6140
Sök

Volvo 745 90a hur mkt stryk tål drivlinan ?

Oturen själv
593 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Det är en gammel hederlig lycktstolpe drivaxel å en enkel OHC smile GL motorn dvs.. antar jag? smile är lite sämst på beteckningar.

Den måste väl hålla bättre te en gasglad 22åring än en v70 som är drygt framhjulsdriven?
Dessutom är de lättare å göra den rolig!

Funderar på å trimma upp den ( Utan turbo ) Ärliga sugkrafter då alltså.

Bilen i sig är jättefin och servad bra ( Av mig ) efter den stått å möglat i ett garage i 4 år så rev ja ner den och fixade upp den. enda jag inte gjorde var att riva motorn, Då det var 15 minus och jag redan bytt en kamkedja på en Ford sierra ute i kylan den vintern. big_smile

Vad tror ni?  Lämna min v70 till min mor och återförenas med 745an ?

Brum

1 562 Inlägg
27 februari 2011
svetsar du diffen bör bakaxeln hålla iaf.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 februari 2011
Drivlinan tål mycket stryk, har hänt att hårdkörning dödat en och annan M-47 låda men annars är det nog lungt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

I got Dubs!
2 423 Inlägg
27 februari 2011
Hade trimmat v70n ist. sughästar e dyrt

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 februari 2011
Dubs: Glöm inte heller att det inte är det lättaste! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Oturen själv
593 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Jaja ska inte ha ut några 600 hästar smile Men en 200 är ju inte omöjligt på en sugis utan att ruinera sig.

Hade kunnat chippa v70n för 5papp å sen slängt på luftfilter å ett bsr optiflow ir liknande för 4papp.. sen ett japangrenrör ir liknande för några tusen etc etc du ser vart jag är påväg smile Å sen efter alla dessa pengar får jag inget på bredden om ja inte drar i spaken ( Kan ja ju lika gärna sitta hemma å göra för samma nöje big_smile )

Men slänga ner en annan motor i 745 e ju med lättare då man får plats med en bostadsrätt för 7 miljoner under huven big_smile

Tack för svar, Svetsad diff å lullul i sommar blire nog då smile Skippar AC´n i v70in å kör fortare med rutorna nere ist wink

Brum

612 Inlägg
27 februari 2011
1031-bakaxeln är populär i ombyggda/amatörbyggda bilar, i många fall med stark sug-V8 som har mer vridmoment än en vanlig Volvomotor ens sett på vykort. Visst, dom går sönder om dom misshandlas tillräckligt, men för att komma från en bilmodell som hade såpass lite effekt från början så tål den väldigt mycket.

M47-växellådan som jag antar att du har har inte det bästa ryktet. Särskilt 3:an är visst lätt att döda om man är oförsiktig.

På den positiva sidan, en kväll i garaget så byter du lätt ut sönderkörda prylar och dom kostar knappt nått att ersätta.

Oturen själv
593 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
1031-bakaxeln är populär i ombyggda/amatörbyggda bilar, i många fall med stark sug-V8 som har mer vridmoment än en vanlig Volvomotor ens sett på vykort. Visst, dom går sönder om dom misshandlas tillräckligt, men för att komma från en bilmodell som hade såpass lite effekt från början så tål den väldigt mycket.

M47-växellådan som jag antar att du har har inte det bästa ryktet. Särskilt 3:an är visst lätt att döda om man är oförsiktig.

På den positiva sidan, en kväll i garaget så byter du lätt ut sönderkörda prylar och dom kostar knappt nått att ersätta.

Prisfrågan och montagedelen är just varför jag är sugen på 745an, T.o.m jag på nästan 110kg får plats på dem flesta ställen utan svordomar när det ska mekas! och så har jag ju haft ner allt på bilen så ja vet vad som är gjort och att det är ordentligt med! big_smile

Brum

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
1 mars 2011
Jag äger just nu 4 Volvo 740 varav 3 har problem med drivlinan.
Ja, jag har kört hårt men antar att du inte enbart ska ut och puttra på söndagar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
En M46 och en runda nya gummin i bakvagnen kan ju vara väl använd tid. Att byta knutkort innan dom skiter sig spar också många svordomar. Jag har sabbat mer volvokardaner än jag kan räkna till, man kan t.o.m dra av röret med en slö B21A om man kör tillräckligt hårt wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Oturen själv
593 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Alright, Det är så att jag har en 88a 745a reservare med mekaniskt insprut jag kan plocka delar från. GLE versionen tror jag det ska vara, den är ju utrustad med det mesta.. elhissar etc.. tänkte plocka dessa grejjer till 90an och sen ligger det väl ett par låder jag kan köra sönder å ett tiotal kardaner med smile + det som sitter på 88an. Därför är jag extremt sugen på att ta 745an ist.  Motor & Drivlina på reservdelsbilen är perfekt men karossen är värdelös big_smile

Brum

Sök