2220
Sök

Pontiac Trans Am -82 Twin Turbo V8 "Gatlegal och 9 sekunder 2012?"

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Känner att det nu kan vara dags att slänga upp en tråd där jag dumpar diverse bygg/mek-bilder och random information vad gäller min K.I.T.T.(David Hasselhoff skulle läsa det som Knight Industries Two Thousand, jag läser det som Klåpmeckad Insprutad Twin Turbo eller något åt det hållet ;P).

Bilen i fråga är alltså en Pontiac Trans Am av årsmodell 1982. Den kördes inte så länge i USA innan Peter Farrell Supercars Long Beach California tog sig an den och "konverterade" den lite, drog ur original 350 small block på 5,7 liter och körde ner en liknande 350 men konverterad till att bli våldtagen av två turbos.
Vet ej än helt hundra vad det är för block, ingen har kunnat ge mig propert svar än på ifall det är en LS1 eller en TBI-maskin eller vad fan i havet det är, är iaf INTE ett C4(LT1)block då tändfördelaren sitter vid torpedväggen ovanpå blocket.

Hursomhelst, bilen flyttade till Sverige, importerades tullfritt/som flyttgods och med dispens(enda avgaskrav är CO-halt på tomgång max 4,5. Den har varje besiktning i Sverige snittat 1,3 ;P)
Och ja den går igenom besiktningen, har gjort sedan den togs hit, så jag hoppas kunna hålla det så och bruka den på gatan så mycket jag har råd(soppaförbrukning beräknas bli SKYHÖG).

Bilen har sedan den kommit till Sverige råkat ut för växellådsras(original 350-låda ville inte med ;P) och turboras, så det sitter istället en preppad och förstärkt TH400-låda, ska vara god för uppåt fyrsiffrigt och nya aggregat, 16T som kanske räcker till 300-330 häst styck, uppskattningsvis.
Bilen är bromsad i Rototest till 550 HK/750 NM vid 0,6 bars laddtryck, skall så fort bilen är ute och rullar göra ny bromsning.

Jag varnar er nu, jag är DÅLIG på att uppdatera, så nu slipper ni hata mig för nu VET NI! big_smile

Nya planer nu;
1. Riva ur allting.
2. Uppdatera till dagens standard och förbättra idiotlösningarna från 80-talet.
3. Hamna på 645 hästkrafter ur motorn med nuvarande aggregat, om inte nya och större hinner införskaffas.
4. Köra ifrån folk 2012 förhoppningsvis, kan behöva däckspons av M/T eller Hoosier..

https://www1.garaget.org/archive/36/35871/226599/226599-2176070.jpg
Senast redigerat av Mechanimal (26 april 2011)

"When innovation meets passion!"

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Nuvarande status är att vi äntligen är klara med tändfördelaren och fått in ett någorlunda korrekt tändläge, ska se vad vi kan göra för att få det mer accurate, men det går duga for now. Tändfördelare på plats och fastsatt, det blir en jävla massa mindre utrymme när det går kablage och vacuumslangar och soppaslangar och skit samt turboaggregat över hela motorrummet ;P

Skall bygga ihop tändkablar, kapa de till rätt längd och sedan montera på och se ifall den orkar tända, gnistan såg nämligen rätt liten ut när vi provade med första tändstiftet, men hoppas att den orkar hoppa igång och sen att generatorn fixar ordentlig låga. Annars ska jag imorgon(måndag) inhandla en 4" rörstump till ena tryckröret in i IC:n. Samt försöka hitta lämpliga lock till kylarvätskebehållaren och IC-spray-behållaren. Hydroscand får hjälpa med 4" rör, locken vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig, men det är en smärre detalj.

Har byggt ihop en väldigt vacker och seriös catchtank i form av en Loranga 1L PET-flaska och vulktejp ;D Detta blir nog seriösare down the line.

Fyllt på 6 liter växellådsolja hittills, via oljestickan till lådan, de på Custom Racing sa att jag behövde ca 12 liter olja till lådan om den är helt ny/tom, med converter, tråg och kylare etc. Så har ytterligare 6 liter som väntar, då det nu på stickan är fullt så vill jag se vad som sker när jag startar innan jag fyller på mer tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35871/35871-c15133bd4ec8fed7ab1f425f4f5b9090.jpg

12 Liter olja jawohl. Det kostade, men fick mängdrabatt på Custom Racing ;D

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 mars 2011
Måste ju helt klart följa detta, inte ofta man hittar gamla turbo-byggen i amerikanar världen. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Måste ju helt klart följa detta, inte ofta man hittar gamla turbo-byggen i amerikanar världen. smile

Håller med, turbo-byggena är få, önskar att jag själv kunde ta credit för detta bygge men det ligger ju i Peter Farrells händer från början, och en tidigare ägare i Sverige vad gäller de mer nutida uppdateringarna, dock så lär jag/vänner bygga om insuget till modern standard(nu är det redan effekttjuven ser det ut som big_smile) Men ska försöka vara bättre på att uppdatera detta bygge mot vad jag var med BMW:n min smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 mars 2011
Mechanimal skrev:
Håller med, turbo-byggena är få, önskar att jag själv kunde ta credit för detta bygge men det ligger ju i Peter Farrells händer från början, och en tidigare ägare i Sverige vad gäller de mer nutida uppdateringarna, dock så lär jag/vänner bygga om insuget till modern standard(nu är det redan effekttjuven ser det ut som big_smile) Men ska försöka vara bättre på att uppdatera detta bygge mot vad jag var med BMW:n min smile

Låter som en bra idé!

Och ja, original TPI insuget stramar åt rätt mycket tyvärr, men det finns en hel mängd eftermarknads-insug till TPI om inte annat. Fast det skulle ju helt klart vara ballare att bygga eget! wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Mechanimal skrev:

Låter som en bra idé!

Och ja, original TPI insuget stramar åt rätt mycket tyvärr, men det finns en hel mängd eftermarknads-insug till TPI om inte annat. Fast det skulle ju helt klart vara ballare att bygga eget! wink

Det är ej TPI-insug nu heller, det är ett custombyggt insug med någon slags "turboförgasare" kallade en kille det för, ser ut som en förgasare fast med insprutning =P Och det är heldumt byggt med dubbla rör in, från ett enkelt stort inlopp till två smala rör och in i något slags centrum-kåpa där det lär virvla rätt mkt känns det som, vill ha ett enda stort inlopp rätt ner i motorn, du får komma och kolla på Elmia-mässan om du ska dit, så får du se närmre smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 mars 2011
Mechanimal skrev:
Det är ej TPI-insug nu heller, det är ett custombyggt insug med någon slags "turboförgasare" kallade en kille det för, ser ut som en förgasare fast med insprutning =P Och det är heldumt byggt med dubbla rör in, från ett enkelt stort inlopp till två smala rör och in i något slags centrum-kåpa där det lär virvla rätt mkt känns det som, vill ha ett enda stort inlopp rätt ner i motorn, du får komma och kolla på Elmia-mässan om du ska dit, så får du se närmre smile

Ah, såg just detta på en av bilderna. Lite intressant hop-kok, det är nog bättre att bara bygga ett hederligt insprut istället för turbo-förgasar-träsket eller vad man nu ska kalla det. Däremot så lär det ju funka helt klart för tillfället med att bara modifiera befinnande insug. smile

Sen så ELMIA låter ju bra, får se om man får ihop nya motorn till Buicken så man kan köra ner dit rent utav. Dock så är det ju ett par mil från Skellefteå.
Senast redigerat av Rinnegan (6 mars 2011)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Mechanimal skrev:

Ah, såg just detta på en av bilderna. Lite intressant hop-kok, det är nog lättare och bättre att bara bygga ett hederligt insprut istället för turbo-förgasar-träsket eller vad man nu ska kalla det. smile

Sen så ELMIA låter ju bra, får se om man får ihop nya motorn till Buicken så man kan köra ner dit rent utav. Dock så är det ju ett par mil från Skellefteå.

Ja det vore nog smartare, men kommer nog köra denna sommaren som bilen är, och ev. bygga om hela skiten under nästa vintersäsong, då också konvertera från det URGAMLA sprutet till ett nyare, typ från detta århundrade ;D

Ja det var ju en bit =/ Men hoppas du kommer ner, oavsett hur smile

Meister
6 763 Inlägg
6 mars 2011
Är inte en ls1. De kom 97 och är helt i aluminium. Är en helt vanlig csb du har. Sen vet man ju inte om de är en tpi, tbi eller en förgasar maskin de har utgått från men de har ju ingen betydelse när du har eftermarknadssprutet

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 mars 2011
Mechanimal skrev:
Ja det vore nog smartare, men kommer nog köra denna sommaren som bilen är, och ev. bygga om hela skiten under nästa vintersäsong, då också konvertera från det URGAMLA sprutet till ett nyare, typ från detta århundrade ;D

Ja det var ju en bit =/ Men hoppas du kommer ner, oavsett hur smile

Definitivt, prioritet ett är väl att få den att gå iaf, sålänge det funkar så är det bättre att vänta med att pilla på det. En annan sak, filmer måste ju upp i byggtråden!
V8'a med turbo är ett litet säreget ljud. smile

Jo, hoppas jag med. smile

camaro67 skrev:
Är inte en ls1. De kom 97 och är helt i aluminium. Är en helt vanlig csb du har. Sen vet man ju inte om de är en tpi, tbi eller en förgasar maskin de har utgått från men de har ju ingen betydelse när du har eftermarknadssprutet

Ja, det står i infon att det är en 4-bultat LT1 från Corvette. LT1 var TPI insprutat, som de senare har satt förgasare på gissar jag.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
camaro67 skrev:

Ok ok, ja nej det spelar väl mindre roll men hade varit kul att veta vad det var från början =P

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Filmer kommer, ska filma uppstarten som sker till nästa helg med lite tur smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 mars 2011
Mechanimal skrev:

Såja, duktig ponke! big_smile

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Mechanimal skrev:

Såja, duktig ponke! big_smile

Du vet för övrigt inte var jag lämpligast hittar en komplett bakaxel, eller bara diffbroms, till vettigt pris? I USA så mycket vet jag, men något specifikt ställe eller så?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 mars 2011
Mechanimal skrev:
Du vet för övrigt inte var jag lämpligast hittar en komplett bakaxel, eller bara diffbroms, till vettigt pris? I USA så mycket vet jag, men något specifikt ställe eller så?

Du kan nog annars hitta en begagnad 12bults axel på blocket. Kör med original 12bult till min och det funkar riktigt jävla bra.

Annars så kan jag nog kolla runt om du är ute efter någon preppad original axel eller så. smile

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Mechanimal skrev:

Du kan nog annars hitta en begagnad 12bults axel på blocket. Kör med original 12bult till min och det funkar riktigt jävla bra.

Annars så kan jag nog kolla runt om du är ute efter någon preppad original axel eller så. smile

Helst något som passar i original fästen osv, så man slipper bygga om, ifall något sådant finnes ;P
Och ofc så ska det vara bromsad diff, resten spelar mindre roll smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 mars 2011
Mechanimal skrev:
Helst något som passar i original fästen osv, så man slipper bygga om, ifall något sådant finnes ;P

Ska se om jag hittar något. smile

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Mechanimal skrev:

Ska se om jag hittar något. smile

Tackar ödmjukast för hjälpen smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 mars 2011
Mechanimal skrev:

Har med lite research hittat folk som har kört 7 sekunders repor med 8½ tums 10bults axlar som du har. Bara att hitta en diffklump och hyfsade drivaxlar så är det ju närmare skottsäkert. smile

Då det gäller diffklumpar så är ju Strange bland de ledande, samt drivaxlar, kan dock kosta lite. Moser är också riktigt bra grejer. smile Ska se om jag kan hitta något för ett överkomligt pris. smile

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Mechanimal skrev:

Har med lite research hittat folk som har kört 7 sekunders repor med 8½ tums 10bults axlar som du har. Bara att hitta en diffklump och hyfsade drivaxlar så är det ju närmare skottsäkert. smile

Då det gäller diffklumpar så är ju Strange bland de ledande, samt drivaxlar, kan dock kosta liter.

Moser är också riktigt bra grejer, ska se om jag kan hitta något för ett överkomligt pris. smile

Jävlar, då lär det ju funka med original exteriör då iaf, skönt smile Diff samt drivaxlar, check, ska också försöka leta lite smile Tackar för infon, och ifall du hittar något så hör gärna av dig smile

Sök