4750
Sök

Är det skadligt med för mycket watt till baselement?

2 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#1
Jag har ett slutsteg som ger ut 1500w rms och 2 st 10" med 600w max effekt(vet inte rms)

Kan basarna ta skada då av för mycket watt?

1 679 Inlägg
25 mars 2011
#2
dom kan "sprängas" ju, bli skit dåligt ljud, men du kan ju ställa in steget hur mycket ström den ska leverera ut ju smile
så ställer du ner steget så äre ju ingen fara big_smile


895 Inlägg
25 mars 2011
#3
Dom sprängs o spelar skit "råkade" göra dettta på min nuvarande bas en mds fr 10 låter skit nu o skramlar om den o sen luktar det bränd elektronik o den blir varms som fan just nu

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

7 283 Inlägg
25 mars 2011
#4
Man kan inte mata på allt för mycket, men med rätt låda så kan man trycka i en del.


6 851 Inlägg
25 mars 2011
#5
Touffii skrev:
Jag har ett slutsteg som ger ut 1500w rms och 2 st 10" med 600w max effekt(vet inte rms)

Kan basarna ta skada då av för mycket watt?

Nej. Så länge det handlar om REN effekt är det ingen fara.
Har själv drivit basar med "lägre watt" en vad slutsteget kunde ge (basen på 700Wrms och steget på nästan 1900wrms)


2 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#6
Ååkej tackar!
Har också säkringar på basarna så de far väl före basarna (om jag ''råkar'' spela för högt)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 mars 2011
#7
Jo de kan ta skada rent mekaniskt om man drar på för mkt.
Sköt talspolen ät fanders på min Focal K21V2 då jag gav den 750W rms medans den vill ha 500W MAX...
Men att den sprängdes vill jag inte påstå......talspolen gjorde ett väääääldigt hårt besök i polplattan längst ner vid magneten och slogs av på så vis.

Men precis som TT säger så är det ingen fara så läbge det är REN effekt och man tar det lugnt med gainen.
Jag ser det snarare som fördel då man får mindre belastning på steget och därmed mer eller mindre renare effekt per automatik.

Så ta det bara lugnt så skall det gå bra.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 mars 2011
#8
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198359

Ta en titt i den tråden, det är mitt försök att göra det lite klarare när det gäller effekt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök