Är det "lagligt" att köra med Framrutestreamers?

nagasaki.020
26 juli 2006 · 311 Inlägg

Inte alla bilar som har de märket det fanns inte på min kusins Honda Accord från år 95... kära nån finns det inte en lista hos vägvärket eller nått? Det är ju lite svårt å veta allt det hära...

peo Kaffeknarkare.
26 juli 2006 · 135 Inlägg

Jadu, som sagt denna tråd var lite små knepig. Att en framrute streamer får gå ner Max 10cm vete fan. Måste helt o hållet variera från olika modeller osv. Åker man lastbil har man en jäääävligt stor framruta osv tongue

Själv hade jag ingen aning om när jag montera dit min streamer, men jag höfta lite sådär snyggt. Inte för mycket o inte för mycket heller, som somliga har där jag kommer ifrån. Sitter o ser ut genom ca2dm klipa ut genom framrutan som ser hur jävla dumt ut som helst.
Lycka till smile

Bästa ställningen måste ändå vara bakifrån. Fast spegelvänt.
LillNaisarn
26 juli 2006 ·

Det brukar oftast vara ett märke på höger och vänster sida på fram rutan,

men det finns flera varianter man har hört hur man får lägga solfilm på fram rutan:
* Ett liggandes A4 efter fram rutan och halva dens bredd ~ 15cm
* att man utgår från rattens diameter ( minns ej till 100% hur man räknade )

men så vidare man inte har för fet streamer säger dom inte så mkt 14 - 18 borde inte herr blå gnälla på... konstigt nog gick min igenom med ca 25cm streamers, medans far provade rulla in med ~27cm och då vart SBP grinnig ( iofs hade han solfilm runt om då också )

annars så är det bara riva e.v streamer före sbp.

tobi
26 juli 2006 · 562 Inlägg

tackar för alla svar.. har fått mig lite mer lärdom men sissta frågan, hur långt får min gå ner på en volvo 244 -88? tongue

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
LillNaisarn
26 juli 2006 ·

tobi skrev:
tackar för alla svar.. har fått mig lite mer lärdom men sissta frågan, hur långt får min gå ner på en volvo 244 -88? tongue

står det inte markerat på rutan ? så har det då varit på alla 240 jag har haft ( 3st ) .
15cm bör du iaf tordas sätta dit iaf..

tobi
26 juli 2006 · 562 Inlägg

letade faktiskt nyligen efter någon markering =/ ända markeringen jag har sett är en lite mörk tonad streamer men där är abra ca 7cm lång.

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
LillNaisarn
26 juli 2006 ·

tobi skrev:
letade faktiskt nyligen efter någon markering =/ ända markeringen jag har sett är en lite mörk tonad streamer men där är abra ca 7cm lång.

själva toningen som sitter standard på bilar är för kort... det brukar vara 2-3 cm längre ner man kan köra.. tror det var enligt min mb 10cm streamer man kunde ha provade första året med 15cm på Sbp och dom sa inte ett ord smile

FULLGAS Mångsysslare
26 juli 2006 · 303 Inlägg

A4 pappret som några nämt gäller har nämligen blivigt stoppat av våra kära väg poliser som har utfört detta i min bil, han hade pappret liggandes..... runt 15 -20 cm borde du ju kunna kläma dit , brukar köra med 28-30 på mina bilar ( 740 & 850 , s70 , 855 ) och de blir snyggt, men om polisen gillar de vet ja inte , inte så gnälliga här längre som tur e ....men ja använder toningsfilm då som man kan se igenom

Senast redigerat av FULLGAS (26 juli 2006)

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
olagbg OLAGBG
26 juli 2006 · 596 Inlägg

tobi skrev:
Är det "lagligt" att köra med Framrutestreamers? eller kommer farbror blå eller besiknings mannen klaga?

framrute streamer får bara vara 10% av framrutans totala längd.. oftast finn det en liten markering som anger detta         värde.. men inte alla  bilar som har detta inte jag .. min sträcker sig säckert 25-30cm å har inte haft problem med varken fabror blå eller bes.

OLAGBG
VOLVO
Volvo C70 Cabriolet MY05 "Lady Red" (2005)
Volvo V60 D5 Twin Engine R-Design "Black Lightning" (2018)
Volvo EX30 Twin Motor Performance "Crystal Thunder" (2024)
Phaetoon
26 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Tror att alla dessa regler gäller. Max 10% eller 19cm, vilket som nu begränsar först och minst 24 cm fri sikt från överdelen av ratten till streamern. (Ett A4 är nästan 30cm, så man kanske ska köra med det för att vara på säkra sidan?)

Som sagt innan. Jag har för mig att max är 19cm, men jag kan ha fel.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ATMTA
26 juli 2006 ·

Streamer.. kan man se igenom den?..     för jag har en typ sån, fast kromad som sen övergår till svart.. men den kan jag se igenom..  gäller samma regler där då?  för jag tror att jag har längre ner än 10 cm.. :S

RetarD
28 juli 2006 · 69 Inlägg

ett liggande A4 från ratten och uppåt ska det vara dvs 24-25cm. Poliserna här uppe brukar köra med ett kollegieblock det är runt 24-25cm....

Mindre brorsans epakompisar har fått testa samma sak för min kompis i en Audi 80.

Darkie dARKiE
28 juli 2006 · 5 031 Inlägg

Min har gått igenom besiktning 2 ggr med streamern på, dem har bara sagt "ta bort 2cm sen när du kommer hem"  men gått igenom, polisen har aldrig sagt nåt har vart i fordonskontroll osv, så det är väl olika meningar i det dära! bes gubben sa ialf att det är olika i olika bilar osv, då framrutan kan skilja rejält jämfört med någon annan modell som kanske inte har så stort siktfält annars heller. btw. min går ner 27cm

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang