1635
Sök

940 16v turbo

940 16v turbo

275 001 Visningar
Projektet avslutat 2 september 2012
571 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Pavva skrev:
blire att bygga 4link nu eller? wink

Inte planerat. men vem vet cool

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Xuri skrev:
_Persson_ skrev:

Ja standard dm svänghjul. nej behöver ju inte shimsa med standard lamell men kommer göra de med den nya 6 puckade. ne kanske inte så smart å kö med massa folk i bilen tongue kanske bäst ja river ut baksätet så slipper de hoppa in massa folk smile + att ja får mindre vikt, vilket ja kommer påbörja senare ändå.

du behöver inte shimsa in den 6 puckade lamellen inte kl racings lamell i alla fall.

jo drivaxlarna går ju hyffsat lätt å bakvagns upphängningen gillar inte spec mycke pulver heller. jag krökte min upphängning utan hjulspinn tongue  med folk i vill jag inte veta vad som händer med en kamikaze start tongue

Inte? den är 1mm tjockare än standard, körde utan shims sist men tyckte den kändes lite konstig. Kör så länge de håller, går de sönder är de bara förstärka smile

min sinter jag köpte från kl i våras var lika tjock som org lamellen så jag fick mitt svänghjul tillverkat precis som orginal och de lirar till i alla fall 518nm tongue

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
http://img829.imageshack.us/img829/4411/dsc05207copy.jpg
Nu kan ja börja lite med utseendet på bilen, så kapade 1 varv på fjädrarna fram igår. Men fortfarande för hög fram, 1 varv till? Sen tror ja mitt bsr chip är dåligt. Den får ju tok för mycke sås på höga varv, har ställt ner grundtrycket till typ 3,4 å blir knappt nå bättre.

160 Inlägg
18 augusti 2011
ja tycker den ä hur snygg som helst redan nu

2 230 Inlägg
18 augusti 2011
tycker inte du ska sänka mera faktiskt ser bra ut det dära då den ser "plan" ut så att säga.

vad har du för värden vid full last på bbl då? om du kör på grundtryck med orginal btr? för kan ju vara btren kanske som spökar?

::Lite offtopic men min sambo vet vem du är ^^ hennes päron bor i skinnsberg tongue
Senast redigerat av Rojpen (18 augusti 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

548 Inlägg
18 augusti 2011
Ser fint ut som den är!

Handla ny stötis till i bak bara ;-)

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Rojpen skrev:
tycker inte du ska sänka mera faktiskt ser bra ut det dära då den ser "plan" ut så att säga.

vad har du för värden vid full last på bbl då? om du kör på grundtryck med orginal btr? för kan ju vara btren kanske som spökar?

::Lite offtopic men min sambo vet vem du är ^^ hennes päron bor i skinnsberg tongue

Ligger runt 11 ett tag sen ner i botten till 10 vid fullt ladd. btr är ny och en dyr aem så tror inte de, original btr är inte kvar. Läste en annan tråd att de va nån som trimmat en 940 och de chipet, viking tror ja. fetta på med för mycke soppa vid höga varv hmm
Ahaa, de är Elin som är din sambo va?

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
Ser fint ut som den är!

Har en 960 liggandes smile men hade tänkt lacka huven, nya lister och handtagskåpor samtidigt. tror ja tar de nästa år. kommer säkert sluta med att de blir hela bilen cool

548 Inlägg
18 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
Ser fint ut som den är!

Har en 960 liggandes smile men hade tänkt lacka huven, nya lister och handtagskåpor samtidigt. tror ja tar de nästa år. kommer säkert sluta med att de blir hela bilen cool

Kommer bli kalasbra!  Såg att du skrev något om att vikingchip fettar på. Jag har vikingchip ecomax och alutech ställbar linjär btr @ 3.5bar med 490cc spridare.  Jag ligger på 12.4-12.5 när jag laddar 1.2bar!

Så för mig lirar det rätt så prima, kanske en aaaningens för snålt dock, ska vrida på lite mer soppa om pumpen pallar ;-)

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
Ser fint ut som den är!

Kommer bli kalasbra!  Såg att du skrev något om att vikingchip fettar på. Jag har vikingchip ecomax och alutech ställbar linjär btr @ 3.5bar med 490cc spridare.  Jag ligger på 12.4-12.5 när jag laddar 1.2bar!

Så för mig lirar det rätt så prima, kanske en aaaningens för snålt dock, ska vrida på lite mer soppa om pumpen pallar ;-)

Ahaa, ja har provat ställt ner laddtrycket till typ 1,2 nu också men fortfarande 10 på bbl. vet inte hur mycke ja vågar ställa ner bränsletrycket neutral

548 Inlägg
18 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Ahaa, ja har provat ställt ner laddtrycket till typ 1,2 nu också men fortfarande 10 på bbl. vet inte hur mycke ja vågar ställa ner bränsletrycket neutral

Du ställer väl trycket på tomgång med ryckt slang till insuget va? Så inte btr'en få vakuum?  Annars är det nog rätt så mycket högre tryck än vad din mätare visar!

Borde ju lira tycker man, men vem vet, kan vara ditt bsr chip som inte är sådär jätteglad över din nya setup?

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:

Du ställer väl trycket på tomgång med ryckt slang till insuget va? Så inte btr'en få vakuum?  Annars är det nog rätt så mycket högre tryck än vad din mätare visar!

Borde ju lira tycker man, men vem vet, kan vara ditt bsr chip som inte är sådär jätteglad över din nya setup?

Ja ja ställer de så. Kan ju vara mitt bsr chip ja. kan prova ställa laddtrycket till 0.8 eller nå å kolla. de borde ju lira på de.

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 augusti 2011
hur stor lmm kör du ? när du bottnar lmm så fettar den på max, kollar du på din lambda vs varvtal så märker du nog att de är nog de som spökar i ditt fall å inte "chippet" du drar säkert mer luft genom lmm än den kan läsa å då går bilen tokfett.  kan behöva störra lmm

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
hur stor lmm kör du ? när du bottnar lmm så fettar den på max, kollar du på din lambda vs varvtal så märker du nog att de är nog de som spökar i ditt fall å inte "chippet" du drar säkert mer luft genom lmm än den kan läsa å då går bilen tokfett.  kan behöva störra lmm

Har 3"lmm från en 960 012 slutsiffra. Kan den va paj ?

2 230 Inlägg
18 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Rojpen skrev:

Ligger runt 11 ett tag sen ner i botten till 10 vid fullt ladd. btr är ny och en dyr aem så tror inte de, original btr är inte kvar. Läste en annan tråd att de va nån som trimmat en 940 och de chipet, viking tror ja. fetta på med för mycke soppa vid höga varv hmm
Ahaa, de är Elin som är din sambo va?

haha ja precis tongue du satt huvudet på spiken tongue aha  fan låter inte som ett roligt fel alls det dära hoppas du hittar på det iaf vad som felar/krånglar

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Xuri skrev:

dom dära bränsle/tändsystemet funkar så att dom är gjorda att lmm ska bottnas vid ett visst varvtal, efter de varvtalet så fettar den bara på MAX. men din 012 lmm är inte gjord för dom hästeffekterna du har,  så du bottnar nog den för tidigt å då ger den bara max soppa.

på org bil ska lmm bottna vid ca 5000 rpm, men finns inga turbosar med 012lmm så vet ej när den "skulle" bottnat.  man får räkna lite på de å mäta med en multimeter, du kan behöva sätta din lmm i ett större rör för då lurar du lmm, totalt sett ger du motorn mer luft men de ser inte lmm,.

är du med?

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
_Persson_ skrev:
Xuri skrev:

dom dära bränsle/tändsystemet funkar så att dom är gjorda att lmm ska bottnas vid ett visst varvtal, efter de varvtalet så fettar den bara på MAX. men din 012 lmm är inte gjord för dom hästeffekterna du har,  så du bottnar nog den för tidigt å då ger den bara max soppa.

på org bil ska lmm bottna vid ca 5000 rpm, men finns inga turbosar med 012lmm så vet ej när den "skulle" bottnat.  man får räkna lite på de å mäta med en multimeter, du kan behöva sätta din lmm i ett större rör för då lurar du lmm, totalt sett ger du motorn mer luft men de ser inte lmm,.

är du med?

ahaa ja ja tror ja fattar nu, den är väl 73mm och den räcker till ett visst varvtal innan den bottnar. den räcker alltså inte till. Jag kan nog låna en imorgon som är större å prova! Låter som de skulle kunna vara den.

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Xuri skrev:
_Persson_ skrev:

är du med?

ahaa ja ja tror ja fattar nu, den är väl 73mm och den räcker till ett visst varvtal innan den bottnar. den räcker alltså inte till. Jag kan nog låna en imorgon som är större å prova! Låter som de skulle kunna vara den.

mm jag körde 76mm innerdiameter tex. finns folk med stora spridare som kör 80mm.

läs runt lite om räkna storlek på lmm så hittar du lite räkneexempel på vilka spridare vs lmm man ska ha.

är formeln rätt så behöver man inte chippa utan de räcker med större lmm / spridare om mna kör rätt formel.
har du 20 % mer effekt så ska bilen ha så mycke mer soppa också, även om man plockar några hästar till med riktigt mappning.

675 Inlägg
18 augusti 2011
Till mina 630cc spridare kommer jag att köra med 82.9mm (invändigt) lmm smile Får se hur det lirar.

2 230 Inlägg
19 augusti 2011
nån som vet vart man kan kolla sånt? typ en räknare eller så? så man inte själv stöter på samma problem senare. eller måste man sitta å räkna själv å mäta osv?

Sök