3001
Sök

Audi s2: Temperatur problem.

369 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Problemet är följande:

Motortemperaturen går upp till arbetstemperatur på 10-15 min (fortare om man står still). Men går sedan ner ju fortare man kör. Dvs kör man i 130km/h så lägger sig tempen på ca 86,5 medans om man kör i tex 100 går den upp en anning. Står man still går temperaturen upp en liten bit över 95. Man hör även fläkten gå igång med jämna mellanrum när man har den på tomgång. Man kan säga med andra ord att motortempen styrs av farten.

Hittills har jag kommit fram själv till att det kan vara termostaten. Men enligt ägren som byggde bilen var det någon kontakt som glappade (vet inte vilken då jag inte får tag på honom längre). Vad tror ni?

Edit: kontaken var till fläkten. Den glappar. Har dock funkat hittills.

Vill också tillägga att att det sitter en intercooler och motorkylare från RS, samt att det mesta under huven är nytt och bytt. (termostat, vattenpump, tempgivare etc 2004-2006, rullat ca 1000-2000 mil)

Tackar för all hjälp jag kan få smile
Senast redigerat av turbos4 (1 augusti 2011)

Avant för varje slant.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 mars 2011
Låter som om termostaten aldrig stänger riktigt.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

* Voff voff *
10 969 Inlägg
17 mars 2011
zovix skrev:

Mvh Magnus

Instämmer helt! Byt termostat!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

369 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Brådhis skrev:
zovix skrev:

Mvh Magnus

Instämmer helt! Byt termostat!

//Brådhis

Så ännu fler som instämmer. Kanske lika bra och prova med det. Ett relativt enkelt jobb antar jag?

Avant för varje slant.

369 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Pga tids och pengar brist så har detta fått vänta fram tills nu. Behöver dock mer hjälp.

Efter att ha kollat igenom alla kvitton nogrant ser jag att förra ägare bytt:

Vattenpump
Tempgivare
Termostat
Diverse slangar
Kylare (RS)

Vill även tillägga en sak, bilen ger en felkod om att nått är fel med motortempen. Den varnar efter ca 5-10 minuters körning, slocknar och kommer igen efter ca 10 minuter och fortsätter på samma vis.

Efter ett kortfattat samtal med förra ägeren fick jag ett kort svar om att det är någon kontakt som spökar. Tyvär han vi inte prata nått mer om saken och får nu inte tag på honom. Så vilken kontakt kan det ha varit, vart sitter den och hur löser man detta problem?

En sak till, är tempgivare = multitempgivare?

Avant för varje slant.

564 Inlägg
30 juli 2011
Jag skulle börja med att koppla in en ODB-II adapter och kolla exakt vilken felkod den sätter och vad den betyder. Jag kör med en adapter som kopplar till mobiltelefonen (Android) över bluetooth och programmet Torque i den, adaptern är köpt från Deal Extreme och fungerar utmärkt. Läs av vad styrsystemet tycker att du har för temperaturer.

Nästa steg är kolla om den uppför sig konsekvent, dvs är temperaturen alltid beroende på hastigheterna som du skriver i första inlägget? En trasig kontakt brukar ge slumpmässiga fel, är beteendet konsekvent så skulle jag starkt misstänka termostaten som många redan har föreslagit, hur skulle annars temperaturen kunna bli så låg som 30 - 40 grader?

Det kan hända att även en ny termostat är fel, man kan plocka ur den och koka i en kastrull på spiseln för att kontrollera att den öppnar och stänger vid rätt temperaturer.

369 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Tackar, något i stil med denna då? http://www.teknikproffset.se/BIL/Bildia … AN-BUS.htm samt en adapter.

Avant för varje slant.

564 Inlägg
30 juli 2011
Typ någonting sådant, den där har usb-port så att du kan koppla in en laptop och köra lämpligt program där. Man kan prova om http://www.scantool.net/obdwiz/ fungerar, om det inte följer med något med adaptern.

369 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Lyckades att felsöka utan verktyget. Drog ut kontakten till expanssionskärlet och bilen slutade att felvarna. Ska fylla på lite kylarvätska (något under markeringen) samt lufta systemet. Dock förklarar det inte temperatur skilnaderna jag får, termostat byte görs på onsdag, återkommer när allt detta är klart.

Avant för varje slant.

1 122 Inlägg
31 juli 2011
multi tempgivaren är ett vanligt fel på dom här bilarna! Sitter under den övre kylarslangen mot motorn! Kan ju vara pumpen som gått med. Hänt på min 20v. Känn om övre å undre kylarslangen är kring samma temp annars har du ju ingen cirkulation

Har för mig min låg stadigt 100 grader på tomgång och fläkten gick aldrig igång pågrund av det (Medans bilen var igång)

Tempgivarn kan du beställa härifrån http://webshop.cp-service.se/product.php?id_product=380 har för mig den kostade 1200-1400 på vag
Senast redigerat av ValP2k (31 juli 2011)

gasa nu foer faen!

369 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
ValP2k skrev:
multi tempgivaren är ett vanligt fel på dom här bilarna! Sitter under den övre kylarslangen mot motorn! Kan ju vara pumpen som gått med. Hänt på min 20v. Känn om övre å undre kylarslangen är kring samma temp annars har du ju ingen cirkulation

Har för mig min låg stadigt 100 grader på tomgång och fläkten gick aldrig igång pågrund av det (Medans bilen var igång)

Känt på slangarna och de har samma temperatur, pumpen är nästan ny så bör inte vara den. Jag börjar med termostaten sedan om felet kvarstår byter jag multi tempgivaren. Bra tipps om vart man kan få tag på dessa?

Avant för varje slant.

1 122 Inlägg
31 juli 2011
turbos4 skrev:
ValP2k skrev:

Känt på slangarna och de har samma temperatur, pumpen är nästan ny så bör inte vara den. Jag börjar med termostaten sedan om felet kvarstår byter jag multi tempgivaren. Bra tipps om vart man kan få tag på dessa?

kom även ihåg att lufta på den kylarslangen som går till värmepaketet där finns d en liten ventil

gasa nu foer faen!

369 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
ValP2k skrev:
turbos4 skrev:
ValP2k skrev:

kom även ihåg att lufta på den kylarslangen som går till värmepaketet där finns d en liten ventil

Följer instruktionerna på Nordic Audi, tack för hjälpen smile

Avant för varje slant.

1 122 Inlägg
31 juli 2011
varsågod men kan tilläga att ja tog bort pumpen för att d skulle bli enklare att komma åt har för mig d var en 29mm till givarn å då blir lite trångt tongue

gasa nu foer faen!

1 122 Inlägg
31 juli 2011
kika även in 034motorsports sida dom har oxå givarn då kan du komma undan lite billigare smile

gasa nu foer faen!

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 juli 2011
Hur har du kommit fram till så låg temp som 30-45 grader vid körning? Normalt så brukar en bils temp ligga på kring de 60 graderna när mätaren precis lämnat (eller är i slutet av) det blå (kalla) fältet. 45 graders motortemp är inte bra att köra omkring med, sliter onödigt på motorn...Testa med att montera en extra tempmätare så du utesluter mätarfel, är tempen fortfarande lika låg så får du kolla upp termostaten som sagt.

Edit: Motortemp mellan 30-45 grader skulle betyda att tempmätaren är parkerad på "iskall" på min VW tex, samma sak på BMW:n, dvs mätaren i botten på det kalla.
Senast redigerat av dawwe (31 juli 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

369 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Hur har du kommit fram till så låg temp som 30-45 grader vid körning? Normalt så brukar en bils temp ligga på kring de 60 graderna när mätaren precis lämnat (eller är i slutet av) det blå (kalla) fältet. 45 graders motortemp är inte bra att köra omkring med, sliter onödigt på motorn...Testa med att montera en extra tempmätare så du utesluter mätarfel, är tempen fortfarande lika låg så får du kolla upp termostaten som sagt.

Edit: Motortemp mellan 30-45 grader skulle betyda att tempmätaren är parkerad på "iskall" på min VW tex, samma sak på BMW:n, dvs mätaren i botten på det kalla.

Du har helt rätt, har gett totalt fel siffror. Enligat denna tråd ligger min temp mellan 86,5/87-95 grader beroende på fart. Men fortfarande ska temperaturen pendla nästan 10 grader?

Edit: glömde ge länken: http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … =&vc=1
Senast redigerat av turbos4 (31 juli 2011)

Avant för varje slant.

564 Inlägg
31 juli 2011
Det är inte helt omöjligt, kolla upp vad termostaten har för öppningstemperatur. På min Cheva öppnar den vid ca 90 grader så arbetstemperaturen brukar variera mellan 90 och 100 grader beroende på fart. Fläktarna på den går inte igång förrän vid ca 110 grader.

369 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
sverkera skrev:
Det är inte helt omöjligt, kolla upp vad termostaten har för öppningstemperatur. På min Cheva öppnar den vid ca 90 grader så arbetstemperaturen brukar variera mellan 90 och 100 grader beroende på fart. Fläktarna på den går inte igång förrän vid ca 110 grader.

Bör vara 87 grader, men ska kolla upp. Fläkten på min går igång på ca 95 grader. Nu när jag läser om andras s2:er så varier det kraftigt när det gäller temp. Vissa säger att deras temp. ligger stadigt på 87-88 och andra säger att deras varierar som på min.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Kan denna skala verkligen stämma? Hur som så¨känns det konstigt att mätaren pendlar hela 5-6 sträck.

http://andreas.audis2.se/forum/audi/water-temp-gauge.jpg

Avant för varje slant.

Sök