Hur värt är det att ta truckkort?

Martin 9-3 Fisketokig
26 februari 2011 · 2 997 Inlägg

Kan nog vara värt det.

Jag fick mitt via arbetsförmedlingen när jag hade en lucka feb-mars för några år sedan. Blev inskriven och bad direkt om att få en betald truckutbildning och 2 veckor sedan var jag på utbildning i stan...

Har haft god nytta av det. Har jobbat extra och varit inhyrd på flera ställen där truckkörning ingår. Vips så får man köra åt både sig själv och andra och blir mer behövd. Varit den som fått mer ansvar och längre anställningar pga detta.

Så vill man jobba på ställen där truckkörning förekommer så fixa kort på ett eller annat sätt.
Blir du anställd och har som avsikt att stanna så bekostar ju oftast företaget din utbildning.
Men risken är stor att du missar jobbet också...

Det är ju så mycket mer än behörigheten. Själva kortet fixar ju vilken apa som helst med god marginal men är oftast en seg och fortfarande ovan förare.

Har visat sig vara mycket meriterande att kunna skriva att man har truckkort samt mycket erfarenhet sedan tidigare jobb och van förare... Särskillt här där varje 20-25-åring har truckkort efter att ams fått fnatt och skickat ut många på truckutbildning i brist på annat...

Senast redigerat av Martin 9-3 (26 februari 2011)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 februari 2011 · 10 427 Inlägg

fegge_89 skrev:
Ska nu på torsdag ta och skaffa mig mitt truckkort via ekmans maskin i linköping kostar enbart 2500kr då får man både A och B samt så utbildar de enligt TPL2 eller vad det heter smile

Gött! De hade inte utbildning för hjullastare eller motviktstruck över 10ton? Kan också vara lönt att
ta, dvs C-truckkörkort. TPL2 är den läroplanen som gäller så inga konstigheter där wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
fegge_89
27 februari 2011 · 1 302 Inlägg

steifan skrev:

fegge_89 skrev:
Ska nu på torsdag ta och skaffa mig mitt truckkort via ekmans maskin i linköping kostar enbart 2500kr då får man både A och B samt så utbildar de enligt TPL2 eller vad det heter smile

Gött! De hade inte utbildning för hjullastare eller motviktstruck över 10ton? Kan också vara lönt att
ta, dvs C-truckkörkort. TPL2 är den läroplanen som gäller så inga konstigheter där wink

Tyvärr så vet jag enbart om at de ger för klasserna A och B

CarpeDiem German Engineering
27 februari 2011 · 9 083 Inlägg

Jag har klasserna A och B, får köra truckar som väger upp till 10 ton. Ska man köra större truckar som väger över 10 ton är det C-truckkort som gäller. När det gäller lastmaskin så får man gå på en separat kurs, krävs förarbevis, vanligt körkort också ifall man kör ute på vägen.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Boostrider Försöker iaf
7 mars 2011 · 1 998 Inlägg

Tog truckkort i höstas.
A-B,m C1 och C2.

Dock är det inte lätt att få jobb i mindre städer då de knappt finns nnågra jobb här hmm
Om det var värt det? Ja de tycker jag även om det inte lett till något jobb än.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang