2932
Sök

BMW 330i e46 Turbo

32 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
Nu hamnade jag i lite beslutsångest. ska man köra på 98 oktan eller E85? =/

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 april 2011
Läs på lite om problematiken med E85, sen är valet busenkelt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Trucker
2 710 Inlägg
8 april 2011
98an blir som dagens 95 efter 1 maj smile

Fart missbrukare

32 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
torpis skrev:
Läs på lite om problematiken med E85, sen är valet busenkelt

Vad tänkte du på då? smile

155 Inlägg
10 april 2011
BMWgrabben skrev:
98an blir som dagens 95 efter 1 maj smile

Källa till det påståendet?!

Du menar med andra ord att jag kan kräva ersättning av bensinleverantören då någon av mina bilar som båda i orginal utförande skall köras på 98 oktan spikar för att oktantalet är för lågt när jag tankar 98 oktan? (Finns exempel på B235R med kolvras då de körts på 95 oktan i orginalutförande. Mer vanligt förekommande på kontinenten)

Att hävda att bensin är 98 oktan när den inte är det är väl falsk marknadsförning? 
För övrigt vill jag minnas att svenska petroleuminstitutet gick ut i ett pressmedellande och dementerade dessa rykten.

Det som man kan med trovärdiga källor komma fram till är att det blir TILLÅTET att ha en högre etanol blandning i 95 oktan än dagen 5%. Det blir från och med 1 maj tillåtet med 10% etanol i 95 oktan men då byter bränslet namn till E10. Står ingenstanns om att det skulle bli någon skillnad på 98 oktan.

Källa
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

http://spi.se/faktadatabas/artiklar/etanol-i-bensin

173 Inlägg
10 april 2011
När jag satte turbo på min M3a e46a så byggd jag en box på avgasröret typ under förarstolen. Jag hade totalt 4 sonder på min.

//Patrik

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 april 2011
Är lite nyfiken om vad du ska göra för att kunna ta fram 350hk, just nu, din motor har 231hk som original och du vill utöka med 120hk, är det rätt?
Turboladdning och katt bortagning inte räcker för att får fram 120hk, vad tänker du göra mer?
Som sagt, lite nyfiken.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

vinnarskalle!
907 Inlägg
10 april 2011
bruman skrev:

Du kommer få sjukt hög avgastemp om du kör på 98 med originalpackning, är väl inte att rekommendera. E85 har alla fördelar när det gäller överladdning, t.o.m soppapriset är en fördel nu! Däremot kan du få byta soppafilter ett par gånger efter konverteringen då E85 tar med sig skräp från soppaledningarna, om du inte drar nya ledningar förståss. Annars ser jag bara fördelar med E85.. läs på PPF får du se vad majoriteten säger smile

Och vad "alain" snurrar i vet jag inte, 0,5 bar laddtryck på E85 ger 350whp på en 330 med en bra mapp, kanske något mindre med chip.

32 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Casy skrev:
bruman skrev:

Du kommer få sjukt hög avgastemp om du kör på 98 med originalpackning, är väl inte att rekommendera. E85 har alla fördelar när det gäller överladdning, t.o.m soppapriset är en fördel nu! Däremot kan du få byta soppafilter ett par gånger efter konverteringen då E85 tar med sig skräp från soppaledningarna, om du inte drar nya ledningar förståss. Annars ser jag bara fördelar med E85.. läs på PPF får du se vad majoriteten säger smile

Och vad "alain" snurrar i vet jag inte, 0,5 bar laddtryck på E85 ger 350whp på en 330 med en bra mapp, kanske något mindre med chip.

Får så hur jag gör med soppan, kommer börja på 98 men troligtvis byta sen!
Ja vad "alain" grundar det där påståendet på skulle jag villa veta?

vinnarskalle!
907 Inlägg
10 april 2011
Hoppas du köper nån vettig BB-lambda isåfall, inge roligt om byggare bob kommer och spikar sönder din motor

German Engineering
9 083 Inlägg
10 april 2011
Spännande projekt, ska följas smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

32 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
alain skrev:
Är lite nyfiken om vad du ska göra för att kunna ta fram 350hk, just nu, din motor har 231hk som original och du vill utöka med 120hk, är det rätt?
Turboladdning och katt bortagning inte räcker för att får fram 120hk, vad tänker du göra mer?
Som sagt, lite nyfiken.

Varför skulle det vara något problem att plocka ut 120hk med turboladdning? självklart går det inte bara sätta dit en turbo och ta bort kattarna man måste ju byta spridare och soppa pump också!

32 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Casy skrev:
Hoppas du köper nån vettig BB-lambda isåfall, inge roligt om byggare bob kommer och spikar sönder din motor

Köpte en AEM lambda, är dom bra?

vinnarskalle!
907 Inlägg
10 april 2011
Har ingen lambda själv heller, så jag kanske inte ska säga för mycket wink men jag vet att en icke kompsänkt motor på bf98 kommer få hög avgastemp. Eftersom bf98 spikar lättare än E85 måste tändningen ställas senare, därav värmen. AEM funkar nog. Men jag tycker du ska surfa in på PPFs forum, skriv en tråd be om råd.

32 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Casy skrev:
Har ingen lambda själv heller, så jag kanske inte ska säga för mycket wink men jag vet att en icke kompsänkt motor på bf98 kommer få hög avgastemp. Eftersom bf98 spikar lättare än E85 måste tändningen ställas senare, därav värmen. AEM funkar nog. Men jag tycker du ska surfa in på PPFs forum, skriv en tråd be om råd.

vad har du för mail adress? tänkte skicka iväg en beskrivning på vad som gjorts i mappningen! för han som mappade är tvärsäker att det inte är någon fara med att köra 98.

vinnarskalle!
907 Inlägg
10 april 2011
det är nog bäst om du frågar folket på PPF istället, dom kan mer än mig

32 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Dålig på updates men det som hänt hittills är att grenröret sitter på plats, oljeretur på tråget är svetsad, BTR:n sitter på plats, halva avgassystemet är i stort sätt färdigt (saknas bara hål för lambdasonderna)
Soppapump är inköpt köpte en 044 men insåg sen att det sitter en wallbro orginal så köpte en 255l/h sån istället (men sparar 044an för framtida uppdateringar) och nya spridarna sitter där dom ska!

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 maj 2011
Man mappar alltid på bensin först så att börja på 98 oktan är ju rätt oavsett om du sedan väljer E85 eller ej. Sen att 98 oktan ger högre avgastemp är ju sant, men det är ju inte värre än att man slutar krana på när man når gränsen. Det är ju det hela poängen med en mappning är... att man ser hur mycket som går att vrida på, backar av en smula och sen har man skräddarsytt ett program för sin bil.

Sikta aldrig på ett visst laddtryck utan mappa och känn efter hur motorn svarar och mår. Mer tändning och 0.3bar överladd kanske ger mer pulver än 0.5bar pga kompet eller så.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

vinnarskalle!
907 Inlägg
31 maj 2011
torpis skrev:
Man mappar alltid på bensin först så att börja på 98 oktan är ju rätt oavsett om du sedan väljer E85 eller ej. Sen att 98 oktan ger högre avgastemp är ju sant, men det är ju inte värre än att man slutar krana på när man når gränsen. Det är ju det hela poängen med en mappning är...

Varför skulle man mappa på 98 före E85? Samtidigt har E85 enbart fördelar. Den gränsen du snackar om ligger mycket längre bort med etanol. På så vis kan du köra med mycket högre effekt, men ändå hålla motorns temperaturer i skick. Men oavsett vad man kör för bränsle är sprutet A och O, utan ett vettigt sådant kommer spikningar som ett brev på posten.

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 maj 2011
Casy skrev:
torpis skrev:
Man mappar alltid på bensin först så att börja på 98 oktan är ju rätt oavsett om du sedan väljer E85 eller ej. Sen att 98 oktan ger högre avgastemp är ju sant, men det är ju inte värre än att man slutar krana på när man når gränsen. Det är ju det hela poängen med en mappning är...

Varför skulle man mappa på 98 före E85? Samtidigt har E85 enbart fördelar. Den gränsen du snackar om ligger mycket längre bort med etanol. På så vis kan du köra med mycket högre effekt, men ändå hålla motorns temperaturer i skick. Men oavsett vad man kör för bränsle är sprutet A och O, utan ett vettigt sådant kommer spikningar som ett brev på posten.

När E85 spikar är det för sent, du mappar därför mot spikning på bf98 och får på så sätt en tändmapp som är motorns fingeravtryck.  Nu har du en bra grund för att börja med E85. Beroende på bil så kan man öka tändläget i regionen 10grader.

Sök