Rquired skrev:
Du menar lite som att alla har inte kunskapen att arbeta med en gammal bil och då blir det dyrt? Särskilt eftersom de på grund av ålder och slitage är klart mer benägna att gå sönder än en modern bil? För att inte tala om rostskador och dylikt som uppkommer, inte nog med att de i längden påverkar bilens säkerhet de bör också vara en av de mest frekventa anledningarna till att en gammal bil tas ur bruk?
Dessutom är kunskaper och utrustning för att hantera elektroniken i en modern bil inte svårare att skaffa sig än kunskapen och verktygen som behövs för att underhålla en äldre. Men det är ditt val om du vill bränna bort pengarna du sparar på att slippa programmera en modern bil och mer därtill i bränslekostnader istället.
En Volvo S80 från 1999 är för övrigt ingen ny bil, och det kan jag villigt erkänna att jag vill inte äga en bil från 2000-talets början när de blir 20-30år gamla och elektronikspöket tar över helt. Men det är fördelen med att lägga upp mer pengar i inköpspris på en ny bil och åka billigare samt säkrare med garantier istället, när den nya bilen blir gammal har man redan bytt bort den mot något ännu bättre.
många tror att garantierna är så jätte bra men isjälva verket står man där när något pajar så har det så klart gått sönder av andra orsaker än något garantierna täcker
byter man bil när garantin desstuom går ut varje gång så går du back ungefär 100-150K
vart annat eller vart 3:e år
det jag ville ha sagt med s80 att det är endå en relativt gammal bil och endå kostar det multum att fixa
och en av dom första med canbus inom volvo iallfall
och idag är systemen mer och mer inbakade så pass att en deffekt kortsluten lampa släcker hela bilens belysning osv
felaktiga lampor tex en 55/100watts h4lampa skulle släcka en canbus bil helt om det satt 55/100watt för varje gång helljuset slås igång hade datorjäveln släckt skiten
ledbelysning i nummerplåtsbelysningen släcker även nummerskylts belysningen osv
finns inget posteivt med ett fordon som har canbus
inte en enda sak är bra om du nu inte vill se en felkod på att din backspegel inte går att ställa om längre

eller inte orkar gå runt ett varv och kolla vilken lampa som är trasig
förutsatt att skiten fungerar och inte har minsta lilla dåliga kontakt för då falskvarnar den
det blir bara sämre och sämre och dyrare och dyrare att fixa
idagens läge kan det räcka med en av 200styrboxar går sönder så slutar det med verkstadräkningar på 50k
inte tala om när en motorjävel rasar och du råkade köra 5km över serviceintervallen
och du får betala 100k för att få skiten bytt i bästa fall