Varför Tyska bilar så populära när det gäller lyx och komfort, samt sport?

Rquired Allmänt envis
28 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Bergkuist skrev:

Rquired skrev:

Rock-Star skrev:
och volvo ägs av kina, betyder det att kina numer tillverkar världens säkraste bilar?
spelar ingen roll vem som äger det.. spelar mer roll vilket land som utvecklar skiten

Nej men dagens Rolls Royce är en rakt upp och ner en Bmw-produkt utvecklad av samma personal som bygger Bmw´s modeller. Att då säga att Rolls har en perfektion tyska bilar aldrig kommer uppnå är 100% fel då det är exakt samma grund och alltså exakt samma perfektion. smile

Att BMW personal skulle stå och bygga royce rolls tror jag inte på så länge du inte kommer med fakta. Royce rolls handbyggts och jag tror inte BMW personal gör det. utan det är samma brittiska personer som bygger.
Ägare är skit samma, inte de som bygger bilarna.
Anledningen till att jag tycker royce rolls är bäst är för att man ser vilket slit personerna lägger ner i varje bil. Allt görs perfekt men ingen bil är den andra lik utan alla är unika.

Det gör inte BMW! allt ser lika ut, överpriser på bilarna! betalar man 700k för en bil så ska det fan vara kvalité . tar hellre lexus alla dagar framför BMW

Rolls Royce byggs inte längre i den ursprungliga fabriken, VW köpte hela Bentley-Rolls framför ögonen på Bmw. Då gjorde Bmw ett av dåtidens fräckaste kupper, och gick till flygmotortillverkaren Rolls och köpte rätten att bygga bilar med varumärket "Rolls Royce"-rakt framför ögonen på VW!

Bmw fick alltså inte tillgång till plattformer, Crewe-fabriken eller något av det gamla brittiska Rolls Royce. Utan fick själva från grunden bygga upp märket, detta gjorde de ursprungligen i en hyrd banklokal men de har sedan dess byggt en ny fabrik, förstås.

Rolls Royce´s nuvarande modeller är till 100% en Bmw-produkt, baserad på Bmw´s plattformar och komponenter, utvecklad i Tyskland/England av samma personal som utvecklar Bmw-modeller och byggs i Bmw´s nybyggda fabrik i Goodwood av Bmw-anställd personal efter huvudkontorets anvisningar.

Ser du att "Bmw" nämns rätt många gånger ovan? Det är inte av en slump, det ursprungliga brittiska bilmärket du pratar om ägs nämligen av VW/Bentley. Allt Bmw köpte var ett papper, en rätt att bygga bilar med varumärket Rolls Royce. RR är alltså idag 100% tyskt...
************************************************************************************

Och Lexus och kvalité bör man inte nämna i närheten av mig efter allt strul jag har haft med att hjälpa familjen med deras RX400h. Rost på baklucka, nu rost på motorhuv, varningsblinkers som ej gick att slå av, stendöd intstrumentpanel mitt i vintern, blinkers som måste manuellt slås av och inte går tillbaka manuellt, försvinnande radiomottagning och nu senast gick spärren för baksätets ryggstöd sönder. Detta går alltså inte att låsa i uppfällt läge. Bilen är två år och 3000mil gammal.

Nog kan en Bmw, Mercedes eller Audi krångla något djävulskt. Men Lexus kan krångla precis lika illa, och gör det i ungefär samma utsträckning. Tror du det är en slump att Bmw och Lexus har lika nöjda kunder? Tror du det hade varit så om Lexus varit så överlägsna som du påstår?

Däremot skall Lexus ha en eloge för sin service, de återförsäljare för "premiumtyskarna" jag varit i kontakt med har fått för sig att kunden skall krypa för dem...
*****

Nightstalker: Håller med i princip, men inte riktigt i hur nära det är. Känns dock onödigt att bråka om det är 3 eller om det så är 15år, vi förstår vad vi menar. smile

Senast redigerat av Rquired (28 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybriden
28 februari 2011 · 677 Inlägg

IceEyes skrev:

Bergkuist skrev:

Rquired skrev:

Nej men dagens Rolls Royce är en rakt upp och ner en Bmw-produkt utvecklad av samma personal som bygger Bmw´s modeller. Att då säga att Rolls har en perfektion tyska bilar aldrig kommer uppnå är 100% fel då det är exakt samma grund och alltså exakt samma perfektion. smile

Att BMW personal skulle stå och bygga royce rolls tror jag inte på så länge du inte kommer med fakta. Royce rolls handbyggts och jag tror inte BMW personal gör det. utan det är samma brittiska personer som bygger.
Ägare är skit samma, inte de som bygger bilarna.
Anledningen till att jag tycker royce rolls är bäst är för att man ser vilket slit personerna lägger ner i varje bil. Allt görs perfekt men ingen bil är den andra lik utan alla är unika.

Det gör inte BMW! allt ser lika ut, överpriser på bilarna! betalar man 700k för en bil så ska det fan vara kvalité . tar hellre lexus alla dagar framför BMW

Då kanske du kan förklara varför BMW ligger i topp ett flertal kvalitetsundersökningar, samt varför BMW-ägarna tillhör den skara som är mest nöjd med sitt bilval? Jag vill också minnas att BMW var placerad relativt högt upp i undersökningen "Mest bil för pengarna" i Vi Bilägare wink

Bmw kom 2:a i "Svergies nöjdaste bilägare" osv.  http://www.bytbil.com/nyheter/vvviakyg
Etta kom Subaru som kostar bra mycket mindre än BMW, toyota ligger inte långt efter.
Så klart en BMW förare är glad med sin "investering" är ju en betydlig summa man får ge för en BMW av modell nyare. Jag sa inte att bmw hade dålig kvalité utan att priset som BMW tar för sina bilar gör att man kan räkna med att få få det. Jag tycker dock att det är sjukt att ge 700k för en bmw, men samtidigt tycker jag folk är dumma i huvudet som ger 500k för en v70. Jag tycker Mercedes är sjukt mer prisvärda än bmw!

Required> Ok, men visa mig länk eller liknande borde inte vara så svårt för dig.

Rquired Allmänt envis
28 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Bergkuist skrev:

IceEyes skrev:

Bergkuist skrev:
Att BMW personal skulle stå och bygga royce rolls tror jag inte på så länge du inte kommer med fakta. Royce rolls handbyggts och jag tror inte BMW personal gör det. utan det är samma brittiska personer som bygger.
Ägare är skit samma, inte de som bygger bilarna.
Anledningen till att jag tycker royce rolls är bäst är för att man ser vilket slit personerna lägger ner i varje bil. Allt görs perfekt men ingen bil är den andra lik utan alla är unika.

Det gör inte BMW! allt ser lika ut, överpriser på bilarna! betalar man 700k för en bil så ska det fan vara kvalité . tar hellre lexus alla dagar framför BMW

Då kanske du kan förklara varför BMW ligger i topp ett flertal kvalitetsundersökningar, samt varför BMW-ägarna tillhör den skara som är mest nöjd med sitt bilval? Jag vill också minnas att BMW var placerad relativt högt upp i undersökningen "Mest bil för pengarna" i Vi Bilägare wink

Bmw kom 2:a i "Svergies nöjdaste bilägare" osv.  http://www.bytbil.com/nyheter/vvviakyg
Etta kom Subaru som kostar bra mycket mindre än BMW, toyota ligger inte långt efter.
Så klart en BMW förare är glad med sin "investering" är ju en betydlig summa man får ge för en BMW av modell nyare. Jag sa inte att bmw hade dålig kvalité utan att priset som BMW tar för sina bilar gör att man kan räkna med att få få det. Jag tycker dock att det är sjukt att ge 700k för en bmw, men samtidigt tycker jag folk är dumma i huvudet som ger 500k för en v70. Jag tycker Mercedes är sjukt mer prisvärda än bmw!

Required> Ok, men visa mig länk eller liknande borde inte vara så svårt för dig.

Önskas en länk till vad som får anses vara allmänbildning för en bilintresserad kommer den här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Motor_Cars
Något annat som sorteras under "Allmänbildning" är www.google.se, där du kunde hittat detta själv.
Eftersom en del hävdar att Wikipedia inte är en tillförlitlig källa, är det alltså källhänvisningen på ovanstående sida jag i min tur hänvisar till.

Bmw landade för övrigt på andra plats senast, men har tidigare kommit på första plats. Det är en kamp från år till år om förstaplatsen, mellan Bmw, Toyota (Lexus) och Subaru. Priset på bilen kan du knappast hänvisa till, mer än att med ett högre pris kommer högre förväntningar, och det borde i så fall gagna den dyrare Bmwn i det här fallet?

Och hur du kan tycka att Mercedes, som har långt ifrån de mest nöjda ägarna* och har haft enorma kvalitétsproblem och dessutom trots kraftiga prissänkningar är de dyraste alternativet av premiumtyskarna, är mer prisvärda får stå för dig själv.
Går vi 5år bakåt i tiden kostade en E-klass 100.000:- mer än motsvarande 5-serie eller A6 och höll med facit i hand inte särskilt bra och rostar dessutom en hel del. Idag är en sådan Mercedes värd ungefär lika mycket som motsvarande Bmw eller Audi i andra hand.

Du sade att denna mindre pålitliga bil var värd så mycket mer pengar?

*Och har om vi tittar bakåt de senaste 10åren legat under medelbilen, vill förtydliga detta så att ingen kollar på ovanstående länk och menar att de har lika nöjda kunder som Audi.

Senast redigerat av Rquired (28 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
M@sken
28 februari 2011 · 461 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
Det jag tror är största problemet till att folk är så anti amerikanska bilar är att dom flesta aldrig har åkt eller kört en nyare bil och bara upprepar vad deras föräldrar har berättat om dom gamla glidarbilarna från 50-talet. Dom senaste åren har dom flesta amerikanska märkena ryckt upp sig rejält.

Jag är väldigt anti Amerikabilar( för utom Corvette, viper, gt40, dvs sportbilarna). Den nyaste jänk jag kört är en Shellby GT500 mustang från 2010, den är väldigt snabb hyfsat rolig att köra men innredningen är ingen höjdare, sköna stolar men detaljkänslan får en V70 att kännas som en Maybach i jämförelse. inte värt dem pengarna en sån kostar här i mina ögon.(ja jag vet bilarna är billigare i USA)

Hybriden
28 februari 2011 · 677 Inlägg

Rquired skrev:

Bergkuist skrev:

IceEyes skrev:

Då kanske du kan förklara varför BMW ligger i topp ett flertal kvalitetsundersökningar, samt varför BMW-ägarna tillhör den skara som är mest nöjd med sitt bilval? Jag vill också minnas att BMW var placerad relativt högt upp i undersökningen "Mest bil för pengarna" i Vi Bilägare wink

Bmw kom 2:a i "Svergies nöjdaste bilägare" osv.  http://www.bytbil.com/nyheter/vvviakyg
Etta kom Subaru som kostar bra mycket mindre än BMW, toyota ligger inte långt efter.
Så klart en BMW förare är glad med sin "investering" är ju en betydlig summa man får ge för en BMW av modell nyare. Jag sa inte att bmw hade dålig kvalité utan att priset som BMW tar för sina bilar gör att man kan räkna med att få få det. Jag tycker dock att det är sjukt att ge 700k för en bmw, men samtidigt tycker jag folk är dumma i huvudet som ger 500k för en v70. Jag tycker Mercedes är sjukt mer prisvärda än bmw!

Required> Ok, men visa mig länk eller liknande borde inte vara så svårt för dig.

Önskas en länk till vad som får anses vara allmänbildning för en bilintresserad kommer den här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Motor_Cars
Något annat som sorteras under "Allmänbildning" är www.google.se, där du kunde hittat detta själv.
Eftersom en del hävdar att Wikipedia inte är en tillförlitlig källa, är det alltså källhänvisningen på ovanstående sida jag i min tur hänvisar till.

Bmw landade för övrigt på andra plats senast, men har tidigare kommit på första plats. Det är en kamp från år till år om förstaplatsen, mellan Bmw, Toyota (Lexus) och Subaru. Priset på bilen kan du knappast hänvisa till, mer än att med ett högre pris kommer högre förväntningar, och det borde i så fall gagna den dyrare Bmwn i det här fallet?

Och hur du kan tycka att Mercedes, som har långt ifrån de mest nöjda ägarna* och har haft enorma kvalitétsproblem och dessutom trots kraftiga prissänkningar är de dyraste alternativet av premiumtyskarna, är mer prisvärda får stå för dig själv.
Går vi 5år bakåt i tiden kostade en E-klass 100.000:- mer än motsvarande 5-serie eller A6 och höll med facit i hand inte särskilt bra och rostar dessutom en hel del. Idag är en sådan Mercedes värd ungefär lika mycket som motsvarande Bmw eller Audi i andra hand.

Du sade att denna mindre pålitliga bil var värd så mycket mer pengar?

*Och har om vi tittar bakåt de senaste 10åren legat under medelbilen, vill förtydliga detta så att ingen kollar på ovanstående länk och menar att de har lika nöjda kunder som Audi.

Ok, då vet jag! tack, jag vet inte vad du gör om dagarna men jag har annat för mig än att kolla upp länkar och liknande men tack för att du tog tid!.

men req.. vilka tester ska vi ta gå till? så klart att man är glad när man lagt ner en smärre förmögenhet på en bil? tror knappast om man lägger ner 700k på en bil och sen snackar skit om den?

Min personliga åsikt är att mercedes är med värda pengarna när vi kommer upp i 700k klassen som jag pratar om, billigare modellerna är skit! när jag nämner mercedes är det AMG som jag endast menar.  Rost problem drabbar e39 också om inte i lika stor utsträckning.

Jag bildar min egen uppfattning om vad jag tycker är värd pengarna och inte, jag struntar blankt i tester osv.  Jag använde endast "nöjdaste bilägare" som ett exempel på att dyrast är inte alltid bäst.

Rquired Allmänt envis
28 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Bergkuist skrev:

Rquired skrev:

Bergkuist skrev:

Bmw kom 2:a i "Svergies nöjdaste bilägare" osv.  http://www.bytbil.com/nyheter/vvviakyg
Etta kom Subaru som kostar bra mycket mindre än BMW, toyota ligger inte långt efter.
Så klart en BMW förare är glad med sin "investering" är ju en betydlig summa man får ge för en BMW av modell nyare. Jag sa inte att bmw hade dålig kvalité utan att priset som BMW tar för sina bilar gör att man kan räkna med att få få det. Jag tycker dock att det är sjukt att ge 700k för en bmw, men samtidigt tycker jag folk är dumma i huvudet som ger 500k för en v70. Jag tycker Mercedes är sjukt mer prisvärda än bmw!

Required> Ok, men visa mig länk eller liknande borde inte vara så svårt för dig.

Önskas en länk till vad som får anses vara allmänbildning för en bilintresserad kommer den här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Motor_Cars
Något annat som sorteras under "Allmänbildning" är www.google.se, där du kunde hittat detta själv.
Eftersom en del hävdar att Wikipedia inte är en tillförlitlig källa, är det alltså källhänvisningen på ovanstående sida jag i min tur hänvisar till.

Bmw landade för övrigt på andra plats senast, men har tidigare kommit på första plats. Det är en kamp från år till år om förstaplatsen, mellan Bmw, Toyota (Lexus) och Subaru. Priset på bilen kan du knappast hänvisa till, mer än att med ett högre pris kommer högre förväntningar, och det borde i så fall gagna den dyrare Bmwn i det här fallet?

Och hur du kan tycka att Mercedes, som har långt ifrån de mest nöjda ägarna* och har haft enorma kvalitétsproblem och dessutom trots kraftiga prissänkningar är de dyraste alternativet av premiumtyskarna, är mer prisvärda får stå för dig själv.
Går vi 5år bakåt i tiden kostade en E-klass 100.000:- mer än motsvarande 5-serie eller A6 och höll med facit i hand inte särskilt bra och rostar dessutom en hel del. Idag är en sådan Mercedes värd ungefär lika mycket som motsvarande Bmw eller Audi i andra hand.

Du sade att denna mindre pålitliga bil var värd så mycket mer pengar?

*Och har om vi tittar bakåt de senaste 10åren legat under medelbilen, vill förtydliga detta så att ingen kollar på ovanstående länk och menar att de har lika nöjda kunder som Audi.

Ok, då vet jag! tack, jag vet inte vad du gör om dagarna men jag har annat för mig än att kolla upp länkar och liknande men tack för att du tog tid!.

men req.. vilka tester ska vi ta gå till? så klart att man är glad när man lagt ner en smärre förmögenhet på en bil? tror knappast om man lägger ner 700k på en bil och sen snackar skit om den?

Min personliga åsikt är att mercedes är med värda pengarna när vi kommer upp i 700k klassen som jag pratar om, billigare modellerna är skit! när jag nämner mercedes är det AMG som jag endast menar.  Rost problem drabbar e39 också om inte i lika stor utsträckning.

Jag bildar min egen uppfattning om vad jag tycker är värd pengarna och inte, jag struntar blankt i tester osv.  Jag använde endast "nöjdaste bilägare" som ett exempel på att dyrast är inte alltid bäst.

Jo visst, kände mig tvungen att ge en liten pik över svårigheten att besöka Google men det var inget illa menat. Jag upplever det som tvärt om, om man betalt mycket pengar för något och inte är nöjd skäller man vilt omkring sig över detta. Sedan kan jag hålla med om att Mercedes flaggskepp verkar hålla högre kvalité än deras instegsmodeller, CLS, CL, S-klass och så vidare menas med flaggskepp.

Och visst rostar E39, det gör Saab 9-5, Audi A6 och Volvo V70 med. Utan det är som du skrev, inte i samma utsträckning som gör att man skiljer dem åt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang