High Coast Racing 2jz s14 Drifter, 714whp

Från en lite vässad s14 -94 till planerna om en 2jz registrerad gatbil till urspårningen av ren drifter!
  • 128 Följare
  • 71 904 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april 2017
napster33
1 juni 2014 · 166 Inlägg

Grymt jobbat ! lycka till ,prem lagd.

Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
BMW 318i "little bby" (1988)
HighCoastRacing
1 juni 2014 · 85 Inlägg

Tackar!


Kunde verkligen inte låta bli att göra detta heller:P

http://www.garaget.org/video/144935



Men.... Ettans växel vill inte stanna i läge.. även fast jag håller emot spaken så kastas den ur till neutralen..
Har tagit lös växelförarhuset och dubbelkollat så det inte är shortshiften som styper nånstans så något står inte rätt till för just ettans växel.. 2an och 3ans växel kan man sätta motstånd på utan problem..

Fan så jag tappa energin då jag måste ha isär lådan för att hitta felet, dvs ut med motorn ännu en gång....

Senast redigerat av Jakkan (1 juni 2014)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
5 juni 2014 · 85 Inlägg

Ännu ett företag som vill hjälpa till!
Intek - Industriteknik Örnbränsle AB. Sponsrar med en ny svetshjälm och påfyllning av Arogon till svetsen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-106685bf900d760cd18e0211a8cc512f.jpg



Att göra listan för igår... Vi hann med allting faktiskt dock så blev det lite missöden ändå.. bilder nedanför visar det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-952e7f56467c7647e4971be20153ac56.jpg


Herr Ågren kan sin sak!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-4afdaf021d47f03f7ba44be6ecd1e141.jpg


Jag gjorde en riktig tabbe vid planering av servosystemet... Igår natt, natten till mappning så skulle vi göra en snabb provkörning för att se så allt lirade men det visade sig rätt snabbt att de va en del saker som inte stod helt rätt...

20 meter från trailern kom jag innan jag hör att folket hojtar åt mig.. stänger av och tittar bakom mig och ser en snygg fin böj av servo olja som ligger efter bilen.. Kylaren tålde visst inte trycket...

Märkte också att grenröret läker trots jag dragit åt det samt lite annat tjafs som inte gör det värt att fara iväg 15 mil till mappning och inte vara säker på att få ut några siffror..
vid 03-tiden imorse så ringde jag och skulle lämna återbud till dynotech men tydligen var han vaken också så jag kunde förklara varför jag inte kommer nåt..


Sjukt less nu men tur jag har grymma polare och sponsorer som hjälper till!
Kommer jobba borta i 13 dagar men har fint folk som skruvar åt mig medans jag skrapar ihop lite cash.


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-edd69ee6f9bacd649e476452485e5f41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-f48ac998091170d20eaf23aac4426ad8.jpg

Senast redigerat av Jakkan (5 juni 2014)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
V-iktoria
6 juni 2014 · 17 Inlägg

Vilket jobb du lägger ned, imponerande att se. Kämpa på! smile

Never look back!
Audi A4 1,8t Quattro "Lizard" (2004)
Toyota Avensis 2,0 VVT -i "Dark blue" (2010)
HighCoastRacing
19 juni 2014 · 85 Inlägg

Tack så mycket! smile

Det är och har varit rätt mycket motgångar men betar av dom en efter en!

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
20 juni 2014 · 85 Inlägg

Den senaste tiden så har man bråkat med att det läker avgaser någonstans vid grenröret..
Har tagit lös och monterat grenrör och turbo samt downpipe 5ggr nu..

Först för att man trodde packningen inte tätade.. så grenröret åkte upp i fräsen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-640c6b35985d95cc7fd1746e59820e2e.jpg

Men det blev inte tätt heller...
Funderade om det kunde vara att flänsen fastnar i nån pinbult då? Den va väldigt tight mot bultarna då grenröret drog sig en aning vid svetsning. Så alla hål borrades upp och sedan tillbaka med skiten igen.. Men icke..

Gick igenom punktligt på vad det kan vara men började få slut på idéer.. Idag då jag la mig under och tyckte jag att det var sotigt rakt under turbon i kollektorn.. Det visade sig vara så med..

Bort med allt ännu en gång. knåpade ihop lite bräder och kartong för att prova trycktesta grenröret med lite såpa och det bubbla lite överallt vid kollektorn.
Det är betydligt bättre nu än tidigare så imorgon blir det förhoppningsvis sista monteringen av avgassidan inför mappningen som är bokad den 25/7.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-8047366e1385ad40066f140c7134c967.jpg



( Jag vet att det är rörigt på bänken men har städat allt på min plats så alla verktyg hamnade på bänken och det är bara den kvar att reda ut! )

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-7f1beebb875c5c2a9f7b98aa98b84ce4.jpg



Fick även dit AN kopplingarna svetsad på ventilkåporna så jag kan göra färdigt vevhusventilationen nu i helgen är det tänkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-7a0fc8095fd476b7a03b83afc7435dd3.jpg

Senast redigerat av Jakkan (20 juni 2014)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
21 juni 2014 · 85 Inlägg

Nu så har man fått tillbaka grenröret och allt annat runtomkring igen och förhoppningsvis för sista gången!
Kunde inte testa om det läker nån annanstans då bilen inte vill starta med nuvarande mapp av nån anledning..
Så det blir att fippla till en bättre startmapp imorgon och förbereda ytligare inför mappning hos dynotech på Onsdag.


Införskaffa mig en AC/DC Tig för ett tag sen och det går bättre och bättre för varje gång man svetsar!
Smidde ihop en rostfri vevhusvent behållare med AN10 kopplingar.
Blev också en stansad plåt som skärmade av behållaren så oljan har nåt att fastna i.


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-bfdad4d64cf857429bcecf3eb84af915.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-6bb12a5dcf1fc50c0a6c81947a7f2830.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-0cd6ced3e9d990cb2294fd03cd8ea38b.jpg

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
kanonen
22 juni 2014 · 40 Inlägg

Jag tycker dom där svetsarna är riktigt bra, täckande, jämna och snygga!
Hoppas det bara är en startmapp som stökar nudåsmile

HighCoastRacing
23 juni 2014 · 85 Inlägg

Motorrummet 99% färdigt. Ventilkåporna saknar en skvätt färg och en ny oljekylare till styrservon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2cfb306d6d9c9fa17a92dd6a42eeb527.jpg

Jag och tecman kom på varför bilen inte ville starta.. det visade sig att säkringen till spridarna hade farit.. men varje gång man slog på tändningen så flög den.. Uteslutnings metoden slutade i att någonting i vemset har farit.. troligtvis " Flyback " ..

Ska få den fixas imorgon tisdag av backeliten
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-d306b4b00e043eab5630a81a4cd50699.jpg



Så nääära men ändå så långt borta....
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-c6c794fb01a9873b93b2875551c5a6a1.jpg

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
Orange_Dragon
23 juni 2014 · 392 Inlägg

Blir hur bra som helst det här. Riktigt gött stuk du har fått till. smile

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
HighCoastRacing
26 juni 2014 · 85 Inlägg

Fick hjälp av både tecman och backeliten att hitta det riktiga problemet till varför säkringarna for till spridarna.. Det gick åt några säkringar dock innan vi hittade felet. Det va en solenoid diod för " Fly Backen " som hade pajjat. Gick fort att byta och bilen starta upp på en gång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-538a0c8f533e4d6fb69edd2aee850979.jpg


Men jag har aldrig varit så nervös som jag var idag tidigare... jag va orolig att motorn skulle explodera för varje pull robban på dynotech gjorde roll

Men Motorn går klockrent och inga missljud alls!
Motorn är helt orörd! Har inte bytt kammar eller fjädrar. Inte ens tändstift för det hade jag totalt glömt bort.
Det är bara det runtkring motorn och dynotech som fixade fixet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-4c81b450727e892ca4d5e9936e3f1a19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-9e18c853ee2de63b96a542e16dd1649d.jpg



Hade specat alla delar inkl 272° kammarna som inte blev monterat att gå mot 5-600 Motor hästar..
Det visade sig bli lite mer än så!! big_smile


640Whp 810Nm på 1.75 bar i ladd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-1c65fa43ac06e1554a3f439d8b9dbee2.jpg



For på jobbet direkt efter mappningen var klar!
Har inte kört bilen riktigt på 3.5 - 4 år! Då va det bara en lätt modifierad sr20det på runt 280hp.
Har problem att få i växlarna men måste nog flytta ner kopplings armen längre ner på pedalen bara.


http://www.garaget.org/video/145386


Kommer somna gott inatt!!

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
Lindggren
26 juni 2014 · 84 Inlägg

Denna har man ju missat. Var ju fina siffror du fick smile Kommer bilen gå på gatan eller är de bara bana som gäller?


Mvh/Lindggren

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Tisell95
26 juni 2014 · 27 Inlägg

Gött ljud!! underbart bygge måste jag säga! smile

nordstromj
26 juni 2014 · 1 772 Inlägg

Härligt!! Kul och se att hårt arbete och slit lönar sig till slut smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Matttii DailyCarGarage
26 juni 2014 · 497 Inlägg

najs bygge !!

BMW 330 E46 "Daily on Bags" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS-T "Stance Carbon Widebody" (1995)
Nissan Skyline R33 GTS-T Vänsterstyrd "Carbon Widebody LW LHD" (1995)
kanonen
28 juni 2014 · 40 Inlägg

Snygga siffror!, finns det nå video från bromsningen ?. Måste vara gott ljud ur den nu:)

Slimbastard
29 juni 2014 · 510 Inlägg

Riktigt lyckat bygge måste jag säga smile riktigt snyggt är det också! Gillar färgcombon. Hoppas du får ut o öva lite denna säsong

HighCoastRacing
2 juli 2014 · 85 Inlägg

Tackar allihopa!

Lindggren, Den blir 100% drifter av denna smile

Kanonen, haha jag tordes inte! Hade fullt upp med att hålla tummarna på att motorn inte skulle explodera!

Slimbastard, Jora! Har fått köra upp några set däck och testat bilen lite.. vilket jäkla monster det har blivit!


Har kommit fram till att något inte stämmer i lådan nu när man vet att kopplingen går hela vägen in och pedalen bottnar inte längre utan cylindern trycks hela vägen in.

När jag är i drift så går det inte att gå från 2ans växel direkt till 3an på höga varv utan att synkringarna skriker.
Måste tappa drift och gå ner på varven för att få i 3ans växel sen är det bara att kicka till kopplingen med lite varv så spinner hjulen igen..

Det verkar logiskt som jag fått det förklarat för mig att R154 lådorna i original skick tål ca 500 häst... Jag har dryga 700 tongue Man byter ut original växelgafflarna mot billet frästa för att tåla mer effekt och jag måste nog köpa hem såna och ett renonverings kit.
Då det verkar som att när det är belastning på lådan med höga varvtal så sviktar det lite och jag får inte nästa växel.

Ska se om jag kan få tag i bilder och film från kvällens körning.

Senast redigerat av Jakkan (2 juli 2014)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
5 september 2014 · 85 Inlägg

Det är väl dags att uppdatera lite här!

Jag har inte kommit ut på några tävlingar tyvärr i sommar då bilen inte har blivit finjusterad än samt att biltransporten inte blivit riktigt färdig.

Har lite strul med att bilen går varm väldigt fort men jag ska bygga en fan-shroud och byta ut kina fläktarna mot en volvo 850 fläkt som sägs trycka flera ggr bättre än kina fläktarna. Sen också sätta dit tunnplåt för att tvinga in lyften igenom IC , oljekyl och vattenkylaren.

Lite hjulvinklar är kvar att fixa till då när jag lämnade in den första gången tog det nästan 1.5 timme och fick ändå inte till dom vinklar jag hade bett om efter jag tog isär allt och målade om alla bärarmarna.

Som de flesta vet när man pratar om R154 växellådan är att den tål inte hur mycket som helst..
Så då jag sist va ute och testade så small det till på 3an, därefter ett jäkla rassel.

Så nu hålls det på för fullt att jaga sponsorer och prata med de nuvarande om nästa säsong och kanske hitta tillräckligt med cash för en racing låda som håller för allt vrid!
Också håller jag på med en " att göra " för sånt som ska ändras och fixas till utöver det jag nämnt.



https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-00f4a97b8abd18961f738b953af63106.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-5b4fa9ab85d31b0bb1a01e9434451fc4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-7eca0b1ad6285dc3bf5ebfe007460d8b.jpg


Såhär för ca 2 veckor sedan åkte motor och låda ut för att inspektera lådan och sätta motorn på motorstativet då den ändå ska lös med toppen som ska få nya kammar bland annat!.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-53e62b11e81bc504595a37b1a950d161.jpg


Ett stycke lätt svarvad treans drev!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2960346d36f1b863ff708c2ad0fa0b6b.jpg

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
6 september 2014 · 85 Inlägg

Det verkar som att jag har löst problemet med lådan men ropar inte hej förrän jag ser lådan i garaget!
En splirrans ny dog box låda med rakskurna drev!

Om detta går igenom så ska jag skicka iväg sprängkåpan samt lameller för att få allt att lira tillsammans så jag håller tummarna!!


Men utöver det så tror jag att jag har fått ner det mesta på att göra listan för i vinter.

[ ] BTR ska få vakuum direkt ifrån plenum istället för vakuum stationen.

[ ] Fan-shroud ska tillverkas för en större fläkt.

[ ] Nya casterstag ska inhandlas och monteras.

[ ] Plåtar runt kylare och IC ska monteras för att styra luften bättre.

[ ] En vevhus koppling läker i en svetspor ska svetsas.

[ ] Vevhus ventilation behållaren ska få nivå-rör.

[ ] Lyfta toppen och slipa in ventiler samt montera nya Brian Crower 272° kammarna, Justerbara drev, fjädrar, brickor, knaster.

[ ] Motorn ska få sig en inspektion samt ARP topplocks bultar.

[ ] En strömbrytare som monteras för att kunna tvångsköra kylarfläkten.

[ ] Slang för kupéfläkten ska dras.

[ ] Avgassystemet ska svetsas om med 2st katalysatorer i parallell istället för 1st för att få ner avgasmottrycket.

[ ] Gör om gör rätt på slangdragningen och oljekylare för styrservon.


Efter detta då så ska låda monteras och måtta upp för en ny kardan.

Biltransporten behöver några timmar kärlek med lite rost och elfel på temp och tank mätare sen ska jag göra klart förlängningen som jag är i princip klar med.


Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang