Placering av baslåda, Sedan

Thorstenssonsson
29 mars 2011 · 34 Inlägg

Hur får man in så mycket ljud i kupén som möjligt?

Bilen: Saab 95 Sedan med skidlucka.

Elementet är impact 6715.
Enligt tillverkaren skall den trotts qts på 0,41 trivas aningen bättre i sluten låda, medan folk tycker den spelar både högre och snyggare i portad.

Att modifiera bilen är aktuellt, men föredrar diskreta ingrepp.

Förslag?

Tacksam för svar!

fegge_89
29 mars 2011 · 1 302 Inlägg

Thorstenssonsson skrev:
Hur får man in så mycket ljud i kupén som möjligt?

Bilen: Saab 95 Sedan med skidlucka.

Elementet är impact 6715.
Enligt tillverkaren skall den trotts qts på 0,41 trivas aningen bättre i sluten låda, medan folk tycker den spelar både högre och snyggare i portad.

Att modifiera bilen är aktuellt, men föredrar diskreta ingrepp.

Förslag?

Tacksam för svar!

Du gör helt enkelt på följande sätt du öppnar skidluckan sedan så ställer du baslådan riktad in mot kupén så kommer ljudet in i kupén från skidluckan.

Kanske lite svårt att förstå min beskrivning men hoppas den duger. smile

Thorstenssonsson
29 mars 2011 · 34 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151908/151908-6c4153b830b7e5ae2e6eee67d7e80570.jpg
Med en baffel kring portarna att sluta tätt i skidluckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151908/151908-c0aa99eac3a78455eeb27b4da2021c1d.jpg
Sluten med en "sarg" att sluta tett mot ryggstödet bakom skidluckan.


Två alternativ jag klurat på. Tvivlar dock på att placera enbart portarna i skidluckan då de bara skulle dra in den bas som produveras i lådan så att säga.
Men å andra sidan trivs elementet bäst i portat?
...Spekulerar...

fegge_89
29 mars 2011 · 1 302 Inlägg

Thorstenssonsson skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/152/151908/151908-6c4153b830b7e5ae2e6eee67d7e80570.jpg
Med en baffel kring portarna att sluta tätt i skidluckan.

http://www1.garaget.org/gallery/images/152/151908/151908-c0aa99eac3a78455eeb27b4da2021c1d.jpg
Sluten med en "sarg" att sluta tett mot ryggstödet bakom skidluckan.


Två alternativ jag klurat på. Tvivlar dock på att placera enbart portarna i skidluckan då de bara skulle dra in den bas som produveras i lådan så att säga.
Men å andra sidan trivs elementet bäst i portat?
...Spekulerar...

Fint det där, jag skulle valt alternativ 2 i alla fall.

Thorstenssonsson
29 mars 2011 · 34 Inlägg

Tackar! (:


En tredje tanke:
Elementet vill ha samma volym på lådan i slutet som portat av någon unik anledning. Man skulle kunna bygga en port att öppna enbart när man fäller ner sätet och på så vis undviker kortslutning av ljudvågor som kan uppstå när man kör portat mot sätet? På så vis skulle det gå att Spela duktigt högt när man känner för det!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Spela både portar och bas framåt och gör en ram mellan låda och ryggstöd så att ALLT ljudtvingas framåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Thorstenssonsson
29 mars 2011 · 34 Inlägg

Det är alltså möjligt? Borde bli kortslutning i ljudvågorna tänker jag, eftersom all luft flyttas genom samma utrymme. Men tanken slant!
Då kör vi på det! (=

NeckBreaker Bas För Ditt As!!!!!!
29 mars 2011 · 353 Inlägg

Kolla in min låda i min bil... Den funkar otroligt bra.. så mycke ljud in i bilen som möjligt!smile

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594
Volvo S40 T5-R "XIIIV" (2008)
Volvo S40N "HEAVY" (2004)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Thorstenssonsson skrev:
Det är alltså möjligt? Borde bli kortslutning i ljudvågorna tänker jag, eftersom all luft flyttas genom samma utrymme. Men tanken slant!
Då kör vi på det! (=

Inga problem, ljudet ska ju ändå förr eller senare ut i samma utrymme. smile Ett alternativ som kan fungera (håller på och testar själv nu) är bas genom skidlucka och portar upp genom hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Thorstenssonsson
29 mars 2011 · 34 Inlägg

Jysst lösning! Skönt att slippa onödigt mycket oväsen trunken dessutom!

Thorstenssonsson
29 mars 2011 · 34 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Thorstenssonsson skrev:
Det är alltså möjligt? Borde bli kortslutning i ljudvågorna tänker jag, eftersom all luft flyttas genom samma utrymme. Men tanken slant!
Då kör vi på det! (=

Inga problem, ljudet ska ju ändå förr eller senare ut i samma utrymme. smile Ett alternativ som kan fungera (håller på och testar själv nu) är bas genom skidlucka och portar upp genom hatthyllan.

Risken finns dock att du får en ojämn frekvens kurva pga de olika material porten och elementet  sätter resonanser i. Frekvensens peak mot rutan ligger högre än mot tex. sätet. Ett fenomen jag läst om.
Men med så många faktorer som spelar in blir det ändå oftast  att man får testa ^^

NeckBreaker Bas För Ditt As!!!!!!
29 mars 2011 · 353 Inlägg

Att ha portarna upp genom hatthyllan kommer också bara leda massa skrammel.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594
Volvo S40 T5-R "XIIIV" (2008)
Volvo S40N "HEAVY" (2004)
Thorstenssonsson
29 mars 2011 · 34 Inlägg

NeckBreaker skrev:
Att ha portarna upp genom hatthyllan kommer också bara leda massa skrammel.

Varför detta?
Ett par välbyggda portar bidrar inte med mycket resonanser, och rutan är förhållandevis stum vinklar ljudvågorna in i kupen?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Just det där med att få en "corner-load" mot rutan var lite av min tanke med att köra portarna upp genom hatthyllan. Visst kommer det bli en del peakat men herregud! Det är en bil. wink Allt påverkar ju på sätt och vis så oavsett hur man gör så blir det en kompromiss.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Thorstenssonsson
29 mars 2011 · 34 Inlägg

Haha SÅ sant! Hifi i bilen är mycket omständigt för att inte nämna kostnaderna.
Spendera samma pengar & tid i hemmet och vi snackar high end! lol

NeckBreaker Bas För Ditt As!!!!!!
30 mars 2011 · 353 Inlägg

Hade också tänkt gjort först. Men jag såg andra bilar som hade så och där skrammlade det lagom mycket. Eftersom bakrutan flexade mot bakljuset. Lät inge vidare ärligt talat.
Men du kanskde inte har någe sånt. vad vet jag.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594
Volvo S40 T5-R "XIIIV" (2008)
Volvo S40N "HEAVY" (2004)
Thorstenssonsson
30 mars 2011 · 34 Inlägg

Skiljer sig mellan diverse bil modeller förstås smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Saker som skramlar går alltdi att få tyst på på ett eller annat vis. wink Jag hade problem redan med förra baslådan då plastkåpan under det höga bromsljuset skramlade, till slut så gick den sönder. Men får se snart vad rutan tycker om att ha ett par flåsande portar under sig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bosabengt
30 mars 2011 · 2 035 Inlägg

jag har också en 9-5 sedan med två tolvor i.

Jag har inte så tätt mellan baksäte och baslåda men det funkar bra ändå.
Jag tyckte det skulle bli för krångligt att bygga en baffel som man sätter fast i själva bilen. Finns ju en liten kant som man skulle kunna bygga emot men den är liten. Kanske funkar bättre om man tar ut den formpressade mattan på nåt sätt men som sagt jag är lite lat.

Jag tycker inte att det skramlar så mycket. Har inte dämpat mycket alls i luckan/bagageutrymmet.

Ska du ha en 15" are? Går den in på höjden? Blir precis isåfall.

Biljudsveteran sen 1984!
Thorstenssonsson
30 mars 2011 · 34 Inlägg

bosabengt skrev:
jag har också en 9-5 sedan med två tolvor i.

Jag har inte så tätt mellan baksäte och baslåda men det funkar bra ändå.
Jag tyckte det skulle bli för krångligt att bygga en baffel som man sätter fast i själva bilen. Finns ju en liten kant som man skulle kunna bygga emot men den är liten. Kanske funkar bättre om man tar ut den formpressade mattan på nåt sätt men som sagt jag är lite lat.

Jag tycker inte att det skramlar så mycket. Har inte dämpat mycket alls i luckan/bagageutrymmet.

Ska du ha en 15" are? Går den in på höjden? Blir precis isåfall.

Behöver inte skruva fast själva baffeln utan bara ställa den mot ryggen på sätet så att säga... En slags ram runt lådan som även fungerar som distans. Lådans vikt kommer troligtvis att räcka, annars får man dra ner någon bult i botten på trunken.
Saabar är som sagt välbyggda fordon och skrammlar inte mycket alls i förhållande till många andra.
Man kommer långt genom att bara lokalisera skrammel med limpistolen i handen,haha.

Jo det kan bli tajt som du säger, med det går! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang