Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!
Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer
Blev lite mer jobb i garaget ikväll. Försökte filma men det sket sig, får ta den gamla kameran imorgon och se om det funkar bättre. Lite bilder blev det dock. Håll till godo.
Gjorde ett fjäderbensstag till bakvagnen, skit dålig bild men kommer en ny imorgon.
Lovade att jag skulle ta bilder på staget så här kommer en drös bilder på detta. tog även ett par bilder där man kan se vart bakhjulet kommer att sitta efter breddningen.
Här kommer bilder på hjulsidan av bilen, det kommer bli väldigt brett. Det kan ju komma att bli justeringar på detta men en rejäl skillnad blir det.
Igår monterades mer eller mindre allt för att ta ner bilen på marken och prova den i verkligheten. Grymt spännande.
Lovade att jag skulle ta bilder på staget så här kommer en drös bilder på detta. tog även ett par bilder där man kan se vart bakhjulet kommer att sitta efter breddningen.
Här kommer bilder på hjulsidan av bilen, det kommer bli väldigt brett. Det kan ju komma att bli justeringar på detta men en rejäl skillnad blir det.
Igår monterades mer eller mindre allt för att ta ner bilen på marken och prova den i verkligheten. Grymt spännande.
Hej Orkade ärligt talat inte filma etc igår, jobbar så in i helvete just nu typ 17tim per dag. Så igår blev det lite mysmeck istället, Anders på Alverbyracing.com har gjort en oljebrygga för oljeuttaget till turbon och alla givare. Blir ett onödigt "träd" detta kan vibrera loss i m10x1 gängan vilket inte är roligt så nu blir det slang till en brygga. Och därmed så har vi avlastat gängan in i toppen.
Tog ner turbon för att dra en ny nippel till avgastempgivaren innan turbinen. Jag har "tröttnat" på alla förståsigpåare som säger att man inte kan ta tempen direkt efter turbon. Skall enl dessa skilja flera hundra grader?? Jag personligen tror att att vi har en diff på ca 70-120grader. Detta är hanterbart, men för att citera "scania" - att mäta är att veta!!".
Så för att få lite fakta om hur det igentligen ser ut så drar jag dit en extra.
Hej Turbon färdig borrad och gängad för att kunna mäta avgastempen i, ny packning till turbon fixas idag. Oljeslang till oljebryggan likaså.
Kontakt under rattstången skall bytas då jag hittade glapp i denna. Vilket gjorde att mätarna och radion inte ville vara med längre. Denna kontakt är besvärlig att ta ner man måste ta loss hela rattlåshuset alt rattaxeln, men det fixar sig.
Helgen var en riktigt jobbig historia. På fredagen åkte jag ner kl20.00 och monterade av / på diverse delar på motorn. Olje bryggan skulle ha ny oljematning etc, turbon skulle ha en ny egt anslutning etc.etc Jag åkte där ifrån kl05.15 på morgonen. Helskum känsla att gå in i verkstaden när det är ljust och ut när det var ljust igen. Solen är djävligt tidig.
Bilen blev klar lördag förmiddag. Martin Rosendorf och jag pratades vid igår vid 22.00 och nu är det dags för karossbreddning.
Ner till garaget och upp med bilen på kärra, på med pressenning. Nu är bilen lastad och klar för leverans till "Rosendorf" här på garaget. Han har fria händer att ändra utseendet, bara temat racing går igenom. Skall bli grymt kul att se vad det blir.
Nice ändå att äntligen få till utsidan oxå, lär ju bli bra med tanke på hans tidigare bravader Nästan lite sjukt ändå vilken tid o vilka resurser som läggs ner på den gamle folkan, men fullkomligt underbart
Senast redigerat av pontiacen (30 maj 2011)
The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Hej Tack för kommentaren, sjukt är det men det är ju liksom meningen.
Ja, jag kan hålla med om att mycket jobb läggs ner men eftersom ingen tidigare gjort denna typ av modifiering så måste man göra ett försök. Bilen valdes bara för att den är mkt ovanlig i denna variant.
Tror att få förstår hur mycket specialteknik, delar denna bil blir uppdaterad med. Bara motorjobbet plus all inblandad teknik är långt över det vanliga som gemeneman gör/har tillgång till.
De inblandade parterna i detta projekt är noga utvalda just för att lyfta detta till extrem höjd. Kul att höra era kommentarer och jäkligt kul att få träffa er på diverse träffar i år.