Varför kör ni gamla bilar?

SimonT Egen
17 februari 2011 · 277 Inlägg

Ja körde länge gamla bilar, sen kom jag över min nuvarande passat billigt.
Gamla körde jag för dom var billiga i inköp och om det händer något med dem brydde jag knappt mig, som om man körde av vägen eller nåt, skulle jag däremot göra det med min passat nu, efter att man lagt en del på den skule man ju nästan gråta blod smile

zovix Maskinbefäl
17 februari 2011 · 1 038 Inlägg

Ytterligare fördel med gammal bil är om man räknar in värdeminskningen så kan man åka en bil som drar 3 liter milen och ändå gå med vinst jämfört med en ny...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
DusanMandick Random Hero
17 februari 2011 · 4 047 Inlägg

Nu kör ja en 02:a då men ja gillar äldre bilar riktigt mkt! Det känns som om man är närmre maskineriet i äldre bilar, trycker du ner kopplingen o slänger i en växel är de du som gör jobbet, inte massa databoxar hit o dit. Inget TCS eller liknande kontrollerar om du slänger ut bakändan på bilen. Nu finns de nyare bilar som är råa dom med, men det bortser vi ifrån nu wink

Äldre bilar känns mer som nåt man skruvar med o bygger om o kör hårt med, nya bilar känns mer som ett transportmedel för mig.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Uttelito Kung
17 februari 2011 · 603 Inlägg

Kör en volvo 850 från 95-96

Anledningen från början var att eftersom jag var ute efter en första bil så ville jag ha något som det inte gör så mycket om man kör i diket eller skrapar , sen ville jag ha en volvo för att det finns delar ÖVERALLT till dessa bilar (specielt äldre 240, 740, 850 osv) billigt också, denna bil som nu är ca 15 år gammal har i stort sätt samma utrustning som en ny bil, elhissar, elspeglar, ac, abs, airbags runt om, ja du vet det "viktiga".

Medans många med nya bilar är jätterädda om sina bilar för x antal hundra tusen så kan jag dra på och ha roligt i min gamla bil och veta att gåt något sönder eller kör jag i diket så är det inte hela världen smile

En äldre bil är oftast billigare att försäkra och underhålla också.

Sen så tycker jag äldre bilar har skönare säten haha smile


Kommer dock köpa en nyare bil när ekonomin tillåter det och då blir det en kombi.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
17 februari 2011 · 3 929 Inlägg

Gamla bilar är riktigt byggda punkt slut!
Varför kan vi inte komma tillbaka till tiden då ALLT hade smörjnipplar?
Hjullager? Känner folk som inte byggt lager på en gammal jänk på över 20 år. Utan bara fyllt på med fett genom smörjnippeln.
Gamla tiden var då man byggde saker för att de skulle hålla! Nu för tiden är det nästan så att bilindustrin är endast tillför att man ska kunna sälja skit dyra reservdelar.
Sedan har en äldre bil en personlighet!
Nu pratar jag absolut inte bilar från mitten 90-talet. Det är fortfarande nya bilar enligt mig.
Utan bilar från 70-talet och äldre, det finns själ i dom! Det är bilar som varit med om mycket, bilar som fortfarande hade stil, bilar som fortfarande hade kvalité!
Då fanns det inte dessa skit företag som sålde skräp till mormor Ros-marie och farfar Rune.

Hobby bil?
Jag skulle inte kunna tänka mig riktigt ha en nyare bil som hobby bil. Tycker min bil från 1988 är för ny för att kunna vara en riktig hobby bil i det sättet jag ser det på.
Alla ser ju självklart det annorlunda.
Men jag skulle nog inte kunna se mig sitta och frysa i en gammal 60-talare som knappt startar i -20C.
Jag uppskattar nyare bilar (90-tal och uppåt) för att de är fortfarande helt okej och de fungerar väldigt mycket bättre på vintern än en gammal jänk med gjutjärns v8.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Uttelito Kung
17 februari 2011 · 603 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Gamla bilar är riktigt byggda punkt slut!
Varför kan vi inte komma tillbaka till tiden då ALLT hade smörjnipplar?
Hjullager? Känner folk som inte byggt lager på en gammal jänk på över 20 år. Utan bara fyllt på med fett genom smörjnippeln.
Gamla tiden var då man byggde saker för att de skulle hålla! Nu för tiden är det nästan så att bilindustrin är endast tillför att man ska kunna sälja skit dyra reservdelar.
Sedan har en äldre bil en personlighet!
Nu pratar jag absolut inte bilar från mitten 90-talet. Det är fortfarande nya bilar enligt mig.
Utan bilar från 70-talet och äldre, det finns själ i dom! Det är bilar som varit med om mycket, bilar som fortfarande hade stil, bilar som fortfarande hade kvalité!
Då fanns det inte dessa skit företag som sålde skräp till mormor Ros-marie och farfar Rune.

Hobby bil?
Jag skulle inte kunna tänka mig riktigt ha en nyare bil som hobby bil. Tycker min bil från 1988 är för ny för att kunna vara en riktig hobby bil i det sättet jag ser det på.
Alla ser ju självklart det annorlunda.
Men jag skulle nog inte kunna se mig sitta och frysa i en gammal 60-talare som knappt startar i -20C.
Jag uppskattar nyare bilar (90-tal och uppåt) för att de är fortfarande helt okej och de fungerar väldigt mycket bättre på vintern än en gammal jänk med gjutjärns v8.

Anledningen är/var väl att gamla bilar kunde du lämna in till din lokala bilmeck så lagade dom det som var fel, om växellådan var trasig så lagade dom den istället för att byta ut den.. nu för tiden vill atta tjäna så mycket pengar som möjligt och då byter man ut delar istället för att laga dom, samt att många bildelar tillverkas för dåligt för att hålla längre tid, om det görs med flit för att dom ska få sälja mer eller om dom bara gör det av snålhet lämnar jag osagt.

Men håller med dig om att riktigt gamla bilar har ´mer personlighet smile

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
17 februari 2011 · 3 929 Inlägg

matteponken: Får man fråga varför man nu måste ha så nya bilar? För dom blir ju också gamla allt eftersom och priset sjunker bara hela tiden. Och tekniken har ju knappast gått framåt, många företag har ju också gått från att bygga bra bilar till skit.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
17 februari 2011 · 3 929 Inlägg

Låter vettigt smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Markus_O
17 februari 2011 · 57 Inlägg

Hade en ny bil ett par år, kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var, men det kändes lite själlöst på något sätt. Och för att Alfa inte längre gör några bakhjulsdrivna bilar för oss med normalstor plånbok.

TireSlayer Tvivlare
17 februari 2011 · 2 266 Inlägg

För att nuförtiden byggs bilar med målet att de ska hålla med så lite material som möjligt = bräckligt och slits fort.

Förr byggdes de för att de skulle hålla.

Sen är ju omkostnaderna en fråga också, men inte alls lika stor. Jag öser bensin i min bil som Homer Simpson öser i sig Duff's Beer big_smile Dom pengarna kunde jag lagt på en amortering på en ny bensinsnål bil istället.
Varför jag inte gör de? För jag har tiotusentals gånger roligare med min gamla Volvo än vad jag hade vågat ha med en ny modern bil smile

Nyare bilar har heller ingen direkt körkänsla, som någon tidigare talare sa så sitter allting med bussningar till höger o vänster för de ska mjukt o följsamt. Bläh!
Det är JAG som kör bilen och då ska de kännas att JAG gör de också! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
andino TMR|Team Moisty Racing
17 februari 2011 · 454 Inlägg

Jag kör:
Ford Focus -99
Toyota Supra -94
vill inte ha en ny bil pga att det är ett helvete att meka med dom, det enda man i stort sett kan göra är att kolla oljan och fylla på spolarvätska.

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN
Toyota Supra MKIV "Moistness" (1997)
Volkswagen Caddy "Ior" (2011)
Tagesverk
17 februari 2011 · 29 Inlägg

Jag kan berätta min egen åsikt.
Jag skulle inte köpa en nyare bil ens om jag hade råd råd till det. De nyare bilarna känns inte rejäla. Massa små krims krams saker som man inte behöver. En gammal bil känns mer handfast. Innehåller färre delar och det som finns är av en bättre kvalitet. Det är mycket som kan gå sönder på en ny bil och om det gör det så behövs en tekniker med instrument för att lokalisera det.

Jag tror kvaliten har försämrats för att man velat göra tillverkningskostnaden så låg som möjligt. Jag tror t.ex inte att dagens bilar blir 42 år gamla som min Opel rekord 69:a fyllde i december.

Jag älskar äldre bilar, främst veteranbilar, men också 80-talsbilar. Jag kan hålla med dig Thunderbird88 att en gammal bil enligt mig också är äldre än årsmodell 95, men var tvungen att sätta gränsen lite frikostligt.

pukan2
17 februari 2011 · 3 182 Inlägg

Köper ingen ny bil pågrund av att dom är på tok för dyra sen som många andra seger dom går ej att meka med. jusst nu kör man en volvo 740 gl 1990 en helt oki bil som inte kostar för mycket i försäkring samt enkel och billiga delar, sen gillar jag mer äldre bilar en nya,  frågade tjejen nyss och hon svarade det är ingen känsla att åka ny bil det är bara tråkigt och jag håller med.

PartilleMalm
17 februari 2011 · 318 Inlägg

Köra en ny bil är helt klart det bekvämaste och pålitligaste alternativet, men en bil ska man kunna leka med och det kan man ju inte direkt med en nyare bil då det är för mycket pengar i riskpotten. Så jag har hellre en gammalmed riktiga kofångare som tål lite närkontakt och annat stryk utan att kollapsa eller se för j*vliga ut. Sedan kan man gå till skroten och köpa billiga delar om man har sönder något.
Jag tycker helt enkelt det är roligare att åka lite rötnare bil och känna att man kan sladda och köra hårdare än ha en fin bil men inte kunna leka på vägen/eller vid sidan av vägen smile
Annan känsla i en gammak bil med smile helst innan 1990 då jag tycker allt blev så plastigt senare.

Senast redigerat av PartilleMalm (17 februari 2011)

PartilleMalm
17 februari 2011 · 318 Inlägg

Men om man inte är så hajj på el så är det inget skoj med nyare bilar!
Då är en gammal amazon med b20 fan så mycket enklare

TireSlayer Tvivlare
17 februari 2011 · 2 266 Inlägg

matteponken skrev:

skalman1 skrev:

matteponken skrev:
Liten notis.. Alla bilar oavsett årsmodell går att skruva med själv.. Handlar bara om vilja och intresse att lära sig något nytt.

Ja om man har prylar till att greja med programvaran så.......

Man skruvar inte med sådana prylar.. dator används för felsökning/nollställning av felkoder för att det går mycket fortare/enklare än en vanlig felsökning..
Ursäkta OT TS

Används även för programmering och inlärning av nya delar som kräver de, så på ett vis så mekar man med datorn smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 februari 2011 · 5 650 Inlägg

Då måste ja ställa om frågan lite varför ska man slösa typ 350 lök på en ny bil tex när man kan lägga samma pengar på en brutal sportbil istället.
även om de är "gammla"

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
TireSlayer Tvivlare
17 februari 2011 · 2 266 Inlägg

MrEricsson skrev:
Då måste ja ställa om frågan lite varför ska man slösa typ 350 lök på en ny bil tex när man kan lägga samma pengar på en brutal sportbil istället.
även om de är "gammla"

För att i regel kan/vill man inte köra året om med en sportbil smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
M103
17 februari 2011 · 1 570 Inlägg

Mycket roligare att äga en gammal klassiker än nån modell som alla kör runt i. Bilintresset för mig handlar om att förvalta gamla modeller jag gillar. Det har inte med prestanda eller något att göra utan bara att man gillar design och känsla. Det är roligt med alla typer, folk som putsar på en gammal 240 och folk som kör gammal 911 eller jänkare. Det är bilintresse och att man fastnar för just "sin" bil. Det är det enda jag kan komma på. Känns mer gediget och gamla bilar ser ju mer olika ut till skillnad från dagens. Det är kul att ha något som är annorlunda.

Folk som bara ska ha nytt är väl i regel ganska okunniga eller ointresserade när det gäller bilar.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 februari 2011 · 5 650 Inlägg

MantaRobin skrev:

MrEricsson skrev:
Då måste ja ställa om frågan lite varför ska man slösa typ 350 lök på en ny bil tex när man kan lägga samma pengar på en brutal sportbil istället.
även om de är "gammla"

För att i regel kan/vill man inte köra året om med en sportbil smile

finns dom som gör de med 1 par skyssta vinterdäck nemas problemas handlar om hur snåla folk är wink
samma princip som folk är livrädda med och köra med nya bilar på vintern och måste köpa sig en sönder runkad 740 bla lol

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang