2900
Sök

Olja på spjällhuset och en slang borta? (saab 95 aero)

63 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#1
Var ute med bilen då CE + TCS börja lysa hitta en video på youtube hur man återställde det plus nolla dator.

dock när jag plocka bort kåporna hitta jag olja på spjällhuset och att det ser ut som en slang fattas?

Kommer lånade bilder på liknade problem!

tacksam för hjälp=) god jul



https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63704/63704-1dcfc9b72a0006fef24b3f8ba94246fe.jpg
bild
1



https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63704/63704-8e3daa114b0df71b3437047a5c7d15cc.jpg
bild 2 den slang som har X är borta

Servicetekniker
160 Inlägg
24 december 2012
#2
Går bilen ganska dåligt också? Väser pyser den?

Mycket av laddtrycket/luften som är uppmätt av LMM läcker ut där om inte slangen sitter i. Det kan göra så att CElampan tänds. Och är tex turbon lite sliten kan det komma en del olja i laddtrycksluften. Det ska inte göra det, men det är inte ovanligt att det gör det.

Försök återställa slangen och nollställ felkoderna igen så borde lampan slockna.

Mvh Alexander

OG9-3 2.0T Sport Edition

63 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#3
AEracing skrev:
Går bilen ganska dåligt också? Väser pyser den?

Mycket av laddtrycket/luften som är uppmätt av LMM läcker ut där om inte slangen sitter i. Det kan göra så att CElampan tänds. Och är tex turbon lite sliten kan det komma en del olja i laddtrycksluften. Det ska inte göra det, men det är inte ovanligt att det gör det.

Försök återställa slangen och nollställ felkoderna igen så borde lampan slockna.

Mvh Alexander

Nä bilen går bra laddar som den ska jämn motorgång ingen rök osv. den slangen som är borta hade tydligen med att göra att jag har en t7 ? mvh

3 466 Inlägg
24 december 2012
#4
Volvo855_t5 skrev:
AEracing skrev:
Går bilen ganska dåligt också? Väser pyser den?

Mycket av laddtrycket/luften som är uppmätt av LMM läcker ut där om inte slangen sitter i. Det kan göra så att CElampan tänds. Och är tex turbon lite sliten kan det komma en del olja i laddtrycksluften. Det ska inte göra det, men det är inte ovanligt att det gör det.

Försök återställa slangen och nollställ felkoderna igen så borde lampan slockna.

Mvh Alexander

Nä bilen går bra laddar som den ska jämn motorgång ingen rök osv. den slangen som är borta hade tydligen med att göra att jag har en t7 ? mvh

Alla 9-5or har T7. Trionic 7 är motorns styrsystem.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

63 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#5
M_icke_ skrev:
Volvo855_t5 skrev:
AEracing skrev:
Går bilen ganska dåligt också? Väser pyser den?

Mycket av laddtrycket/luften som är uppmätt av LMM läcker ut där om inte slangen sitter i. Det kan göra så att CElampan tänds. Och är tex turbon lite sliten kan det komma en del olja i laddtrycksluften. Det ska inte göra det, men det är inte ovanligt att det gör det.

Försök återställa slangen och nollställ felkoderna igen så borde lampan slockna.

Mvh Alexander

Nä bilen går bra laddar som den ska jämn motorgång ingen rök osv. den slangen som är borta hade tydligen med att göra att jag har en t7 ? mvh

Alla 9-5or har T7. Trionic 7 är motorns styrsystem.

då är den borta?:S

vad är dess syfte?.

63 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#6
Volvo855_t5 skrev:
M_icke_ skrev:
Volvo855_t5 skrev:

Nä bilen går bra laddar som den ska jämn motorgång ingen rök osv. den slangen som är borta hade tydligen med att göra att jag har en t7 ? mvh

Alla 9-5or har T7. Trionic 7 är motorns styrsystem.

då är den borta?:S

vad är dess syfte?.

Men är turbon kass? e det spjällhuset? elle vevhuset igensatt?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 december 2012
#7
är den plastslangen borta så blir det väldigt svårt o bromsa o få stopp på bilen, då den går till bromsservot


3 295 Inlägg
25 december 2012
#8
Vad har du för årsmodell? På tidigare modeller satt inte plastslangen på den platsen.


63 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#9
Slave_joe skrev:
Vad har du för årsmodell? På tidigare modeller satt inte plastslangen på den platsen.

Model 2001

3 295 Inlägg
26 december 2012
#10
då har inte din modell den där varianten av slanganslutning.
lånade en bild från BJonson, denna är en -00
https://www1.garaget.org/archive/49/48072/268604/268604-2540393.jpg


31 Inlägg
26 december 2012
#11
Alla har inte den slangen men isåfall ska det sitta en svart plugg där på din bil..
är det hål rakt in så borde bilen gått som en lass skit?.
För vissa modeller som vi ser ovan på bilden går slangen från insuget till broms servon
och vissa från tryckslangen till insuget och sedan till bromsservon
eller automat så har du alt vacumpump på toppen eller elpump vid batteriet som går till bromsservon sedan.


63 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#12
ZoreX skrev:
Alla har inte den slangen men isåfall ska det sitta en svart plugg där på din bil..
är det hål rakt in så borde bilen gått som en lass skit?.
För vissa modeller som vi ser ovan på bilden går slangen från insuget till broms servon
och vissa från tryckslangen till insuget och sedan till bromsservon
eller automat så har du alt vacumpump på toppen eller elpump vid batteriet som går till bromsservon sedan.

Okej då har jag förstått tack för den biten=).

Den gick dock på LImp-mod igår igen..så kan det vara att vevhusventilationen är igensatt och trycker upp olja vid spjällhuset? och den går in i säkerläge? då CE-TCS lampan tänds? tack för hjälpen

31 Inlägg
26 december 2012
#13
Den kan gå i limphome om spjället kärvar av olja gör rent och nollställ felkoden och flytta tibax fjädern på själlhuset och prova igen.
kommer limp home igen så är det dax för nytt spjällhus då relät i bakkanten på spjällhuse (detsvarta) inte drar längre..


2 Inlägg
25 februari 2021
#14
Hej, vad heter slangen, jag har varit på flera bilskrut men tyvärr det var inte samma slang koppling???

2 Inlägg
25 februari 2021
#15
Min bil är Saab 9-3 Turbo 2.0


Sök