Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 397 574 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
plankan
9 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Jag ska regga om den med lätttrycks turbomotor. Har kollat upp allt sånt och det kommer lösa sig så fort jag har tagit motornummret på turbomotorn och fått ett intyg från saab.

Vad skall du med intyg från saab av.....

Det var förr i tiden man gjorde på det sättet;)
Det enda du behöver göra inför den reg. bes A2 du skall göra är:

1 - Se till motornummer synns

2 - Skaffa den klisterdekal som sitter ovan på VÄ hjulhus
     (art.nr är det som står längst nere) den kostade runt 65:- då jag bestälde den.

3 - Mont gasdämpare runt om.

4 - Använd dig av sunt förnuft under projektets gång -
     så blir det säkert inga problem och reg bessa den wink



Juvakka skrev:
Vet du vad som skilljer i elnätet inne i bilen?

Du behöver bara lyfta på baksätet så ser du redan vad som är på G wink

Utöver det är det en massa annat småjobb när du vald en MY 91 som donator.

nyllet
9 mars 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Efter en liten stund i garaget ikväll så blev det mer framgång. Så här ser det ut i hjulhuset just nu. Den observanta märker att det saknas en drivaxel. Ett tipps om nån annan ska göra detta, glöm då inte att stoppa in plankan som ni ser mellan övre länkarmen och ramen. Jag missade det på ena sidan och undrade varför skruvarna till undre spindelleden satt så hårt fast (man kan bli galen för mindre tongue)

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-0f0329e7e4280babc18ee13d17753f69.jpg

Här hamnade den.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-dc14c0c3697612a661c654bb37237199.jpg

Så packade jag in den lite snyggt big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-bb77f279f414afa61142ac7ec00614fe.jpg

Så efter att bägge drivaxlarna var borta och naven tillbaksmonterade så trillade generatorn bort.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e1b4914f534a29a2afe6b90e3f2ab5e2.jpg

Börjar bli tomt i motorrummet nu.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-b771f46b1df3a9a1910c5ab8dc7581a3.jpg

Det var allt för nu, kommer mer imorn.

bra jobbat:D går framåt. när åker motor ur ?

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Jag ska regga om den med lätttrycks turbomotor. Har kollat upp allt sånt och det kommer lösa sig så fort jag har tagit motornummret på turbomotorn och fått ett intyg från saab.

Vad skall du med intyg från saab av.....

Det var förr i tiden man gjorde på det sättet;)
Det enda du behöver göra inför den reg. bes A2 du skall göra är:

1 - Se till motornummer synns

2 - Skaffa den klisterdekal som sitter ovan på VÄ hjulhus
     (art.nr är det som står längst nere) den kostade runt 65:- då jag bestälde den.

3 - Mont gasdämpare runt om.

4 - Använd dig av sunt förnuft under projektets gång -
     så blir det säkert inga problem och reg bessa den wink



Juvakka skrev:
Vet du vad som skilljer i elnätet inne i bilen?

Du behöver bara lyfta på baksätet så ser du redan vad som är på G wink

Utöver det är det en massa annat småjobb när du vald en MY 91 som donator.

Okej, anledningen till intyget är att när jag har läst på om detta så har jag fått fram att man måste ha  ett intyg på att delarna som jag stoppar i kommer ur en annan bil som ett "paket". Alltså ska intygen visa att allt stämmer överrens. Jag ringde till bilprovningens tekninska avdelning och dem påstod samma sak.

Den dekalen måsrte man kunna beställa från saab va?
Vet du vilka årsmodeller som hade det?
Får hoppas att det löser sig smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:
Efter en liten stund i garaget ikväll så blev det mer framgång. Så här ser det ut i hjulhuset just nu. Den observanta märker att det saknas en drivaxel. Ett tipps om nån annan ska göra detta, glöm då inte att stoppa in plankan som ni ser mellan övre länkarmen och ramen. Jag missade det på ena sidan och undrade varför skruvarna till undre spindelleden satt så hårt fast (man kan bli galen för mindre tongue)

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-0f0329e7e4280babc18ee13d17753f69.jpg

Här hamnade den.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-dc14c0c3697612a661c654bb37237199.jpg

Så packade jag in den lite snyggt big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-bb77f279f414afa61142ac7ec00614fe.jpg

Så efter att bägge drivaxlarna var borta och naven tillbaksmonterade så trillade generatorn bort.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e1b4914f534a29a2afe6b90e3f2ab5e2.jpg

Börjar bli tomt i motorrummet nu.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-b771f46b1df3a9a1910c5ab8dc7581a3.jpg

Det var allt för nu, kommer mer imorn.

bra jobbat:D går framåt. när åker motor ur ?

Den åker förhoppningsvis ur redan idag.

Saab 900 "T16" (1992)
pontiacen
10 mars 2011 · 1 080 Inlägg

Att vara "sjuk" så att man missar skolan är ju bara förjävligt wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

pontiacen skrev:
Att vara "sjuk" så att man missar skolan är ju bara förjävligt wink

Kursen slutade igår wink Ledig till och med måndag big_smile

Saab 900 "T16" (1992)
pontiacen
10 mars 2011 · 1 080 Inlägg

Men dåså, då återstår bara en fråga, varför sitter du här istället för att greja med bilN ?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
nyllet
10 mars 2011 · 2 564 Inlägg

det låter toppen ju:D du jobbar på snabbt du

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

pontiacen skrev:
Men dåså, då återstår bara en fråga, varför sitter du här istället för att greja med bilN ?

Har precis kollat färgkoden och så ska man ju kolla så man har cash att köpa färg för wink

nyllet skrev:
det låter toppen ju:D du jobbar på snabbt du

Vill ju bli klar

Senast redigerat av Juvakka (10 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
10 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Okej, anledningen till intyget är att när jag har läst på om detta så har jag fått fram att man måste ha  ett intyg på att delarna som jag stoppar i kommer ur en annan bil som ett "paket". Alltså ska intygen visa att allt stämmer överrens. Jag ringde till bilprovningens tekninska avdelning och dem påstod samma sak.

neutral Det låter lite mysko det där,för det enda jag hade med mig då jag reg bessade min bil var reg. beviset på donatorbilen.....Precis det dom sade till mig på SBP skulle räcka bra till.
Evt årsmodell på motor får man jo fram av nummert på blocket

Jag vet flera som har reg bessat utan "saab intyg" och utan problem.




Juvakka skrev:
Den dekalen måsrte man kunna beställa från saab va?
Vet du vilka årsmodeller som hade det?

Du måste ha lappen/dekalen från din donatorbil om det är den motor du tänker lägga i.
Bara ringa saab och beställa ny lapp:
http://www.geting.se/image.php/292593-reg.bes.jpg
Uppge det nr som står i blått så gör dom en ny till dig.

Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
neutral Det låter lite mysko det där,för det enda jag hade med mig då jag reg bessade min bil var reg. beviset på donatorbilen.....Precis det dom sade till mig på SBP skulle räcka bra till.
Evt årsmodell på motor får man jo fram av nummert på blocket

Jag vet flera som har reg bessat utan "saab intyg" och utan problem.

Jo, det gör det ju då. Men när jag nu kan få tag i det så kanske det är lika så bra att ta med ett intyg och reg.beviset på donatorn vid reggnigen.

Dumt att  jag inte tänkte på dekalen när jag nu ändå var på saab idag.

Angående gasdämpare, vart tog du dina ifrån?

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
10 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Angående gasdämpare, vart tog du dina ifrån?

Jag kör med Monroe heavy duty reflex dämpare som i mina ögon är en mycket prisvärd dämpare.

Finns hos Meca mekonomen etc etc

Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Angående gasdämpare, vart tog du dina ifrån?

Jag kör med Monroe heavy duty reflex dämpare som i mina ögon är en mycket prisvärd dämpare.

Finns hos Meca mekonomen etc etc

Vet du hur dem är i jämförelse med speedparts kitt med bilstein sport dämpare? Hittar inget pris på monroe dämparna heller, du råkar inte ha koll på ugefärligt pris?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Liten uppdatering är att motorn igår kom ut ur bilen, så idag ska jag kolla på rosten som var i motorrummet och bygga en ställning till motorn.

Saab 900 "T16" (1992)
pontiacen
11 mars 2011 · 1 080 Inlägg

Får la ta och svänga förbi så man kan se att du inte fuskar^^

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
plankan
11 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Vet du hur dem är i jämförelse med speedparts kitt med bilstein sport dämpare??

Jag har aldrig kört med bilstein,men har flera kompissar som säger att dom inte är värda den skillnaden ekonomisk mot monroe reflex om det bara handlar om en "bruksbil".

Skall du göra banbil eller på annat sätt tävla med den,så är det säkert ett bättre val.


Juvakka skrev:
Hittar inget pris på monroe dämparna heller, du råkar inte ha koll på ugefärligt pris?

Dämpare fram                604:-st *2
Dämpare bak                 573:-st *2
Sänkningssats kilen
speedparts inkl rabatt   1.147:-
------------------------------------------
TOTAL KR:                   3.503:-
------------------------------------------


Kan bara säga att vi är många på www.900klubben som kör med detta "recept" big_smile
Och till det dagliga bruket på våra eländiga vägar räcker det hur bra till.

Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Jag har aldrig kört med bilstein,men har flera kompissar som säger att dom inte är värda den skillnaden ekonomisk mot monroe reflex om det bara handlar om en "bruksbil".

Skall du göra banbil eller på annat sätt tävla med den,så är det säkert ett bättre val.

Tanken är att den ska vara bruksbil men att det även ska gå att ha lite roligt med den om andan skulle falla på.


plankan skrev:
Dämpare fram                604:-st *2
Dämpare bak                 573:-st *2
Sänkningssats kilen
speedparts inkl rabatt   1.147:-
------------------------------------------
TOTAL KR:                   3.503:-
------------------------------------------

Det vart  ju ganska mycket skillnad i pris,  så då får det nog bli detta receptet. Sänkningen får bli efter reggningen bara smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Dags för lite mer bilder nu då.
Vart iväg och handlade lite till bilen igår, blev två burkar färg, en burk klarlack och en med någon magisk rostlösare/ätare som skulle vara bra och stark. Beställde även drivaxeldamasker till bilen från saab.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-3793515bf5a933a94ab1ed28daae0db6.jpg

På saab's independence day blev det detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-a296f6837c320ab7a8955237f90ce35e.jpg

Fortsatte lite på bilen med. Kopplade bort dem sista grejjerna på motorn. Servopumpens slangar, gaswiren och växellänkaget kopplades bort. Sen spände jag upp den i lyften och tog ur motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e37d31723aa748992dfcac2f945b353a.jpg

Här blev det tomt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-10d5fcb470f9538bf6e31871655300f0.jpg

Och här hamnade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-92786bdfa1e934ffb4f62348d7157f5d.jpg

Så idag har jag fixat så bilen står på sina hjul igen. Testade även den magiska rostätaren på batterihyllan. Fungerade kanon ju, all rost blev till nån svart gegga som ska vara hård. Men det vart riktigt starka grejjer, fick vädra garaget sen tongue

Sen så har bägge mina lycktglas spruckit på nåt mystiskt sätt. Bägge har centrum för sprickbildningen mitt på glaset och sprickorna ser nästan likadana ut på bägge glasen. Inga stenskott heller vad man kan se hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-233c0389ee87ff82423a7807b35a381f.jpg

Det var allt för idag, nu ska det byggas ett stativ så motorn kan stå nån stanns och sen kommer den andra bilen in i garaget big_smile

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
11 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Dags för lite mer bilder nu då.

Här blev det tomt smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-10d5fcb470f9538bf6e31871655300f0.jpg big_smile

Ser nice ut - går framåt sakta men säkert smile

Kylarfläkten samt motorkuddarna kan du hinka ur med en gång -
dessa passar inte ihop med en T16 spis wink

Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Ser nice ut - går framåt sakta men säkert smile

Kylarfläkten samt motorkuddarna kan du hinka ur med en gång -
dessa passar inte ihop med en T16 spis wink

Tack, man ska inte stressa smile

Ska faktiskt byta hela kylaren då min läcker. Tackar för infon, roligare att ta sånt nu än att lära sig den jobbiga vägen. Tänkte på en sak angående elen, vet du ifall jag måste byta exempelvis instrumenthus eller liknande när jag flyttar över elen?

Senast redigerat av Juvakka (11 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang