B230F blöddrar, orkeslös och varvar inte mer än 3000rpm

JimmieG
29 mars 2011 · 19 Inlägg

Hej!

Ny här på forumet, hoppas det är rättplacerat...

Jo, har en B230F, som gått klockrent tills en dag jag skulle starta ifrån en korsning. den började helt plötsligt blöddra och inte varva mer än max 3000, som sedan bara sjunker i varvtalet medans man håller nere gasen. släpper man gasen går den ner på en ojämn tomgnåg runt 450-600 varv..och gasar man sedan upp motorn, så återkommer problemet.

Har bytt fördelarlock, rotor, stift, lambdasond, lmm samt kamrem.

Någon som vet vad felet kan vara? Kan försöka ordna fram en film.

RD_87 Skrotsamlare
29 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Sök! Det här avhandlas minst en gång i veckan, börja med att kolla felkoder & kamremmen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
petta18t
29 mars 2011 · 21 Inlägg

vakumläckage kanske..insugspackning?.bara spruta startgas

JimmieG
29 mars 2011 · 19 Inlägg

Kamremmen står rätt, får inga felkoder heller..

om man pumpar på gasen, så kan det tillslut gå och varva ur motorn, men samma sak igen när den går ner på tomgång och man ska gasa upp henne...

RD_87 Skrotsamlare
29 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Låter ju som tjuvluft alternativt kass LMM. Koppla ur din LMM och se om den går bättre.
Soppatrycket kan ju också vara ett fel, kass BTR, filter eller pump?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
petta18t
29 mars 2011 · 21 Inlägg

kanske är sopparelät.vanligt fel på dom

JimmieG
29 mars 2011 · 19 Inlägg

Bränslepump samt relä är nybytt sen i höstat. Hur kollar ja att BTR är i funktion?
Filtret är inte bytt sen jag köpt den för lite över ett år sedan, byter det på fredag när jag kommer hem!

LMM har jag testat att koppla ur/i, den går varken bättre eller sämre med den inkopplad eller ej...

RD_87 Skrotsamlare
29 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Kläm returslangen med motorn igång, håll inte för länge bara. Du kan lossa vakumslangen på din BTR och titta så att det inte läcker igenom bränsle, det ska den inte göra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
petta18t
29 mars 2011 · 21 Inlägg

stiften då?..rätt färg på gnistan?

JimmieG
29 mars 2011 · 19 Inlägg

Stiften är nybytta. dock inte kollat färgen på dem eftersom ja snabbt konstaterade att problemet inte va löst..men kan ta väck dem och kika när ja kommer hem!

petta18t
29 mars 2011 · 21 Inlägg

tänkte bara så det inte va nåt lustigt i fördelaren som hänt.

JimmieG
29 mars 2011 · 19 Inlägg

kollade över sakerna och allt är i sin ordning där... smile

Ekblom_ Black Smoke Racer
29 mars 2011 · 73 Inlägg

JimmieG skrev:
Bränslepump samt relä är nybytt sen i höstat. Hur kollar ja att BTR är i funktion?
Filtret är inte bytt sen jag köpt den för lite över ett år sedan, byter det på fredag när jag kommer hem!

LMM har jag testat att koppla ur/i, den går varken bättre eller sämre med den inkopplad eller ej...

de ska märkas en stor skillnad om du kopplar ur LMM. antagligen den som är trasig då, de ser du om tråden är av med..

JimmieG
29 mars 2011 · 19 Inlägg

okej, ska kika på det! smile

Sakiq
3 juli 2011 · 270 Inlägg

Bumpar en lite halvgammaltråd!

Har tamefan exakt samma problem med min b230F nu med lh 2.2. Har bytt
fördelare (hela)
tändkablar
tändmodul
LMM
Kollat att kam-remmen sitter som den ska
Justerat tändningen
Kollat så spridarna ger soppa
Gnista på alla stift
Bytt sopparelä


Får snart en hjärtinfarkt på bilen!

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
4 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Har du kollar soppatrycket? Bar för att en pump går så betyder det ju inte att trycket är bra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Sakiq
4 juli 2011 · 270 Inlägg

De sprutar iallafall rejält in i railen, samt att de öser ut från returen

Inte mätt tryck osv.. Såg föresten att nån tjomme har plockat bort soppafiltret under bilen o dragit slang direkt från pumpen till motorn, där de sitter ett sånt typ, mopedfilter :p

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
4 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Sakiq skrev:
De sprutar iallafall rejält in i railen, samt att de öser ut från returen

Inte mätt tryck osv.. Såg föresten att nån tjomme har plockat bort soppafiltret under bilen o dragit slang direkt från pumpen till motorn, där de sitter ett sånt typ, mopedfilter :p

Känns som att du har hittat felet? lol

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Sakiq
4 juli 2011 · 270 Inlägg

De har varit så hela tiden, funkar utmärkt ^^

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Sopastar
4 juli 2011 · 6 Inlägg

Sänk bränslenålen ett par steg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang