Om motorn startar och går jämt, är skapligt bottenstark, och är någolunda torr på utsidan när du öppnar huven är motorn OK.
Om växellådan är skapligt lättväxlad och inte totalt dyngsur av olja utanpå är den OK.
Om bilen bara spinner på ett hjul, och bakaxelklumpen är torr är bakaxeln OK.
Inget av det brukar ge upp före 40-50k mil på en skapligt skött bil.
Självklart kan sakerna vara bra även med oljeläckage, men oljeläckage är potentiella bes. anm.
På karrossen ska du kolla efter:
Rost i trösklar, golv och underkant på dörrar, länkarmsinfästningarna fram (där reaktionsstaget är fäst i karrossen).
Är det dragkrok och du vill ha en sån så kolla den balken, rostar upp på 740 ganska fort. Kostar åas bara 1500 ny ca.
Annars är det inte så mycket som går sönder. Hjullager m.m håller bra och bilen tål mycket stryk.
100% fungerande instrument är värt en extra slant på bilar innan 91. Oftast tankmätaren som är kass.
Känn och lyssna så att bilen går tyst och ganska mjukt utan för mycket skrammel, lyssna på drivlinan också.
Kort sagt: Bara att handla, bilarna är bra, och oftast fungerar dom faktiskt mycket bra. Skapligt bekväma att åka och köra och biliga att äga.
Kostar runt 3-4 tusen i trafik i en mindre stad per år (jag ger 3900 ca i Kalmar centrum).
Reservdelar finns överallt, Biltema, mekonomen, MECA, Autoexperten, AD, storbondens åker, lokala skroten... ÄVen på Coop Forum, om det är smågrejer som går att lösa med silvertejp och ståltråd
