Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha möjlighet att ställa diesel relaterade frågor är detta forumet för dig. Detta projekt är ett teknik projekt för att se hur bra en gammal bil kan bli med så mkt orginalgrejjer som möjligt. Målet är att köra kinnekulle ring runt på 1min dvs lika snabbt som porsche gt3* med en polo diesel. Ja, jag vet att det finns många hinder och många snabbare porschar än så men 1min är faan så snabbt. Följ med så får vi se hur det går..... :) Thomas *klart det finns många som kör betydligt snabbare än så...... :)
  • 125 Följare
  • 286 490 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 januari 2015
polo_td
6 juni 2011 · 563 Inlägg

Ja kanske är en bra idé map race, men vikten 2 kilo ungefär plus massa djävla vattenslangar i kupen eller under golvet etc.

NEJ tack, jag hoppar nog det.

thomas

Senast redigerat av polo_td (6 juni 2011)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
6 juni 2011 · 563 Inlägg

Nu har bilen återvänt till stenungsund efter sina bravader i helgen.

Provade att höja laddtrycket till1.75bar och den börjar gå bra nu.
Bottendelen skall klara 2.2bar enligt tekniker på volvopenta så laddet kommer väl hamna på ca 2bar när allt fungerar.

När man nu har vant sig lite vid effekten och det fakto att man inte kört bilen på så länge så börjar man snart kunna värdera lite av hur den faktiskt går.

Först idag matade jag på fullt och av hoppade tryckslangarna.
Måste fixa detta riktigt nu, skall ringa till j-spec och se vad dom har i sitt sortiment.
Är det någon som vet en bra klamma/prinsip för detta, posta gärna.

Turbon från BMW 525tds är ju inte känd för att orka pumpa höga tryck så det slits väl ut snabbt misstänker jag. :thumbdown:

Temperatur problemet är troligen borta nu, laddade på rätt bra idag relativt länge och visst stiger tempen men den sjunker snabbt igen när man släpper av.

Känns väldigt skönt, var lite orolig ett tag där.

thomas

Senast redigerat av polo_td (7 juni 2011)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Panzar_Audi
6 juni 2011 · 820 Inlägg

Fan så grannt! smile Får man åka med på en sväng snart då? winkwinkwinkwink

Om man säger
MIne101
7 juni 2011 · 123 Inlägg

Finns två tips jag kan ge med slangarna som jag provat, antingen så lägger du en liten kant på rören med svetsen, lr så kan man knacka en lite fas på dom. Bara så du stoppar så slangen inte kan glida ur...

polo_td
7 juni 2011 · 563 Inlägg

Ja det blir en liten svetssträng som det ser ut just nu.

Panzar_audi:
Klart att vi fixar det, ringer dig när bilen är tillbaka då.

Thomas

Senast redigerat av polo_td (7 juni 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Panzar_Audi
7 juni 2011 · 820 Inlägg

polo_td skrev:
Ja det blir en liten svetssträng som det ser ut just nu.

Panzar_audi:
Klart att vi fixar det, ringer dig när bilen är tillbaka då.

Thomas

Jag har också kört svetssträng med goda resultat!

Det låter skitbra big_smile

Om man säger
XorcessX
8 juni 2011 · 709 Inlägg

är sjukt imponerad! läst igenom allt nu! bokstavligen dregglar över ditt projekt tongue   längtar att få se en film på den!

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
polo_td
8 juni 2011 · 563 Inlägg

Hej
Djävligt kul att se att det kommer till nya läsare helatiden.
Jag hoppas att dieselbilar får ett bättre ryckte och då de äldre bilarna framför allt.
Det är skillnad att trimma diesel mot bensin, ta en sån sak att man faktiskt jobbar med spikning istället för mot.
Bara det är en stor skillnad, att sedan bilarna blir otroligt snåla och har en fin vridmoments kurva gör inte saken sämmre.

Jag hade hoppats att vi skulle få en racingklass bara för dieselbilar i sverige, det skulle göra det ännumer spännande.

Som jag skrev i början av denna tråd så är detta projekt till för att ibland annat öka medlemmar etc till dieselclubsweden.se samt att öka intresset för dessa bilar.

Teknikprojekt av denna typen hamnar lätt i skym undan framför 900hkr bmw´s och supror etc.

Tack än en gång för att ni läser.

Thomas

Senast redigerat av polo_td (8 juni 2011)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
XorcessX
8 juni 2011 · 709 Inlägg

ja, jag kollar faktiskt mycket hellre på sånna här lite mer udda projekt...   och är grymt kära i mercedes 300tdt motorer som de går att kräma ut väldigt mycke effekt ur...  mer diesel åt folket!

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
polo_td
8 juni 2011 · 563 Inlägg

Riktigt kul att höra, tycker precis samma själv.
Om det nu vid bänkningen skulle visa sig att vi inte når 170hkr så kommer jag nog satsa på att jobba med dubbelturbo.

Det kan bli riktigt fränt tror jag.

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
XorcessX
8 juni 2011 · 709 Inlägg

ja 170diesel hästar ur en såpass liten motor är starkt!

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
pontiacen
8 juni 2011 · 1 080 Inlägg

Blir ännu roligare med tanke på vikten, o så lite vrid på det smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
polo_td
9 juni 2011 · 563 Inlägg

Jo då jag kan säga att bilen går riktigt bra så nöjd över hur det blev körmässigt är jag definitivt.
Skulle dock vara kul att se om vi når det mål vi satt upp.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
10 juni 2011 · 563 Inlägg

Nu har vi bestämt att vi skall bygga om pumpen en vända till.
Pumpen demonteras idag och skickas till dieselmeken för hemlig uppdatering.
Nu börjar det bli dj..gt intressant.

hade

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
12 juni 2011 · 563 Inlägg

Då var den "nya" pumpen av och den gammla pumpen på igen.
Vilken skillnad, det händer ingen ting med denna pump.
Laddet går upp till 0.7bar som max.

Nu skall den "nya" pumpen maxas helt.
Det skall varvtalshöjning etc.

Har en elak vibration i framvagnen, tror det är styrväxeln som håller på att ge upp.
Kanske skall passa på att bygga om till audi 80/90 nu så är det gjort inför SFRO byggbesiktningen.

hade

Thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Panzar_Audi
12 juni 2011 · 820 Inlägg

Härligt ändå att få det svart på vitt att pump-modden verkligen gör så stor skillnad smile
Tack för visningen igår!

Om man säger
polo_td
13 juni 2011 · 563 Inlägg

Igår natt blev jag klar med styrväxeln och tryckrörs problematiken.

Det var en bussning som var 1mm förstor pga slitage.
Blev till att tillverka en ny bussning, ringde till Anders på Alverby-racing.com och givet vis så ställde Anders upp till och med på en Söndag och fixade detta.
Grymt tacksam för all support jag får från Alverby.

Styrväxelhuset blästrat och lackat.
Missade att ta en bild när det var helt ihopsatt.
http://forumbilder.se/images/cf320111048383b75.jpg

Här är den bussning som var kass.
http://forumbilder.se/images/27320111049398634.jpg

Även tryckrören som gled isär svetsades en kant på för att förhindra detta.
Svetsade även på en bussning som man kan sätta en temp mätare i för att kunna mäta insugsluftens temperatur. Ingen mening att pumpa runt varmluft.
http://forumbilder.se/images/15320111050421d03.jpg

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Hervas
13 juni 2011 · 2 373 Inlägg

Grymt imponerad utav ditt arbete!! smile

Häls. Hervas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang