zemet skrev:it_mutt skrev:steifan skrev:Helt talanglös eller? Man lät en 940 frontalkrocka med en Yaris. Vet inte riktigt vad det har med 12 års skillnad att göra?
Ja, DET framgick ju tydligt av bilden du länkade in...eller vänta...nej inte. Men det är klart, självfallet så är det lättare att ifrågasätta någons IQ än att bara förklara det (som du uppenbarligen inte påpekade). Men självfallet, det är jag som inte är riktigt smart. My bad.
Och det är självfallet också mitt fel att du utelämnade det sista i slutsatsen (ja du utelämnade hela slutsatsen iofs, också mitt fel, och givetvis kopplat till min mentala förmåga);
Slutsats: Du sitter minst lika säkert i en ny säker småbil som i en stor gammal bil. Saknar den äldre bilen krockkudde är du säkrare i den mindre.
Eller varför inte hela "hur klarade förarna sig"?
"Folksam och DN har testat krocksäkerhet i hög fart mellan en stor gammal säker bil, med krockkudde, och en ny småbil av säkraste klass. Här kan du se resultatet.
Hur klarade sig förarna?
Sammantaget uppvisar Toyotan högre krocksäkerhet än Volvon med en betydligt mindre kupédeformation.
Med hjälp av dockorna på förarplatsen mättes risken för skador på huvud, nacke, bröst och ben. Båda förarna hade förmodligen överlevt, men föraren i Volvon hade fått mycket svåra skador på bäckenet och benen. Om Volvon hade saknat krockkudde skulle föraren med all sannolikhet inte klarat sig.
Slutsats: Du sitter minst lika säkert i en ny säker småbil som i en stor gammal bil. Saknar den äldre bilen krockkudde är du säkrare i den mindre."
"Bättre i övrigt" var det ja..stämmer bra med deras slutsats
Jag läste om detta testet i DN. Jag tycker nog att 940 var säkrare och detta är varför:
1: Våldet emot bröstkort och huvud var dödligt i Yarisen, det var det inte i Volvon.
2: Krockvåldet för övriga i i Volvon var 50% lägre än för dom som färdades i Yarisen.
Så i detta testet som genomfördes kunde du ha dött om du körde Yarisen men du hade överlevt om du körde Volvon och dina barn/kompisar osv hade klarar sig mycket lindrigare.
Man kunde alltså dö om man körde Yarisen och alla dina passagerare klarar sim sämre än i Volvon.
Men Yarisen är säkrare? Förklara gärna för mig hur en bil där du kunde dött och dina passagerare fick 50% mer Krockvåld än i Volvon är säkrare eller lika säker?
Vänta nu här...ska -jag- förklara hur de kom fram till den slutsatsen? Du tycker det verkar vettigt?
Enligt dockbilderna var inte alls våldet mot huvudet dödligt i Yarisen?
"Kunde du ha dött om du körde Yarisen men du hade överlevt om om du körde volvon"...Ja, det är ju uppenbarligen vad de kom fram till i slutsatsen...eller? Jo så är det nog, speciellt då "hur klarade sig förarna" inleds med "Sammantaget uppvisar Toyotan högre krocksäkerhet än Volvon"
Och det lite längre ner går att läsa; "Båda förarna hade förmodligen överlevt, men föraren i Volvon hade fått mycket svåra skador på bäckenet och benen. Om Volvon hade saknat krockkudde skulle föraren med all sannolikhet inte klarat sig."
Så jodå, så visst är det som du säger
Nog med OT för min del iaf
Senast redigerat av it_mutt (1 oktober 2012)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
0
0
0
0