E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Bmw_Bertil Ljud freak !
18 februari 2011 · 928 Inlägg

Kör 100% E85 så berör mig inte mkt smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
zemet
18 februari 2011 · 4 041 Inlägg

Jag undrar en sak: Volvo v40 med mitsubishimotorn på 1,8l. Vad är det som är speciellt med den? varför kan man inte köra den på 5% mer etanol? är det inte en vanlig förbränningsmotor?

Detta oroar mig, min bil drar fan redan 1,3 l/mil och jag vill inte ha högre förbrukning lr slitage på min bil:(

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Anen
19 februari 2011 · 22 Inlägg

Har någon kört flera tankar på både 95 och 98 och kollat vad bilen drar? Drar den mindre på 98?

Det är ju mer krut i 98 oktan, drar min saab 0,87 istället för 0,9 med 98 oktan så har jag igen det högre priset (+3%, kollade några slumpmässiga priser)

Jag har ju turbo (205 hk) spelar det någon roll för om förbrukningen påverkas av att köra på högre oktantal?

zemet
19 februari 2011 · 4 041 Inlägg

M_Broberg skrev:

zemet skrev:
Jag undrar en sak: Volvo v40 med mitsubishimotorn på 1,8l. Vad är det som är speciellt med den? varför kan man inte köra den på 5% mer etanol? är det inte en vanlig förbränningsmotor?

Direktinsprutning. Som en diesel.

Okej. Kan du förklara närmare vad konsekvenserna blir om man kör med 10% etanol då?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zovix Maskinbefäl
19 februari 2011 · 1 038 Inlägg

zemet skrev:

M_Broberg skrev:

zemet skrev:
Jag undrar en sak: Volvo v40 med mitsubishimotorn på 1,8l. Vad är det som är speciellt med den? varför kan man inte köra den på 5% mer etanol? är det inte en vanlig förbränningsmotor?

Direktinsprutning. Som en diesel.

Okej. Kan du förklara närmare vad konsekvenserna blir om man kör med 10% etanol då?

Precis som alla GDI-motorer har även volvos mitsubishimotor problem med sot. kör man med för dålig bränslekvallité sotar motorn igen. Detta kommer sannolikt att hända med E10 eftersom det inträffar med BF95. GDI-motorn är 98 oktan only så att säga...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Stefan Varberg Supraman
19 februari 2011 · 2 300 Inlägg

Tror inte att det blir några problem med "e10"
Dom tar ju inte fram ett bränsle som inte fungerar att köra på.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
zemet
19 februari 2011 · 4 041 Inlägg

zovix skrev:

zemet skrev:

M_Broberg skrev:
Direktinsprutning. Som en diesel.

Okej. Kan du förklara närmare vad konsekvenserna blir om man kör med 10% etanol då?

Precis som alla GDI-motorer har även volvos mitsubishimotor problem med sot. kör man med för dålig bränslekvallité sotar motorn igen. Detta kommer sannolikt att hända med E10 eftersom det inträffar med BF95. GDI-motorn är 98 oktan only så att säga...

Mvh Magnus

Okej då vet jag:) Tack så mkt:)

Det betyder alltså att jag som gasar som en idiot inte kommer ha några problem med sot iaf:) Bara blåsa ut skiten:)

Senast redigerat av zemet (19 februari 2011)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Niklas1987 NO
19 februari 2011 · 2 182 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Tror inte att det blir några problem med "e10"
Dom tar ju inte fram ett bränsle som inte fungerar att köra på.

Staten skulle nog inte tveka då det kan solla bort äldre bilar wink Miljökrav hit å dit du vet å så hamnar Sverige i top på nån lista som ingen har tillgång till.

Sverige ska ju va ett ?föredöme? inom miljöskiten.

(Vet att det inte är Svenska staten som tagit fram bensinen)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
xXSammy
19 februari 2011 · 6 576 Inlägg

zemet skrev:

zovix skrev:

zemet skrev:
Okej. Kan du förklara närmare vad konsekvenserna blir om man kör med 10% etanol då?

Precis som alla GDI-motorer har även volvos mitsubishimotor problem med sot. kör man med för dålig bränslekvallité sotar motorn igen. Detta kommer sannolikt att hända med E10 eftersom det inträffar med BF95. GDI-motorn är 98 oktan only så att säga...

Mvh Magnus

Okej då vet jag:) Tack så mkt:)

Det betyder alltså att jag som gasar som en idiot inte kommer ha några problem med sot iaf:) Bara blåsa ut skiten:)

Glömde det viktigaste; det är en Leanburn motor vilket menas att den kör med annat lambda värde
Vanliga bensinmotorn kör med 1 dels bensin till 14.7 delar luft, GDI motorn kör på ca 1:18 istället. Funkade inte riktigt som det var tänkt på europeiska marknaden pga våran bensin

Kör du med ännu med "90 oktan" som kommer nu kommer du förmodligen grilla upp motorn eftersom det behövs mer bränsle än vad som kan ges

Btw så får inte T5 motorer köras på lägre än 91

Senast redigerat av Malheus (19 februari 2011)

De/Dem
erik32
19 februari 2011 · 10 Inlägg

Här kan man väl börja kolla om man är orolig:
http://www.e10bensiini.fi/i_vilka_motor … 10-bensin/

Ni kan ju också söka lite i etanol forumet, där finns det folk som testat 50/50 i alla möjliga bilar, med och utan konverteringar:
http://etanol.nu/forumrecover/index.php

Senast redigerat av erik32 (19 februari 2011)

Tynnerstroem
19 februari 2011 · 345 Inlägg

En Amazon med B18, ska den tankas med 98 då istället? Är inte så haj på det här, please help.

volvochefen
19 februari 2011 · 514 Inlägg

Som ja skrev tidigare så har ja kört min 164 med halvslut b30 motor och 760,n på e10 utan problem
Kompisen körde sin transitbuss med engelsk v4 på e10 utan problem.
Så sskippa skitsnacket om att de inte går köra en äldre bil på e10.
760,n tankade ja regelbundet med e10 utan att få problem med avlagringar som släpper o täpper igen soppafiltret

Volvo 945 "tdi" (1992)
Seth
19 februari 2011 · 3 354 Inlägg

Malheus skrev:
Kör du med ännu med "90 oktan" som kommer nu kommer du förmodligen grilla upp motorn eftersom det behövs mer bränsle än vad som kan ges

Btw så får inte T5 motorer köras på lägre än 91

ska de komma 90 oktanig bränsle med?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

En gammal förgasarbil bör inte ha några problem med E10 under förutsättning att kompressionen tillåter det och att man antingen blyfrikonverterar eller kör med ersättning.
Det värsta som kan hända med en förgasarbil är väl ny bestyckning?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
xXSammy
19 februari 2011 · 6 576 Inlägg

Seth skrev:

Malheus skrev:
Kör du med ännu med "90 oktan" som kommer nu kommer du förmodligen grilla upp motorn eftersom det behövs mer bränsle än vad som kan ges

Btw så får inte T5 motorer köras på lägre än 91

ska de komma 90 oktanig bränsle med?

Jag kallar E10 för 90 oktan, har säkert tänkt fel men eftersom 95 oktan innehåller 5% etanol

De/Dem
Seth
19 februari 2011 · 3 354 Inlägg

Malheus skrev:

Seth skrev:

Malheus skrev:
Kör du med ännu med "90 oktan" som kommer nu kommer du förmodligen grilla upp motorn eftersom det behövs mer bränsle än vad som kan ges

Btw så får inte T5 motorer köras på lägre än 91

ska de komma 90 oktanig bränsle med?

Jag kallar E10 för 90 oktan, har säkert tänkt fel men eftersom 95 oktan innehåller 5% etanol

mm oktan o procentsats e inte samma. e10 e fortf på 95 oktan. fast med 10% etanol i sig ist för 5%

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
MiWi
19 februari 2011 · 442 Inlägg

Malheus skrev:
Jag kallar E10 för 90 oktan, har säkert tänkt fel men eftersom 95 oktan innehåller 5% etanol

Även 98 oktan innehåller 5% etanol.

Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

Tynnerstroem skrev:
En Amazon med B18, ska den tankas med 98 då istället? Är inte så haj på det här, please help.

Rätt oktantal är viktigt framförallt för motorns hälsa, alltid 98. Aldrig 95.
Blyersättningsmedel är ett måste i dessa med av flera anledningar.

Gissar på att du kör 98 med blyersättningsmedel idag? Fortsätt så!

MiWi
19 februari 2011 · 442 Inlägg

Navkapsel skrev:
Rätt oktantal är viktigt framförallt för motorns hälsa, alltid 98. Aldrig 95.
Blyersättningsmedel är ett måste i dessa med av flera anledningar.

Gissar på att du kör 98 med blyersättningsmedel idag? Fortsätt så!

Nu får du lugna dig lite.

Det finns ett resonemang i sammanhanget, som säger följande:

Eftersom det är en aluminiumtop, så krävs det under alla förhållanden inpressade stålinsatser för ventilsätena. Dom insatserna är av så hög kvalitet att man kan köra utan blyersättning.

Ett annat resonemang säger följande:

Öka inblandningen till 10 - 15 % etanol i vanlig Bf 95. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. På så vis minimerar du risken för förslitning av ventilsätena. Och om man studerar innehållet i en flaska med blyersättning, så ser man att det innehåller till största delen just etanol. Och etanol har dessutom högre oktantal än bensin.

Din bil är gjord för att köras på blyfri bensin.

Garfield
19 februari 2011 · 1 019 Inlägg

MiWi skrev:

Malheus skrev:
Jag kallar E10 för 90 oktan, har säkert tänkt fel men eftersom 95 oktan innehåller 5% etanol

Även 98 oktan innehåller 5% etanol.

Vad har du för källa på det? Statoil, Preem och OKQ8 har ingen etanol i sin BF98 enligt deras produktblad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang