2890
Sök

Vad tänka på när man skaffar en Volvo 740GL

1 302 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Jag går i tankarna på att skaffa mig en Volvo 740 GL -88

Min fråga är om den här bilen är lätt att skruva/meka/reparera själv med ?

Vad kostar den i försäkring för mig som är 22år och bosatt i Linköping ?

Vad kostar reservdelar till en sådan här bil, en viktig fråga då jag lever på studiebidraget.

Hoppas på att få många svar nu smile
Senast redigerat av fegge_89 (23 februari 2011)

Muttley
23 februari 2011
reservdelar finner du på biltema. Allt kan du i princip skruva själv.
Och är motorn och lådan i bra skick så är de oftast inget annat att glo efter.

90 Inlägg
23 februari 2011
tkd_rille skrev:

Rost

1 772 Inlägg
23 februari 2011
Rost somsagt, och är det inga tydliga missljud i motor eller drivlina, köp.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 302 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:

Hur märker man om låda samt motor är i bra skick, är inget kunnig på volvo bilar då jag haft en Auidi A4 tidigare men är i behov av billigare bil. smile

Bilen jag sitter och grunnar lite över är denna: http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 14&w=1

Men om ni hittar någon annan som verkligen är bra på blocket för under 10,000kr så är jag tacksam smile
Senast redigerat av fegge_89 (23 februari 2011)

1 079 Inlägg
23 februari 2011
Rost ska du kolla efter, likaså kopplingen skadar ju inte att kika lite extra på, bromsoken hade jag lite bekymmer med på min gamla 740. Reservdelar är väldigt billiga till dessa bilar och det mesta kan man klara av själv med lite verktyg och en gör det själv bok och en hjälpande hand från nån kompis.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

388 Inlägg
23 februari 2011
svårt att garanter att en bil "verkligen är bra" för under 10 000. dom bilarna har i regel gått så långt att nästan vad som helst kan hända när dom är riktigt billiga. men kolla så den är besiktad och självklart rosten. motorerna brukar vara svåra att döda men bromsar brukar man få greja en del med

SPONSORER
BRL - SONAX - 59 north wheels -
Spacer.se

Smålänning
7 887 Inlägg
23 februari 2011
Om motorn startar och går jämt, är skapligt bottenstark, och är någolunda torr på utsidan när du öppnar huven är motorn OK.
Om växellådan är skapligt lättväxlad och inte totalt dyngsur av olja utanpå är den OK.
Om bilen bara spinner på ett hjul, och bakaxelklumpen är torr är bakaxeln OK.

Inget av det brukar ge upp före 40-50k mil på en skapligt skött bil.

Självklart kan sakerna vara bra även med oljeläckage, men oljeläckage är potentiella bes. anm.

På karrossen ska du kolla efter:

Rost i trösklar, golv och underkant på dörrar, länkarmsinfästningarna fram (där reaktionsstaget är fäst i karrossen).

Är det dragkrok och du vill ha en sån så kolla den balken, rostar upp på 740 ganska fort. Kostar åas bara 1500 ny ca.

Annars är det inte så mycket som går sönder. Hjullager m.m håller bra och bilen tål mycket stryk.

100% fungerande instrument är värt en extra slant på bilar innan 91. Oftast tankmätaren som är kass.

Känn och lyssna så att bilen går tyst och ganska mjukt utan för mycket skrammel, lyssna på drivlinan också.

Kort sagt: Bara att handla, bilarna är bra, och oftast fungerar dom faktiskt mycket bra. Skapligt bekväma att åka och köra och biliga att äga.

Kostar runt 3-4 tusen i trafik i en mindre stad per år (jag ger 3900 ca i Kalmar centrum).

Reservdelar finns överallt, Biltema, mekonomen, MECA, Autoexperten, AD, storbondens åker, lokala skroten... ÄVen på Coop Forum, om det är smågrejer som går att lösa med silvertejp och ståltråd smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
23 februari 2011
fegge_89 skrev:
tkd_rille skrev:

Hur märker man om låda samt motor är i bra skick, är inget kunnig på volvo bilar då jag haft en Auidi A4 tidigare men är i behov av billigare bil. smile

Bilen jag sitter och grunnar lite över är denna: http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 14&w=1

Men om ni hittar någon annan som verkligen är bra på blocket för under 10,000kr så är jag tacksam smile

Går de väldigt sunkigt ingen ork eller väldigt svårt att lägga i växel så är de inget att ha.
De ska gå lagom bra, de är ju inga raketer.

Rosten överlag hela underedet ska man väl kolla.

Sen vid den prisklassen nere under 5 tusen så kan ju inredning se ut som fan och plåten med. Men går du över 5 tusen tycker jag du ska vara kräsen på att de är helt invändigt.

Jag köpte min för 1500 och inte rost i underede eller plåt. Men lacken var inte vackert. Bytta ett bränslerelä och satte en avgasklämma och gick genom besiktning ua. Men man får kolla lite såklart när man handlar.

Försäkringen lär ju inte sticka iväg nått heller. 2-3 tusen per år kanske.

Saabifierad
2 031 Inlägg
24 februari 2011
Kolla innertaket, inget skoj om det börjat släppa hmm
Vanligt fel är svajande tankmätare hmm
Kolla att overdriven verkligen fungerar (om den har det), overdrivelådorna verkar förövrigt som problemmakare hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 339 Inlägg
24 februari 2011
fegge_89 skrev:
tkd_rille skrev:

Haha bra exempel på vad du inte ska köpa för bil. Varken bilen och framförallt ägaren inger knappast något förtroende. Kan förklara närmare om det behövs.

1 302 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Förklara gärna närmare gärna av ren nyfikenhet smile

Remiss skrev:
fegge_89 skrev:
tkd_rille skrev:

Haha bra exempel på vad du inte ska köpa för bil. Varken bilen och framförallt ägaren inger knappast något förtroende. Kan förklara närmare om det behövs.

1 339 Inlägg
24 februari 2011
fegge_89 skrev:
Hej!

Remiss skrev:
fegge_89 skrev:

Jo, till att börja med är den rostig vilket man tydligt ser på bakluckan och ser allmänt risig ut. Den har gått långt och även om det är en Volvo så är det mycket som kan strula tex bränslepump och lambdasond brukar ge upp vid dom milen. Ägaren har tydligen inte råd till bensin längre så då kan man nästan förutsätta att bilen inte är välservad eller "pedantskött" precis. Däcken är säkert blankslitna också. Om du mot förmodan skulle åka och kolla på den så kommer du se att minst en eller två mätare inte fungerar med förklaringen "så är det på alla 740".

1 302 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Remiss skrev:
fegge_89 skrev:
Hej!

Remiss skrev:

Jo, till att börja med är den rostig vilket man tydligt ser på bakluckan och ser allmänt risig ut. Den har gått långt och även om det är en Volvo så är det mycket som kan strula tex bränslepump och lambdasond brukar ge upp vid dom milen. Ägaren har tydligen inte råd till bensin längre så då kan man nästan förutsätta att bilen inte är välservad eller "pedantskött" precis. Däcken är säkert blankslitna också. Om du mot förmodan skulle åka och kolla på den så kommer du se att minst en eller två mätare inte fungerar med förklaringen "så är det på alla 740".

Okej det lät inget vidare bra det, hmm

Men hur ser man om en bil är bra via om en annons är "bra" eller dålig "dålig"

2 982 Inlägg
24 februari 2011
fegge_89 skrev:

väldigt svårt när det gäller volvo 740.
ja menar.. sista årsmodellen tillverkades 1992... vilket innebär att den "nyaste" 740'in du kan köpa är 19 år gammal!

priserna ligger i spannet 2000:- -> 20000:- beroende på skick o miltal.
när det gäller 740, välj en som har fått mycket slitagedelar bytt och fint skick än en 740 med "låga mil".

1 339 Inlägg
24 februari 2011
Rock-Star skrev:
fegge_89 skrev:

väldigt svårt när det gäller volvo 740.
ja menar.. sista årsmodellen tillverkades 1992... vilket innebär att den "nyaste" 740'in du kan köpa är 19 år gammal!

priserna ligger i spannet 2000:- -> 20000:- beroende på skick o miltal.
när det gäller 740, välj en som har fått mycket slitagedelar bytt och fint skick än en 740 med "låga mil".

Sålänge Den är välservad och skött är ett lägre miltal bättre med tanke på rost.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
24 februari 2011
Lite rost man nog räkna med men inte i någon gigantisk omfattning. Undersök också att tankmätaren fungerar korrekt då den har en tendens att leva sitt eget liv eller inte leva överhuvudtaget.

I övrigt är det väl mest självklara saker. Kolla när kamremmen är bytt. Ett kamremsbrott resulterar visserligen inte i något motorhaveri men situationen kan bli rätt osmaklig i alla fall.

Känns så växellådan är ok, skick på inredning/säten osv.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

54 Inlägg
24 februari 2011
Kolla med ägaren hur långt kvar det är till nästa besiktning och kolla gärna gamla besiktningspapperna med. Kan ju vara att någon "Att tänka på"-lista sen förra besiktningen som kan vara värt att kolla. Rost i sparklådor är ju rätt vanligt och blir väl en 2:a om mer än 10cm. (Eller har jag fel där? Har iallafall hört det någonstans big_smile)

Kolla Ex.
Handbroms / bromsar i allmänhet
Stötdämpare / Fjädring (Gunga lite på fram/bakvagn. Ska gunga tillbaka till ursprungsposition nästan direkt.)
Glapp i styrningen
Hjullager

.. Listan kan ju säkert göras längre, men detta är i alla fall lätt och bra att kolla innan köp.

Mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
Glöm inte att kolla oljan, både nivå och färg. Brustna toppackningar är inte direkt vanligt på 740 men vid den årstiden kan ju nåt frysa sönder.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 februari 2011
Glöm inte att kolla skuffen. Det kan finnas potatis och morötter kvar och enligt uppgift har det hänt att det dykt upp ohygieniska LRF-kepsar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök