940 turbo -93 startar inte som varm på startmotorn!

mikkep
20 februari 2011 · 147 Inlägg

Hejsan ! jag har en volvo 945 turbo -93a som inte startar när den är varm. T.ex. om jag kör runt ett tag och parkerar den ca 10 min så startar den inte sen på starten, utan bara om man rullar igång den. Dock om jag väntar ca 30min till en timme så går den på starten igång.
Jag har bytt vevaxelläges givaren, temgivaren och tändkablar. Samt har inga felkoder sist jag kollade.
Det som jag tycker är konstigt är ju att den går att rulla igång!

Ravi Tekniker
21 februari 2011 · 624 Inlägg

Kollat bränslepumps reläet, kollat så du har ström på Säkring 1 pump  och  10, 12, 13 nån av dom tre sista är till pumpen med. har råkat ut för samma sak

mikkep
22 februari 2011 · 147 Inlägg

Ravi skrev:
Kollat bränslepumps reläet, kollat så du har ström på Säkring 1 pump  och  10, 12, 13 nån av dom tre sista är till pumpen med. har råkat ut för samma sak

Okej! Reläet bytte jag igår har dock inte hunnit kolla innan löning nu. Säkringarna bör ju vara okej då jag hör att pumpen alltid låter! Tänkte på om det var någon backventil på pumpen som är dålig?

Ravi Tekniker
23 februari 2011 · 624 Inlägg

Sitter nån typ av backventil mellan filter och pump i kopplingen om jag inte har fel

mikkep
24 februari 2011 · 147 Inlägg

Ravi skrev:
Sitter nån typ av backventil mellan filter och pump i kopplingen om jag inte har fel

Går det att byta enbart den? eller vart sitter den?

Ravi Tekniker
25 februari 2011 · 624 Inlägg

vet inte tar du isär kopplingen så sitter där nån typ av ventil, fast jag tror inte att det har med detta att göra.

mikkep
27 februari 2011 · 147 Inlägg

Ravi skrev:
vet inte tar du isär kopplingen så sitter där nån typ av ventil, fast jag tror inte att det har med detta att göra.

Okej, vad tror du då??? smile ventilen sitter alltså på utsidan av soppapumpen som sitter mittunder bilen?

Ravi Tekniker
1 mars 2011 · 624 Inlägg

jepp i kopplingen mellan pump och filter. finns ju en tryck regulator upp vid insp med som kanske krånglar

RD_87 Skrotsamlare
1 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Låter ju som att något blir varmt och inte fungerar. Backventilen kan du nog släppa, då skulle det ju vara samma problem vid varje start. Jag sätter mina pengar på nåt elektrisk, tändspolar kan ju börja jävlas när dom blir varma tex.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Ravi Tekniker
1 mars 2011 · 624 Inlägg

jo jag har tänkt det med, men killen har ju bytat en del av sakerna. jag skulle nog tippa bränsle relä eller givaren till svänghjulet ???

RD_87 Skrotsamlare
1 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Sopparelä, tändmodul eller spole skulle kunna vara boven. Surar bilen ner sig eller verkar den gå torrt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
twin_cam Smålänning
1 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Är ditt batteri okej?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mikkep
2 mars 2011 · 147 Inlägg

Batteriet är ok, Jag har bytt vevaxellägesgivare(alltså svänghjulsgivaren) soppa pumps relä jag hade ett nytt i tog en kompis fungerande som inte gav någon effekt. Dock inte testat tändspolen, men då borde de väl ändå inte gå att rulla igång den om den strular?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 mars 2011 · 3 180 Inlägg

den tvärvägrar alltså på starten men hoppar igång direkt när du rullar igång den?

isf spänningsmät vid batteripolerna, samt vid tändspolens +12v och batteriets minusanslutning om du har spänningsfall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
SaTN Köp
2 mars 2011 · 106 Inlägg

Min far hade samma problem på sin 940.
Det konstiga var att efter larmet blev urkopplat startade den klockrent aven fast den var varm.
Tog øver ett år innan vi hittade fram till det. Man ska aldrig sluta bli førvånad.

Audi S2 "720whp" (1991)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
mikkep
2 mars 2011 · 147 Inlägg

NITROUS skrev:
den tvärvägrar alltså på starten men hoppar igång direkt när du rullar igång den?

isf spänningsmät vid batteripolerna, samt vid tändspolens +12v och batteriets minusanslutning om du har spänningsfall.

Det ska då göra här idag eller imorgon/ vid tillfälle!

SaTN skrev:
Min far hade samma problem på sin 940.
Det konstiga var att efter larmet blev urkopplat startade den klockrent aven fast den var varm
Tog ver ett år innan vi hittade fram till det. Man ska aldrig sluta bli førvånad.

Okej, jag har ryckt 2 säkringar till larmet så jag inte behöver larma av med dosan för att den ska starta för att jag har inga batterier kvar. Har 1 kvar som jag också kan testa med att ta ur?

svenssonracing
2 mars 2011 · 57 Inlägg

SaTN skrev:
Min far hade samma problem på sin 940.
Det konstiga var att efter larmet blev urkopplat startade den klockrent aven fast den var varm.
Tog øver ett år innan vi hittade fram till det. Man ska aldrig sluta bli førvånad.

Hade samma problem nu på min 745 och den har larm. När bilen var kall startade den direkt men när den var varm fick man vänta till den blev kall igen, annars gick inte ens pumpen.

Volvo 740 GL/T "KIRUNACAB" (1990)
SaTN Köp
2 mars 2011 · 106 Inlägg

Mikkep: Bara du testar.

Svenssonracing: Løste det sig genom att koppla ur larmet?
Æven en polares 745 16v hade samma problem, och då bad jag honom dødade larmet på hans bil. Fungerade korrekt efteråt.

Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi S2 "720whp" (1991)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
svenssonracing
2 mars 2011 · 57 Inlägg

SaTN skrev:
Mikkep: Bara du testar.

Svenssonracing: Løste det sig genom att koppla ur larmet?
Æven en polares 745 16v hade samma problem, och då bad jag honom dødade larmet på hans bil. Fungerade korrekt efteråt.

Han inte att testa som synes på bilderna! sad

Volvo 740 GL/T "KIRUNACAB" (1990)
evo_krolle BMR
2 mars 2011 · 1 513 Inlägg

tänd kontakten.. prova bara slå till tändningen nästa gång å gå ut å kicka igång den direkt på start motorn ska du se den startar (TROR JAG) wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang