2920
Sök

Vad tänka på när man skaffar en Volvo 740GL

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
#21
caromania skrev:
Glöm inte att kolla skuffen. Det kan finnas potatis och morötter kvar och enligt uppgift har det hänt att det dykt upp ohygieniska LRF-kepsar.

HAHAHA big_smile
Jag har faktiskt köpt en 245a med en halv högaffel och en odalkeps i!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 februari 2011
#22
caromania skrev:
Glöm inte att kolla skuffen. Det kan finnas potatis och morötter kvar och enligt uppgift har det hänt att det dykt upp ohygieniska LRF-kepsar.

lol

TS: Leta gärna upp en med 940-instrumentpanel, tror den kom -90. Då slipper du bekymmer med strulande mätare wink (kan strula ändå, men risken är betydligt mindre)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 562 Inlägg
24 februari 2011
#23
MantaRobin skrev:
caromania skrev:
Glöm inte att kolla skuffen. Det kan finnas potatis och morötter kvar och enligt uppgift har det hänt att det dykt upp ohygieniska LRF-kepsar.

lol

TS: Leta gärna upp en med 940-instrumentpanel, tror den kom -90. Då slipper du bekymmer med strulande mätare wink (kan strula ändå, men risken är betydligt mindre)

91 och 92 hade den.

1 302 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#24
När det kommer till reservdelar och mekande själv hur är en sådan jämfört med min idags läget Audi A4 1995a kan man göra mer själv med en Volvo 740 ?

Vilken av 740orna går bäst?

GL GLT eller TIC ?


1 562 Inlägg
24 februari 2011
#25
beror på hur mycket du kan men de är ju enklare uppbygda och ganska rejäla. tic går så klart bäst sen 16v glt gl ska väl inte ha ngn betydelse på de sista årsmodellerna. driftsäkrast och billigast i drift blir en Gl.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
#26
740 är väl bland det mest lättmeckade som finns. Allt går att göra med en handbok och lite gott humör.
GL är snikmodellen, företrädelsevis 116 sömniga kusar.
GLT brukar ha bättre motor, men det finns flera olika.
TIC är turbo & intercooler.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
24 februari 2011
#27
om du kör dom slut på bensin och försöker starta dom allt förlänge så kmr pumpen fara nästan direkt...rost? jaa just ja ni bor ju i danmark här uppe kör man osaltat o ofjädrat så inge rost här inte...tankmätarna har ett eget liv

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

1 302 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#28
Är den här bilen bra tro, är det en sådan där "bra" annons?

Länk: http://www.blocket.se/lund/Volvo_740_GL … 14&w=3


Muttley
24 februari 2011
#29
De var rätt långt från dig om man säger så.  4 lapp så har du en bil som hittat ju.

1 302 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#30
tkd_rille skrev:
De var rätt långt från dig om man säger så.  4 lapp så har du en bil som hittat ju.

Vart då ? smile


huh?
10 427 Inlägg
24 februari 2011
#31
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_740_ … 14&w=2

Bara att byta kamrem (eller inte tongue) och sen tuta och köra.

Edit: Förmodligen välvårdad och inte "sönderraggad", det är det viktigaste.
Senast redigerat av steifan (24 februari 2011)


Maskinförare
287 Inlägg
25 februari 2011
#32
Hade jag varit på jakt efter en 740 till det priset så hade jag klart sattsat på den steifan länkade till.. Lågt miltal en ägare som har haft bilen många år och minimalt med rost vad man ser.. vill man byta kamremen så kostar det inte mycket.. rem och spännare ligger väl runt 500kr plus jobbet då. så mitt råd är att åka å kolla på den röda smile

Mvh Nisse


1 302 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#33
Är det stor skillnad mellan en GL och en GLT i acceleration ?


Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
25 februari 2011
#34
fegge_89 skrev:
Är det stor skillnad mellan en GL och en GLT i acceleration ?

Lika trötta båda 2..

Beror ju på om det är en GLT 16v du menar...

Hellre Nürburgring än vigselring

1 302 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#35
Atenza skrev:
fegge_89 skrev:
Är det stor skillnad mellan en GL och en GLT i acceleration ?

Lika trötta båda 2..

Beror ju på om det är en GLT 16v du menar...

hur vet man om det är en 16v om inget är angivet i annonsen ?

trode alla GLTare var 16v men jag är ju helt novis när det gäller volvo tongue


Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
25 februari 2011
#36
Tyvärr så står väldigt många GLT för att det är en mer utrustad GL

Kolla in denna länk å läs lite så här på nattkvisten..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740

Hellre Nürburgring än vigselring

huh?
10 427 Inlägg
25 februari 2011
#37
Ja precis, det blir lite konstigt med en till GLT-modell som "ploppade" upp 1989, men det är bara utrustningsmässigt som flera nämner. Modellen med räsermotorn (ungefär som en vanlig svenssonbil från 90talet i prestanda) ska heta 16 VALVE och ska även ha lite extra emblem där bak.
I annonser så kan folk ofta glömma det. Blir lite extra dyrt om en 16v-motor havererar, även om man inte direkt ska räkna med att det händer. Rekommenderar en vanlig 8v till dig, även om dom är trökiga wink

GLT 16V är rejält piggare, om man vågar gasa lite wink

Exempel:

GL (vad det nu må vara för motor) c:a 35s till 140:

GLT 16 VALVE ca 31s till 180:


big_smile
Senast redigerat av steifan (25 februari 2011)


Muttley
25 februari 2011
#38
fegge_89 skrev:
tkd_rille skrev:
De var rätt långt från dig om man säger så.  4 lapp så har du en bil som hittat ju.

Vart då ? smile

Den du la upp.  http://www.blocket.se/lund/Volvo_740_GL … 14&w=3
Den finns utanför lund ju.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
25 februari 2011
#39
steifan skrev:
Ja precis, det blir lite konstigt med en till GLT-modell som "ploppade" upp 1989, men det är bara utrustningsmässigt som flera nämner. Modellen med räsermotorn (ungefär som en vanlig svenssonbil från 90talet i prestanda) ska heta 16 VALVE och ska även ha lite extra emblem där bak.
I annonser så kan folk ofta glömma det. Blir lite extra dyrt om en 16v-motor havererar, även om man inte direkt ska räkna med att det händer. Rekommenderar en vanlig 8v till dig, även om dom är trökiga wink

GLT 16V är rejält piggare, om man vågar gasa lite wink

Exempel:

GL (vad det nu må vara för motor) c:a 35s till 140:

GLT 16 VALVE ca 31s till 180:


big_smile

WTF? på den sissta där!?!?!?det där är fan rätt bra med 160hk sugis i en sån tung bil som 740. Skulle plockat min miata... iaf efter 100km/h!!!!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
25 februari 2011
#40
steifan skrev:
Ja precis, det blir lite konstigt med en till GLT-modell som "ploppade" upp 1989, men det är bara utrustningsmässigt som flera nämner. Modellen med räsermotorn (ungefär som en vanlig svenssonbil från 90talet i prestanda) ska heta 16 VALVE och ska även ha lite extra emblem där bak.
I annonser så kan folk ofta glömma det. Blir lite extra dyrt om en 16v-motor havererar, även om man inte direkt ska räkna med att det händer. Rekommenderar en vanlig 8v till dig, även om dom är trökiga wink

GLT 16V är rejält piggare, om man vågar gasa lite wink

Exempel:

GL (vad det nu må vara för motor) c:a 35s till 140:

GLT 16 VALVE ca 31s till 180:


big_smile

WTF? på den sissta där!?!?!?det där är fan rätt bra med 160hk sugis i en sån tung bil som 740. Skulle plockat min miata... iaf efter 100km/h!!!!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök