2804
Sök

Honda Prelude :: BB6 Vulture :: progression thread

Honda Prelude 1998 2.2VTi, BB6 långtids-skruvande, från 2007 och framåt!! Just nu, startad första gången på 3 år !!

Specialist
441 885 Visningar
Uppdaterades senast 29 oktober 2017
Specialist
1 187 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#461
Planer 2014
90% säkerhet iaf..

Jag har haft dålig inspiration ett tag, jag vet inte riktigt åt vilket håll jag skall gå med bilen. Så jag var hemskt nära på att köpa mig en ny soffa till vardagsrummet. Inte vilken soffa som helst, utan jääävlar vilket go soffa! en sådan där man kan leva hela livet i big_smile

.. men jag har ju redan soffor, som är väl anpassade till min röv, insuttna och lagom goa'.

Och för samma pengar som en fet möbel, så får jag ITB's och ett nytt styrsystem smile

"borrowed" pictures

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3d084dc20f8091f1592ebebda2f90601.jpg
OBX Itb

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-80da4dc8587ecb982160101ec51420df.jpg
OBX Itb

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a70610835a94df84efee1794034f1bf1.jpg
AMS EMS 2

Motiveringen: Om man saknar inspiration, köp häftiga delar och få dåligt samvete över att de inte är monterade big_smile

styrsystemet i sig själv ska säkert kunna ge 10-15 hästar överlag, och trattarna. ... tveksamt, men med en redig mappning så borde man kunna klämma ut ett par haltande hästar till, när man byggt bort EGR och allt sådant trams smile
Det är inte 100% säkert än, men jag tror det här är vägen att gå.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

92 Inlägg
20 oktober 2013
#462
Nyfiken, varför välja AEM EMS 2 istället för S300 eller RTP?


500 Inlägg
20 oktober 2013
#463
Haha låter pricis som mig Tobbe, tænkt på en bættre soffa før hmm mera ænn 1år nu men blir alltid prylar till bilen istællet!

AEM har ytterligare: Full knock control, full-throttle wideband feedback samt du kan koppla till AEM EPM(engine position module).

Kør sjælv med en P28 Hondata S300 mappad av Will från whttp://rdt.tv/

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

92 Inlägg
20 oktober 2013
#464
Jovars, men enligt mig har man knappast nytta av de extrasaker i AEM EMS 2 på ett gatbygge med orginal botten och topp. Och vad jag kikat så är S300 mer "användar vänligt", enklare att förstå sig på osv om man vill pilla själv. Men kör på de som du gillar och vad din "mappare" kan bäst, jag va mest nyfiken på varför du kikade på AEM först^^
Jag kommer köra på ett S300 framöver jag med, om jag inte hunnit byta bil/projekt smile


Specialist
1 187 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#465
Jo, så här'va.. tongue
först, jag är en n00b när de kommer till ecu/ems. Kan nada, och de jag försöker lära mig. .. well, jag har fortfarande inte förstått riktigt.
Så. S300 är inte riktigt PnP. du ska ha styrbox, modifiera den och sedan måste man göra om lite skit gällande odb'tramset, right? Det medför större grejjer som måste göras om när man skall besiktiga nästa år.

AEM verkar vara mkt mera Plug&Pray, jag kan koppla in det, det funkar med allt som redan sitter i bilen om jag fattat det rätt. 15 minuter, sedan kan jag starta o det helt enkelt fungerar.

Förutsatt att ovanstående är rätt, så kommer slutkostnaden mellan de båda att bli typ densamma. Men mindre jobb med AEM, samt i slutänden större möjligheter.

... för det kommer ju en modifierad topp förr eller senare..
varför börjar jag med ITB? För att det är en "billig" modd som ändå kräver ny styrning.
Då har jag styrningen "klar" till jag börjar peta med kammar och sådant tongue jämnar ut kostnaderna och det "enda" som behövs är i så fall att mappa om det mellan varven.

fast jag kan ha fel, eller så hinner jag ändra mig de närmsta veckorna tongue Det visar sig.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 oktober 2013
#466
Inget låter så fint som ITB, och när du tröttnat på att bli frånåkt av kompressortampongen är det bara att köra turbo-ITB och bli hårigast i byn! smile


92 Inlägg
20 oktober 2013
#467
S300 finns att köpa färdigt inlött i en box. Det som behövs är i stort sett en OBD2a - OBD1 kabelhärva som finns att köpa färdiga, därefter kallar ja de i stort sett lika mycket plug and play som AEM.

AEM är inte plug and play heller, du kommer behöva grundmappa den för att få den att gå. enda som e PnP är att du använder bilens orginala ECU kontakter till AEM EMS boxen. Vad jag vet så har de flesta valt S300 före AEM, därav lär det vara betydligt enklare att få tag i en grundmapp till S300. På t.ex preludepower finns det folk som säljer frdiga boxar med en inlagd grundmapp redan, skulle jag kollat upp först (men detta e ju jag)

Besiktningen behöver du inte oroa dig för, då våra bilar är för gamla så pluggas dem inte in i datorn, bara 2003 och upp kollas genom OBD2 kontakten. Vi har inte ens en OBD2 kontakt på våra bilar heller för den delen wink
Du kan lagra olika mappar och skifta mellan, så besiktningen e inga konstigheter så länge avgasvärden visar rätt.

Jag ser de faktiskt fortfarande "onödigt" att köpa AEM EMS 2 för mer möjligheter, de funktionerna som finns extra kommer du troligt aldrig ha användning av, Hondata s300 är redan bra nog och lite till för ett sånt här bygge, redan där kommer du inte ha anvädning av en hel del funktioner som s300 bjuder på.


Båda systemen är klart kanon, så välj det personen som ska mappa kan bäst. Men vill du lära dig att pilla själv med mappar är S300 ett enklare system att förstå sig på smile


500 Inlägg
21 oktober 2013
#468
Tobbeboy jag håller med HotSauce on this on! Finns fler S300 mappar tillgængliga, men du kommer fortfarande behøva mappa din bil endå!

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

203 Inlägg
21 oktober 2013
#469
Älskar detta projekt! smile
Senast redigerat av Victor_Ahlander (21 oktober 2013)


295 Inlägg
21 oktober 2013
#470
Kommer förmodligen själv köpa S300 till min honda i vintern om en snigel kommer på plats! Finns att köpa av WelenXL8Performance på Hondaklubben, han har egen butik och tar hem nyaste versionen till bra priser för medlemmar smile
OBD2a-OBD1 conversion har jag faktiskt liggandes som jag inte behöver, hör av dig om du vill köpa den!

Honda Performance Club

92 Inlägg
28 oktober 2013
#471
Surfa runt lite på jakt för min egen del på S300 o kom snabbt över detta.
http://www.hamotorsports.com/s300-ecu-package.html

Bra pris, och då är det även S300 V2. Färdiglött i box, och dessutom får du med en grundmapp vid köp.
Men som sagt, ta det din mappare kan bäst. Och du vet ju vad som sagts innan smile

Edit: Hittade på andra ställen lite billigare endå smile
Senast redigerat av HotSauce (28 oktober 2013)


Specialist
1 187 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#472
Axzza skrev:
..

Jag får lägga det på minnet och ev återkomma när jag bestämt mig för hur jag ska köra. Tack smile
Victor_Ahlander skrev:
Älskar detta projekt

Tack smile .. även om att känner att det för tillfället inte är så mkt projekt, ganska långsamt just nu..
Vilot & HetSås skrev:
P28 bla bla bla Hondata bla bla AEM bla bla S300 är bla bla bla Häftigt bla bla bla gruffgruff OBD osv.

Tack gubbar, nu blev jag tveksam igen. Kom ihåg, nu är det ERTfel att jag inte beställt några delar och tappat suget på att bygga vidare. wink

Skämt åsido. smile
AEM levereras också med grundmapp, men självklart måste jag oavsett vad mappa om rubbet efter installation. Ja, det finns en stor poäng med S300, fler personer klarar det. Och så klart har ni rätt i allt Ni skriver, jag kommer inte att använda alla möjligheter som finns..

Mr. Hetsås, är det bara diagnosuttag där under panelen ? Har aldrig kikat närmre på det, så jag har utgått från att det var en odb-kontakt. Där ser man smile Om jag i ena änden tar en P300 och obd1-boomslang, och i andra änden har en bb6, så kommer det att efter lite mappande att lira ? Jag kommer inte behöva göra fler ändringar för att få ob1 hondata att lira ? Har ett starkt minne av att jänkarna måste modifiera sin tändning eller något, innan de kan odb1-konvertera, men deras motorer ser ju lite olika ut.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Specialist
1 187 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#473
Oh'well.
Detta Har Hänt

Inte så jävla mycket alls faktiskt hmm 
Livet utanför bilarna har tagit en del tid. Vi på gården har köpt loss våra kåkar med hyresrätter och omvandlat till bostadsrätter, vilket ätit en hel del tid. Och en nätt summa pengar. Översatt i bilar: Jag köpte loss min lägenhet till kostnaden av en skaplig Porsche, men kan åh andra sidan sälja den som en hyfsad begagnad Ferrari tongue
Sedan råkar jag bo högst upp, och kan nog få köpa loss vinden till kostnaden (kostnad: Volvo -08) vilket efter lite renoverande (BMW 335 -13) renderar mig en etagelägenhet i centrala Malmö till ett marknadspris motsvarande snudd på fabriksny Ferrari tongue   Men de äter en del energi, så jag har inte orkat lägga speciellt med tid på den stackars Hondan.

Nåväl.

Den har blivit pissad på av vad jag förmodar är en katt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-747d04a6b9c84907edfb5e52d2e235e1_large.jpg
Kattpiss

Och jag försökte köra den genom besiktningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4c4bb0f2694673e333c96d75c57ce1ea_large.jpg
WackA'Lude

.. Det gick ju sådär tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9e82a8e7dd94664b2438a0507bf64652_large.jpg
3st tvåor, rekord!

Ja, jag körde dit med gula framlampor, tänkte jag kunde riva loss filmen på plats om det skulle gnällas. Nja, besiktningsmannen grymtade lite, men såg åt ett annat håll. wink
Men sedan hade jag även varit lite lat och inte orkat installera original-ratten, så de bedömde att min Airbag "saknade möjlighet att fungera". Min motivering att den visst fungerar, bara inte sitter monterad mottogs med en road blick och "du, nu sätter jag en 2'a på lamporna också nu, du måste ju ändå tillbaka hit". lol visst, ok, rätt ska va rätt.

Och bromsen bak? Ja, den låg på, ganska hårt. Men vilken skitsak.. Den hade varit typ stillastående i 6 veckor, och behövde bara bromsas upp så var allt klart.


Gör om, gör rätt.
Försök 2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-faa62a0547a934d220fb90aaf27adf85_large.jpg
05:57

Huuu.. kallt. och blött. Minns ni jag sa att jag råkade sabba reglaget till värmen i våras ? Och nu är det höst och bilen var fuktigt ? Ingen värme och rutorna nedvevade för att försöka få bort imman från rutorna sad Man kommer fram till besiktningen stelfrusen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-54b0d79516112656da191a6de3b9b730_large.jpg
Försök 2

Och med det avklarat så har man nu vintern på sig att återställa bilen i körbart skick, och hela nästa sommar innan man behöver oroa sig för nästa besiktning big_smile

http://imageshack.us/a/img823/8906/xwc6.jpg
Vinterförvaring

I verkstan tillsammans med brödernas bilar, gott att för första gången ha plats för 3 bilar + arbetsyta.
För att citera lillebror, "Tre till ytan väldigt olika bilar, alla i olika stadier av att spåra ur totalt. " tongue


Så, då kommer ju frågan..

.. bildelar eller renovera köket?

/T.
Senast redigerat av Godspeaker (21 november 2013)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

500 Inlägg
21 november 2013
#474
Hade samma dilemma køk eller bildelar och HIFI hmm valde givetviss bildelar och HIFI hehe

Ræcker det inte med att srs lampan inte lyste...har inte besiktigat min bil med den nya ratten på æn...

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

203 Inlägg
21 november 2013
#475
Klart du ska köpa bildelar wink vad är det för vit bil som är med på sista bilden?


Specialist
1 187 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#476
Vilot skrev:
Hade samma dilemma køk eller bildelar och HIFI hmm valde givetviss bildelar och HIFI hehe
Ræcker det inte med att srs lampan inte lyste...har inte besiktigat min bil med den nya ratten på æn...

jo, något korkat måste jag ju hitta på med bilen tongue Får se här i nästa vecka när man fått mera lön, kanske dags lägga någon rolig beställning. roll
Victor_Ahlander skrev:
Klart du ska köpa bildelar wink vad är det för vit bil som är med på sista bilden?

jo, de va väl de väntade svaret här på garaget. .. jag menar, det är ju inte överhängande inrednings-intresserade som läser här lol
Det är lillebror Razpataz tjejbil, "tampongräsern". Om namnet ska anspela på färgkombon eller storleken vet jag inte, men.. Han har lyckats sjukt fint med det bygget så här långt, kolla in hans tråd.
Den orange i bagrunden är inte heller dålig, andra lillebrorsans bil, Ascona B.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

203 Inlägg
23 november 2013
#477
Okej, jo jag ska kolla in dom båda smile


92 Inlägg
24 november 2013
#478
Godspeaker skrev:
Mr. Hetsås, är det bara diagnosuttag där under panelen ? Har aldrig kikat närmre på det, så jag har utgått från att det var en odb-kontakt. Där ser man smile Om jag i ena änden tar en P300 och obd1-boomslang, och i andra änden har en bb6, så kommer det att efter lite mappande att lira ? Jag kommer inte behöva göra fler ändringar för att få ob1 hondata att lira ? Har ett starkt minne av att jänkarna måste modifiera sin tändning eller något, innan de kan odb1-konvertera, men deras motorer ser ju lite olika ut.

Nej vi har inget uttag där. Jänkarna har de, men de e pga av att deras bilar blev tvugna att ha diagnosuttag från år 1996 medans det i sverige startade 2002.
Deras ECU's har K-Line kommunikation för felläsning och loggning medans våra anväder sig av DIAG-H (PGM).
Vi kan inte ens trycka in en OBD2 DLC kontakt, för våra ECUer stödjer inte ens de. Vi får nöjja oss med den 3-pin kontakten och svartvit text i Nokia 3210 design i en PGM scanner hmm

Så gott som pnp. Ja det stämmer med boomslang delen. Ena änden är OBD2A (prelude) till OBD1.
Tändning behöver du inte oroa dig för, dvs fördelaren o allt funkar utan mods.
De du behöver tänka på mer är valet av spridare, vissa av dessa kommer behöva motstånd medan andra inte behöver detta. Jag valde ju "fel" och fick löda in ett motsånd till varje spridare, bättre o ta rätt direkt, minns inte va skiten kallas på svenska, men det finns Peak & hold och Saturated typ, låg ocg hög ohm. Vill du göra misstaget jag gjorde, ta P&H typ o fixa dit motstånd eller skaffa motståndsboxen från en gen.4 prelude. Bättre val, Saturated direkt o skippa boxar o motstånd blabla.
Du kommer dock få införskaffa spridarkontaker av OBD1 typ, finns omvandlare här med så de blir PnP med dina nya fräsiga spridare. DÄR, nu är de good to go o mappa.

Asså:
OBD2A -> OBD1 kabelhärva
Spridare Peak & hold -> motstånd
Spridare Saturated -> Plugga o kör
Kontakterna till spridare.

De e de ja behövde då ja gjorde min (Hade inte S300, men körde chipsad P28)

(jag uppfattade det som att du endå kommer uppgradera spridarna framöver?)


295 Inlägg
24 november 2013
#479
Vet inte vad du har för storlek på spridarna original, men jag har 4st fina 450cc spridare till Honda (OBD1) samt förmodligen den OBD2A till OBD1 härvan du söker, det ligger bara här och skräpar så hör av dig om du behöver det till ditt bygge smile
Lycka till!

Honda Performance Club

92 Inlägg
26 november 2013
#480
Orginal spridarna är av saturated typ och 290cc.

vilken märke och typ har du på spridarna? p&h eller saturated? 450cc skulle funka, men för stora för ett mildare N/A bygge enligt mig.



Sök