5124
Sök

Är min baslåde ritning korrekt?

236 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#1
Nu är det dax för mej att börja såga till min låda smile

Vill bara dubbel kolla med er först var ni tror om det !


Har varit i kontakt med b2 ang ritningen,
enligt deras hemsida så ska lådan till min HS15" se ut såhär=

http://b2audio.se/Images/Spec%20sheets/ … manual.pdf

Jag kunde efter mycket hårslitande konstatera att jag inte kunde bygga en låda med 2 st 37cm långa 4" portar när lådans volym endast skulle vara 75L

Mailade med B2 supporten och dem kom fram till denna lösning


Mitt mail=

Tack för svaret! Jag har en HS15. Jag bygger i en bmw E36 316 compact.
Ja det är längden på portarna som är problemet. får inte det riktigt att gå ihop sig. med djupet i lådan och basens storlek

Lådans storlek som jag hade tänk mej är=
Djup 410mm
Bredd 525mm
Höjd 470mm
Material Mdf 22mm


"Bifogade även 2 bilder på bagaget och på ritningen!"



Svaret från supporten

Hej Carl,

Kollade lite på din låda. Om du gör om lådan, så den blir lite djupare t.ex 46 cm så behöver portarna endast vara 33 cm långa om det är 4” du använder.
F-3 dB borde då ligga kring 36 Hz. Se till att du använder portar som ser ut som en ”tratt”.

Mvh

Tech Support.


Jag hade tänkt att ha en djupbas hur kommer det påverkas med att jag går från F-3 40 till 36?


lådan ser ut såhär:

Totalvolym 89L
RöR: 2st 10cm Längd: 33cm
spl: 130db
Djup: 460
bredd:548
höjd:470
Material: MDF 22mm


Vad tror ni? Tror ni det här blir bra?

Tänkte börja såga imorgon så Jag blir mycket glad för snabba svar!

om ni har en helt annan lösning så får ni gärna dela med er

Mvh /Carl roll




Här har ni Bagaget

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104630/104630-3c94e884ac7229453c3b642ee0713744.jpg
Senast redigerat av Carl_bmw316 (19 mars 2011)


Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 mars 2011
#2
Större låda blir mer effektiv på djupbasen (men spelar inte nödvändigtvis högre totalt sett)
Jag hade kört på den större lådan i ditt fall. Runt 90L är inte så mkt för en 15" i portad låda utan ganska lagom.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
19 mars 2011
#3
89 liter i totalvolym bör fungera bra, nettovolymen ska då ligga på runt 78 liter när både bas och portar sitter i lådan. I mitt program blir frekvensgången inte speciellt peakad, basen ser ut att spela relativt "allround". Så säger teorin iaf. smile

236 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#4
Så ni tycker alltså att jag ska köra på det ? smile
Jag vill ha ett djupt jävla gung wink


236 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#5
För om ni ger mig klartecken så skickar jag ritningen till sågverket imorgon big_smile


236 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#6
Är 33 cm på båda portarna rätta avstämt?

eller ska jag göra en sluten tråkig låda?
men nu har jag ju handlat portar och allt, men jag börjar bli lite närvös roll
Senast redigerat av Carl_bmw316 (19 mars 2011)


236 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#7
Här är PDF på lådan http://rapidshare.com/files/453352864/ProBox2000.pdf

här är även lådan i .box format för probox2000 om nån av er är super snälla och kollar smile

      http://rapidshare.com/files/453353234/bmwE36.box

för i probox så blir ju portarna 44 cm ? kan jag köra 33 endån?
Senast redigerat av Carl_bmw316 (19 mars 2011)


21 761 Inlägg
19 mars 2011
#8
Carl_bmw316 skrev:
Är 33 cm på båda portarna rätta avstämt?

Om 33 cm är totala längden inklusive trattar så borde avstämningen ligga runt 40-41 Hz, är 33 cm enbart själva rörlängden så hamnar avstämningen några Hz lägre. Så säger iaf mitt program, men portlängder kan skilja mellan olika program beroende på att programmen använder sig av olika beräkningsformler.

Jag tror att det blir ganska bra med djupbas. smile

236 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#9
Tack Batterinörd smile


Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 mars 2011
#10
Testa lådan på 90L och två 4" portar, det är enda sättet att veta om du blir nöjd big_smile

För mer djupbasbetonad återgivning hade man kunnat köra en låda på 110L med en 6" port runt 30-35cm lång men det kanske blir tristare att spela annan musik då.
Har inte testat den basen själv eller ens hört den i portad låda va jag kan minnas så detta är precis som Drönis enbart teoretiska beräkningar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

236 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#11
Ska jag dämpa lådan invändigt med dämpull?

typ 10-15 gram per liter?


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
20 mars 2011
#12
Ang. dämpull så är det bara att testa. Ibland så funkar det bättre med och i bland bättre utan.

OBS! Glöm inte att använda monteringsringen som du fick med.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 466 Inlägg
21 mars 2011
#13
Det dämpullen gör är att "lura" basen att lådan är större än vad den är genom att bromsa ner luftflödet i lådan. Om man har en sluten låda så kan man använda ullen för att få djupare bas, om man däremot kör portat så är ullen bara ivägen för luften som ska ta sig ut/in genom porten och man spelar lägre med ullen i lådan.

En portad låda ändrar du ju basens karaktär med portlängden så du har alltså ingen nytta av ullen i lådan.
Jag bygger aldrig med ull i lådorna, men självklart kan du testa om du vill de!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök