Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha möjlighet att ställa diesel relaterade frågor är detta forumet för dig. Detta projekt är ett teknik projekt för att se hur bra en gammal bil kan bli med så mkt orginalgrejjer som möjligt. Målet är att köra kinnekulle ring runt på 1min dvs lika snabbt som porsche gt3* med en polo diesel. Ja, jag vet att det finns många hinder och många snabbare porschar än så men 1min är faan så snabbt. Följ med så får vi se hur det går..... :) Thomas *klart det finns många som kör betydligt snabbare än så...... :)
  • 125 Följare
  • 285 533 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 januari 2015
polo_td
10 maj 2011 · 563 Inlägg

Kan fixa det tills i morgon, om det är ok.
Lyckades hitta en bit mutter stång i rätt dimension idag så nu kan jag fylla lådan.
Det kommer allt närmare en uppstart.
Olja till motor och växellåda kommer sweedex att bi stå med.
En olja som visatsig vara mycket bra vid racingen i sverige.

kan verkligen rekomendera Lars engman på sweedex, kanon kille.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
pontiacen
10 maj 2011 · 1 080 Inlägg

Måste ju bli småskönt att kunna sätta sig bakom ratten o fräsa på sen wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
polo_td
11 maj 2011 · 563 Inlägg

absolut, den känslan finner jag nästan inga ord till, obeskrivligt.

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
pontiacen
11 maj 2011 · 1 080 Inlägg

Såg precis att du är från Ale, hoppas man får se bilen på vägarna i sommar då smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
pontiacen
11 maj 2011 · 1 080 Inlägg

Bor/pluggar ju i karlstad men kommer från lilla edet(4 mil norrut) och är där ganska ofta, inte minst under sommaren så det händer ju att man rullar i dina trakter wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Masi hbxservice.com
11 maj 2011 · 1 471 Inlägg

grumt!

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
Hervas
11 maj 2011 · 2 373 Inlägg

polo_td skrev:
Kan fixa det tills i morgon, om det är ok.
Lyckades hitta en bit mutter stång i rätt dimension idag så nu kan jag fylla lådan.
Det kommer allt närmare en uppstart.
Olja till motor och växellåda kommer sweedex att bi stå med.
En olja som visatsig vara mycket bra vid racingen i sverige.

kan verkligen rekomendera Lars engman på sweedex, kanon kille.

thomas

Ja det är ok men var är bilden då wink

Häls. Hervas
TurbOla Reservdansk
11 maj 2011 · 6 271 Inlägg

Hervas skrev:
Ja det är ok men var är bilden då wink

Imorgon är inte slut än. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hervas
11 maj 2011 · 2 373 Inlägg

TurbOla skrev:

Hervas skrev:
Ja det är ok men var är bilden då wink

Imorgon är inte slut än. wink

Ha ha det har du helt rätt i smile

Häls. Hervas
polo_td
11 maj 2011 · 563 Inlägg

Faan det glömde jag, ber om ursäkt kommer imorgon.
Har du panik kan jag åka ner igen och ta en bild.

Jag tog en vanlig ringnyckel och kapade av ringen.
Sedan kapade jag nyckelskaftet i 2 bitar efter jag mätt så att den första biten mot ringen inte blev för kort någonstans och svetsade fast den biten 90 grader mot ringen.
Tog sedan den andra biten och vinklade så att skaftet kom i den vinkel som passar bra över alla mina rör.

Hoppas att du / ni fattar.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
pontiacen
11 maj 2011 · 1 080 Inlägg



Fan, hann jag ju inte lägga in denna lol

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Hervas
11 maj 2011 · 2 373 Inlägg

polo_td skrev:
Faan det glömde jag, ber om ursäkt kommer imorgon.
Har du panik kan jag åka ner igen och ta en bild.

Jag tog en vanlig ringnyckel och kapade av ringen.
Sedan kapade jag nyckelskaftet i 2 bitar efter jag mätt så att den första biten mot ringen inte blev för kort någonstans och svetsade fast den biten 90 grader mot ringen.
Tog sedan den andra biten och vinklade så att skaftet kom i den vinkel som passar bra över alla mina rör.

Hoppas att du / ni fattar.

thomas

Det är lugnt, absolut ingen brådska smile ska bli spännande att se bilden när du har möjlighet att lägga upp den.

Häls. Hervas
polo_td
12 maj 2011 · 563 Inlägg

Hej

Idag har jag gjort det sista inför uppstart tror jag, är så dj...la trött så jag känner att huvudet inte hänger med riktigt.

Fick en kommentar av polaren om jag har taklat av nu eller?

Ja tacklat av har jag säkert gjort om man jämför med tempot innan elmia, men fan vet om jag igentligen jobbar mindre totalt.
Har ju börjat arbeta igen med tyvärr allt för långa dagar, går upp vid 5 och kommer hem vid 20 tiden sedan ner till garaget och hemma typ nu.

Kanske går det mycket långsammare än innan men jag tror att maskinen startas i helgen då skall vi / ni få se.

Väntar på växlelådsoljan från sweedex, skall komma i morgon om allt stämmer.
Annars skiter jag i den och startar upp maskinen ändå.
Man börjar bli jävligt sugen på att se om den faktiskt går igång det är ju rätt mycket special.

Bilderna på verktyget för spridarna.
Ser ut som skit men fungerar vilket jag tycker var det viktigaste nu.
http://forumbilder.se/images/44220111153326642.jpg

http://forumbilder.se/images/56220111155597c7b.jpg

http://forumbilder.se/images/0a22011115647d135.jpg

vi höres

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Hervas
13 maj 2011 · 2 373 Inlägg

Tack för bilderna och väntar med spänning på uppstarten smile

Häls. Hervas
polo_td
16 maj 2011 · 563 Inlägg

Hej
Helgen innebar en hel del el tekniska frågor och felsökningar/kontroller.
Då jag har bytt styrningen till/och kylarfläkten gick jag igenom hela kretsen.
Skall mäta upp temp kontakten en gång till då denna gav konstigt värde.
Kontakten i kylet är gammal och inte helt säker på att denna fungerar så jag kommer att byta denna ifall om att.

Såg att tätningen för oljeutgången till oljekylet såg djävligt torr ut så denna byter jag med idag.
Sedan skall jag bara kolla på vevhus ventilationen som jag skall leda in i turbon på lämpligtvis.
Där efter är det start som gäller..... smile

thomas

Senast redigerat av polo_td (16 maj 2011)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
17 maj 2011 · 563 Inlägg

Hej!!

Nu är maskinen startad, gick oförskämt bra.
Det var dock inte oväntat men det är alltid spännande.
Maskinen gick runt i 10sek typ sedan tände.

En fantastisk känsla det kan jag lova.

Efter 25-30min stängdes maskinen av och fick svalna.
Då hade oljetermostaten öppnat till oljekylet, fläkten startat etc
Allt fungerar, helt otroligt gött.

Idag så blir det till att efterdra toppen och fixa vevhusventilationen och fylla på växellådsoljan.
Ny olja etc i maskinen.

Glad är det minsta man kan säga att jag är.

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Hervas
17 maj 2011 · 2 373 Inlägg

Stort grattis!!!! Härligt att höra smile

Häls. Hervas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang