2912
Sök

Ang grafik kortsbyte.

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
vill byta ut det grafikkortet jag har i min dator nu mot ett med hdmi utgång, finns det någon vänlig själ som vill hjälpa till med vad jag ska ha och vad ska jag kolla upp innan. är helt ny när det handlar om datorer så ha tålamod, har då vänner som hjälper till med installationen.

huh?
10 427 Inlägg
28 februari 2011
Du måste nog kolla upp vilket moderkort du har och vilka/vilken port för grafikkort det har, dvs AGP (ofta på lite äldre moderkort) eller förmodligen PCI-Express.

Sen gäller det att fysiskt ha plats för det kortet du eventuellt vill köpa. Annars ska det inte vara några större konstigheter.

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
hur kollar jag upp vad jag har för moderkort samt vilken port jag har.

412 Inlägg
28 februari 2011
Antingen så kollar du vad det sitter för grejer i din dator, bör stå i manualerna du fick med.
Antar att du köpt en färdig dator ifrån Dell, HP, Asus osv så du bör kunna kolla på deras sida vad det är för grejer om du söker på modell namnet.

Det står alltid på färdiga datorer man köper vad det är för tillverkare och modellnamn på datorn.

135
├┼┼
24 R

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 februari 2011
öppna lådan, läs på moderkortet, tillverkare och modell, sök sedan på tillverkarens hemsida efter den modellen så kommer du se vilka egenskaper kortet har

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
nej har inte köpt en färdig dator, fick den av min lillebror som har haft den som speldator och nej jag kan inte fråga han då han inte finns kvar längre.

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
TS_quattro skrev:
öppna lådan, läs på moderkortet, tillverkare och modell, sök sedan på tillverkarens hemsida efter den modellen så kommer du se vilka egenskaper kortet har

ska kolla detta.

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
hittar massa siffror på kortet som heter asus förresten men hittar inget när jag söker på nätet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-32064f9470b1774bbdaeee767d076656.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-8d6ca9974b031c5db9ccf75bb84bdea5.jpg

vilka av numrena är det jag ska söka på.

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
asus eah3870/htdi/512m/a

detta kort har man.

huh?
10 427 Inlägg
28 februari 2011
Tycker mig ha läst lite om ditt grafikkort nu och du borde ha en hdmi/dvi-utgång på det.
Så vet riktigt om du behöver byta grafikkort trots allt?

Om det ser ut så här på sidan:
http://images10.newegg.com/NeweggImage/productimage/14-121-217-22.jpg

De stora kontakterna är DVI (motsvarande HDMI), det enda du behöver är en DVI-HDMI-adapter
för att plugga in en hdmikabel smile

Som kan se ut så här:
http://www.kashina.net/products/other/HDMI%20to%20DVI%20Connector.jpg

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
oki ja det vore gö skönt o slippa byta det, det ser ut som den på bilden var kan man köpa denna omvandlare.

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
vet du om det är ett bra grafikkort som jag har eller är det bara junk, vet du/nån om man verkligen behöver 600w nätag till detta grafikkort.

huh?
10 427 Inlägg
28 februari 2011
pukan2 skrev:
oki ja det vore gö skönt o slippa byta det, det ser ut som den på bilden var kan man köpa denna omvandlare.

Såna kan du nog köpa lite var som helst, tex Clas Ohlson, Biltema, Kjell & Company, Jula, Teknikmagasinet, och förmodligen alla större elektronikbutiker som Onoff, Elgiganten, Siba m.fl.

Och angående om det är bra eller inte så vetefasen, det är från sent 2007 och de flesta prylarna från
2007 är nog på utgående prestandamässigt. Jag har nog ett ganska motsvarande MSI Geforce 8800-grafikkort från 2007 och det är precis att det klarar mini-kraven på nya spel. Beror helt på vad ska använda prylarna till wink

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
surfar mest och spelar musik samt film men den kollar jag på tvn en Lg 50" plasma, använder den runda utgången idag som bild till tvn blir bilden bättre om man använder DVI utgången samt konverterar till hdmi..

3 182 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
det finns en sladd på kell o company som heter HDMI - DVI kabel om jag köper den så sliper jag denna konverter grejen, är den grejen bra eller ska jag använda konverterings grejen ändå och köpa en vanlig hdmi sladd.

huh?
10 427 Inlägg
28 februari 2011
pukan2 skrev:
surfar mest och spelar musik samt film men den kollar jag på tvn en Lg 50" plasma, använder den runda utgången idag som bild till tvn blir bilden bättre om man använder DVI utgången samt konverterar till hdmi..

Ja bilden blir bättre om du använder digitala DVI/HDMI framför den "gamla" analoga överföringen med S-Video-utgången. Tycker inte du behöver ett nytt grafikkort om du inte spelar spel och annat lite mer
krävande.

pukan2 skrev:
det finns en sladd på kell o company som heter HDMI - DVI kabel om jag köper den så sliper jag denna konverter grejen, är den grejen bra eller ska jag använda konverterings grejen ändå och köpa en vanlig hdmi sladd.

Trodde att du redan hade en hdmi-kabel.
Enklast är väl i så fall att köpa en kabel som passar direkt i TVn till datorn, dvs HDMI - DVI som du säger.

Norrlänning
643 Inlägg
28 februari 2011
Sen finns ju möjligheten att du har en DVI-kontakt på TVn, och då kan du ju köpa enbart en DVI kabel att köra mellan dator och tv, kan vara värt att kolla, även om det spelar mindre roll, men kanske är billigare?

Sök