Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 420 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
plankan
11 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Tänkte på en sak angående elen, vet du ifall jag måste byta exempelvis instrumenthus eller liknande när jag flyttar över elen?

MY 88 är en årsmodell med många "brytpunkter/skillnader" därav att det även finns en 88b och det är ganska stora skillnader även om dom inte synns.

Men om jag frågar dig så här:

I ditt instrumenthus -
hur är oljetryck resp. batterilampa placerad ?

EDIT
Ser att du har farthållare i bilen -
ta gärna en bild på den också,så kan jag tala om för dig om du har en tidl el sen MY 88 EDIT

Senast redigerat av plankan (11 mars 2011)

Juvakka
12 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
MY 88 är en årsmodell med många "brytpunkter/skillnader" därav att det även finns en 88b och det är ganska stora skillnader även om dom inte synns.

Men om jag frågar dig så här:

I ditt instrumenthus -
hur är oljetryck resp. batterilampa placerad ?

EDIT
Ser att du har farthållare i bilen -
ta gärna en bild på den också,så kan jag tala om för dig om du har en tidl el sen MY 88 EDIT

Farthållaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-fae0ceb5b6a41957e15a2cfabdd72de4.jpg

Mätarhuset, hoppas du ser. Har bara mobilkamera så bilderna blir tyvärr därefter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-96ac35479e326d964d5b844ba43abb46.jpg

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
12 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Update

Har fått ut bilen ur garaget och nu står den vita inne och blir lättad. Har börjat med att ta bort allt som man kan ta utan att lyfta bilen, missade nämligen lite när jag tämde kylaren så det blev lite av en insjö i garaget som får torka upp nu tongue

Hör står den precis inkommen i värmen, takräcket är kanon att lägga huven på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-1cae635aeb45d8e5323691b97154cabb.jpg

Som ni ser så är tryckröret borta tillsammans med luftburken, generator, soppaslangar, oljerör, kylarslangar, oljeröret till kopplingen elen och så har jag lossat avgasröret från turbon. Denna var i mycket sämre skick än den bruna, blir nog många nya slangklämmor och vakuumslangar. Turbon vart i fint skick verkar det som iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-2f9eae5837231f86c448089d06df26ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-5fe33ba138099a3ca8e04e2198478826.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-2bb052ea8ab1a8e7a00ba21bc3416dba.jpg

En del av elen över backspegeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-cd8fbdef09220c0466b234e9ccbf27a8.jpg

Och här är mitt lilla arbetsbord.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-ee11d48e8ea9eba8382e5d7521228340.jpg

Det var allt för idag, ska fortsätta imorn.

Saab 900 "T16" (1992)
Junior_93
12 mars 2011 · 36 Inlägg

Ser bra ut! smile Jag vet inte om någon annan har anmärkt på det men jag är lite skeptisk till avgassystemet. Det blir säkert bra med 3tum, men orginalkat ? orginalkatten kommer bara bromsa upp hela flödet, bättre med racekatt eller ingen alls men du kanske bara har planerat att besikta med orgkatten och sen ta bort den eller ? för den kommer bromsa upp flödet du annars får med 3tum hela vägen wink

Mvh Filiph

Senast redigerat av Junior_93 (12 mars 2011)

Tekniskt begåvad
Volvo 855 R "Äkta vara" (1997)
Juvakka
12 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Junior_93 skrev:
Ser bra ut! smile Jag vet inte om någon annan har anmärkt på det men jag är lite skeptisk till avgassystemet. Det blir säkert bra med 3tum, men orginalkat ? orginalkatten kommer bara bromsa upp hela flödet, bättre med racekatt eller ingen alls men du kanske bara har planerat att besikta med orgkatten och sen ta bort den eller ? för den kommer bromsa upp flödet du annars får med 3tum hela vägen wink

Mvh Filiph

Tack smile Jo, jag vet att originalkaten stoppar flödet en hel del. Jag kommer besiktiga den med med helt originalsystem första gången, sitter ju ett på donatorn. Sen så ska jag åka på 3" med originalkat tills jag har råd med en "riktig" kat, lite knaper budget när man studerar samtidigt bara tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Junior_93
12 mars 2011 · 36 Inlägg

Juvakka skrev:

Junior_93 skrev:
Ser bra ut! smile Jag vet inte om någon annan har anmärkt på det men jag är lite skeptisk till avgassystemet. Det blir säkert bra med 3tum, men orginalkat ? orginalkatten kommer bara bromsa upp hela flödet, bättre med racekatt eller ingen alls men du kanske bara har planerat att besikta med orgkatten och sen ta bort den eller ? för den kommer bromsa upp flödet du annars får med 3tum hela vägen wink

Mvh Filiph

Tack smile Jo, jag vet att originalkaten stoppar flödet en hel del. Jag kommer besiktiga den med med helt originalsystem första gången, sitter ju ett på donatorn. Sen så ska jag åka på 3" med originalkat tills jag har råd med en "riktig" kat, lite knaper budget när man studerar samtidigt bara tongue

Det låter bra att du fixar en riktigt katt senare i allafall! wink

Mvh Filiph

Senast redigerat av Junior_93 (12 mars 2011)

Tekniskt begåvad
Volvo 855 R "Äkta vara" (1997)
Juvakka
12 mars 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:
åh, og900 big_smile kilen fjädrar och monroe dämpare är läskigt sköna + effektiva, plankans recept är kung!

Lutar faktiskt åt det, men tänkte bara att en sänkning vid reggning kanske inte ger ett allt för gott intryck så det får komma på efteråt smile

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
13 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Mätarhuset, hoppas du ser. Har bara mobilkamera så bilderna blir tyvärr därefter.

Ok.
Mätarhuset är av rätt sort med batteri/oljetryck som på din donator,men din
farthållare talar om att du har en tidl MY 88.


Ser att du kanske skall ägna dig lite tid åt detta röret:
http://www.geting.se/image.php/293148-oljeror.jpg
det är smöjrningen till turbon
och dom har en viss förmåga att rosta på vissa bilar.



Junior_93 skrev:
Ser bra ut! smile Jag vet inte om någon annan har anmärkt på det men jag är lite skeptisk till avgassystemet. orginalkatten kommer bara bromsa upp hela flödet, bättre med racekatt eller ingen alls för den kommer bromsa upp flödet du annars får med 3tum hela vägen wink

Mvh Filiph

Det där är alltså lite av en myt -
så länge det inte är 300+ i effekt vi pratar om roll
Och vill du ha 300+ i bilen lär du ändå inte ha mycket vxl-låda kvar efter det........

Jag har själv testat köra en av mina bilar utan kat för just att se om det blev någon skillnad på denna "strypning".
Det är inte direkt någon WOW skillnad vi pratar om här och faktisk gick den sämre utan katten.
Nej den största strypning på dessa bilarna är den org DP tyvärr.

plankan
13 mars 2011 ·

Juvakka skrev:

M_Broberg skrev:
åh, og900 big_smile kilen fjädrar och monroe dämpare är läskigt sköna + effektiva, plankans recept är kung!

Lutar faktiskt åt det, men tänkte bara att en sänkning vid reggning kanske inte ger ett allt för gott intryck så det får komma på efteråt smile

Ingen fara med det.
Jag hade min sänkt då jag reg bessade.

Dom nya fjädrarna man får idag är svarta,så det är inget som sticker i ögonen hos SBP direkt tongue

Junior_93
13 mars 2011 · 36 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Mätarhuset, hoppas du ser. Har bara mobilkamera så bilderna blir tyvärr därefter.

Ok.
Mätarhuset är av rätt sort med batteri/oljetryck som på din donator,men din
farthållare talar om att du har en tidl MY 88.


Ser att du kanske skall ägna dig lite tid åt detta röret:
http://www.geting.se/image.php/293148-oljeror.jpg
det är smöjrningen till turbon
och dom har en viss förmåga att rosta på vissa bilar.



Junior_93 skrev:
Ser bra ut! smile Jag vet inte om någon annan har anmärkt på det men jag är lite skeptisk till avgassystemet. orginalkatten kommer bara bromsa upp hela flödet, bättre med racekatt eller ingen alls för den kommer bromsa upp flödet du annars får med 3tum hela vägen wink

Mvh Filiph

Det där är alltså lite av en myt -
så länge det inte är 300+ i effekt vi pratar om roll
Och vill du ha 300+ i bilen lär du ändå inte ha mycket vxl-låda kvar efter det........

Jag har själv testat köra en av mina bilar utan kat för just att se om det blev någon skillnad på denna "strypning".
Det är inte direkt någon WOW skillnad vi pratar om här och faktisk gick den sämre utan katten.
Nej den största strypning på dessa bilarna är den org DP tyvärr.

Ja jo, men jag skulle aldrig dra på ett 3 tums system hela vägen och köra med orginal katten, det är för mig som att en människa skulle andas genom ett sug rör och direkt efter sugröret kommer ett 1cm i diameter rör roll om du förstår vad jag menar men sedan är det ju som du säger att det hjälper mer vid 300hk+

Mvh Filiph

Tekniskt begåvad
Volvo 855 R "Äkta vara" (1997)
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Ok.
Mätarhuset är av rätt sort med batteri/oljetryck som på din donator,men din
farthållare talar om att du har en tidl MY 88.


Ser att du kanske skall ägna dig lite tid åt detta röret:
det är smöjrningen till turbon
och dom har en viss förmåga att rosta på vissa bilar.

Betyder det att jag inte kommer kunna köra med farthållaren kvar sen?

Jo, där e allt en del jag får se över lite innan den hamnar i den andra bilen. Där vart några slangar som inte va i alls bra skick heller.


plankan skrev:
Det där är alltså lite av en myt -
så länge det inte är 300+ i effekt vi pratar om roll
Och vill du ha 300+ i bilen lär du ändå inte ha mycket vxl-låda kvar efter det........

Jag har själv testat köra en av mina bilar utan kat för just att se om det blev någon skillnad på denna "strypning".
Det är inte direkt någon WOW skillnad vi pratar om här och faktisk gick den sämre utan katten.
Nej den största strypning på dessa bilarna är den org DP tyvärr.

Min tanke just nu är ju att jag ska upp i runt 250hk, dock är detta en bra bit fram i tiden. Men det känns som att det då kanske kan vara bra med en lite bättre kat för att få finare flöden genom hela motorn?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:

M_Broberg skrev:
åh, og900 big_smile kilen fjädrar och monroe dämpare är läskigt sköna + effektiva, plankans recept är kung!

Lutar faktiskt åt det, men tänkte bara att en sänkning vid reggning kanske inte ger ett allt för gott intryck så det får komma på efteråt smile

Ingen fara med det.
Jag hade min sänkt då jag reg bessade.

Dom nya fjädrarna man får idag är svarta,så det är inget som sticker i ögonen hos SBP direkt tongue

Jaha du, tyckte dem såg väldigt röda ut på bilden. Så tänkte att dem då kanske tror att det är mer gjort på bilen tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:
Det är en saab 900, inte många som orkar käfta om det sitter sänkfjädrar sålänge dom inte hoppar ur, ingen helbilsgodkänd sak ju.

Ang effekten så undrar jag hur du tänkte nå 250 hk? motorrecept är alltid kul. men att nå 250 hk mer org topp + inusg/original sprut är vara svårt utan extraktor.

extraktor + originalmotor + speedparts soppachip och 3" dp med race kat var det ju en kille som bromsade till 248 hk.
original grenröret ger coolt ljud, men ska du ha kraft med det är det topp från en 2.3/2.1 och ett 2.1 insug, värre ic och eventuellt värre turbo (orginalsnurran funkar för peak hk men de blir väldigt varm)

Vet att där inte är någon helbilsgodkänd bil. Men tänkte bara att varför chansa när det är så lite jobb att byta det efteråt. Vill helst gå igenom på första försöket.

Inte helt bestämt mig än eftersom jag inte har planerat att den ska nå det i sommar. Men det jag har funderat på är: apc, 2,3 topp, 2,1 insug, bättre ic (kanske 9000), spridare och bränslechip.

Vet dock som sagt inte säkert vad jag ska ha än, har kollat en del på popeye´s sida faktiskt tongue

Saab 900 "T16" (1992)
twin_cam Smålänning
13 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Äsch, sänk på, inge gnäller på en gammal 900 wink

Det receptet du skrev nu är ett standardrecept, och fungerar bra som tusan.

Men tänk på att det är inte effekten motorn lämnar som är det viktiga, det är hur karaktären och prestandan blir på motorn smile

Just B202 älskar jag för att den är och blir så jävla rå i karaktären efter trimning big_smile Bara ber om mer och mer smisk ju värre man smiskar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

twin_cam skrev:
Äsch, sänk på, inge gnäller på en gammal 900 wink

Det receptet du skrev nu är ett standardrecept, och fungerar bra som tusan.

Men tänk på att det är inte effekten motorn lämnar som är det viktiga, det är hur karaktären och prestandan blir på motorn smile

Just B202 älskar jag för att den är och blir så jävla rå i karaktären efter trimning big_smile Bara ber om mer och mer smisk ju värre man smiskar smile

Det fina med ett "standard recept" är ju att det är utprovat av många före mig så jag slipper hitta massa problem och kan bara åka big_smile

Det är det som är min tanke med det hela också, det viktiga är inte att nå en viss effekt utan ha en väldigt rolig bil att köra smile

Saab 900 "T16" (1992)
twin_cam Smålänning
13 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Juvakka skrev:

twin_cam skrev:
Äsch, sänk på, inge gnäller på en gammal 900 wink

Det receptet du skrev nu är ett standardrecept, och fungerar bra som tusan.

Men tänk på att det är inte effekten motorn lämnar som är det viktiga, det är hur karaktären och prestandan blir på motorn smile

Just B202 älskar jag för att den är och blir så jävla rå i karaktären efter trimning big_smile Bara ber om mer och mer smisk ju värre man smiskar smile

Det fina med ett "standard recept" är ju att det är utprovat av många före mig så jag slipper hitta massa problem och kan bara åka big_smile

Det är det som är min tanke med det hela också, det viktiga är inte att nå en viss effekt utan ha en väldigt rolig bil att köra smile

Jag vågar nog nästa påstå då att en vältrimmad gammal 900 är det roligaste du kan köra som driver i främänden, iaf för dom pengarna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag vågar nog nästa påstå då att en vältrimmad gammal 900 är det roligaste du kan köra som driver i främänden, iaf för dom pengarna smile

Okej, får hoppas att du har rätt. Har aldrig kört en 900 med turbo, mer än dem 50 meter som det var in till garaget tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Jobbat vidare lite idag.

Nu är avgaset lossat, tyvärr var där ett hål precis innan katen på ovansidan av röret. Funderar på om jag kan laga det så jag kan åka genom reggningen med original eller vad jag ska göra. Sen fick jag bort drivaxlarna, men så fick jag problem med växellänkaget. Den koniska pinnen som sitter genom växellänkaget vill inte ploppa ur. Någon som har tips på hur jag ska bära mig åt, för den sitter som berget. Funderar på om det kanske kan gå att lossa klämman som sitter lite bakom på länkaget, men vet inte om man kan lyfta motorn då? Tacksam för ideer.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
13 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Betyder det att jag inte kommer kunna köra med farthållaren kvar sen?

Jag får ärligt erkänna att jag har mina begränsningar på OG 900 när det kommer sig till denna EL biten att skarva om/in i resp elsystem sad

Jag drog den slutsats att det skulle ta mig lika lång tid sitta och rota/leta upp ledningar som det skulle göra att flytta över hela "röran" i min bil big_smile
Sedan tycker jag det känns mera tillförlitligt att lägga i ett komplett fungerande elsystem roll

Så ser det förresten ut:
http://www.geting.se/image.php/293280-el.system.MY91s.jpg tongue



Juvakka skrev:
Inte helt bestämt mig än eftersom jag inte har planerat att den ska nå det i sommar. Men det jag har funderat på är: apc, 2,3 topp, 2,1 insug

Bara så du vet det -
så är 2.1l toppen från OG 900 är exakt samma topp som på 9000 2.3l

Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Hade inte tänkt skarva faktiskt, känns som risken att nåt går fel är för stor och så är det ju fint med oklippta elsystem tycker jag. Tänkte väl mest om det var fördraget till farthållare i bilar som inte hade det och ifall det då passar mellan -88 och -91.

Kommer bli många sladdar att hålla reda på, tur att jag märker upp tongue

Jo, har förstått det. Verkar bara lättare att få tag i en 2,3 än att få tag i en 2,1. Iof ballare med en 2,1. Har en liten tanke på att testa få på en 2,3 korttopp nån gång, har förstått att flödet ska vara bättre i dem?

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang