamla fina orginalrenoverade 140/240's eller Mercedes Compact eller 300SL / Jaguar som en del nämner. Men försök att förstå att det inte är samlarbilar som diskuteras i tråden, utan hur gemene man motiverar sitt bilköp att åka en hinkig BMW 5-serie från 1992 eller en skabbig 740 GLE -87 eller en SAAB 9000 -93.

// Niklas Johansson

Sök