Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.

Juvakka

  • 92 Följare
  • 343 889 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 juni
Juvakka
21 februari 2011 · 1 695 Inlägg
#1

Gör en projekttråd om min Saab 900i som skall byggas om med T16.

Vid inköp

https://www1.garaget.org/archive/122/121280/231819/231819-2173817.jpg

https://www1.garaget.org/archive/122/121280/231819/231819-2173825.jpg

Inte gått allt för långt

https://www1.garaget.org/archive/122/121280/231819/231819-2173826.jpg

Donatorbil

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-d4c53a4777a40f83018b3b13eb0f9211.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-26ed633e9acbac6073090fdba8d0249d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-632ed5f9801c8f0febb41011d3ea8a7d.jpg

Satt i ny stereo istället för den gammla volvo stereon som satt i vid köp
Mycket sladdar kors och tvärs

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-ed86b5720db3a5e3e956f283402fd08c.jpg

Det som åkte ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-92bb48eb9625052deaeeb06d78da4b26.jpg

Nya stereon inkopplad, ska göras snyggare men originalhärvan helt var helt sönderklippt

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-d3f05625d62249b64a2514cb3cca2d2d.jpg

Och då var den i, ungefär samma gröna färg på displayen som på mätarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-728a381a75ed1aeece8066f4b735d1bd.jpg

Satte i ett par riktigt gammla 6*9:or som jag hittade hemma i garaget. Detta är som ni ser inte originalhatthyllan så jag kan återställa den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-1edece88a738fbe13a92ac500bdb2b65.jpg

Köpt ett 3" hela vägen med original kat

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-266da00072b9604e4269c0ff8d99731e.jpg

Blev en batteriböj med

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-39161a74dd79ff0e71367ce37c7593a3.jpg

Snart dags för att börja motorbytet nu big_smile

Senast redigerat av Juvakka (26 april 2013)

nyllet
21 februari 2011 · 2 564 Inlägg
#2

Ska bli kul och följa detta.. när planerar du byta motor då? smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
21 februari 2011 · 1 695 Inlägg
#3

nyllet skrev:
Ska bli kul och följa detta.. när planerar du byta motor då? smile

Trevligt, det ska göras så fort som möjligt. Vill ha min första turbobil klar big_smile

nyllet
21 februari 2011 · 2 564 Inlägg
#4

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
Ska bli kul och följa detta.. när planerar du byta motor då? smile

Trevligt, det ska göras så fort som möjligt. Vill ha min första turbobil klar big_smile

haha låter bra:P får bygga klart din hylla då big_smile

tack till:
www.MBSCA.com
pontiacen
6 mars 2011 · 1 080 Inlägg
#5

Tror att det börjar lukta uppdatering snart...

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
nyllet
6 mars 2011 · 2 564 Inlägg
#6

pontiacen skrev:
Tror att det börjar lukta uppdatering snart...

Ja har väntat hela dagen lol

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
7 mars 2011 · 1 695 Inlägg
#7

Tvättade bilen innan jag tog in den. Några bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c7c5e78fb9718752702d623e24ec7654.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-3f6c3fd269fedd093e5803207ddc1360.jpg

Bilen åkte in i garaget

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e7d793b0c83f075f28f41d465cac6057.jpg

Upphissad utan huven och hjul.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-5ab6558fb4a54d760d14fad6e9628db4.jpg

Nu börjar grejjer trilla bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-a16adf55a2a6acee62e2d3e52167a537.jpg

Luftburken och insprutningen är borta

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-12918b22f02fd3ef3a61ba242a0cd1fa.jpg

Batteriet borta och då hittar man rost tongue Är åtminstonde inte så farligt och jag tror det är det värsta på hela bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-f1bdbad9e5c5f99244a7d7642e15416c.jpg

Avgasystemet måste vara ganska nytt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-2c30e50e3332da28c2f6f8f56b2ec4ca.jpg

Efter mycket uppmärkning så är elen loss från motorn. Hoppas man minns hur det va när den väl hamnar i en annan bil tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-173b81e4558c86b4c968284f2ea6bad9.jpg

Lite slangar och bös

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-7cfba106af21491c179924a81dc3949c.jpg

En helhetsbild på hur det ser ut i motorrummet just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-cddb4cdc05ac26e56e18f93e4c232c17.jpg

Det som är kvar innan lyftet av motorn är att koppla bort växelväljaren. Jag fick inte ut sprinten men det kanske bara är att vålda mer tongue Sen är det drivaxlarna som jävlades med mig. Och sist och troligen minst, gaswire big_smile

Aero T16
7 mars 2011 · 1 327 Inlägg
#8

Trevligt projekt.

Hur ska du göra när du besiktar bilen? Blir det inte problem då?

twin_cam Smålänning
7 mars 2011 · 7 733 Inlägg
#9

Du lär riva mer. Mycket mer.

Du får troligen plocka över hela turbobilens elhärva då din bil har K-jetronic och turbon (den är en 89-90 nånting va?) har LH2.4

Har själv försökt att bara rensa ur insprutningselen i en 900, och det var inte helt lätt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Aero T16
7 mars 2011 · 1 327 Inlägg
#10

Det mesta ska nog bytas. Kjet har nog inte mycket gemensamt med det nya insprutet.

Vad ska du göra med alla delar från den gamla 900an?

Jag kan vara intresserad av lite delar om du vill bli av med dem smile.

Juvakka
7 mars 2011 · 1 695 Inlägg
#11

Aero T16 skrev:
Trevligt projekt.

Hur ska du göra när du besiktar bilen? Blir det inte problem då?

Jag ska regga om den med lätttrycks turbomotor. Har kollat upp allt sånt och det kommer lösa sig så fort jag har tagit motornummret på turbomotorn och fått ett intyg från saab.

Juvakka
7 mars 2011 · 1 695 Inlägg
#12

twin_cam skrev:
Du lär riva mer. Mycket mer.

Du får troligen plocka över hela turbobilens elhärva då din bil har K-jetronic och turbon (den är en 89-90 nånting va?) har LH2.4

Har själv försökt att bara rensa ur insprutningselen i en 900, och det var inte helt lätt smile

Den är en -88:a och turbobilen är en -91:a. Tror turbobilen har lucas. Men ja jag ska riva hela helhärvan och byta.

Jo, där är lite plottrigt och trångt vid insprutningen tongue

Juvakka
7 mars 2011 · 1 695 Inlägg
#13

Aero T16 skrev:
Det mesta ska nog bytas. Kjet har nog inte mycket gemensamt med det nya insprutet.

Vad ska du göra med alla delar från den gamla 900an?

Jag kan vara intresserad av lite delar om du vill bli av med dem smile.

Har planer på ett annat bygge med den, men sår se om jag får tag i grejjer till det först. Men då ska jag bara använda karossen. Vad är du isf intresserad av?

Aero T16
7 mars 2011 · 1 327 Inlägg
#14

Juvakka skrev:

Aero T16 skrev:
Det mesta ska nog bytas. Kjet har nog inte mycket gemensamt med det nya insprutet.

Vad ska du göra med alla delar från den gamla 900an?

Jag kan vara intresserad av lite delar om du vill bli av med dem smile.

Har planer på ett annat bygge med den, men sår se om jag får tag i grejjer till det först. Men då ska jag bara använda karossen. Vad är du isf intresserad av?

Ska felsöka lite mer på min 900 t8 men bräsnlespridare, backventil till bränslepump och generator kan vara intressant iaf.

Juvakka
7 mars 2011 · 1 695 Inlägg
#15

Aero T16 skrev:

Juvakka skrev:

Aero T16 skrev:
Det mesta ska nog bytas. Kjet har nog inte mycket gemensamt med det nya insprutet.

Vad ska du göra med alla delar från den gamla 900an?

Jag kan vara intresserad av lite delar om du vill bli av med dem smile.

Har planer på ett annat bygge med den, men sår se om jag får tag i grejjer till det först. Men då ska jag bara använda karossen. Vad är du isf intresserad av?

Ska felsöka lite mer på min 900 t8 men bräsnlespridare, backventil till bränslepump och generator kan vara intressant iaf.

Är det samma på t8 och sugspisarna menar du?

twin_cam Smålänning
7 mars 2011 · 7 733 Inlägg
#16

Juvakka skrev:

twin_cam skrev:
Du lär riva mer. Mycket mer.

Du får troligen plocka över hela turbobilens elhärva då din bil har K-jetronic och turbon (den är en 89-90 nånting va?) har LH2.4

Har själv försökt att bara rensa ur insprutningselen i en 900, och det var inte helt lätt smile

Den är en -88:a och turbobilen är en -91:a. Tror turbobilen har lucas. Men ja jag ska riva hela helhärvan och byta.

Jo, där är lite plottrigt och trångt vid insprutningen tongue

Ja är det en 91:a stämmer ingenting överens tongue

Men bara att riva ur all inredning sen gå lungt och metodiskt tillväga smile

plankan här på garaget har gjort ett sådant ingrepp på sin sedan smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Juvakka
7 mars 2011 · 1 695 Inlägg
#17

twin_cam skrev:

Juvakka skrev:

twin_cam skrev:
Du lär riva mer. Mycket mer.

Du får troligen plocka över hela turbobilens elhärva då din bil har K-jetronic och turbon (den är en 89-90 nånting va?) har LH2.4

Har själv försökt att bara rensa ur insprutningselen i en 900, och det var inte helt lätt smile

Den är en -88:a och turbobilen är en -91:a. Tror turbobilen har lucas. Men ja jag ska riva hela helhärvan och byta.

Jo, där är lite plottrigt och trångt vid insprutningen tongue

Ja är det en 91:a stämmer ingenting överens tongue

Men bara att riva ur all inredning sen gå lungt och metodiskt tillväga smile

plankan här på garaget har gjort ett sådant ingrepp på sin sedan smile

Så allt måste ut? Det hade jag ju inte trott, men om så är fallet får jag bara spendera lite mer tid i garaget. Vet du vad som skilljer i elnätet inne i bilen?

twin_cam Smålänning
7 mars 2011 · 7 733 Inlägg
#18

Inte riktigt 100, men vet att allt är prydligt ihopsatt, så det går fan inte att dela på utan att få 1000 lösa kablar.

Men både 3 och 5-dörrars är samma storlek, så har du bara inte elhissar så är det bara att flytta över all el, ska passa mer eller mindre rakt av. Har du elhissar så kan du ju bygga om dörrarna till det också, elelr tvärtom wink

Självklart kan du plocka väck härvan i resp. bil och sen sätta dig inne med några öl och sprättkniven och separera sprutet från resten smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Juvakka
7 mars 2011 · 1 695 Inlägg
#19

twin_cam skrev:
Inte riktigt 100, men vet att allt är prydligt ihopsatt, så det går fan inte att dela på utan att få 1000 lösa kablar.

Men både 3 och 5-dörrars är samma storlek, så har du bara inte elhissar så är det bara att flytta över all el, ska passa mer eller mindre rakt av. Har du elhissar så kan du ju bygga om dörrarna till det också, elelr tvärtom wink

Självklart kan du plocka väck härvan i resp. bil och sen sätta dig inne med några öl och sprättkniven och separera sprutet från resten smile

Haha, låter som jag har veckans lediga stunder planerade lol

Jag trodde bara man var tvungen att ändra i sugbilens elsystem om man ville ha in APC mätare och annat sånt som fanns i fulltryckarna. Jag har inte elhissar i nån av bilarna åtminstonde så det är en huvudvärk mindre att bry sig om. Men vi får väl se hur det ser ut när jag kommer så långt tongue

Senast redigerat av Juvakka (7 mars 2011)

Juvakka
9 mars 2011 · 1 695 Inlägg
#20

Efter en liten stund i garaget ikväll så blev det mer framgång. Så här ser det ut i hjulhuset just nu. Den observanta märker att det saknas en drivaxel. Ett tipps om nån annan ska göra detta, glöm då inte att stoppa in plankan som ni ser mellan övre länkarmen och ramen. Jag missade det på ena sidan och undrade varför skruvarna till undre spindelleden satt så hårt fast (man kan bli galen för mindre tongue)

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-0f0329e7e4280babc18ee13d17753f69.jpg

Här hamnade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-dc14c0c3697612a661c654bb37237199.jpg

Så packade jag in den lite snyggt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-bb77f279f414afa61142ac7ec00614fe.jpg

Så efter att bägge drivaxlarna var borta och naven tillbaksmonterade så trillade generatorn bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e1b4914f534a29a2afe6b90e3f2ab5e2.jpg

Börjar bli tomt i motorrummet nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-b771f46b1df3a9a1910c5ab8dc7581a3.jpg

Det var allt för nu, kommer mer imorn.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang