2131
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

MeloveGolf skrev:
volvo240tic skrev:
MeloveGolf skrev:

tror torger snacka om alvereZ , inte dig

Haha ja jag ser det nu får sätta spärr på att inte skriva innan klockan 11 på förmiddagar även om klockan är mer här jag skyller på jetlag wink

Va? så du är inte hemma i Sverige och njuter av den "underbara" hösten? inte ok wink

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
29 september 2012
haha ja spärr skulle man kanske haft, lika att man inte ska få vara inloggad på diverse sidor på fyllan haha big_smile inge illa menat mot er bilfolk smile

tjooolihoo

1 412 Inlägg
29 september 2012
Torger skrev:
haha ja spärr skulle man kanske haft, lika att man inte ska få vara inloggad på diverse sidor på fyllan haha big_smile inge illa menat mot er bilfolk smile

eBay t.ex rolllol

(kan bli dyrt har jag märkt)

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 september 2012
Torger skrev:
MeloveGolf skrev:
AlvereZ skrev:
Tänker då Aldrig lägga pengar på att köpa en nyare bil mer, bara för att hävda sin status, va häftig o fin!!
Finns så mycket annat kul att lägga pengar på än ett äckligt transportmedel..

Lägg nert nisse .

Vad gör du på garaget.org igentligen? roll

kan inte mer än att hålla me varför är du på en hemsida där folk brinner för just de du klanka ner på? jävla moderat...

Hur lyckas du få 41 hk mer i en sugmotor med bara chip? Jefla sousse cool

Själv resonerar jag som så att jag är väldigt nöjd med min bil. Jag åker t ex bl a nya Renault Megane dci och tycker Saaben är betydligt bättre i komfort och körkänsla trots att den är 8 år gammal. Jag lade nyss ut 10k i service och motorvärmare istället för att byta. Finns liksom ingen idé när man inte får något bättre i alla fall.
Senast redigerat av Andromeda (29 september 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 september 2012
Hellre 200K på en Continental Cab än på en Skoda. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
29 september 2012
Andromeda skrev:
Torger skrev:
MeloveGolf skrev:

Vad gör du på garaget.org igentligen? roll

kan inte mer än att hålla me varför är du på en hemsida där folk brinner för just de du klanka ner på? jävla moderat...

Själv resonerar jag som så att jag är väldigt nöjd med min bil. Jag åker t ex bl a nya Renault Megane dci och tycker Saaben är betydligt bättre i komfort och körkänsla trots att den är 8 år gammal. Jag lade nyss ut 10k i service och motorvärmare istället för att byta. Finns liksom ingen idé när man inte får något bättre i alla fall.

s8a programvara tar bort fartspärr mm sen är avgas systemet ombyggt smile

tjooolihoo

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 september 2012
Torger skrev:
Andromeda skrev:
Torger skrev:

Så originalavgaset begränsar så pass att toppeffekten sjunker med över 40 hästar? Du är ju inte riktig. Startspärren reglerar bara vilket varvtal motorn får ha på högsta växeln, den har ingenting med effekten att göra. Möjligtvis kan den hindra bilen att nå toppeffekten på högsta växeln då varvtalet den spärrar på ligger under varvtalet för toppeffekt, men på alla andra växlar når man ändå toppeffekten.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
29 september 2012
Andromeda skrev:
Torger skrev:
Andromeda skrev:

Så originalavgaset begränsar så pass att toppeffekten sjunker med över 40 hästar? Du är ju inte riktig. Startspärren reglerar bara vilket varvtal motorn får ha på högsta växeln, den har ingenting med effekten att göra. Möjligtvis kan den hindra bilen att nå toppeffekten på högsta växeln då varvtalet den spärrar på ligger under varvtalet för toppeffekt, men på alla andra växlar når man ändå toppeffekten.

finns endel maskiner där det ger mycket att chipa.. bla bmw 540 så får du ut 35 hästar mer med bara chip
vet inte hur de är med audi a8, men de är ju inte helt omöjligt

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
29 september 2012
Pontiacen har alltid varit drömbilen och de har inte tillverkats på 45år så därför har jag den.
Jag ogillar även värdeminskning men vill även åka gott ibland och med lite under huven, har alltid gillat BMW så en manuell 540 passar perfekt.
Pendlar även dagligen knappt 10mil tur o retur med en Skoda octavia 1,9Tdi men den är så trist att klockorna stannar fast den fyller sin funktion helt enkelt.
Senast redigerat av N_W (30 september 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
29 september 2012
RD_87 skrev:

Inget fel på Skoda!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Bärs!
3 456 Inlägg
29 september 2012
Tobbetdi skrev:
RD_87 skrev:

Inget fel på Skoda!

Inte på frukt heller!

Garaget.org peakade 2008.

OpelP1 skrev:
Torger skrev:

eBay t.ex rolllol

(kan bli dyrt har jag märkt)

http://www.expressen.se/nyheter/full-ma … tt-rekord/ roll

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 september 2012
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
Torger skrev:

finns endel maskiner där det ger mycket att chipa.. bla bmw 540 så får du ut 35 hästar mer med bara chip
vet inte hur de är med audi a8, men de är ju inte helt omöjligt

Du får inte ut några 35hk ur en 40i med chiptrim, däremot ger den motorn betydligt mer än de 286hk BMW har skrivit in i papperna! Det kanske är det som spökar, hur S8 fungerar vet jag däremot inte men det låter klart orimligt med 41hk extra.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
29 september 2012
Kör gammalt p g a charmen och designen.

Ekonomiskt på köpet, visserligen dricker 244an en del men under mina 7 000 mil med den är det inte mkt alls lagt på reperationer och service, värdet har ökat istället för att sjunka en jävla massa o s v...

Ännu mer ekonomisk är nog Corollan. Bensinsnål och en Toyota går ALDRIG sönder.
Senast redigerat av Navkapsel (29 september 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 september 2012
Aga_Diff skrev:
Tobbetdi skrev:
RD_87 skrev:

Inget fel på Skoda!

Inte på frukt heller!

Kanske inget fel på Skoda, men inte fan köper man dem för att det är kul? Jag menar vem har någonsin hört uttryck som: "Snygg som en Skoda" eller "Snabb som en Skoda". Jag tror inte heller att det kan finnas speciellt många som drömmer om en Skoda? Men joo visst, ska man åka A till B med vettig prislapp & noll mekaniska färdigheter så är det säkert bra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

390 Inlägg
29 september 2012
Självklart kör man Saab V4 och snart Saab 92 big_smile Så otroligt roliga bilar, rattväxel och frihjul. Kör även Saab 9-5 till vardagsbruk smile

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
29 september 2012
Skulle jag köpa en ny bil så skulle jag inte må bra av värdeminskningen som följer den, det skulle nog vara det värsta tror jag.
Att veta att: när man skriver på ägarbeviset så sjunker värdet med uppskattningsvis 50k direkt..
Sen är jag som person att jag vill variera mig och skulle aldrig orka åka runt i samma bil dag efter dag.. och då kräver plånboken att man har (i alla fall jag) äldre bilar..
Men cred till dom som köper nya bilar, utan dom skulle svensk industri fara illa.

"My drinkingteam has a racingproblem"

1 163 Inlägg
29 september 2012
master_lars skrev:
Donic skrev:
master_lars skrev:
En aspekt som jag tror många missar, är att det är mycket mer miljövänligt att köra omkring i en bensinslukande gammal bil, än att köpa en ny. Anledningen? Miljöpåverkan när bilen tillverkas är enorm, således är en gammal bil som har en beräknad livslängd på säg 20 år (idag en ´92:a) redan överlevt sin beräknade livslängd, och således tar ägaren som brukar bilen ett miljöansvar genom att ha kvar bil och använda den istället för att skrota den.

Gammal bil och miljö går defacto hand i hand.

bra skrivet håller med till fullo! förstår inte folk som skrotar sin bil som är lite äldre men i bra skick o köper en miljö bil va fan :S....

Då skall man även ta i beräkning att den gamla bilen är ganska kostsam för miljön att återvinna, då äldre bilar ungefär har en återvinningsgrad på ca 30-60% av den "totala" bilen, resterade % går ej att ta hand om och återvinna. Dagnes bilar har ju givetvis blivit bättre och höjt återvinningsgraden till en 95-98%, men ändå extrem miljöpåverkan att tillverka en ny bil, Värst av alla, är alla miljönissars Toyota Prius, kolla CO2-utsläppen för tillverkad bil. Du kan bygga minst 20 Scanialastbilar för samma klimatpåverkan som 1 Toyota Prius

Tog orden jag tänkte skrivit så det känns lönlöst att skriva något annat än att jag håller med dig!!!
Det där med Priusen är en klassiker som jag brukar ta upp när miljömuppar klagar på min bil...

Kör min Dodge pickup, motorn är byggd för att klara över 100.000mil och det ska jag klämma ur han...
Skamselfläcken på gården, Volvon, tycks vara den mest svårsålda bil jag ägt annars hade den varit borta nu!

Makaronborrare
993 Inlägg
29 september 2012
Navkapsel skrev:

Ekonomiskt på köpet, visserligen dricker 244an en del men under mina 7 000 mil med den är det inte mkt alls lagt på reperationer och service, värdet har ökat istället för att sjunka en jävla massa o s v...

Hur bra Corolla än må vara så skulle jag aldrig vilja äga en. Lånade en i vintras och åkte 20mil. Äckligare pendlarbil får man leta efter. Ligger man i 120km/h på motorvägen låter det ju fan som att motorn skall sprängas. Nej då åker man tom goare i min bensinslukande volvokombi.

679 Inlägg
29 september 2012
Navkapsel skrev:

Nu börjar de här skitsnacket igen om att Toyota aldrig går sönder, nä kör ner din Corolla för ett jävla stup och se vad som händer..
Senast redigerat av Constantine (29 september 2012)

Sök