JAG HAR EN CADILLAC ELDORADO 1974. 500 MOTORN SITTER I SOM ORIGINALMOTOR. Mitt stora problem just nu är att jag måste använda startgas för att kunna få igång bilen. Jag har monterat returstopp på bensinledningen om det skulle vara så att bensinen rinner tillbaka till tanken så förgasaren blir utan bensin, men det har inte gjort nån skillnad. Förre ägaren nämnde i förbigående att han "ställt ner" bensinförbrukningen för att bilen skulle gå billigare. Kan det vara detta som ger mej problem, och vart kollar jag i så fall efter problemet. Vad kan ha bytts ut och vad satt i original på bilen? Det är skitträligt att bara efter några timmar plocka fram sprayflaskan igen för att kunna köra vidare. Har bilen varit igång under dagen så är det för det mesta inga problem, men står den över natt, så åker flaskan fram igen.
Vad gör jag? Jag vill kunna starta bilen utan startgas!!!
förmodligen har membranet till acc pumpen torkat i vinter för då får du för lite bränsle för att kunna starta kan oxå vara så att bränslepumpen är slut i sig så att den orkar helt enkelt inte pumpa in tillräckligt med bensin, en ny orginalpump på norrlands custom kostar ca 400kr tror jag. men kolla membranet med.
Har du bytt bensinfiltret? Sitter ett i inloppet till förgasaren, och om det är nyare bränslepump så sitter det ett i pumphuset också.
Hade problem med en Cadillac, bränsletillförseln var ostabil, och det visade sig att det var MASSA rost i tanken. Ståltank rostar fort när det är lite kondens i den. Demonterade tanken, lät den stå med citronsyra i ett par dagar, sen var den fin och ren inuti:)
Testa att blåsa rent bränsleröret med tyckluft, går den bättre då har du också rostproblem...
Soppapumpen är väl det troligaste. Skippa proppen i returen och satsa på en ny tryckregulator istället, annars kan du få problem åt andra hållet istället. Annars kan bimetallen till automatchoken vara problemet.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...