Garagelackningsfrågor.

zovix Maskinbefäl
18 mars 2011 · 1 038 Inlägg

Hej

Har för avsikt att garagelacka en av mina bilar men jag vill ha ett betydligt bättre resultat än att bara rolla den.

Vilken färg rekommenderar ni och kan man (frågar inte om det är bästa lösningen utan om det ö.h.t. är möjligt att få ett ok resultat) lacka hela bilen med sprejburk, Jag förstår att det kommer att åtgå ett 20-tal burkar men då slipper jag fundera på oljefri luft, lacksprutor mm.

Bilen är ett hobbyprojekt som har begrensad budget och därför funderar jag på att använda biltemas lackfärg och avsluta med deras klarlack. Självklart tänker jag försöka göra ett så ordentligt underarbete som jag klarar av (är ju inte billackerare men har mycket erfarenhet av att slipa och lacka träbåt...)

Är den färgen bra eller anus eller finns det någon annan färg som ligger i ungefär samma prisklass som skulle ge ett bättre resultat.

Som ni säkert förstå så är jag inte ute efter ett utsällningsskick på bilen utan ett ok allmänskick. Karossen som ska lackas är iprincip rostfri.

MVH Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
18 mars 2011 · 1 004 Inlägg

Är det metallic du tänkt lacka med? I o med klarlacken..

"My drinkingteam has a racingproblem"
zovix Maskinbefäl
18 mars 2011 · 1 038 Inlägg

Nej inte metallicfärg utan bara vanliga solida kullörer. kommer dock att lacka med flera olika färger så då tänkte jag att det borde vara bäst med ett homogent skickt över allt ihopa.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
18 mars 2011 · 1 004 Inlägg

Med rätt temperatur och en bra belysning tycker jag nog det borde gå att få hyfsat.
En nackdel med sprayfärg är ju att det blir en väldigt tunn yta, då det är mycket lösningsmedel i sprayfärger.
Så slitskyddet blir ju inte nåt vidare. Sen är det svårt att inte få det flammigt när man lägger klarlack på så stora ytor.
I vanliga fall kan man ju våtslipa/polera såna defekter, men med ett så tunt lager som det blir med spray så kan det va svårt att våtslipa utan att ta för mycket..

"My drinkingteam has a racingproblem"
vikingramair
18 mars 2011 · 16 Inlägg

Om du skall använda spayburk, varför inte skaffa riktig billack på spayburk. Biltemas och även andra märken som du köper på mekonomen eller macken är skit. Satsa på riktig färg på burk- denna firma fyller burkar med färg-autorefinish.se/

ascona-tic
18 mars 2011 · 1 496 Inlägg

Förvisso krävs spruta men biltemas topcoat lack ska tydningen funka fint,
http://skogenracing.editboard.com/t6913 … hover-veta

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
zovix Maskinbefäl
18 mars 2011 · 1 038 Inlägg

Väldigt intressant.

Hur svårt är det att lacka med lackspruta kontra sprejburk och vad behöver man för rening på luften?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
18 mars 2011 · 1 004 Inlägg

Du måste ha en vattenavskiljare bl,a.. Sök på LackForum, Där finns allt du behöver veta!

"My drinkingteam has a racingproblem"
Fillefilmjolk
18 mars 2011 · 156 Inlägg

Har lackat polarens skärmar efter en rost reparation. Vi gjorde det i ett kall garage (+10 grader) och ja blev förvånad över resltatet.(Första gången ja lackat) De vi gjorde va att efter grundarbetet:

- Damsuga upp allt damm i garaget (för att det inte ska damma in skit i färgen/lacken)
- Blöta ner golvet (så det inte dammar up sånt damsugarn inte fick upp)
- Torka av ytan som skylle lackas med tinner

Sen använde vi en VATTEN baserad bilfärg som vi köpte hos en lackerings verkstad för 100 kr decilitern. De sprutade vi på med en färgsputa från biltema med kompressor tryck på runt 2,5 bar

Nu om det visade sig att färgen blev shit kunde man bara slipa bort riningar eftersom det va bara FÄRG och inte lack.

Sen köpte vi en 2 komponents spray lack på AD bildelar http://www.adbildelar.se/?gclid=CJLaxce … zAod92pD-A
Spray lacken är en vanlig sprayburk med en knopp under som du knäcker o då frigörs härdare till lacken i sprayburken. Den sprayade vi bara på som vilken färg som hällst. Och resultatet blev riktigt bra förutom att våran "EPIC FAIL" va att vi täckt över orginal färgen med maskering tejp så det blev en skarv........ Men jaja detta var första gången i mitt liv ja lackat o man lär sig av sina mistag tongue

Hoppas detta gav dig lite vägledning smile
Lycka Till!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5f2960e0c0e50665643ee2a56ff516cc.jpg
Man lär sig av sin misstag tongue skarven visar dig resultatet iallafall

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b47d54109cab8dc14a5579882d246b87.jpg

zovix Maskinbefäl
18 mars 2011 · 1 038 Inlägg

Det verkar ju inte så komplicerat som jag trodde att lacka med spruta. Har en gammal atlas kompressor i verkstaden med 500l tryckärl och 12 bar så luft finns det, så nu ska vattenavsjiljare och regulator införskaffas.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang