Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 426 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
Juvakka
1 april 2011 · 1 697 Inlägg

Nu är allt med motorn klart. Oljekylet monterades idag och den nya oljeslangen till turbon. Sen fyllde jag på alla vätskor och startade den.

Nya oljeslangen och gamla röret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8405b2c1a02e853ef70188f169fc527a.jpg

Och hit tog den sig för egen maskin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-916fea133de59120c810289e15ffa2a9.jpg

Så nu är det bara dämpare, rost och avgas kvar.

Film på bilen:

Peppe räddar dagen tongue
[video]http://www.garaget.org/video/102352[/video]

Liten körning
[video]http://www.garaget.org/video/102353[/video]

Sen har jag fått veta att avgasdekalen inte längre går att få tag i sad

Sen så får jag tacka brorsan för hjälpen idag smile

Senast redigerat av Juvakka (1 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
1 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:
var köpte du slangen till oljan?

Ang avgasdekallappen, ta noggranna bilder och helst ta med bilen /dekalen (alltså reservdelsbilen) till en dekalfirma så kan dom göra en kopia, har sj en kopia till min -84 liggandes smile

Fixade den hos Vikens i Uddevalla. Ett företag som håller på med hydralik bl.a. Röret fanns ju inte att köpa nån stans.

Det var vad jag hade i tankarna, bara det att den är lite jobbig att ta med sig dit just nu och jag vill inte ta av dekalen med risken att den går sönder. Kanske kan skruva av skärmen och ta med mig. Tar nog och fixar en extra när jag ändå beställer.

Saab 900 "T16" (1992)
Turbocab
1 april 2011 · 83 Inlägg

Speedparts hade tills nyligen stålomspunnen slang för olja in, men verkar ha försvunnit nu, tyvärr! Men du hittade ju en bra lösning ändå.

Kul projekt annars!

Juvakka
1 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:

M_Broberg skrev:
var köpte du slangen till oljan?

Ang avgasdekallappen, ta noggranna bilder och helst ta med bilen /dekalen (alltså reservdelsbilen) till en dekalfirma så kan dom göra en kopia, har sj en kopia till min -84 liggandes smile

Fixade den hos Vikens i Uddevalla. Ett företag som håller på med hydralik bl.a. Röret fanns ju inte att köpa nån stans.

Det var vad jag hade i tankarna, bara det att den är lite jobbig att ta med sig dit just nu och jag vill inte ta av dekalen med risken att den går sönder. Kanske kan skruva av skärmen och ta med mig. Tar nog och fixar en extra när jag ändå beställer.

tänker du behålla skärmen...? annars kan du ju kapa en bra bit o ta med en liten plåtbit bara smile

Där sa du nåt, blir inget av den skärmen ändå då den är krockad och sen uppspacklad på rost. Så gör jag nog.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
1 april 2011 · 1 697 Inlägg

Turbocab skrev:
Speedparts hade tills nyligen stålomspunnen slang för olja in, men verkar ha försvunnit nu, tyvärr! Men du hittade ju en bra lösning ändå.

Kul projekt annars!

Jag kollade runt på alla ställen där jag kunde tänka mig att det skulle kunna finnas, även på saab. Men fanns ingen stans, men det löste sig riktigt bra så jag är nöjd.

Tack smile

Senast redigerat av Juvakka (1 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
1 april 2011 ·

Juvakka skrev:
Fixade den hos Vikens i Uddevalla. Ett företag som håller på med hydralik bl.a. Röret fanns ju inte att köpa nån stans.

Kostnaden för detta -
tror nog vi är många som är sugna på denna lösningen big_smile

Juvakka
2 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Fixade den hos Vikens i Uddevalla. Ett företag som håller på med hydralik bl.a. Röret fanns ju inte att köpa nån stans.

Kostnaden för detta -
tror nog vi är många som är sugna på denna lösningen big_smile

Kostnaden för oljeröret med alla delarna plus packningarna samt bränsleröret på 65 cm var på 450 spänn.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
4 april 2011 ·

Då är det snart tid för reg. besiktning då wink

Juvakka
4 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Då är det snart tid för reg. besiktning då wink

Börjar närma sig, tänkt beställa dämpare idag eller imorn. Rosten är svetsad i helgen och inredningen är på väg in igen. Så faktiskt inte så mycket kvar smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
5 april 2011 · 1 697 Inlägg

Beställde stötdämpare och fjädrar igår. Fick lyft i instrumentpanelen och knäpanelen med. Tror jag tog dem i fel ordning, man borde sätta dit knäskyddet först tror jag så svår som den var att få dit tongue

Senast redigerat av Juvakka (5 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
5 april 2011 ·

Juvakka skrev:
man borde sätta dit knäskyddet först tror jag så svår som den var att få dit tongue

Nej då - knäskydet tar man sist tongue
Det blir en vanesak med tiden att handterar det smile

Juvakka
5 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
man borde sätta dit knäskyddet först tror jag så svår som den var att få dit tongue

Nej då - knäskydet tar man sist tongue
Det blir en vanesak med tiden att handterar det smile

Blir väl så tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
9 april 2011 · 1 697 Inlägg

Hej

Håller på att försöka få loss mina gamla stötdämpare och fjädrar fram, men dem övre muttrarna till dämparna sitter hårt så in i helvete. Nån som har tipps på hur man kan få loss dem?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
9 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:
Hej

Håller på att försöka få loss mina gamla stötdämpare och fjädrar fram, men dem övre muttrarna till dämparna sitter hårt så in i helvete. Nån som har tipps på hur man kan få loss dem?

kapa.

Får inte ner kapen dit, inne i motorrummet. Men det löste sig på ena sidan, spräckte muttern. Kommer bli lite jobbigare på vänster sida bara.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
9 april 2011 ·

Juvakka skrev:
Hej

Håller på att försöka få loss mina gamla stötdämpare och fjädrar fram, men dem övre muttrarna till dämparna sitter hårt så in i helvete. Nån som har tipps på hur man kan få loss dem?

Testa håll med en stor rörtång på axlen under damnskyddet,inte polygripp

pontiacen
9 april 2011 · 1 080 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Hej

Håller på att försöka få loss mina gamla stötdämpare och fjädrar fram, men dem övre muttrarna till dämparna sitter hårt så in i helvete. Nån som har tipps på hur man kan få loss dem?

Testa håll med en stor rörtång på axlen under damnskyddet,inte polygripp

Det gjorde han, med mig som motvikt wink Gick inge bra och därav de mer våldsamma metoderna lol

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Juvakka
9 april 2011 · 1 697 Inlägg

pontiacen skrev:

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Hej

Håller på att försöka få loss mina gamla stötdämpare och fjädrar fram, men dem övre muttrarna till dämparna sitter hårt så in i helvete. Nån som har tipps på hur man kan få loss dem?

Testa håll med en stor rörtång på axlen under damnskyddet,inte polygripp

Det gjorde han, med mig som motvikt wink Gick inge bra och därav de mer våldsamma metoderna lol

Precis, drog åt tången max med ett spännband men det hjälpte inte. så testade med mutterknack och då slogs muttern helt sönder utan att lossa. Så då spräckte jag skiten. Men det blir mycket svårare på vänster sidan.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
9 april 2011 ·

pontiacen skrev:

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Hej

Håller på att försöka få loss mina gamla stötdämpare och fjädrar fram, men dem övre muttrarna till dämparna sitter hårt så in i helvete. Nån som har tipps på hur man kan få loss dem?

Testa håll med en stor rörtång på axlen under damnskyddet,inte polygripp

Det gjorde han, med mig som motvikt wink Gick inge bra och därav de mer våldsamma metoderna lol

Å shit yikes

Jo dom kan vara "lite" jobbiga dom dämparna och då skall ni vara glada det inte är en bil med ABS tongue

Juvakka
9 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

pontiacen skrev:

plankan skrev:

Testa håll med en stor rörtång på axlen under damnskyddet,inte polygripp

Det gjorde han, med mig som motvikt wink Gick inge bra och därav de mer våldsamma metoderna lol

Å shit yikes

Jo dom kan vara "lite" jobbiga dom dämparna och då skall ni vara glada det inte är en bil med ABS tongue

Då är jag jätteglad att den inte har ABS tongue

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
9 april 2011 ·

Juvakka skrev:

plankan skrev:

pontiacen skrev:
Det gjorde han, med mig som motvikt wink Gick inge bra och därav de mer våldsamma metoderna lol

Å shit yikes

Jo dom kan vara "lite" jobbiga dom dämparna och då skall ni vara glada det inte är en bil med ABS tongue

Då är jag jätteglad att den inte har ABS tongue

Kapa den underfrån genom gummit då..........

Lär dock framkalla en viss "doft" i garaget big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang