Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 258 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
wadde Tryck och pys-åka
17 mars 2011 · 884 Inlägg

Säg till om nånting fattas dig så kan jag kanske leta lite i gömmorna. Har haft ett par 900 genom åren

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Juvakka
17 mars 2011 · 1 697 Inlägg

wadde skrev:
Säg till om nånting fattas dig så kan jag kanske leta lite i gömmorna. Har haft ett par 900 genom åren

Tack du, det ska jag komma ihåg.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
18 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Då har jag fått gjort lite till.
Börjar med bilder på kontakterna jag frågade om tidigare.

Här är då den ena, satt under baksätet på förarsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-b780ec7f5885be1a6d1d627d99748caf.jpg

Den andra satt under baksätet men på vänster sida, denna går fram till styrboxen. Nån som vet vad dessa kontaker är till?

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-0325ccd6e19bad150f0cd4a9093a00c6.jpg

Sen då lite bilder på framstegen.
Elen bak är lossade förrutom den stammen som går bak genom reservhjulsbaljan, måste kunna öppna bakluckan för att komma åt där men på luckan ligger ju stora dela av inredningen så jag måste flytta den först.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-9f8e7aef116bf40d1941db0e155082f8.jpg

Vid fötterna på förarsidan, kopplat loss säkringsdosan i vänster skärm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-3f74bebf262dd7c3849f2e6c0775a862.jpg

All elen i motorrummet är loss nu, här syns elen i vänster skärm samt elen som går längs med torpeden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-3cb6bacee6e60eeb52acdabe46bab9e5.jpg

Sen är elen i höger skärm rensad den med och hänger över dörren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-b1a408ca1d6c4d8182710eb4d99fc9dd.jpg

Fortsatte sen med att lossa all elen i motorrummet på den bruna, men det vart så mörkt så inga bilder på det. Märkte även att det är olika tutor på bilarna, skiljde på kontakterna.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
20 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Då har jag fått gjort lite till.
Börjar med bilder på kontakterna jag frågade om tidigare.
Här är då den ena, satt under baksätet på förarsidan.

Den är pluggad från fabrik -
minns inte vad den egentligen är till för hmm

Juvakka skrev:
Den andra satt under baksätet men på vänster sida, denna går fram till styrboxen. Nån som vet vad dessa kontaker är till?

Denna är diagnosuttaget för dom få felkoder som finns till bilen.

Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Nu har jag flyttat ut i princip hela inredningen i den bruna bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-f784bf75b769d3121a51ea76de4eb67e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-5c8f815dded6cea55a3bb2337d4486f4.jpg

Den gamla elen i motorrummet är nu helt borta, det va bra trångt att få ut säkringsdosan i vänster skärm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-4c43c69aa4e14f5e3994395dc86e1025.jpg

Och här hamnade den när den kommit ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-282a153d64b4bc30ca16c56718859e51.jpg

Sen landade det lite el ifrån turbobilen i fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e8b3d67676a429388b6ab0264dbef6f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-f557a9075c272a94da1ab889c43c051b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-5efb64452a5958e28a4f2794254b113d.jpg

Stoppade även in styrboxen i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-0e3d3a64d95163f7e0450b4c529e0e80.jpg

Så märkte jag att det skilljde på mätarhusen. Den till vänster är från sugisen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-940448f7afcc769e6b88386dcedd23f0.jpg

Det var allt som jag fick gjort igår, elen i fram är nu helt klar och inkopplad förrutom det som ska till motorn då.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
20 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Nu har jag flyttat ut i princip hela inredningen i den bruna bilen..
elen i fram är nu helt klar och inkopplad förrutom det som ska till motorn då

Här går det undan -
trevligt att se big_smile

Juvakka skrev:
Så märkte jag att det skilljde på mätarhusen. Den till vänster är från sugisen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-940448f7afcc769e6b88386dcedd23f0.jpg

Ja,det var det jag skrev tidl att du har den äldre varianten på farthållare,samt att det även är skillnad på hastighetsmätaren plastanslutning på den nyare,så där måste du även ha med hastighetswiren wink

Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Här går det undan -
trevligt att se big_smile

Har ju lärt mig sen den andra vart alla skruvar sitter så slipper fundera på vilken jag har missat på denna tongue

plankan skrev:
Ja,det var det jag skrev tidl att du har den äldre varianten på farthållare,samt att det även är skillnad på hastighetsmätaren plastanslutning på den nyare,så där måste du även ha med hastighetswiren wink

Jo, du gjorde ju det. Tänkte bara att det kan va kul att lägga upp smile Bara bra att jag måste byta wire, just nu så är inte hastighetsmätaren allt för exakt. Kör jag i 30 så ligger mätaren och slår mellan 0-140 tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Då vart all elen ute ur tubosaaben, den är ganska spartansk i inredningen nu tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-d966e4a29885a5154868a19023806f4a.jpg

Sen så har jag plockat ut det sista i inredningsväg ur den bruna och även lossat all elen. Har börjat stoppa in el från turbobilen. Kablestammen som löper egenom bilen är utbytt till den från turbobilen, dock har jag inte kopplat in den än då jag måste fixa så den passar i bilen. Vad jag märkt såhär långt kommer det inte passa rakt av vid stolarna (olika kontakter, sen sitter bälteshållaren i stolen på turbobilen medans den sitter i golvet på den bruna. Så fasten seatbelt kommer inte passa heller), i vänster bak vid ventilationen (olika typer av kontakter), vid uttaget för bränslemätaren i tanken (olika kontakter).

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-33cedff8e5d4b70a2be82345d52b2cb9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-67c799b56e2fb6c6c33acdd362d0a1ef.jpg

Nån som vet vad besiktningen säger ifall jag har c-lås på framdörrar och baggage men inte på bakdörrarna och vad dem säger om jag inte har fungerande fasten seatbelt lampa?

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
20 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Då vart all elen ute ur tubosaaben,  Vad jag märkt såhär långt kommer det inte passa rakt av vid stolarna (olika kontakter, sen sitter bälteshållaren i stolen på turbobilen medans den sitter i golvet på den bruna. Så fasten seatbelt kommer inte passa heller), i vänster bak vid ventilationen (olika typer av kontakter), vid uttaget för bränslemätaren i tanken (olika kontakter).?

Lugn i stormen nu big_smile

Att det inte kommer passa med stolarna är ingen nyhet -
det är iallafall inte bolt-on,men kanske inte en omöjlighet att få det att fung trots allt.

Vad menar du mend olika kontakter vänster bak -
ta gärna bild på det,för jag skulle inte bli förvånade om du lär hitta samma färger på dessa ledningar.

"uttaget för bränslemätaren i tanken"
Vad är det som inte stämmer där -
för det var rena bolt-on när jag gjorde det jobbet hmm



Juvakka skrev:
Nån som vet vad besiktningen säger ifall jag har c-lås på framdörrar och baggage men inte på bakdörrarna och vad dem säger om jag inte har fungerande fasten seatbelt lampa?

Inte ett dugg.

twin_cam Smålänning
20 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Inte lag på något av det, så dom ska inte säga nånting smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
nyllet
20 mars 2011 · 2 564 Inlägg

ser rörigt ut med all el tongue hur många timmar om dagen jobbar du tongue

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Lugn i stormen nu big_smile

Att det inte kommer passa med stolarna är ingen nyhet -
det är iallafall inte bolt-on,men kanske inte en omöjlighet att få det att fung trots allt.

Vad menar du mend olika kontakter vänster bak -
ta gärna bild på det,för jag skulle inte bli förvånade om du lär hitta samma färger på dessa ledningar.

"uttaget för bränslemätaren i tanken"
Vad är det som inte stämmer där -
för det var rena bolt-on när jag gjorde det jobbet hmm

Kommer nog lösa sig med stolarna, bara dra egna kabler mellan kontakterna som är.

Ledningarna har samma färger om jag minns rätt, men själva kontakterna som sitter på ledningarna är av olika modeller. Dock har nya elen kontakt till bomsljus i bakrutan vilket inte luckan på bilen har. Kan ta bild imorn, är lite mörkt nu tongue

På sugbilen var det en kontakt som har tre anslutningar men det ser inte likadant ut som på turbobilen. Turbobilen har samma typ av kontakt som till t.ex. c-låset i dörrarna fram har, fast med tre sladdar i sig medans sugisen hade tre vanliga flatstifft. Kan ta bild på det med.

plankan skrev:
Inte ett dugg.

Gött det, då är det inte hela världen om jag inte får till det just nu.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

twin_cam skrev:
Inte lag på något av det, så dom ska inte säga nånting smile

Okej, tänkte om det fanns nån lag som sa att om man har c-lås så måste det fungera på alla dörrar. Har dock aldrig varit med om att dem testat det på besiktningen tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
ser rörigt ut med all el tongue hur många timmar om dagen jobbar du tongue

Haha, kan tänka mig det. Men jag har koll tror jag tongue Lite olika, men idag var det nog bara 6 timmar. Var kallt ute. Annars brukar det nog bli snarare 8 timmar och uppåt om jag är ledig hela dan.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
20 mars 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
ser rörigt ut med all el tongue hur många timmar om dagen jobbar du tongue

Haha, kan tänka mig det. Men jag har koll tror jag tongue Lite olika, men idag var det nog bara 6 timmar. Var kallt ute. Annars brukar det nog bli snarare 8 timmar och uppåt om jag är ledig hela dan.

hehe låter bra det:)  du tror bara du har koll tongue får la komma upp styra upp det hela.... sätta i en V8 i stället big_smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
ser rörigt ut med all el tongue hur många timmar om dagen jobbar du tongue

Haha, kan tänka mig det. Men jag har koll tror jag tongue Lite olika, men idag var det nog bara 6 timmar. Var kallt ute. Annars brukar det nog bli snarare 8 timmar och uppåt om jag är ledig hela dan.

hehe låter bra det:)  du tror bara du har koll tongue får la komma upp styra upp det hela.... sätta i en V8 i stället big_smile

Får väl se sen när jag saknar ställen att plugga in kontakter wink Kanske du kan få hjälpa mig göra i cupen sen tongue

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
20 mars 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

Haha, kan tänka mig det. Men jag har koll tror jag tongue Lite olika, men idag var det nog bara 6 timmar. Var kallt ute. Annars brukar det nog bli snarare 8 timmar och uppåt om jag är ledig hela dan.

hehe låter bra det:)  du tror bara du har koll tongue får la komma upp styra upp det hela.... sätta i en V8 i stället big_smile

Får väl se sen när jag saknar ställen att plugga in kontakter wink Kanske du kan få hjälpa mig göra i cupen sen tongue

låter bra det big_smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Nån som vet hur pass vanliga finskbyggda var?

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
20 mars 2011 ·

Rätt så vanliga eftersom dom var den enda fabrik som gjorde alla karosserna -
samt att 2drs och cabbarna endast gjordes där smile

Har du en 7a i chassinr på MY88 ?

EDIT:

Ser nu att begge dina bilar är "7:or" smile  EDIT

Senast redigerat av plankan (20 mars 2011)

Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Rätt så vanliga eftersom dom var den enda fabrik som gjorde alla karosserna -
samt att 2drs och cabbarna endast gjordes där smile

Har du en 7a i chassinr på MY88 ?

Jag har två 7:or

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang